LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
juliomariner
Berichten: 4803
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dus u denkt dat alle bedrijven doelbewust de rand van het toelaatbare opzoeken?
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo wantrouwig is een makkelijk leven heeft

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
01 mar 2020 14:45
juliomariner schreef:
01 mar 2020 13:05
Dat is wel een heel zwarte en niet echt reële kijk op het leven.
Mijn realiteit is, dat de bedrijven doorgaans bakzeil halen. En dat zal een reden hebben.
Je weet net zo goed als ik dat bakzeil halen niet betekent dat de bedrijven fout zaten.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door 16again »

juliomariner schreef:
01 mar 2020 14:52
Dus u denkt dat alle bedrijven doelbewust de rand van het toelaatbare opzoeken?
Met winstmaximalisatie als drijfveer, ligt dat wel in lijn der verwachting
Er is overigens een verschil tussen
-alle bedrijven
en
-alle bedrijven die in Radar langskomen
juliomariner schreef:
01 mar 2020 14:52
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo wantrouwig is een makkelijk leven heeft
Hoeveel topics op het forum, hadden voorkomen kunnen worden met een gezonde dosis wantrouwen?

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
01 mar 2020 15:29
Hoeveel topics op het forum, hadden voorkomen kunnen worden met een gezonde dosis wantrouwen?
Ik zou al blij zijn met wat gezond verstand. Dan kom je aan wantrouwen al niet eens toe.

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
01 mar 2020 15:34
16again schreef:
01 mar 2020 15:29
Hoeveel topics op het forum, hadden voorkomen kunnen worden met een gezonde dosis wantrouwen?
Ik zou al blij zijn met wat gezond verstand. Dan kom je aan wantrouwen al niet eens toe.
:lol: :lol: :lol:

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
01 mar 2020 15:34
16again schreef:
01 mar 2020 15:29
Hoeveel topics op het forum, hadden voorkomen kunnen worden met een gezonde dosis wantrouwen?
Ik zou al blij zijn met wat gezond verstand. Dan kom je aan wantrouwen al niet eens toe.
Beiden sluiten elkaar niet uit. Sterker, gezond verstand is vaak de basis voor wantrouwen.

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door Jark »

Radar schreef:
13 jan 2020 17:00
Radar bestaat 25 jaar! Al een kwart eeuw zoekt hét consumentenprogramma van Nederland relevante consumentenkwesties tot op de bodem uit. Zonder onze trouwe kijkers zouden we nooit zijn waar we nu zijn, dus wij zijn benieuwd: hoe heb jij 25 jaar Radar ervaren? Wat was je favoriete onderwerp? Waar heb je het meeste hulp aan bevonden? En wat zou je liever anders zien in de toekomst?

Kijk hier alle fragmenten terug van de jubileumuitzending.
Eigen roem stinkt. Succesvol was de aandelenlease...voor de rest kijk ik al jaren niet meer naar Radar op TV :cry:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook Radar verdient een jubileum plaquette

https://youtu.be/eNcJs7aoTM0

(spoiler alert: colportage)

mh73

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door mh73 »

ElleFlowers schreef:
01 mar 2020 11:05
Lowieze schreef:
01 mar 2020 11:05
ElleFlowers schreef:
01 mar 2020 11:02
Ja er zijn ook goede dingen. Tuurlijk, maar ik roep dit niet zomaar. Ik werk vrijwillig in de zorg voor mensen die het zelf niet meer kunnen. Ik krijg soms wel wat voor elkaar doordat ik gemeente direct kan bellen, de juiste personen.
Oké, dan hoeft de gemeente zich ineens niet aan de regels te houden?
nee ze zijn overbezet. druk uitoefenen helpt wel. indien je iedere week blijft vragen om een statusupdate gaat er meer gebeuren. ik zeg niet dat dat tegen regels is.

Dus omdat jij druk uitoefent mag een ander schrijnend geval die geen kruiwagen heeft langer wachten op zorg? Mooi is dat.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Radar schreef:
13 jan 2020 17:00
Radar bestaat 25 jaar! Al een kwart eeuw zoekt hét consumentenprogramma van Nederland relevante consumentenkwesties tot op de bodem uit. Zonder onze trouwe kijkers zouden we nooit zijn waar we nu zijn, dus wij zijn benieuwd: hoe heb jij 25 jaar Radar ervaren? Wat was je favoriete onderwerp? Waar heb je het meeste hulp aan bevonden? En wat zou je liever anders zien in de toekomst?

