LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ArnhemJohn
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2019 09:49

Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door ArnhemJohn »

Liander heeft begin dit jaar bij ons een slimme meter geplaatst.
Echter bij het plaatsen van de slimme meter is ook de hoofdschakelaar verwijderd.
Hierdoor is het niet meer mogelijk om ineens alle stroom in je huis te onderbreken, bijvoorbeeld bij waterschade of brand.
Daarnaast heeft Liander, zonder toestemming, foto's gemaakt van de meterkast. Althans dat zeggen ze.... weet niet wat de monteur nog verder heeft gefotografeerd.
Ben in discussie met Liander of zij zomaar de hoofdschakelaar mogen verwijderen.
Lliander komt met de volgende reactie:
Allereerst mijn excuses dat u niet eerder een reactie heeft ontvangen van ons. We zijn direct aan de slag gegaan om uit te zoeken wat hier gebeurt is. Daardoor zijn wij vergeten u te berichten dat we aan de slag gingen.
De hoofdschakelaar die bij u verwijderd is, is onderdeel van de Liander aansluiting. Hij is geen onderdeel van de binnenhuisinstallatie. Dit begint na uw meter. Binnen de Liander aansluiting hoort u het stroom er niet af te kunnen halen. Dit was een verouderde schakelaar. Deze schakelaar kan eerder een stroomstoring veroorzaken. Om deze reden worden deze verwijderd op het moment dat wij ze tegen komen. Wilt u iets aanpassen dan kan u de aardschakelaar omzetten zodat u geen elektriciteit heeft in uw woning. Moet er echt iets aan de groepenkast aangepast worden? Dan dient u daarvoor een erkend installateur te vragen met zegel recht.

Kortom om een veilige installatie te hebben, heb ik nu zelf een hoofdschakelaar geplaatst in mijn groepenkast. Kan toch bij een calamiteit niet eerst 4 handelingen verrichten om stroom eraf te halen. Op de website, mailwisseling etc etc word geen melding gemaakt van het verwijderen van de hoofdschakelaar en het nemen van foto's. Mag dit zo maar allemaal, in mijn ogen creëert een onveilige situatie in mijn huis!!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op een moderne installatie hoort inderdaad geen hoofdschakelaar te zitten.
Dat heeft geen enkel doel.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik ga ervan uit dat een monteur 1 foto maakt van zijn werkzaamheden als bewijs. Dat gebeurde ook bij de montage van een nieuwe radiator bij ons thuis. Maar ik maak uit uw vraag op dat u niet aanwezig was bij die montage. Niet slim, maar dat terzijde.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door scontra »

De monteur heeft ook foto's gemaakt van de meterstanden van uw oude meters en hopelijk heeft u dat ook zelf gedaan.
Uiteraard heeft u ook, samen met de monteur, een controle uitgevoerd op de juist genoteerde meterstanden van de oude en de nieuwe meters om bewijs te hebben als er bij de jaarlijkse afrekening toch iets niet helemaal in orde blijkt te zijn.
En om nou zo achterdochtig te zijn over het nemen van foto's van uw elektrische installatie in uw meterkast ??
Klaarblijkelijk heeft u geen aardlekschakelaars, want die slaan namelijk geheel automatisch uit bij een, door u geopperde, calamiteit en zo snel kunt u er zelf nooit en te nimmer bijzijn, zeker niet als u elders zou zijn !!
Deze schakelaar die u heeft geplaatst is niets meer dan een "schijnbeveiliging" !

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door berndv »

Als ik het dus goed begrijp had u een hoofdschakelaar voor de meter zitten. Dit is inderdaad niet uw eigendom. Als u aangeeft dat u meerdere handelingen moet doen om de stroom volledig in uw woning af te schakelen vermoed ik dat u alleen gecombineerde aardlek/groepenschakelaars heeft, zogenaamde alamats. Dit is inderdaad voldoende in een gewone huisinstallatie. Een hoofdschakelaar is in de huidige regelgeving geen verplicht onderdeel van de installatie meer.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door berndv »

ArnhemJohn schreef:
10 sep 2019 10:06
Kortom om een veilige installatie te hebben, heb ik nu zelf een hoofdschakelaar geplaatst in mijn groepenkast.
Ik mag hopen dat u die schakelaar heeft laten plaatsen door een erkend installateur? Indien u zelf officieel installateur zou zijn ga ik er van uit dat u zou weten hoe de huidige regels in elkaar steken en welke toegevoegde waarde de schakelaar heeft die u geplaatst heeft.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door BL2 »

Compleet onzinnig dat je een hoofdschakelaar hebt of (laat) plaatsen. In de meeste woningen komt deze ook niet voor. Allemaal paniek om niets.

Als je zo weinig verstand hebt van elektrische installaties lijkt me het zelf plaatsen van een hoofdschakelaar het laatste wat je zelf moet doen.

Denk je dat de Liander ook foto's heeft gemaakt van uw slaapkamer en kostbaarheden ?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb eerst de Digitale meter, daar recht boven een grote schakelaar en daarna pas alle groepen.

