LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Kritischeconsument1
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2020 15:10

Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Kritischeconsument1 »

Geachte heer / mevrouw,

Zeer binnenkort komt Liander / onderaannemer extra stroomkabels in de flat plaatsen, omdat de gemeente van het gas af wil. Om consumenten die over willen stappen de mogelijkheid te bieden is dus extra stroom nodig.
Tevens krijgen we een andere meter aangeboden. Een slimme of een domme.

Nu heb hierover een aantal vragen:
1: mag ik de toegang tot mijn flat weigeren ( als ik b.v. de eigen meter wil behouden )?
2: mag ik eisen dat ik mijn eigen draaischijfmeter terug wil? Ondanks het aanbod van een domme meter?
3: hoe kan ik mede beoordelen of mijn draaischijf meter niet door een keuring zou komen?
4: een slimme meter voert een aantal automatische controles uit. Doet een domme meter dit ook?

Op verschillende forums zie ik reacties die niets of nauwelijks met de gestelde vragen van doen hebben.
Graag dus geen discussies/ keukentafel praat.

Mijn dank alvast voor uw nuttige bijdrage.

Vriendelijke groet,

Kritischeconsument1

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Jablan »

Wellicht is dit topic Slimme of domme meter informatief genoeg.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door thecure »

Zolang je ferrarismeter niet is afgekeurd, mag je hem houden.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door 16again »

thecure schreef:
21 okt 2020 18:44
Zolang je ferrarismeter niet is afgekeurd, mag je hem houden.
Ook in dit geval?
Wellicht is de oude meter niet geschikt voor de uitgebreide capaciteit , of extra fases

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Graag dus geen discussies/ keukentafel praat.
Dat kan nog wel eens moeilijk worden :)

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Ivo.w »

1: de meter in uw meterkast is eigendom van Liander. Als Liander hier werkzaamheden aan wil verrichten, bent u verplicht toegang te verlenen tot de eigendommen van Liander.

2: U heeft geen eigen meter. De meter is eigendom van Liander. U huurt slechts een elektriciteitsmeter. U heeft dan ook niet het recht om te eisen dat de oude meter teruggeplaatst wordt. Wel mag u weigeren dat er een 'slimme' meter geplaatst wordt. Indien u dat doet, zal Liander waarschijnlijk een digitale meter zonder mogelijkheid tot het op afstand uitlezen bij u monteren.
3: Niet. Althans, niet als u niet over de juiste apparatuur beschikt. Maar omdat het niet uw meter is, is dat ook niet relevant. Volgens uw contract met Liander moet Liander zorgen dat er een goedgekeurde meter hangt. Wanneer Liander dat wil mogen ze gerust het ene goedgekeurde type verwijderen en er een ander goedgekeurd type voor terugplaatsen.
4: daar heb ik geen kaas van gegeten.

J. Deltoer
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Verplicht toegang is een formaliteit. Uitgezonderd bij een gevaarlijke situatie heeft Liander weinig mogelijkheden zich toegang te verschaffen en daarmee kunt u de komst van een nieuwe meter heel lang vertragen zelfs indien deze op de lijst van de afgekeurde meters staat.
U bent nooit verplicht een nieuwe meter als "slim" af te laten stellen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door berndv »

J. Deltoer schreef:
21 okt 2020 23:15
Verplicht toegang is een formaliteit. Uitgezonderd bij een gevaarlijke situatie heeft Liander weinig mogelijkheden zich toegang te verschaffen en daarmee kunt u de komst van een nieuwe meter heel lang vertragen zelfs indien deze op de lijst van de afgekeurde meters staat.
U bent nooit verplicht een nieuwe meter als "slim" af te laten stellen.
U heeft helemaal gelijk. En als Liander gronden heeft om te concluderen dat uw installatie niet meer geinspecteerd kan worden, of wat voor reden ze ook verzinngen, kunnen ze uw aansluiting buiten uw huis ook gewoon afsluiten. Maar ja, principes hebben we heel veel in dit land.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

1: mag ik de toegang tot mijn flat weigeren ( als ik b.v. de eigen meter wil behouden )? JA
2: mag ik eisen dat ik mijn eigen draaischijfmeter terug wil? Ondanks het aanbod van een domme meter? JA
3: hoe kan ik mede beoordelen of mijn draaischijf meter niet door een keuring zou komen? ZIE EERDERE LINK
4: een slimme meter voert een aantal automatische controles uit. Doet een domme meter dit ook? NEE

