LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
MVDV76
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:43

Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door MVDV76 »

Een artikel uit de notulen van een grote VvE in Veldhoven.
Voorzitter: oud burgemeester plaatje Zeeland / districtshoofd FNV en CDA lid . wonend in dit complex met een familielid die nu burgemeester is in Den Bosch en tot voor kort ook lid van dezelfde VvE. Dus ook een ontvanger van de notulen.

De firma xxxx heeft de opdracht voor de schilderwerkzaamheden gegund gekregen. Er zijn bij 4 verschillende firma's offertes opgevraagd. Bij de firma, welke de laagste prijs heeft afgegeven, waren niet de referenties welke gewenst waren, verkregen. Zij werkten met Polen en bij het aanvragen van de offertes is vooraf door het bestuur kenbaar gemaakt dat dit niet gewenst is. Ook is er een Veldhovens bedrijf benaderd, de xxxxx, welke in prijs een stuk hoger zat. Er is door enkele leden bezwaar gemaakt tegen dit besluit, waarvan de uitleg waarom hiervoor gekozen was nog stuitender is. Binnen deze multiculturele woongemeenschap met veel werknemers van ASML wereldwijd is de verwachting van het bestuur dat de Polen ook als zij bij een Nederlands bedrijf werken zich niet verstaanbaar kunnen maken. Als discriminatie van boven af wordt opgelegd en de verantwoordelijke grijpt niet in , waar blijf je dan.
Wordt vervolgt.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door BL2 »

Met deze tekst kunnen we nog niets, benieuwd naar het vervolg.
Nu al opvallend dat de burgemeester van een grote Brabantse stad herleidbaar wordt genoemd....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door crazyme »

MVDV76 schreef:
21 sep 2018 14:54
Een artikel uit de notulen van een grote VvE in Veldhoven.
Voorzitter: oud burgemeester plaatje Zeeland / districtshoofd FNV en CDA lid . wonend in dit complex met een familielid die nu burgemeester is in Den Bosch en tot voor kort ook lid van dezelfde VvE. Dus ook een ontvanger van de notulen.

De firma xxxx heeft de opdracht voor de schilderwerkzaamheden gegund gekregen. Er zijn bij 4 verschillende firma's offertes opgevraagd. Bij de firma, welke de laagste prijs heeft afgegeven, waren niet de referenties welke gewenst waren, verkregen. Zij werkten met Polen en bij het aanvragen van de offertes is vooraf door het bestuur kenbaar gemaakt dat dit niet gewenst is. Ook is er een Veldhovens bedrijf benaderd, de xxxxx, welke in prijs een stuk hoger zat. Er is door enkele leden bezwaar gemaakt tegen dit besluit, waarvan de uitleg waarom hiervoor gekozen was nog stuitender is. Binnen deze multiculturele woongemeenschap met veel werknemers van ASML wereldwijd is de verwachting van het bestuur dat de Polen ook als zij bij een Nederlands bedrijf werken zich niet verstaanbaar kunnen maken. Als discriminatie van boven af wordt opgelegd en de verantwoordelijke grijpt niet in , waar blijf je dan.
Wordt vervolgt.
Echt heel helder komt dit verhaal niet over.

U beticht een oud burgemeester van discriminatie ?

Dan ook graag degelijk onderbouwen of anders verwijderen.

MVDV76
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:43

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door MVDV76 »

Ik zal de notulen van waaruit ik heb geciteerd naar de redactie sturen , er is binnen Nederland geen sprake meer van n enkeling die zich discriminerend uitlaat. De klacht is tevens gemeld bij de beheerders waar de klacht nog niet behandelt wordt . De gedachte leeft bij veel bestuurders dat zij aan niemand verantwoording schuldig zijn.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door BL2 »

En u bent de eigenaar van dat schildersbedrijf met Polen in dienst ?
Wat is nu het doel van dit topic ?

Speedy123
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik geloof niet dat ik hier veel van begrijp. Men wil dat de schilders die komen verven goed Nederlands spreken. Dat is toch geen rare voorwaarde? Waarom zou een VvE dat niet mogen verlangen?

Als ik een klusser of schilder inhuur, wil ik ook dat ik goed met hem of haar kan communiceren.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door renewouters »

Speedy123 schreef:
22 sep 2018 06:41
Ik geloof niet dat ik hier veel van begrijp. Men wil dat de schilders die komen verven goed Nederlands spreken. Dat is toch geen rare voorwaarde? Waarom zou een VvE dat niet mogen verlangen?

Als ik een klusser of schilder inhuur, wil ik ook dat ik goed met hem of haar kan communiceren.
Als je maar goed kunt communiceren met de uitvoerder. Hoe hij zijn mensen aanstuurt is niet belangrijk.

MVDV76
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:43

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door MVDV76 »

Blijkbaar leeft de gedachte dat Polen dom zijn , de criteria zou moeten zijn of zij zich verstaanbaar kunnen maken.Veel Polen zijn inmiddels ingeburgerd in Nederland en spreken de taal. Er zijn in Nederland maar weinig bedrijven die geen Polen in dienst hebben. Waarbij ik mij afvraag of je met de Engelse taal niet beter af bent binnen een multiculturele woon en werk omgeving. Er wonen veel mensen die bij ASML werken zoals Chinezen Indiërs Polen en Roemenen . Moet de Nederlandse of Poolse schilder dan ook deze taal machtig zijn ?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door grun »

Engels, bedoelt u? Ja, maar voor jongeren is Engels geen enkel probleem, voor veel ouderen ook niet trouwens. Bij ASML is Engels overigens de voertaal gezien de vele medewerkers uit inmiddels 88 verschillende landen.
https://innovationorigins.com/nl/nederl ... -van-asml/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door kweenie »

Zij werkten met Polen en bij het aanvragen van de offertes is vooraf door het bestuur kenbaar gemaakt dat dit niet gewenst is.

