Pagina 1 van 2

Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 04 feb 2019 18:03
door FrancoisArts
Eind afrekening 2018 ontvangen via email uhm niet een maar zelfs twee......?
Rekeningno: 1 verbruik van 2018 minus alle in rekening gebrachte termijnen 0.76 euro openstaand bedrag nog te betalen. Nou niks mis mee. Vreemd echter die tweede rekening ik krijg er normaal maar 1 dus ook maar geopend en bekeken :shock: hier zou ik volgens Nuon 3343.69 euro moeten na betalen

Nou ik denk hier gaat iets fout dus Nuon gebeld en natuurlijk eerst 12 min in de wacht. Dan word ik door een jonge dame te woord gestaan deze neemt mijn vraag in behandeling hoe het kan dat ik 2 eindejaars afrekeningen krijg en rekening nummer twee ongeveer zo hoog is als de totale kosten van mijn energie gebruik in twee jaar...? Natuurlijk kon ze daar niet direkt een antwoord op geven en zou na het uitgezocht te hebben mijn er over terugbellen.

Tot mijn grote verbazing was dit al vrij vlot binnen twee uur had ik dezelfde jonge dame aan de telefoon met als uitleg: Deze tweede rekening komt voort uit het gebruik vanaf 2010 tot het plaatsen van de slimme meter afgelopen zomer 2018. Na het vervangen van de oude meter door een slimme meter zou zijn gebleken dat de oude meter een defect vertoonde wat Nuon omschrijft als over de kop gelopen. Daardoor zou deze oude meter niet goed hebben gefunktioneerd en ik vanaf 2010 tot plaatsing van de nieuwe slimme meter meer gebruikt zou hebben als de meter aanvankelijk aangaf gedurende deze 8 jaar.

Jaarlijks heb ik de meterstanden door gegeven en op grond daarvan een eindejaarsafrekening gehad en betaald. Nu in 2018 na plaatsing van de nieuwe slimme meter komt Nuon met dit verhaal vreemd dat dit nooit eerder is geconstateerd door Nuon/Liander. Als mijn jaarlijkse gebruik de afgelopen 8 jaar hoger zou zijn geweest als mijn doorgegeven meterstanden en betaalde rekeningen zou je denken dat ze bij elke eindejaarsafrekening aan de bel hadden moeten trekken!!!

Nu in februari 2019 weten ze mijn te vertellen dat de door de afwijking in de geeikte meter vanaf 2010 deze niet de juiste standen aan gegeven zou hebben en word ik belast met een verschil van 3343,69 euro. Dit terwijl ik naar eer en geweten de meterstanden jaarlijks afgelezen heb van een geijkte meter van Nuon/Liander en ook altijd mijn maandelijkse voorschot en de eindejaarsafrekeningen betaald heb.

Iemand die mijn hier mee kan helpen???Ik ben zelf ten einde raad. M.v.g. François

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 13:01
door berndv
die maken het wel heel erg bont. Dat een meter afwijkt kan natuurlijk altijd, maar naar mijn idee kunnen ze nooit exact bepalen hoeveel stroom zij niet gemeten hebben en hoe lang dit al gaande is.

Ik zou hier een rechtsbijstand op zetten, of via verzekering of via iets als het juridisch loket.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 13:06
door Zombiemaster
Waar heb je anders een meter voor? Tenzij heel erg duidelijk is dat die fout of kapot is. Als je bv 1 kWh of 1m3 per jaar registreert. Maar als het een normale, mogelijke, meterstand is, moeten ze wel erg sterk in de schoenen staan om die naar veel hoger bij te stellen.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 13:17
door Lady1234
Een energieleverancier mag ten eerste maar over twee jaar navorderen.
En wat warenuw verbruiken dan volgens die zogenaamde niet goed werkende meter over de jaren vanaf 2010?

En gaat dit over stroom of gas?

