LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

Hallo,

Graag zou ik in contact komen met mensen die stadsverwarming van Eneco hebben.
Dit omdat naar mijn mening er een schandalig groot verschil in kosten zit met de 'conventionele' manier van verwarmen met een CV-ketel.
Het geval is dat mijn verbruik sinds 3 jaar (zolang woon ik er ongeveer) vrijwel constant is, dwz altijd ergens tussen pakweg 27 en 32 GJ.
Toch lopen de kosten ieder jaar verder op maar staat in de jaarnota vrijwel niets goed gespecificeerd.
Voorbeeld is bijvoorbeeld de Vastrecht. Op de jaaarnota staat alleen maar een bedrag. Geen enkele opbouw of specificatie.
Nu heb ik afgelopen jaar ongeveer 29GJ verbruikt, toch gaat mijn maandbedrag met 15 euro omhoog en moet ik ook nog 20 euro bijbetalen. Het mooie is dat mijn verbruik van een jaar eerder 31GJ was.
Ik ben dus minder gaan gebruiken (2GJ) maar heb toch te weinig betaald. Gek, want ik betaal al ruim 100 Euro per maand.
Nu heb ik even zitten speuren op internet en men lijkt ongeveer 37m3 te hanteren voor 1 GJ. (en ja ik weet dat je eigenlijk zo niet mag rekenen, maar dit is wel ongeveer wat je zou kunnen hanteren in het slechtste geval)
Als ik dit even snel uitreken was ik dan met een conventionele cv-ketel slechts 80 Euro per maand kwijt.(!)
Dat scheelt nogal.

Tevens klopt de site van eneco ook voor geen bal, want als ik daarop inlog geeft het aan dat ik 10% meer heb verbruikt dit jaar dan vorig jaar. 29GJ ipv 31GJ. Lekkere berekening. Als ik dan erop doorklik geeft hij dat ik 6% minder heb verbruikt.
Wie het weet mag het zeggen maar Eneco lijkt bewust dit hele verhaal heel vaag te willen houden.
De Jaarnota is echt heel summier en nergens staat hoe men aan bedragen is gekomen of hoe dit is opgebouwd.

Al met al vind ik dit schandalig en moet ik nu ook nog eens bijna 120 euro per maand gaan betalen.
Mijn huis is overigens zeer goed ge-isoleert en ongeveer 20 jaar oud, dus de verwarming staat niet veel aan zelfs niet in de winter, het is voornamelijk denk ik tapwaterverwarming waar ik voor betaal. maar dit even terzijde.

Wie heeft ook deze ervaringen en is er een manier om de klachten en krachten te bundelen, want met oog op de energietransitie vanuit de overheid zie ik gebeuren dat het straks als belastingen verder worden opgeschroefd dit echt onbetaalbaar worden..

En kunnen er meer mensen aangeven wat hun jaarlijkse GJ verbruik is zodat ik dit kan vergelijken met mijn nota?

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wij hebben een ketel en betalen voor ons 15 jaar oude huis ook €120 per maand. Verwarming staat ook zelden aan. Als die aan staat is dat alleen in de woonkamer.
Ook bij onze ketel gaat het vast recht omhoog en betaal ik meer terwijl het verbruik minder is.

Wat ik mis in uw verhaal is dat u zelf al conract hebt opgenomen met Eneco. Dat kunt u zelf doen en hebt u geen andere mensen voor nodig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door kweenie »

Een vergelijking tussen alleen de kosten van het gas en de kosten van een complete warmte-installatie bij stadswarmte is natuurlijk appels met peren vergelijken. Voor die 80 euro per maand heb je nog geen ketel, laat staan onderhoud van de ketel. Als je dat meerekent, dan ontlopen de kosten elkaar niet veel.

Je hoeft nu bovendien in elk geval geen ruimte in je huis op te offeren voor het ophangen of neerzetten van een ketel en je hebt ook geen zorgen over eventuele hoge kosten voor toekomstige 'duurzame' verwarming. Alles bij elkaar zou je op de lange termijn weleens een stuk voordeliger uit kunnen zijn dan met een eigen verwarmingsinstallatie.

richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

Dat heb ik uiteraard reeds gedaan maar ook die werpen een rookgordijn op.
De details van het vastrecht alsmede de details hoe men de kosten van 1 GJ exact berekend worden mij niet gegeven,
Dus ik moet het maar doen met het grote bedrag zonder te weten hoe men daaraan gekomen is.