Kijk hier alle fragmenten terug van de jubileumuitzending.
Van harte gefeliciteerd!
Een prachtige reeks uitzendingen, zo heb ik het ervaren. Uitstekende presentatrice en dito 'side kick'.
De Woekerpoliservaring was m'n favoriete onderwerp en daar heb ik persoonlijk veel aan gehad. Nog steeds eigenlijk.
Voor mij hoeft er niks te veranderen. Het is allemaal meer dan prima. Gewoon zo doorgaan.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
03 mar 2020 12:25
... Uitstekende presentatrice en dito 'side kick'...

...Voor mij hoeft er niks te veranderen. Het is allemaal meer dan prima. Gewoon zo doorgaan...
Serieus? Kijkend naar de laatste jaren heb je géén verbeterpunten?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:
03 mar 2020 12:55
Klaas Jan schreef:
03 mar 2020 12:25
... Uitstekende presentatrice en dito 'side kick'...

...Voor mij hoeft er niks te veranderen. Het is allemaal meer dan prima. Gewoon zo doorgaan...
Serieus? Kijkend naar de laatste jaren heb je géén verbeterpunten?
Klopt, die heb ik niet.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lady1234 schreef:
01 mar 2020 11:12
AOW bedragen:

01-07-2019 € 795,69. 01-01-2020 € 812,71 AOW-er met partner.

01-07-2019 € 1.158,22 01-01-2020 € 1.186,43 AOW-er alleenstaand.

Hoezo stijgt de AOW niet?
AOW en pensioenen en VUT stijgen niet mee met de markt helaas. Het is soms echt sneu. De BTW bij de supermarkt alleen al is een enorme kostenpost, de energiekosten zijn fors gestegen. Ik zie het dichtbij dat ouderen er hard op achteruit gaan. Dit is onderbelicht vaak,maar in Jinek was er laatst wel discussie over. Over een poos is meer dan de helft in NL op de AOW leeftijd en dat gaat een issue worden. Steeds meer schulden ontstaan er. WSNP is er wel maar daar zitten nu al teveel mensen in. Rechtsbijstand is uitgekleed en voor veel zaken kan je niet meer terecht. Verder is de groep die een rechtsbijstandsverzekering hebben ook gedaald.

Kortom ik zie dat ouderen het lastig hebben. Ze mogen het bejaardentehuis ook niet meer in en moeten zo lang mogelijk in een eigen huis blijven, dat was ooit anders. De verpleeghuizen zitten nu voornamelijk ernstig zieke mensen die niets meer kunnen en zeer slecht aan toe zijn. De WMO voor ouderen is een enorme wachtlijst. Ik weet het omdat ik als vrijwiliiger in die sector werk.

Je bedragen kan ik nu niet zo even checken maar ik zie veel ouderen die alleen maar AOW hebben en dat is beetje te weinig eigenlijk. Ze moeten de sociale huurwoningen blijven wonen terwijl die huizen ook weer nodig zijn voor anderen. Verder zitten er veel immigranten in dergelijke huizen en slaan de wachtlijst over. Het is niet makkelijk nu hoor.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

AOW juli 2019 alsje alleen woont:

U woont alleen
Bedrag per maand
Met heffingskorting Zonder heffingskorting
Bruto € 1.228,22 € 1.228,22
Loonheffing € 0,00 € 229,50
Bijdrage Zvw € 70,00 € 70,00
Netto € 1.158,22 € 928,72

AOW juli 2020 als je alleen woont:

U woont alleen
Bedrag per maand
Met heffingskorting Zonder heffingskorting
Bruto € 1.255,87 € 1.255,87
Loonheffing € 0,00 € 244,17
Bijdrage Zvw € 68,44 € 68,44
Netto € 1.187,43 € 943,26

Minder dan 20 euro erbij....

Energiekosten zijn met 30 euro per maand gestegen voor velen en de booschappen duurder. Deze mensen worden slecht behandeld vind ik....

Ik begrijp wel dat voor velen dit niet inzichtelijk is. Er treft je geen enkele blaam. Maar ook de pensioenen zijn gekort. Verder is mijn vader al sinds 15 jaar met de VUT. Mijn salaris verdubbelde in de loop der tijd maar zijn inkomen niet. Dat is het gevolg geweest van de euro en andere maatregelen. Ik zie dat ik dus voor mijn ouders zal moeten zorgen. Ze hebben wel een huis met overwaarde maar dat is alles ook. Ze hebben goed geprofiteerd van de huizenmarkt. Maar het huis uit is geen optie. gelukkig vallen ze onder de 0ude hypotheekregels en kunnen ze geld opnemen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De AOW bedragen per juli 2020 zijn nog niet bekend.

