LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Huusje
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2018 16:48

Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Huusje »

Vanmiddag ging ik bij Emte mijn pakket afhalen. Bezorgd door Post NL.
De dame achter de bali moet van Post NL. de achterkant van mijn rijbewijs
scannen. Of te wel mijn BSN nummer etc.. Niet te geloven.
Heb contact gezocht met Post NL. maar helaas dat lukt natuurlijk niet.
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt. ?????????
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jul 2018 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door mahadma »

Ja, geregeld, Maar waarom heeft u niet gevraagd WAT er gescanned wordt? Het enige wat gescanned wordt is het KAARTNUMMER, de barcoce, daar kan niemand wat mee, hoe dan ook. Maar wel is traceerbaar aan wie (kaartnummer) het pakket in ontvangst heeft genomen, ook in geval van fraude. Dus wees nu maar blij ipv verongelukt te reageren dat er zo correct gehandeld wordt.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Zoals Mahadma zegt: het is alleen het kaartnummer.
Neem de proef op de som en scan de barcode zelf met een app en je ziet je kaartnummer
Sneller en beter dan handmatig overtikken

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door mahadma »

taxikemperman schreef:Zoals Mahadma zegt: het is alleen het kaartnummer.
Neem de proef op de som en scan de barcode zelf met een app en je ziet je kaartnummer
Sneller en beter dan handmatig overtikken
De barcodelezer kàn het bsn niet eens lezen, en scannen is 100% foutloos.

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Dus wees nu maar blij ipv verongelukt te reageren dat er zo correct gehandeld wordt.[/quote]

Denk verongelijkt... verongelukt is beetje cru

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Rinustp »

Dit is niet toegestaan. Het rijbewijs is een officieel erkend identiteitsbewijs en daarvan mogen geen kopieën gemaakt worden. Ook niet van alleen het rijbewijsnummer.
Ik weet dat het vooral gemakzucht is en het wordt steeds meer gedaan maar het is strafbaar.
Het is niet alleen het bsn wat kan herleiden naar de eigenaar. Ook het rijbewijsnummer kan hiervoor zorgen.

Ze mogen altijd vragen om uw id in te zien om te controleren of u werkelijk bent wie u zegt te zijn maar kopietjes trekken is uit den boze.

Als iedereen dat gaat doen wordt het risico op identiteitsfraude steeds groter en het is dan aan u om uit te vissen bij wie de gegevens gelekt zijn.
Ik zal dit soort praktijken niet toestaan. Dan nemen ze het pakketje maar weer mee terug.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Rinustp schreef:Dit is niet toegestaan. Het rijbewijs is een officieel erkend identiteitsbewijs en daarvan mogen geen kopieën gemaakt worden. Ook niet van alleen het rijbewijsnummer.
Ik weet dat het vooral gemakzucht is en het wordt steeds meer gedaan maar het is strafbaar.
Het is niet alleen het bsn wat kan herleiden naar de eigenaar. Ook het rijbewijsnummer kan hiervoor zorgen.

Ze mogen altijd vragen om uw id in te zien om te controleren of u werkelijk bent wie u zegt te zijn maar kopietjes trekken is uit den boze.
Volgens mij begrijp je het niet. Een kassa is geen scanner zoals je zou gebruiken om een document mee in te scannen, maar scant alleen barcodes.

De barcode van je rijbewijs wordt dus gescand om fraude te voorkomen. Het is niet alsof ze je BSN, naam en toenaam ergens in hun systeem opslaan en jan en alleman daarbij kan ofzo. Strafbaar is het ook niet.

badgirl
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:16

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door badgirl »

Bij het afhalen van een pakketje bij een Postnl punt is handmatig mijn rijbewijsnummer ingebracht . Dus niets gescand.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Bij mijn Jumbo-afhaalpunt wordt niets gescanned, maar het nummer van je ID-card handmatig ingegeven ...

Jumbo moet kunnen aantonen wie het pakje heeft afgehaald.
Maar natuurlijk ... kan ik het ook proberen met een andere ID-card.