Mag ik u vragen wat uw verbruik is? (in m3)

Uiteraard snap ik dat het duurder word, dat is niet mijn vraag. Waar het mij meer om gaat is dat er geen onderbouwing zit achter de bedragen en dat het dus nu voor mij totaal gissen is hoe men aan de kosten per GJ en aan de vastrecht kosten komt.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Stadsverwarming bespaart niet altijd brandstof en is voor gebruikers vaak duurder dan gebruik van een normale CV-ketel. Dat komt met name door het dure vastrecht: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... n8TVbZRq3X
Daarbij heb je gevaar op warme leidingen in de tegenwoordig toch al erg hete zomers.

richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

kweenie schreef:
12 okt 2018 07:27
Een vergelijking tussen alleen de kosten van het gas en de kosten van een complete warmte-installatie bij stadswarmte is natuurlijk appels met peren vergelijken. Voor die 80 euro per maand heb je nog geen ketel, laat staan onderhoud van de ketel. Als je dat meerekent, dan ontlopen de kosten elkaar niet veel.

Je hoeft nu bovendien in elk geval geen ruimte in je huis op te offeren voor het ophangen of neerzetten van een ketel en je hebt ook geen zorgen over eventuele hoge kosten voor toekomstige 'duurzame' verwarming. Alles bij elkaar zou je op de lange termijn weleens een stuk voordeliger uit kunnen zijn dan met een eigen verwarmingsinstallatie.
Dat begrijp ik, maar een voor een 1400 Euro heb je wel een hele goede cv ketel. (heb ik immers meermaals gehad in vorige huizen)
Daar hoefde je de eerste 2 jaar geen onderhoud aan te doen en vervolgens om het jaar.
Als je 15 jaar met zo'n ketel zou doen vallen die kosten reuze mee, dan zit ik (incl onderhoud volgens mij op 10 - 15 euro per maand)
15jaarx12maanden= 180. 1400/180=7.77 onderhoud erbij en klaar.
Dan kom ik nog steeds bij lange na niet op dat bedrag.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Het is ruim bekend dat gebruikers van stadsverwarming worden gebruikt als melkkoe:
https://onafhankelijkdelft.nl/aardgasvr ... -gemeente/
https://leiden.sp.nl/nieuws/2014/01/kam ... -in-leiden

richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

Cornelis7 schreef:
12 okt 2018 07:57
Het is ruim bekend dat gebruikers van stadsverwarming worden gebruikt als melkkoe:
https://onafhankelijkdelft.nl/aardgasvr ... -gemeente/
https://leiden.sp.nl/nieuws/2014/01/kam ... -in-leiden
Dat snap ik, maar ik vraag me af hoe dit een halt kan worden toegeroepen?

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Deze tarieven moeten toch op uw jaarnota vermeld staan?

https://www.eneco.nl/static/files/Algem ... i-2018.pdf

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

richardc79 schreef:
12 okt 2018 08:25
Cornelis7 schreef:
12 okt 2018 07:57
Het is ruim bekend dat gebruikers van stadsverwarming worden gebruikt als melkkoe:
https://onafhankelijkdelft.nl/aardgasvr ... -gemeente/
https://leiden.sp.nl/nieuws/2014/01/kam ... -in-leiden
Dat snap ik, maar ik vraag me af hoe dit een halt kan worden toegeroepen?
Kijk naar de YouTube filmpjes, die ik al eerder heb aangegeven. En handel niet alleen, maar met buren samen. Dan kan er wat gebeuren. En schrijft ook de politiek aan.

richardc79
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 14:13

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door richardc79 »

Lady1234 schreef:
12 okt 2018 10:21
Deze tarieven moeten toch op uw jaarnota vermeld staan?

https://www.eneco.nl/static/files/Algem ... i-2018.pdf
Dat klopt. Die vastrecht van 305 en die meterbijdrage van 25 euro staan daar op.
Echter blijft dan de vraag: Wie verzint die vastrecht bedragen? En hoe worden die bepaalt?
Tweede is de GJ (gigajoule) daar staat gewoon 29GJ.
Ter vergelijking staat er ook dat dit minder is dan het gemiddelde verbruik van 32GJ en een hoekhuis zelf 43GJ.
Nou dan ben je meer dan 200 Euro in de maand kwijt dan in dat laatste geval!

Terwijl als je enkele berekeningen zou pakken die via google zijn te vinde is mijn verbruik in M3 nog geen 1000M3 (kuub)
Dat is echt helemaal niet veel.