Die schakelaar is dubbel uitgevoerd dus Nul & Fase en is in mijn deel, dat mag niet verwijderd worden.
De met de schakelaar onder mogen ze wel weghalen, boven de meter niet.

Boven de meter zitten geen zegels meer, alleen is die schakelaar dus wel zelf weg te halen maar kan de stroom er niet afhalen!
Gewoon laten zitten, en deze 3 fase draaiknop zorgde ervoor dat ik zonder kosten alle 3 fase kan gebruiken.

Een grote witte knop op zwarte kast, wel zo veilig als er iets gebeurde!

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door Cro »

Theotrucker schreef:
10 sep 2019 10:19
Op een moderne installatie hoort inderdaad geen hoofdschakelaar te zitten.
Dat heeft geen enkel doel.
Vroeger had je een hoofdzekering in een afgesloten kast waarbij je in het geval van een storing de netbeheerder moest bellen. Die worden inderdaad vaak vervangen bij renovaties tegenwoordig. Maar dan wel vervangen door hoofdzekeringen met 1 of 3 automaten, afhankelijk van of het een 1 of 3 fase aansluiting is die door de gebruiker zelf te bedienen zijn.

Ook alle nieuwbouw wordt hier gewoon met hoofdzekeringen met automaat uitgevoerd zodat de stroom wanneer nodig voor de meter afgesloten kan worden met het omzetten van de hoofdzekering.

Ik kan me de vraag van TS dan ook best voorstellen, ik heb ook nog nooit een consumenten aansluiting gezien die geen hoofdzekering heeft voor de meter.

Het lijkt me sterk dat de netbeheerder in de groepenkast van TS heeft lopen knutselen, dat is immers niet hun eigendom.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die hoofdzekering is er natuurlijk wel, achter de zegel.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door Cro »

Theotrucker schreef:
10 sep 2019 11:20
Die hoofdzekering is er natuurlijk wel, achter de zegel.
Dan vraag ik me af wat ze bij TS weg hebben gehaald, hier in de regio vervangen ze namelijk alle hoofdzekeringen achter zegel door automaten die klant bediend zijn bij renovaties. Bij nieuwbouw is dit ook de norm. Zie bijlage voor een voorbeeld van internet geplukt.

Achter de meter heeft de Netbeheerder in principe niets te zoeken en horen ze dus ook niets te verwijderen. Dat zou dan door voor de meter gebeurt moeten zijn en dan zou je dus eigenlijk verwachten dat ze iets terug plaatsen wat lijkt op een installatie zoals te zien in de bijlage.
Bijlagen
98795_groepen_1.jpg
(22.71 KiB) 7998 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik ben wel benieuwd hoe u die hoofdschakelaar dan hebt gemonteerd.
De draden vanuit de slimme meter naar de groepenkast staan onder spanning en kunt u alleen spanningsloos maken door de verzegelde hoofdzekeringen van de netbeheerder eruit te draaien.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door berndv »

Cro schreef:
10 sep 2019 11:09
Ik kan me de vraag van TS dan ook best voorstellen, ik heb ook nog nooit een consumenten aansluiting gezien die geen hoofdzekering heeft voor de meter.

Het lijkt me sterk dat de netbeheerder in de groepenkast van TS heeft lopen knutselen, dat is immers niet hun eigendom.
Er wordt niet gesproken over hoofdzekeringen, die kunnen nog gerust blijven zitten. In onze vorige woning is ook een slimme meter gemonteerd door de netbeheerder en daarbij is alleen de meter vervangen, de hoofdzekering is daarbij niet vervangen. Als ik het antwoord van liander lees had liander voor de meter een hoofdschakelaar zitten en is die hoofdschakelaar door liander verwijderd. Over de hoofdzekering(en) lees ik hier verder niets dus lijkt mij ook (met de huidige info) totaal niet relevant.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

BL2 schreef:
10 sep 2019 11:03
Compleet onzinnig dat je een hoofdschakelaar hebt of (laat) plaatsen. In de meeste woningen komt deze ook niet voor. Allemaal paniek om niets.

Dan heb je geen kennis van de nen1010
Sinds 2005 is een hoofdschakelaar verplicht bij nieuwe groepenkasten.

Bestaande hoef je niet aan te passen, tenzij je de groepenkast gaat aanpassen. Dan moet deze aan de nieuwe norm voldoen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Theotrucker schreef:
10 sep 2019 10:19
Op een moderne installatie hoort inderdaad geen hoofdschakelaar te zitten.
Dat heeft geen enkel doel.
Zie mijn vorige reactie.
Op installaties na 2005 is de hoofdschakelaarverplicht.

LottevdPlas
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2019 22:52

Re: Verwijderen hoofdschakelaar na plaatsen Slimme meter

Ongelezen bericht door LottevdPlas »

Inderdaad NEN 1010 geeft dat aan.

Gesloten