Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!
Geplaatst: 10 jul 2019 16:24
De oorspronkelijke klacht heb ik zojuist op de website van "klachtenkompas" gezet. Een website van de Ombudsman. Omdat ik daar maar een beperkt aantal tekens had, wil ik hier de volledige beschrijving neerzetten.
PS... ik heb vandaag (10 juli) dus de factuur ontvangen van DHL. Met uiterste betaaldatum van 12 juli. Ik heb dus twee dagen om deze, mijn inziens onjuist berekende factuur, te betalen.
################### DEEL 1 VAN 2 #################
KLACHT DHL
ONRECHT:
* Incorrecte berekening invoerrechten en BTW.
* Afleveren op ander adres zonder bericht in mijn brievenbus
* Afleveren op ander adres terwijl ik gewoon thuis was
* Bij het afleveren op ander adres is niet gevraagd de factuur te betalen
* Geen ondertekening gevraagd bij afleveren
* Totaal geen begrip voor mijn situatie bij call center DHL
* In tegenstelling tot de regels op de Belasting website en een eerdere bestelling via DHL, vind DHL het nodig dat nu extra BTW betaald moet worden. Dit over een fictieve verhoging van 100 EUR per bestelling.
* In tegenstelling tot de regels op de Belasting website, wordt door DHL verzuimd een invoerkost van 0,80 EUR per horloge in rekening te brengen.
* Bericht dat alles wel geïncasseerd zal worden via factuur naar adres
* Dreigement dat als ik niet instem, een naheffing plaats zou vinden op een bestelling welke ik eerder in het jaar heb gedaan. Een bestelling die, mijn inziens, wel verlopen is volgens de regels.
En dit alles ook nog eens over twee verschillende pakketjes. Het is dus niet een incident, maar eerder een structureel probleem.
BESCHRIJVING SITUATIE
In heb meerdere horloges gekocht bij een bedrijf gevestigd in Singapore genaamd Creationwatches. Dat ik voor deze website gekozen heb, komt ook voort uit de vele positieve ervaringen van hun (Nederlandse) klanten.
Zoals uitgelegd wordt op de wegschiet, zal voor het bestellen van een horloge door een klant in Nederland, met levering door DHL, een extra kost verschuldigd zijn. De extra kost welke door de website gegeven wordt is: (1) een BTW van 21%; en (2) een service kost van 17,55 EUR voor DHL.
Om voor geen verrassingen te staan, heb ik ook op de website van de Belastingdienst gecontroleerd wat de kosten zijn voor de invoer van een horloge. Daar kan gevonden worden dat voor een horloge twee kosten worden gerekend: (1) invoerrechten per horloge van maximaal 0,80 EUR; en (2) BTW ten hoogte van 21%. Uiteraard zullen daar bovenop dan nog de servicekosten van DHL komen.
In een eerste order begin 2019, heb ik een horloge besteld bij dit bedrijf en aan de deur moest ik dus inderdaad de verwachtte kosten afrekenen. De factuur van DHL, kwam daarbij overeen met wat ik verwachtte. DHL rekende zowel het BTW bedrag als ook de servicekost af. De 0,80 EUR voor de invoerrechten was het enige wat niet door DHL gefactureerd werd. Hiermee handelen ze dus anders dan de Belastingdienst voorschrijft. Maar ik was een tevreden klant.
Als tevreden klant heb ik zondag 2 juni wederom twee horloges besteld. Door mijn eigen fout, heb ik deze horloges aangeschaft in twee losstaande bestellingen. Natuurlijk is dat ongunstig doordat ik daarmee twee keer de servicekost van DHL verschuldigd ben. Door het aankopen in 1 bestelling had ik daarmee 17,55 EUR kunnen besparen. Maar okay… dit is mijn eigen fout en deze accepteer ik dan ook.
Van DHL kreeg ik een paar dagen later een aantal emails met daarin de berekening van de Douanekost. Anders dan wat uit bovenstaande te verwachten valt, werd een BTW van 51,87 EUR per pakketje gerekend, terwijl elk horloge maar 142 EUR kost. De BTW van 21% over 147 EUR is 30,87 EUR. Er is dus 21 EUR teveel gerekend per bestelling aan BTW. Mijn inziens totaal onterecht en het komt daarnaast niet overeen met een eerdere bestellingen bij Creationwatches. Omdat deze bedragen volledig anders waren dan ik verwacht had, was mijn idee om de twee pakketjes niet te accepteren en ze te laten terug sturen naar de verkoper.
Maar wat gebeurde een aantal dagen later. Middels de track & track zag ik dat 1 van de 2 pakketjes al afgeleverd was. Dit was temeer vreemd omdat ik de gehele dag thuis was. Daarnaast kon ik ook geen briefje vinden in mijn brievenbus waar het pakketje dan wel was afgeleverd. Bij nakijken op het internet, kon ik ook een handtekening vinden die ik totaal niet herkende. Ik heb daarom meteen DHL gebeld en daar kreeg ik te horen dat dit ook niet normaal was: 1 van de 2 bestellingen was dus afgeleverd bij iemand anders, zonder een notificatie in mijn brievenbus en daar bovenop bleek ook nog eens dat de factuur voor de invoerrechten niet betaald was aan de deur. Het andere pakketje stond die avond nog steeds geregistreerd in het distributiecentrum.
