LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geboortedatum en wet op de privacy

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
aknut
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:01

geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door aknut »

Heden ochtend rond 09.30 belde ik Ziggo ,daar ik op 2 televisies geen beeld had.(zwart scherm) Dus kennelijk een storing
Uw medewerker aan de telefoon vroeg in eerste instantie om postcode en huisnummer .
Dit zou voldoende moeten zijn om te vragen of er ergens een storing is.

Maar ,hij vroeg ook nog mijn geboortedatum! (Het moet niet gekker worden)
Op mijn vraag “waarom moet ik mijn geboortedatum afgeven”,
antwoordde Uw medewerker dat “dat nodig is ivm met de wet op de privacy en als U uw
geboortedatum niet geeft dan moet ik de verbinding verbreken”.!

Onder luid protest dus helaas geboortedatum afgegeven en inderdaad er was een storing die tot 17.00 kan duren

Het gaat erom dat als ik wil weten of er een storing is dat ik niet al mijn gegevens ,waaronder mijn geboortedatum ,moet opgeven.
Dit kan niet de bedoeling zijn van de Wet op de privacy.

Moet je dus nu te pas en te onpas je geboortedatum geen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door berndv »

aknut schreef:
17 dec 2018 13:12
Heden ochtend rond 09.30 belde ik Ziggo ,daar ik op 2 televisies geen beeld had.(zwart scherm) Dus kennelijk een storing
Uw medewerker aan de telefoon vroeg in eerste instantie om postcode en huisnummer .
Dit zou voldoende moeten zijn om te vragen of er ergens een storing is.

Maar ,hij vroeg ook nog mijn geboortedatum! (Het moet niet gekker worden)
Op mijn vraag “waarom moet ik mijn geboortedatum afgeven”,
antwoordde Uw medewerker dat “dat nodig is ivm met de wet op de privacy en als U uw
geboortedatum niet geeft dan moet ik de verbinding verbreken”.!

Onder luid protest dus helaas geboortedatum afgegeven en inderdaad er was een storing die tot 17.00 kan duren

Het gaat erom dat als ik wil weten of er een storing is dat ik niet al mijn gegevens ,waaronder mijn geboortedatum ,moet opgeven.
Dit kan niet de bedoeling zijn van de Wet op de privacy.

Moet je dus nu te pas en te onpas je geboortedatum geen?
Ik vermoed dat ze die vragen om te verifieren of u de persoon bent die u zegt dat u bent. Die controle kunnen zij alleen maar uitvoeren als u ze die al eens hebt gegeven. U geeft aan dat u alleen wilt weten of er een storing is, maar omdat u de klantenservice belt, willen ze wel zeker weten dat u klant bent. U wilt graag persoonlijk hulp, anders had u ook op een storingspagina kunnen kijken, en voor persoonlijke hulp zit, gelukkig, een verificatie van gegevens.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door mahadma »

Dit is gewoon verificatie, anders zou iemand anders ook zich als u kunnen uitgeven en wijzigingen/opzeggingen oid kunnen doen. Stel u voor dat u iemand heeft in uw buurt die u niet zo mag ...........

aknut
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:01

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door aknut »

tot voor de wet op de privacy was het gewoon ,postcode en huisnummer.Nu ook nog je geboortedatum is niet gewoon slechts alleenmaat verificatie.Ze willen gewoon alles weten.
Hedenmorgen van omroep Max een mailtje hierover:" Wij kunnen begrijpen dat u niet al uw gegevens wenst door te geven.
Voor het commissariaat van de media tellen de leden mee waarvan hun gegevens volledig zijn ingevuld onder deze gegevens valt ook de geboortedatum. Als deze niet bekend is bij ons of niet correct dan telt u niet mee als officieel lid."
het eind is zolangzamerhand zoek .Wat volgt ...?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan wordt u toch geen lid van Max?

En wat is er tegen om uw geboortedatum op te geven? Het is uw BSN niet of pincode.

ZeerPrivé
Berichten: 5264
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Of er in jouw wijk een storing is kun je hier checken https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen/

Geen Max lidmaatschap scheelt je weer een paar euro per maand. Maar nu weet ik wel hoe oud je ongeveer bent (plm. 60) en dat je een vrouw bent.

juliomariner
Berichten: 4762
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik snap niet waarom mensen zo spastisch doen over het geven van een geboortedatum. De privacywet wordt er sinds de invoering te pas en te onpas bijgehaald terwijl vroeger niemand hier moeilijk over deed. Jullie mogen rustig mijn geboortedatum weten want wat kunnen jullie daar dan mee? (23-07-1974)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door renewouters »

Stel je het volgende scenario voor: er is een storing in de buurt en een buurtbewoner wil een geintje uithalen. Die belt "boos" Ziggo op en wil het abonnement opzeggen en geeft jouw postcode en huisnummer. Ziggo gaat daarin mee en sluit de boel af. Dan was het toch handig geweest als verdere identificatie was gevraagd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts belt zelf, hij wordt niet gebeld.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door rvjapio »

Komt me heel normaal over. Bij telfort de apotheek de dokter moet ik ook mijn geboortedatum geven. Een uniek persoonskenmerk datik zelf ooit heb opgegeven. En waarschijnlijk u ook...