Lees ook dit.

https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... ing-sturen

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 13:38
door berndv
FrancoisArts schreef:
04 feb 2019 18:03
Na het vervangen van de oude meter door een slimme meter zou zijn gebleken dat de oude meter een defect vertoonde wat Nuon omschrijft als over de kop gelopen. Daardoor zou deze oude meter niet goed hebben gefunktioneerd en ik vanaf 2010 tot plaatsing van de nieuwe slimme meter meer gebruikt zou hebben als de meter aanvankelijk aangaf gedurende deze 8 jaar.
Ze kunnen wel stellen dat dit zo is, maar ten eerste lijkt het mij onwaarschijnlijk dat zij kunnen bewijzen vanaf wanneer de meter een defect vertoonde, daarnaast moeten ze dit wel glashard kunnen maken, anders kunt u de vordering gewoon afwijzen en vragen om bewijzen en de mogelijkheid tot het doen van een contra-expertise, dit laatste kan nog lastig worden, aangezien de meters niet bewaard worden, maar vernietigd worden.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 14:43
door bprosman
Maar ehhh... waar in het verhaal wordt die (te) hoge rekening veroorzaakt door de nieuwe meter zoals de titel luidt ?

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 14:56
door bprosman
Mijn advies is, maak de topic titel strokend met de inhoud van de klacht.
Nu haal ik uit de topic titel dat de nieuwe meter oorzaak is van de (te) hoge rekening wat niet zo is.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 15:15
door Theotrucker
Nuon Liander Ferraris meter?

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 15:20
door bprosman
Je kan nog zo'n aanhanger van de slimme meter zijn, deze bedragen zijn echt bezopen.
Maar goed jij zou het gewoon betalen toch? Geef jij antwoord om te antwoorden of punten te tellen?
Misschien lees ik wel verkeerd hoor maar TS betwist de rekening van de slimme meter ook niet maar de naheffing die ze krijgt en veroorzaakt zou zijn door de vorige (Ferraris) meter.
En ja die zou ik ook betwisten , maar heeft niets met de slimme meter te maken.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 16:05
door reggie2
bprosman schreef:
05 feb 2019 15:20

En ja die zou ik ook betwisten , maar heeft niets met de slimme meter te maken.




Dat weet jij niet, en ook ik niet.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 16:12
door fred-
Hallo Francois, als je oude meter niet goed meer was is dat de verantwoordelijkheid van de netbeheerder (Liander).
Je betaalt een behoorlijk bedrag per maand voor het huren van dat ding en zij moeten elke 3 jaar de werking controleren. Afgekeurde meters worden "gratis" vervangen.
Jij bent overduidelijk te goeder trouw en de fout ligt toch echt bij Liander. Nuon probeert het achterstallige geld bij jou te halen maar stuur ze maar door naar je netbeheerder.
Voet bij stuk houden en dan is succes verzekerd.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 18:30
door 16again
Volgens mij is de vraag vooral: hoe snel gaat Nuon bakzeil halen? Als hier geen sprake is van geconstateerde fraude is Nuon m.i. kansloos


Kun je electra verbuik met vorige jaren vergelijken? Omdat je al meerdere maanden achter de slimme meter zit, zou het verbruik nu al flink hoger uit moeten vallen. Immers, de oude meter gaf (volgens Nuon) te weinig aan.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 19:41
door renewouters
reggie2 schreef:
05 feb 2019 15:12
bprosman schreef:
05 feb 2019 14:56
Mijn advies is, maak de topic titel strokend met de inhoud van de klacht.
Nu haal ik uit de topic titel dat de nieuwe meter oorzaak is van de (te) hoge rekening wat niet zo is.
Nuon/Liander/slimme meter.


Je kan nog zo'n aanhanger van de slimme meter zijn, deze bedragen zijn echt bezopen.

Maar goed jij zou het gewoon betalen toch? Geef jij antwoord om te antwoorden of punten te tellen?

Jammer.
Wat heeft dit met "aanhanger van de slimmer meter" te maken. Het gaat (wellicht) over "een meter" die iets niet goed heeft gedaan. Een oude meter kan net zo goed defect zijn. Als je met een nieuwe fiets ergens tegen aan rijdt, is het toch ook niet direct de schuld van die fiets?

