LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koppelverkoop slimme meters

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
aart.van-de-kuilen
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2019 16:56

Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door aart.van-de-kuilen »

Ik heb van Liander het verzoek gekregen een afspraak te maken voor het installeren van een slimme meter. Dit blijkt dan voor zowel gas als elektriciteit. Eigenlijk wil ik helemaal geen slimme meters want ik heb geen idee wie er allemaal mee kunnen kijken en op afstand in kunnen loggen op mijn meters. En zijn ze wel goed tegen hacken beschermd? En hoe gaat Liander om met de informatie uit deze meters en met wie wordt die gedeeld?
Maar ik zal wel moeten want ik heb een dubbele elektriciteitsmeter en als ik geen slimme meter neem, kan ik geen nacht en weekend stroom meer krijgen en wordt alles op dagstroom afgerekend. Dat voelt al niet zo erg prettig: ik word dus gedwongen om de elektriciteitsmeter te vervangen.
Liander via de chat gevraagd of ik ook alleen de elektriciteitsmeter kan vervangen want ik hoef geen nieuwe meter voor die paar jaar dat we nog aan het gas zitten. De gasmeter is zo goed als nieuw dus laat die maar mooi zitten.
Helaas, dat kan niet. Waarom niet? Omdat de meters tegelijk vervangen dienen te worden. Waarom? Omdat de meters aan elkaar gekoppeld moeten worden. Nee hoor, want ik wil geen communicatie via die meters naar buiten dus er hoeft helemaal niets gekoppeld te worden. Helaas, we plaatsen de meters altijd tegelijk is nu het antwoord....
Nog steeds geen steekhoudend argument waarom ik nu beide meters zou moeten vervangen.
Is er iemand anders die hier ook tegenaan gelopen is? Ik moet dit toch gewoon kunnen weigeren?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u uw oude meter houdt, houdt u ook gewoon dag en nachtstroom. Afgezien daarvan is dat tegenwoordig nauwelijks voordeliger meer. U betaalt nu voor uw dagstroom meer dan wanneer u een enkel telwerk zou hebben. En voir de nacht iets minder. Behalve als u al het verbruik ‘s nachts of in het weekend hebt, is er geen voordeel meer aan.

Over dat “meekijken, inloggen, hacken enzovoort” is al zoveel hier en op het hele internet geschreven, dus daar ga ik maar niet op in.

Het is simpel, wilt u ze niet, dan weigert u.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Aart, u hoeft 'm niet te nemen als u dat niet wilt. Zie hier https://www.liander.nl/consument/slimme ... erbehouden

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U bepaalt zelf of er een slimme meter in uw huis komt. U hebt wettelijk het recht om de slimme meter te weigeren. Alleen als meer dan 20% van de mensen van dat recht gebruikmaken, handelt Nederland in strijd met de Europese afspraken. U hebt trouwens ook het recht om wel een slimme meter te laten plaatsen, maar geen toestemming te geven die op afstand uit te lezen. In dat geval blijft u gewoon de meterstanden zelf doorgeven.

Linksom of rechtsom, iedereen krijgt uiteindelijk de slimme meter opgedrongen ... en betaalt dan zèlf de extra onkosten. omdat het doel op termijn is, dat per uur de stroomprijzen gaan verschillen en de gasprijzen per dagdeel. Hiervoor is de slimme meter noodzakelijk.

Waarschijnlijk betalen we via de slimme meters al binnenkort op zon-arme en windflauwe dagen de hoogste prijs.

aart.van-de-kuilen
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2019 16:56

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door aart.van-de-kuilen »