En die ca. € 20,00 erbij gaat over een half jaar.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

@lady ja klopt het zijn bedragen per 1 jan 2020, excuses

Wees jullie bewust van de praktijk. Het kabinet Rutte heeft een ander beleid waarbij grote bedrijven forse fiscale voordelen krijgen. Dat begrijp ik ook wel. Anderzijds is er over de jaren heen veel geld uit het ABP gehaald en de ouderen worden gekort nu. Er is mijns inziens geld zat maar dat wordt besteed conform het beleid van het kabinet. Maatschappelijk werkers worden ontslagen, buurthuizen gesloten en de zorg wordt op mantelzorgers voor groot deel afgeschoven. De huidige beroepsbevolking moet deze rekening gaan betalen en dat is Jan Modaal met 30k a 40k per jaar, het grootste deel. Wij betalen de AOW voor de ouderen nu. Er is geen spaarsysteem geweest. Ook de rechtsbijstand is vrij lullig want ik doe veel zaken voor mensen die tussen wal en schip vallen. Iemand die na 33 jaar op staande voet wordt ontslagen wegens een onzinnige reden, 10 jaar gepest is op haar werk, nu alleen thuis zit en geen WW krijgt en geen bijstand en huilend aan mijn loket zit. Ze heeft nu een huurachterstand. Op basis van ontslagrecht heeft ze zeker recht op eur 35K transitievergoeding. De rechtsbijstand loopt zo achter dat ze al 4 maanden wacht en geen inkomen heeft. Ik pak dit nu op en krijg daar niet voor betaald. Dat hoeft ook niet nu. Het is gewoon niet eerlijk.

Sociale zekerheid is een wassen neus, de regels zijn zo complex dat ik er als jurist eigenlijk ook niet meer uitkom en wat verwacht je dan van een rechter? Dit gaat de verkeerde kant op.

De maatschappelijke verharding is fors. We zouden elkaar meer kunnen helpen en tevens de eenzaamheid van mensen kunnen tegengaan. Ik vind dit geen mooie tijd. Corona helpt ook niet bepaald mee. Al zou ik wel eens gaan kijken naar beleggen gezien de beurs ingestord is en er opties zijn om wat bij te verdienen...

Ik ben er wat linkser op geworden. Al was ik een echte VVD'er

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Kees2850 schreef:
14 mar 2020 10:54
@ellen flowers Nederland is een van de welvarendste landen ter wereld. Met een van de beste, zo niet het beste pensioenstelsel ter wereld. Ik denk dat we er aan zullen moeten wennen dat we allemaal stapje terug moeten gaan doen komende 25 jaar. Wat niet wegneemt dat er nog altijd ouderen zijn die alleen een AOW hebben of heel klein pensioentje. Maar in Nederland zijn hiervoor ook toeslagen enz.
Wie na vaste lasten € 600,-- per maand te besteden heeft, wat bijna iedereen in Nederland heeft vermoed ik, heeft het niet slecht lijkt mij.
Ja eens in andere landen is het nog erger. De ouderen hebben gerekend op een volledig pensioen en AOW en zorg en dat blijkt nu anders te zijn. Toeslagen helpen wel die vraag ik heel veel aan.

Ik vind het weinig als je na vaste lasten nog 200 hebt om te besteden, zeker geen 600 hoor. Ze zitten vaak op de EUR 1200- 1500 per maand en met alle kosten eraf houd je dat ongeveer over.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kan het inkomen van een oudje met alleen AOW in een sociale huurwoning variëren van 1200 tot 1500 euro?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Erthanax schreef:
14 mar 2020 11:33
Kan het inkomen van een oudje met alleen AOW in een sociale huurwoning variëren van 1200 tot 1500 euro?
Jazeker. Wat bedoel je, ze krijgen vaak nog wel een klein pensioentje nog en wat toeslagen. Zit ik fout dan? Ze hebben soms minder hoor maar dit is gemiddeld dennk ik

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Jubileum Radar: al 25 jaar tegen onrecht

Ongelezen bericht door jonis »

Kees2850 schreef:
14 mar 2020 10:54
@ellen flowers Nederland is een van de welvarendste landen ter wereld. Met een van de beste, zo niet het beste pensioenstelsel ter wereld. Ik denk dat we er aan zullen moeten wennen dat we allemaal stapje terug moeten gaan doen komende 25 jaar. Wat niet wegneemt dat er nog altijd ouderen zijn die alleen een AOW hebben of heel klein pensioentje. Maar in Nederland zijn hiervoor ook toeslagen enz.
Wie na vaste lasten € 600,-- per maand te besteden heeft, wat bijna iedereen in Nederland heeft vermoed ik, heeft het niet slecht lijkt mij.
Pensioenen worden ook belegd.
Laatste jaren was daar veel om te doen omdat rekenrente laag was.....toen is iedereen nog goed weggekomen met goede beleggingsprestaties van pensioeninstellingen zodat kortingen minimaal/niet noodzakelijk waren.
Dat zou komende tijd misschien ook wel eens anders kunnen worden.

Gesloten