LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Topic kapen?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Topic kapen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Puur uit nieuwsgierigheid:
Als een (nieuw) forumlid een nieuw topic aanmaakt over een onderwerp dat al besproken wordt, komt soms de reactie: "Waarom een nieuw topic, er is al een topic over."
Maar als een forumlid met een zelfde probleem aanhaakt in een bestaand topic, komt soms de reactie: "Waarom kaap je dit topic?"

Zelf vind ik aanhaken geen probleem, als de oorspronkelijke vraag beantwoord is uitbediscussieerd (enkele dagen geen nieuwe reacties).
Zelfs wanneer de discussie nog loopt hoeft het niet altijd een probleem te zijn.

Vandaar mijn vraag: Wanneer vindt u dat is er sprake van het kapen van een topic? Ofwel, hoe moet een forumlid bepalen of hij/zij aanhaakt of een nieuw topic start.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Topic kapen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat hangt voor mij echt van de casus af. Een zoveelste verhaal over een storing bij KPN heeft een heel andere lading dan een topic waar bijvoorbeeld persoonlijke omstandigheden een grote rol spelen. In het eerste geval zie ik geen probleem bij het inspringen in een topic als je een soortgelijke ervaring hebt, maar in het tweede geval zou ik dat niet snel doen.

Sowieso helpt het ook als de reageerder even goed kijkt waar hij of zij op reageert ;)

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Topic kapen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als iemand zijn eigen verhaal doet in een al bestaand topic en zegt: ik lees even mee, want ik heb hetzelfde meegemaakt, dan heb ik er geen moeite mee.
Wel als iemand zijn verhaal uitgebreid doet binnen een bestaand topic en daar steeds op terug komt. Dat schept onduidelijkheid. Ik heb het verschillende keren zien gebeuren dat de ene forummer op A reageert en daarop reageert een andere forummer op B.
Dan kun je beter zelf een nieuw topic openen.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Topic kapen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijkt me op zich niet zo moeilijk.

Als iemand met een eigen ervaring in wil haken in een ander topic: prima.
Als iemand daarentegen aandacht wil vragen voor zijn eigen zaak: start dan een eigen topic.

Helaas kan niet iedereen dat onderscheid goed maken, of kan het niet goed verwoorden.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Topic kapen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een topic kapen is als iemand zijn/haar eigen probleem inbrengt en een vraag stelt die alleen die persoon aan gaat. Bv een TS die bij een grote winkelketen een wasmachine gekocht heeft die defect is en een kaper die zijn koelkast net niet goed sluit.
Het kan ook zijn dat een forumlid hetzelfde heeft meegemaakt en dezelfde vraag stelt als de TS. Zoals bij de mogelijke oplichingzaak met goedkope playstations. Ineens melden zich diverse mensen in 1 topic met dezelfde vraag.
In het eerste geval is het beter om een nieuw topic aan te maken, in het tweede geval gaat het topic gewoon door met medegedupeerde.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Topic kapen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind het een waardevol issue Erthanax wat je hier naar voren brengt ;
het is soms idd lastig om het onderscheid te maken .
En er gelijk iemand mee om de oren klappen vind ik ook niet altijd direct nodig.

Het gaat ook om de inhoud zelf van zo.n casus.
Wanneer het een persoonlijk verhaal is , dus het niet alleen om een mede gedupeerde gaat , zou ik zeggen vraag dan gerichte aandacht voor je eigen probleem in een eigen topic .

Gesloten