Wat betreft dag- en nachtstroom: ik bespaar daar wel mee (gebruik heel veel 's avonds en in het weekend).
Op de website van Liander staat het volgende:
Dag- en nachttarief voor elektriciteit
Om in de toekomst gebruik te (blijven) maken van dag- en nachtstroom, heeft u een slimme meter nodig. De elektriciteitsmeter schakelt tussen een hoog en een laag tarief. Dit werkt nu met een signaal dat via het elektriciteitsnet loopt, het toonfrequent signaal. Door veranderingen aan het hoogspanningsnet komt dit signaal in de toekomst niet meer door. Hierdoor kunnen oude elektriciteitsmeter niet meer schakelen tussen het hoge en het lage tarief. Vanaf dan heeft u dus een slimme meter nodig om gebruik te maken van het dubbeltarief.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat laatste klopt. Je kunt ook digitale meters laten plaatsen waarbij het uitlezen op afstand wordt uitgeschakeld. Dit is je eigen keuze. Ik vind de slimme meter persoonlijk wel handig. Elk jaar overstappen al zes jaar zonder iets door te geven. Bij belastingveranderingen per meestal januari geen geschatte meter standen en altijd mooie overzichten via enelogic. Maar voor de meesten is dit vloeken. Ieder zijn eigen keuze. Maar geen koppelverkoop. Je koopt niets, de meter blijft eigendom van Liander. .

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die toekomst is volgend jaar nog niet.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door mahadma »

Alles is al gezegd en geschreven. Ja moet als de eind keuringsdatum van de meter er is wel een andere meter accepteren. Je ben dan niet verplicht om het zogenaamde slimme deel aan te laten sluiten. Dat zogenaamde slimme deel geeft de standen door. Wel heb ik vernomen dat de verbruikscijfers door meer instanties of bedrijven toegankelijk zouden gaan worden op termijn, dus mijn visie is en blijft weigeren tot het laatste. En geloof de gladde praatjes van de slimme meter plaatser naar niet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door reggie2 »

Klaas Jan schreef:
04 apr 2019 17:47
Hallo Aart, u hoeft 'm niet te nemen als u dat niet wilt. Zie hier https://www.liander.nl/consument/slimme ... erbehouden
Klopt , wij hebben die ook geweigerd, gewoon een normale meter gekregen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door BreejKC »

"Klokken en klepels" is het spreekwoord dat bij mij opkomt als ik het relaas van TS en sommige reactanten hier lees. Werkelijk verdiept in wat als 'problematiek' bij slimme meters gezien wordt, hebben zij zich nauwelijks. Allemaal napraten van negatieve publiciteit, onwaarheden en valse verdachtmakingen lees ik daar. Dat er ook een heel andere kant aan deze kwestie zit lees ik Hier nauwelijks.

Ik raadt deze mensen aan de woorden "slimme meter" eens bij de zoekmogelijkheid in dit forum in te typen. Dat levert wel een avondje leesvoer op. Om echt goed van de voors en tegens op de hoogte te zijn kan dat weinig kwaad.

Pas dan kunnen alle twijfelaars, en die hier nog zullen volgen, een goede en onderbouwde keuze maken om de slimme meter al dan niet te nemen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Bij mij is alleen de elektra meter vervangen. Er zijn geen gasmeters op voorraad i.v.m. het vervangen van verkeerde slimme gasmeters met te korte schroefdraad.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

BreejKC schreef:
04 apr 2019 18:45
"Klokken en klepels" is het spreekwoord dat bij mij opkomt als ik het relaas van TS en sommige reactanten hier lees.
Dat valt volgens mij nogal mee hoor. Het zijn vragen die op verschillende manieren beantwoord worden. Dat mensen twijfels hebben over het nemen van een slimme meter komt nogal eens voor. Bijvoorbeeld vanwege nieuws over onveilige aansluitingen of het bezit van zonnepanelen, twijfels over het van afstand uitlezen. Allemaal valide argumenten.
Ik heb ze ook niet. En heb me verdiept in de materie. Als u met uw mening die twijfels niet hebt, uw goed recht natuurlijk, wil niet zeggen dat het een wet van meden en perzen is dat je een slimme meter maar gewoon moet nemen.
Eerst nog maar eens een poosje wachten kan ook een hele goede optie zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door bprosman »

Bijvoorbeeld vanwege nieuws over onveilige aansluitingen
Dan heb je je toch niet "diep verdiept" want onveilige aansluitingen gaat over gasmeters terwijl TS het over een elektriciteitsmeter heeft.
Wat betreft dag- en nachtstroom: ik bespaar daar wel mee (gebruik heel veel 's avonds en in het weekend).
Mijn contract zit daar maar 1 cent verschil in.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door BreejKC »

Terecht dat die duizenden 'onveilige' slimme gasmeters, waar zo hoog over is opgedaan, vervangen zijn.