########## VERVOLG IN VOLGENDE BERICHT ############
PS... ik heb vandaag (10 juli) dus de factuur ontvangen van DHL. Met uiterste betaaldatum van 12 juli. Ik heb dus twee dagen om deze, mijn inziens onjuist berekende factuur, te betalen.
################### DEEL 1 VAN 2 #################
KLACHT DHL
ONRECHT:
* Incorrecte berekening invoerrechten en BTW.
* Afleveren op ander adres zonder bericht in mijn brievenbus
* Afleveren op ander adres terwijl ik gewoon thuis was
* Bij het afleveren op ander adres is niet gevraagd de factuur te betalen
* Geen ondertekening gevraagd bij afleveren
* Totaal geen begrip voor mijn situatie bij call center DHL
* In tegenstelling tot de regels op de Belasting website en een eerdere bestelling via DHL, vind DHL het nodig dat nu extra BTW betaald moet worden. Dit over een fictieve verhoging van 100 EUR per bestelling.
* In tegenstelling tot de regels op de Belasting website, wordt door DHL verzuimd een invoerkost van 0,80 EUR per horloge in rekening te brengen.
* Bericht dat alles wel geïncasseerd zal worden via factuur naar adres
* Dreigement dat als ik niet instem, een naheffing plaats zou vinden op een bestelling welke ik eerder in het jaar heb gedaan. Een bestelling die, mijn inziens, wel verlopen is volgens de regels.
En dit alles ook nog eens over twee verschillende pakketjes. Het is dus niet een incident, maar eerder een structureel probleem.
BESCHRIJVING SITUATIE
In heb meerdere horloges gekocht bij een bedrijf gevestigd in Singapore genaamd Creationwatches. Dat ik voor deze website gekozen heb, komt ook voort uit de vele positieve ervaringen van hun (Nederlandse) klanten.
Zoals uitgelegd wordt op de wegschiet, zal voor het bestellen van een horloge door een klant in Nederland, met levering door DHL, een extra kost verschuldigd zijn. De extra kost welke door de website gegeven wordt is: (1) een BTW van 21%; en (2) een service kost van 17,55 EUR voor DHL.
Om voor geen verrassingen te staan, heb ik ook op de website van de Belastingdienst gecontroleerd wat de kosten zijn voor de invoer van een horloge. Daar kan gevonden worden dat voor een horloge twee kosten worden gerekend: (1) invoerrechten per horloge van maximaal 0,80 EUR; en (2) BTW ten hoogte van 21%. Uiteraard zullen daar bovenop dan nog de servicekosten van DHL komen.
In een eerste order begin 2019, heb ik een horloge besteld bij dit bedrijf en aan de deur moest ik dus inderdaad de verwachtte kosten afrekenen. De factuur van DHL, kwam daarbij overeen met wat ik verwachtte. DHL rekende zowel het BTW bedrag als ook de servicekost af. De 0,80 EUR voor de invoerrechten was het enige wat niet door DHL gefactureerd werd. Hiermee handelen ze dus anders dan de Belastingdienst voorschrijft. Maar ik was een tevreden klant.
Als tevreden klant heb ik zondag 2 juni wederom twee horloges besteld. Door mijn eigen fout, heb ik deze horloges aangeschaft in twee losstaande bestellingen. Natuurlijk is dat ongunstig doordat ik daarmee twee keer de servicekost van DHL verschuldigd ben. Door het aankopen in 1 bestelling had ik daarmee 17,55 EUR kunnen besparen. Maar okay… dit is mijn eigen fout en deze accepteer ik dan ook.
Van DHL kreeg ik een paar dagen later een aantal emails met daarin de berekening van de Douanekost. Anders dan wat uit bovenstaande te verwachten valt, werd een BTW van 51,87 EUR per pakketje gerekend, terwijl elk horloge maar 142 EUR kost. De BTW van 21% over 147 EUR is 30,87 EUR. Er is dus 21 EUR teveel gerekend per bestelling aan BTW. Mijn inziens totaal onterecht en het komt daarnaast niet overeen met een eerdere bestellingen bij Creationwatches. Omdat deze bedragen volledig anders waren dan ik verwacht had, was mijn idee om de twee pakketjes niet te accepteren en ze te laten terug sturen naar de verkoper.
Maar wat gebeurde een aantal dagen later. Middels de track & track zag ik dat 1 van de 2 pakketjes al afgeleverd was. Dit was temeer vreemd omdat ik de gehele dag thuis was. Daarnaast kon ik ook geen briefje vinden in mijn brievenbus waar het pakketje dan wel was afgeleverd. Bij nakijken op het internet, kon ik ook een handtekening vinden die ik totaal niet herkende. Ik heb daarom meteen DHL gebeld en daar kreeg ik te horen dat dit ook niet normaal was: 1 van de 2 bestellingen was dus afgeleverd bij iemand anders, zonder een notificatie in mijn brievenbus en daar bovenop bleek ook nog eens dat de factuur voor de invoerrechten niet betaald was aan de deur. Het andere pakketje stond die avond nog steeds geregistreerd in het distributiecentrum.
########## VERVOLG IN VOLGENDE BERICHT ############