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door 16again »

Ziggo weet al dat Dhr Jansen op Bergweg 1 storing heeft. Maar om die specifieke info te verstrekken aan de telefoon….moet degene die opbelt eerst aantonen dat hij meneer Jansen is.

Wellicht zou klantnummer ook volstaan, maar menigeen weet geboortedatum beter uit het hoofd.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door heerschap »

Hypo63 schreef:
17 dec 2018 20:08
Er is niets op tegen als Ziggo ter controle om een geboortedatum vraagt, indien de vraagstelling om een wijziging van een abonnement gaat. Zolang er algemene vragen worden gesteld is er totaal geen noodzaak om te vragen naar een geboortedatum.
Het vragen naar persoonlijke gegevens moet een specifiek doel hebben.
Nu vindt iedereen TS maar een zeurpiet die klaagt over het moeten verstrekken van zijn/haar geboortedatum. Als deze personen gebeld worden voor controle van gegevens schieten degene die TS een zeurpiet vinden in de verdediging. Dan is het verstrekken van een geboortedatum niet meer zo vanzelfsprekend.
Ik weet niet of het bij Ziggo ook zo werkt maar er is steeds meer een tendens om compliancy en security te automatiseren. Een stukje software voert analyse uit op de inhoud van het gesprek: een vinkje bij 'postcode, huisnummer', en een vinkje bij 'geboortedatum'. Bespaart veel werk bij toekomstige audits.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door Moneyman »

heerschap schreef:
17 dec 2018 22:49
Ik weet niet of het bij Ziggo ook zo werkt maar er is steeds meer een tendens om compliancy en security te automatiseren.
En dat mag nu juist niet onder de AVG. verwerking van persoonsgegeven moet voldoen aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit. Voor een vraag over een storing is de postcode een proportionele vraag, maar de geboortedatum niet. TS klaagt dus terecht.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
18 dec 2018 08:50
heerschap schreef:
17 dec 2018 22:49
Ik weet niet of het bij Ziggo ook zo werkt maar er is steeds meer een tendens om compliancy en security te automatiseren.
En dat mag nu juist niet onder de AVG. verwerking van persoonsgegeven moet voldoen aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit. Voor een vraag over een storing is de postcode een proportionele vraag, maar de geboortedatum niet. TS klaagt dus terecht.
Als er een algemene storing is, wordt die weergegeven op de storingspagina van Ziggo. Als je belt met de vraag "mijn tv is op zwart, heb ik een storing?", klinkt mij een check met geboortedatum om na te gaan of "ik" ook echt "ik" is wel legitiem.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
18 dec 2018 09:00
Moneyman schreef:
18 dec 2018 08:50
heerschap schreef:
17 dec 2018 22:49
Ik weet niet of het bij Ziggo ook zo werkt maar er is steeds meer een tendens om compliancy en security te automatiseren.
En dat mag nu juist niet onder de AVG. verwerking van persoonsgegeven moet voldoen aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit. Voor een vraag over een storing is de postcode een proportionele vraag, maar de geboortedatum niet. TS klaagt dus terecht.
Als er een algemene storing is, wordt die weergegeven op de storingspagina van Ziggo. Als je belt met de vraag "mijn tv is op zwart, heb ik een storing?", klinkt mij een check met geboortedatum om na te gaan of "ik" ook echt "ik" is wel legitiem.
Die check is helemaal niet nodig om de vraag of er een storting in dat postcodegebied is te beantwoorden. Pas als dat niet zo blijkt te zijn, en er ingezoomd zou moeten worden op de persoonlijke situatie van TS, is een vervolgvraag ter identificatie legitiem.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: geboortedatum en wet op de privacy

Ongelezen bericht door heerschap »

Moneyman schreef:
18 dec 2018 08:50
heerschap schreef:
17 dec 2018 22:49
Ik weet niet of het bij Ziggo ook zo werkt maar er is steeds meer een tendens om compliancy en security te automatiseren.
En dat mag nu juist niet onder de AVG. verwerking van persoonsgegeven moet voldoen aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit. Voor een vraag over een storing is de postcode een proportionele vraag, maar de geboortedatum niet. TS klaagt dus terecht.
Dank hiervoor.

Gesloten