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 05 feb 2019 20:00
door thecure
Ik ben wel benieuwd:

Wat voor huis heeft u (vrijstaand /2 onder 1 kap / flat enz.)
Wat is uw verbruik wat u de afgelopen jaren betaald hebt (volgens de meter) in kWh /M3 (gaat het over gas of electra?)

Wat is het verbruik waar Nuon u nu voor wil aanslaan.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 17 feb 2019 19:54
door Bubbleblower
Dat is een typische NUON actie, hun slimme neurale netwerk technologie heeft jou eruit gepikt, omdat de kans op succes groot genoeg geacht wordt. Zelf ben ik één van de vele Nederlanders die begin deze eeuw een nepfactuur van ze heeft ontvangen (daar zijn toen nog kamervragen over gesteld en daarna werd het met de mantel der liefde bedekt) en sindsdien blijven ze me oplichten met name ook via hun dochters, omdat ze toen succesvol waren* en dat neurale netwerk steeds slimmer wordt.

In 2010 heb ik iets soortgelijks als jij meegemaakt toen ik verhuisde en dacht eindelijk van NUON verlost te zijn.
Maar 3 maanden later kreeg ik opeens een nieuwe eindafrekening, omdat de eerste "op onjuiste gegevens was gebaseerd".
Al ging ik op mijn kop staan, ik heb -al weer- duizenden euro's extra moeten betalen.

Sindsdien ben ik nog niet van ze af, met name als ik overstap krijg ik veel te hoge eindafrekeningen, gebaseerd op schattingen van Liander, niet op de daadwerkelijke meterstanden. Dus vraag ik om correcties die ik ook krijg, maar die zijn veel te laag, waardoor ik inmiddels een betalingsvoorstand van liefst 2 jaar heb. Die gaan ze niet zonder slag of stoot terug geven.

* Ze winnen hun rechtszaken door met superdikke dossiers aan te komen, die geen rechter gaat lezen, daar hebben die geen tijd voor, laat staan belang bij, want zonder de NUONs van deze wereld kunnen ze hun tent wel sluiten.
Pro deo advocaten kunnen alleen aan zo'n zaak verdienen door 'm te verliezen (door procedure fouten te maken).

De politiek zou iets moeten doen aan deze systematische oplichting, maar NUON is machtiger dan welke politicus ook.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 17 feb 2019 21:06
door Lady1234
Dan maar gelukkig dat u niet bij Eneco zat, schijnt nog veel erger te zijn. :lol:

Maar we hebben in Nederland een geschillencommissie voor zulk soort zaken. Dus u kunt zo’n kwestie daar aanhangig maken.

Neurale netwerktechnologie die zorgt dat u nepfacturen krijgt? Weer wat nieuws.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 17 feb 2019 21:08
door Moneyman
Bubbleblower schreef:
17 feb 2019 19:54
* Ze winnen hun rechtszaken door met superdikke dossiers aan te komen, die geen rechter gaat lezen, daar hebben die geen tijd voor, laat staan belang bij, want zonder de NUONs van deze wereld kunnen ze hun tent wel sluiten.
Pro deo advocaten kunnen alleen aan zo'n zaak verdienen door 'm te verliezen (door procedure fouten te maken).

De politiek zou iets moeten doen aan deze systematische oplichting, maar NUON is machtiger dan welke politicus ook.
:lol: :lol: :lol: wat een baarlijke nonsens :lol: :lol: :lol:

En ik kan het weten, want ik voer hun rechtszaken.

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 17 feb 2019 22:46
door gosewijn
Foei MM ,is niet netjes dat jij voor oplichters werk , had ik niet van jou verwacht. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 18 feb 2019 08:41
door de auditu
Heeft TS wellicht stroom teruggeleverd? Zo ja, waren de panelen gemeld bij de netbeheerder?

Re: Enorm hoge rekening van Nuon/Liander

Geplaatst: 18 feb 2019 09:17
door BL2
De TS heeft na plaatsing eerste en enige bericht nooit meer ingelogd, dus doorgaan met vragen aan TS heeft weinig nut.