Ik ben vaak niet eens de geadresseerde, maar haal pakjes op voor bejaarden, die niet kunnen komen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door mahadma »

Rinustp schreef:Dit is niet toegestaan. Het rijbewijs is een officieel erkend identiteitsbewijs en daarvan mogen geen kopieën gemaakt worden. Ook niet van alleen het rijbewijsnummer.
Ik weet dat het vooral gemakzucht is en het wordt steeds meer gedaan maar het is strafbaar.
Het is niet alleen het bsn wat kan herleiden naar de eigenaar. Ook het rijbewijsnummer kan hiervoor zorgen.

Ze mogen altijd vragen om uw id in te zien om te controleren of u werkelijk bent wie u zegt te zijn maar kopietjes trekken is uit den boze.

Als iedereen dat gaat doen wordt het risico op identiteitsfraude steeds groter en het is dan aan u om uit te vissen bij wie de gegevens gelekt zijn.
Ik zal dit soort praktijken niet toestaan. Dan nemen ze het pakketje maar weer mee terug.
Waar haalt u deze "wijsheid" vandaan, Rinustp?

Er worden geen kopieën gemaakt, Kijk zelfs eens op de achterzijde van uw rijbewijs, daar staat een barcode op. DIE wordt gescanned als id van de afhaler en kan in geval van fraude tot de dader leiden. Ook kan alleen dat barcodenummer/rijbewijsnummer handmatig worden ingetoetst. Ook dan worden er geen kopieën gemaakt. En van iedereen wordt dit zo gedaan. Op deze manier, scanner + handmatig noteren KUNNEN geen gegevens lekken. Als u, Rinustp, dit niet wil, zult u ook nooit geen pakketjes moeten bestellen, immers u kunt/wilt niet meewerken aan de afhaalprocedure. En u zult nog vaak 'in de stress' schieten, de rest van uw leven. U zult zonder een kopie id card ook nooit een bankrekening kunnen openen of een huis huren of een arbeidscontract kunnen krijgen.

Engelengeduld
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 nov 2014 11:48

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Engelengeduld »

Bij ieder pakketje dat ik ergens afhaal moet ik mij identificeren. Ik geef dan altijd mijn rijbewijs omdat dit makkelijker blijkt te scannen dan mijn id-kaart. Ik vind het goed dat er naar mijn identiteit wordt gevraagd want anders zou Jan en alleman mijn pakketje op kunnen eisen!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Engelengeduld schreef:Bij ieder pakketje dat ik ergens afhaal moet ik mij identificeren. Ik geef dan altijd mijn rijbewijs omdat dit makkelijker blijkt te scannen dan mijn id-kaart. Ik vind het goed dat er naar mijn identiteit wordt gevraagd want anders zou Jan en alleman mijn pakketje op kunnen eisen!
Maar ...
hoe zouden' Jan en Alleman' eigenlijk kunnen wèten dat er een pakketje klaarligt ... :?: Die hebben toch geen Track&Trace-bericht gehad?

Ik wordt wèl steeds gevraagd voor wie het pakketje is en wie de afzender is. Dat laatste weet ik niet altijd, omdat het voor andere mensen is, maar ik krijg het pakje altijd mee en zal die vraag eerder zijn om het pakje sneller te kunnen vinden.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door henk51 »

Deze vraag wordt al jaren gesteld op dit soort topics en klachten sites op google al vanaf 2013 ook op dit forum in 216

Antwoord op Post NL klachtensite

Geachte heer, mevrouw xxxx
Uit uw bericht begrijp ik dat u ontevreden bent, omdat u zich moest legitimeren om uw pakket op te kunnen halen. Ik kan me voorstellen dat dit vragen bij u oproept. Graag reageer ik op uw bericht.

Het documentnummer wordt genoteerd of de barcode van het legitimatiebewijs wordt gescand om bij claims en navragen te kunnen controleren aan wie de zending is uitgereikt. De verzender betaalt voor het feit dat er alleen aan de geadresseerde uitgereikt mag worden. De verzender stelt eisen aan PostNL bij het uitreiken van een zending, bijvoorbeeld bij Aangetekende zendingen en bij Verzekerservice zendingen. De gegevens van de legitimatie worden 90 dagen bewaard.