Wat ik vreemd vind, als je dit kennelijk niet vindt kunnen en daar een stokje voor zou willen steken, waarom kom je daar dan nu pas mee?

Er is eerst een vergadering geweest waarin besloten is om een schilder in te huren en onder welke voorwaarden die schilders ingehuurd zouden worden. Daar had je al op de vergadering bezwaar tegen kunnen inbrengen, of eventueel na lezen van dat besluit in actie kunnen komen. Vervolgens is er waarschijnlijk voor de tweede vergadering door het bestuur een voorstel gekomen, om in de vergadering te bespreken, of te bekrachtigen, en toen ben je ook nog niet in actie gekomen. En bij de tweede vergadering zelf heb je blijkbaar ook niets gezegd.

Om nu nog aanmerkingen te hebben de selectiemethode vind ik een beetje mosterd na de maaltijd.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door BL2 »

En wat is nu precies de rol van MVDV76 in deze "zaak" ?
Dat zou dit topic al een stuk duidelijker maken.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
22 sep 2018 18:04
En wat is nu precies de rol van MVDV76 in deze "zaak" ?
Dat zou dit topic al een stuk duidelijker maken.
Op mijn beurt ben ik benieuwd naar de relatie tussen de VVE voorzitter en de Veldhovense schilder

MVDV76
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:43

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door MVDV76 »

Een burger waarvan verwacht wordt bij gemeente en overheid dat hij de regels in acht neemt, terwijl dezelfde overheid met de vinger wijst als je de regels niet goed hanteert. Kijk naar het uwv, ooit n werkbriefje ingevuld?
Of de commotie die ontstaan is door de uitspraken van de heer Wilders.
Het eindeloos liegen en bedriegen door onze kamer .

fritsfrits
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2018 23:59

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door fritsfrits »

MVDV76 schreef:
24 sep 2018 12:51
Een burger waarvan verwacht wordt bij gemeente en overheid dat hij de regels in acht neemt, terwijl dezelfde overheid met de vinger wijst als je de regels niet goed hanteert. Kijk naar het uwv, ooit n werkbriefje ingevuld?
Of de commotie die ontstaan is door de uitspraken van de heer Wilders.
Het eindeloos liegen en bedriegen door onze kamer .
Wat is eigenlijk de bedoeling van dit gebrabbel waar geen touw aan vast te knopen is?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik snap niet zo goed waarom deze keuze onredelijk is. Op de arbeidsmarkt is selectie op taalvaardigheden toegestaan. Voor iemand met een fatsoenlijk stel hersenen zijn taalvaardigheden ook prima aan te leren, en derhalve valt uitsluiting op basis van die vereiste vaardigheden niet onder discriminatie.

MVDV76
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:43

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door MVDV76 »

Duidelijk dat niet iedereen in Nederland weet dat uitsluiten op basis van ras of herkomst verboden is. Dat dit op bestuurlijk niveau als acceptabel wordt ervaren is schaamteloos, en voor ieder ander die niet in de gaten heeft dat bij veel bedrijven of hogere scholen de voertaal geen Nederlands meer is wordt wakker. Misschien dat de ouderen onder ons die gedachten nog hebben maar zelfs in de winkelstraten neemt Engels de overhand. N schilder moet kundig zijn en de uitvoerder of projectbegeleider moet zorgen dat de werkzaamheden snel en kundig worden uitgevoerd.

fritsfrits
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2018 23:59

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door fritsfrits »

MVDV76 schreef:
24 sep 2018 17:00
Duidelijk dat niet iedereen in Nederland weet dat uitsluiten op basis van ras of herkomst verboden is. Dat dit op bestuurlijk niveau als acceptabel wordt ervaren is schaamteloos, en voor ieder ander die niet in de gaten heeft dat bij veel bedrijven of hogere scholen de voertaal geen Nederlands meer is wordt wakker. Misschien dat de ouderen onder ons die gedachten nog hebben maar zelfs in de winkelstraten neemt Engels de overhand. N schilder moet kundig zijn en de uitvoerder of projectbegeleider moet zorgen dat de werkzaamheden snel en kundig worden uitgevoerd.
Wat is eigenlijk de bedoeling van dit gebrabbel waar geen touw aan vast te knopen is?

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door BL2 »

Iets off-topic, maar volgens mij zijn het heel andere talen dan Nederlands en Engels welke je tegenwoordig hoort in de openbare ruimte.........

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door bprosman »

Iets off-topic, maar volgens mij zijn het heel andere talen dan Nederlands en Engels welke je tegenwoordig hoort in de openbare ruimte.........
Binnen deze multiculturele woongemeenschap met veel werknemers van ASML
Indiaas ? :wink:

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onredelijke keuze voor schildersbedrijf

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat zal dan wel Hindi of Urdu zijn, denk ik :wink:. De eis dat werknemers Nederlands moeten beheersen lijkt mij niet onredelijk en zeker geen discriminatie. Een andere taal is te leren, een andere afkomst of huidskleur niet.

Gesloten