De praktijk bleek echter weerbarstiger. Nu echter in positieve zin.

Met de kennis van nu bleken die vele duizenden slimme gasmeters zo 'onveilig' te zijn dat er nergens ongelukken mee zijn gebeurd, nergens bij die slimme meters een gaslek is geweest, nergens door die slimme meters een gasontploffing is geweest en nergens huizen tot de grond toe zijn afgebrand door lekkende slimme gasmeters.

Dit in overweging genomen geeft het toch een wat ander gewicht aan de zogenaamd totale onveiligheid van de slimme (gas)meters.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Revoked »

hänschen klein schreef: ... omdat het doel op termijn is, dat per uur de stroomprijzen gaan verschillen en de gasprijzen per dagdeel...

Waarschijnlijk betalen we via de slimme meters al binnenkort op zon-arme en windflauwe dagen de hoogste prijs.
Zou u geen sprookjes willen gaan verzinnen en ze als geruchten de wereld in werken? Bovendien schijnt u in Deutschland te wonen. Da's niet te vergelijken met Nederland op deze vlakken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Revoked schreef:
06 apr 2019 01:28
hänschen klein schreef: ... omdat het doel op termijn is, dat per uur de stroomprijzen gaan verschillen en de gasprijzen per dagdeel...

Waarschijnlijk betalen we via de slimme meters al binnenkort op zon-arme en windflauwe dagen de hoogste prijs.
Zou u geen sprookjes willen gaan verzinnen en ze als geruchten de wereld in werken? Bovendien schijnt u in Deutschland te wonen. Da's niet te vergelijken met Nederland op deze vlakken.
Er zijn nú al (sinds 2017)) energiebedrijven (in Nederland), die het variabele-stroom tarief aanbieden ... helemaal geen sprookje dus.

http://www.bureau-kent.nl/variabel-stro ... voordelen/

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dit gaat ook wel gebeuren, maar in kleine stapjes om niet op te vallen, eerst salderen afschaffen, een terugleversubsidie die alleen via de slimme meter ontvangen kan worden. En zodra iedereen gedwongen aan die slimme meter is zal de volgende stap zijn dat als er overschot is, dus de zon schijnt je niets meer ontvangt omdat er dan te veel aanbod is. Maar zoals gezegd in kleine stapjes!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Veel consumenten hebben hiervoor een slimme meter en bij voorbeeld een slimme wasmachine of vaatwasser met WiFI-functie (soms zonder dat zij de achterliggende functie hebben begrepen).

OPMERKING: Uiteindelijk zal ook TS en zullen alle weigeraars' op de knieën gedwongen kunnen worden door uiteindelijk (vrijwillig) variabele energieprijzen en slimme meters te accepteren òf dagelijks de hoogste prijs te moeten betalen. De slimme meter èn de slimme huishoudelijke apparaten nemen ... en de nog onacceptabele functies uitzetten is een optie.

https://www.wasmachines.nl/nieuws/wasma ... omprijzen/
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 06 apr 2019 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je zult later als salderen is afgeschaft inderdaad het ijzer moeten smeden als het heet is, dus stroom gebruiken als de zon schijnt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Koppelverkoop slimme meters

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

bprosman schreef:
05 apr 2019 19:19
Bijvoorbeeld vanwege nieuws over onveilige aansluitingen
Dan heb je je toch niet "diep verdiept" want onveilige aansluitingen gaat over gasmeters terwijl TS het over een elektriciteitsmeter heeft.
U quote mij maar mijn naam is niet meegenomen zie ik.

Degene die de vraag stelt schrijft 'Dit blijkt dan voor zowel gas als elektriciteit'.
Vandaar mijn reactie.

Gesloten