Respect voor de privacy van onze klanten en een zorgvuldige omgang met hun persoonsgegevens zien wij als een belangrijk onderdeel van de betrouwbaarheid van onze diensten. PostNL heeft per dienst een privacyverklaring opgesteld waarin wordt aangegeven hoe er wordt omgegaan met uw persoonsgegevens. U kunt de privacyverklaring van PostNL altijd nalezen bij de betreffende diensten.

Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL, dan kunt u altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice


Kon van de bewering van Rinustp niets vinden wellicht heeft hij een linkje om dit te onderbouwen of was het gewoon een eigen ononderbouwde gedachtengang.

groeten Henk

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Ze mogen je identiteit wel controleren aan de hand van je id-kaart/paspoort/rijbewijs. Het inscannen of barcode invoeren van je id-kaart/paspoort/rijbewijs dat mag wettelijk niet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door hänschen klein »

henk51 schreef:Deze vraag wordt al jaren gesteld op dit soort topics en klachten sites op google al vanaf 2013 ook op dit forum in 216

Antwoord op Post NL klachtensite

Geachte heer, mevrouw xxxx
Uit uw bericht begrijp ik dat u ontevreden bent, omdat u zich moest legitimeren om uw pakket op te kunnen halen. Ik kan me voorstellen dat dit vragen bij u oproept. Graag reageer ik op uw bericht.

Het documentnummer wordt genoteerd of de barcode van het legitimatiebewijs wordt gescand om bij claims en navragen te kunnen controleren aan wie de zending is uitgereikt. De verzender betaalt voor het feit dat er alleen aan de geadresseerde uitgereikt mag worden. De verzender stelt eisen aan PostNL bij het uitreiken van een zending, bijvoorbeeld bij Aangetekende zendingen en bij Verzekerservice zendingen. De gegevens van de legitimatie worden 90 dagen bewaard.

Respect voor de privacy van onze klanten en een zorgvuldige omgang met hun persoonsgegevens zien wij als een belangrijk onderdeel van de betrouwbaarheid van onze diensten. PostNL heeft per dienst een privacyverklaring opgesteld waarin wordt aangegeven hoe er wordt omgegaan met uw persoonsgegevens. U kunt de privacyverklaring van PostNL altijd nalezen bij de betreffende diensten.

Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL, dan kunt u altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice


Kon van de bewering van Rinustp niets vinden wellicht heeft hij een linkje om dit te onderbouwen of was het gewoon een eigen ononderbouwde gedachtengang.

groeten Henk
De verzender betaalt voor het feit dat er alleen aan de geadresseerde uitgereikt mag worden.
Zoals al eerder aangegeven, heb ik andere ervaringen, ben vaker niet de geadresseerde, niet bij het ophaalpunt en ook niet aan de huisdeur.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door mahadma »

Beertje1975 schreef:Ze mogen je identiteit wel controleren aan de hand van je id-kaart/paspoort/rijbewijs. Het inscannen of barcode invoeren van je id-kaart/paspoort/rijbewijs dat mag wettelijk niet.
Beertje, ik zou graag, heel graag een wettelijk bewijs van deze stelling willen zien hier. Je slaat net zoals een voorganger de plank mis.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door renewouters »

badgirl schreef:Bij het afhalen van een pakketje bij een Postnl punt is handmatig mijn rijbewijsnummer ingebracht . Dus niets gescand.
Perfecte manier om menselijke fouten te introduceren.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Voor meer informatie hierover vindt je bij autoriteit persoonsgegevens en de nieuwe AVG die onlangs is ingeggaan.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beertje1975 schreef:Voor meer informatie hierover vindt je bij autoriteit persoonsgegevens en de nieuwe AVG die onlangs is ingeggaan.
Dat is wel een beetje makkelijk als je om een concrete onderbouwing van je stelling wordt gevraagd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rijbewijs scannen bij afhalen pakket

Ongelezen bericht door renewouters »

Beertje1975 schreef:Voor meer informatie hierover vindt je bij autoriteit persoonsgegevens en de nieuwe AVG die onlangs is ingeggaan.
De AVG verbied niet dat je gegevens scant en opslaat. Zolang je maar beschrijft met welk doel je dat doet.

Gesloten