Toch krijg ik de idee dat je met stadsverwarming de hoofdprijs aan het betalen ben.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maximum bedragen voor het vastrecht worden door de overheid vastgesteld.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
12 okt 2018 12:18
Maximum bedragen voor het vastrecht worden door de overheid vastgesteld.
En helaas staat marktwerking buitenspel, want die stadswarmte is (zo goed als) verplicht gesteld in sommige regios.
Het heet "restwarmte" te zijn, op zich een goed idee, maar er wordt wel de hoofdprijs voor betaald.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het is, denk ik, anno 2018 terecht dat u een duidelijk inzicht krijgt in de totale kosten van uw energienota. Eneco is daar kennelijk niet doorzichtig in en wil dat, bij navraag, niet zijn ook. Eén van de redenen waarom ik geen klant meer wil zijn van Eneco, na een eerdere slechte ervaring met die club, ondanks dat er al diverse mensen van Eneco aan de deur hebben gestaan en dat ik als oud-klant telkens weer door hun benaderd wordt hiervoor.

Maar als Eneco dat inzicht niet wil geven, informeert u dan eens bij MilieuCentraal. Wellicht dat die wel dat inzicht van kosten aan u willen verstrekken of anders zeer geïnteresseerd zullen zijn in dit schimmige gedrag van Eneco. Zo'n muisje kan dan voor Eneco wel eens een flink staartje krijgen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BreejKC schreef:
12 okt 2018 14:31
Het is, denk ik, anno 2018 terecht dat u een duidelijk inzicht krijgt in de totale kosten van uw energienota. Eneco is daar kennelijk niet doorzichtig in en wil dat, bij navraag, niet zijn ook. Eén van de redenen waarom ik geen klant meer wil zijn van Eneco, na een eerdere slechte ervaring met die club, ondanks dat er al diverse mensen van Eneco aan de deur hebben gestaan en dat ik als oud-klant telkens weer door hun benaderd wordt hiervoor.

Maar als Eneco dat inzicht niet wil geven, informeert u dan eens bij MilieuCentraal. Wellicht dat die wel dat inzicht van kosten aan u willen verstrekken of anders zeer geïnteresseerd zullen zijn in dit schimmige gedrag van Eneco. Zo'n muisje kan dan voor Eneco wel eens een flink staartje krijgen.
Volgens mij staan de kosten wel gespecificeerd, maar wil de Ts weten hoe die tarieven vastgesteld worden. En uiteraard geven ze daar geen informatie over.

Appie vertelt ook niet wat de inkoopprijs is van hagelslag, wat de kosten zijn en hoe hoog de winst.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door BreejKC »

Waarom worden sommige (de meeste) vragen van TopicStarters bij enkele reageerders/sters toch altijd in twijfel getrokken? Deze TS'er wil een stukje meer inzicht in een deel van de kosten die hem in rekening worden gebracht. Daar moet men tegenwoordig duidelijk in zijn, vandaar sommige uitgebreide nota's, die inderdaad sommigen niet begrijpen.

Maar het simpele feit dat sommigen het niet begrijpen kan geen reden zijn om er, zoals Eneco wel, maar anderen weer niet, schimmig over te doen. Waarom bij die vraag dan weer vraagtekens gezet worden, ontgaat mij geheel.

Die vergelijking met AH? Ik wist niet dat die ook al energie verkochten, of het moet in de vorm van repen of drankjes zijn. En, kijk maar eens achterop die verpakkingen. Er staat precies uitgelegd, in kleine lettertjes, wat je krijgt voor je duur betaalde geld.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts wil weten op welke manier Eneco aan het vastrecht bedrag komt en aan de hoogte van het bedrag voor een Gj.

En dat vertelt de Eneco natuurlijk niet, netzomin als dat ze uiteenzetten op welke manier de prijs vastgesteld wordt voor een kilowatt stroom of kubieke meter gas.

En AH vermeldt dan wel wat er in de hagelslag zit, maar niet hoe de verkoopprijs tot stand komt.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door 16again »

Niet relevant hoe de verkoopprijs van de AH hagelslag tot stand gekomen is, er geldt geen afnameverplichting (en dus een monopolie).

Dit in tegenstelling tot stadsverwarming

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het maximum vastrecht bedrag wordt door de overheid vastgesteld ivm de warmtewet.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Eneco stadsverwarming schandalig duur en ondoorzichtige jaarnota's

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wanneer u stadsverwarming te duur vindt, staat het u vrij om over te stappen op een andere manier van verwarmen en de stadsverwarming op te zeggen.

Gesloten