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Ivo.w »

J. Deltoer schreef:
21 okt 2020 23:15
Verplicht toegang is een formaliteit. Uitgezonderd bij een gevaarlijke situatie heeft Liander weinig mogelijkheden zich toegang te verschaffen en daarmee kunt u de komst van een nieuwe meter heel lang vertragen zelfs indien deze op de lijst van de afgekeurde meters staat.
U bent nooit verplicht een nieuwe meter als "slim" af te laten stellen.
Die 'formaliteit' geldt zolang Liander er geen werk van maakt. Maar zodra ze er werk van maken, bijvoorbeeld omdat het nodig is om de bovenburen van een 3-fasen aansluiting te voorzien, dan trek je als bewoner toch echt aan het kortste eind. Desnoods regelen ze het via de rechter en dan wordt de rekening van de juridische kosten gewoon aan de weigerende bewoners gepresenteerd.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
22 okt 2020 09:00
1: mag ik de toegang tot mijn flat weigeren ( als ik b.v. de eigen meter wil behouden )? JA
2: mag ik eisen dat ik mijn eigen draaischijfmeter terug wil? Ondanks het aanbod van een domme meter? JA
Ja/nee-antwoorden zijn leuk, maar voegen zonder enige onderbouwing niets toe. Zeker niet als de bewuste antwoorden evident onjuist zijn, zoals jouw bovenstaande twee antwoorden.

Want die toegang kan je initieel wel weigeren, maar kan vervolgens gewoon door Liander afgedwongen worden. En eisen dat je je eigen meter terugkrijgt kan uiteraard evenmin, al is het maar omdat er helemaal geen sprake is van "een eigen meter".

J. Deltoer
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ivo.w schreef:
22 okt 2020 09:09
J. Deltoer schreef:
21 okt 2020 23:15
Verplicht toegang is een formaliteit. Uitgezonderd bij een gevaarlijke situatie heeft Liander weinig mogelijkheden zich toegang te verschaffen en daarmee kunt u de komst van een nieuwe meter heel lang vertragen zelfs indien deze op de lijst van de afgekeurde meters staat.
U bent nooit verplicht een nieuwe meter als "slim" af te laten stellen.
Die 'formaliteit' geldt zolang Liander er geen werk van maakt. Maar zodra ze er werk van maken, bijvoorbeeld omdat het nodig is om de bovenburen van een 3-fasen aansluiting te voorzien, dan trek je als bewoner toch echt aan het kortste eind. Desnoods regelen ze het via de rechter en dan wordt de rekening van de juridische kosten gewoon aan de weigerende bewoners gepresenteerd.
Voor een driefase aansluiting is toegang bij de benedenburen niet vereist.
Liander is een redelijk bureaucratische organisatie met een eigen juridische dienst. Die zijn al zo overbelast dat er wel heel goede redenen moeten zijn willen die akkoord gaan met het opstarten van een procedure tegen een afnemer die weigert een slimme meter te nemen (want daar hebben we het hier over). Ook al is de oude inmiddels door de kema afgekeurd. Want die meter functioneert dan nog steeds, alleen mogelijk niet meer binnen de marges conform een steekproef bij een serie meters van hetzelfde type

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Knap dat jij weet dat voor een driefase aansluiting toegang tot de benedenbuur niet vereist is. Jij bent helderziende en weet dat er al een driefase kabel aanwezig is?

Verrassing voor jou: zelfs voor de aanleg van een driefase aansluiting in mijn rijtjeshuis moest Liander toegang krijgen tot de meterkast van mijn buurman.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook de rest van het betoog van J. Deltoer snijdt geen hout. De vraag is immers niet of Liander het zal doen, maar of ze het mag doen. Het antwoord op die laatste vraag is duidelijk "ja", het antwoord op de eerste, feitelijk irrelevante vraag is "dat weten we niet".

sake1987

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door sake1987 »

In appartementen complexen wordt er vaak via de meter kasten van beneden naar boven gelegd.
In een appartementen complex bij ons in de buurt heeft Ziggo laatst compleet nieuwe Coax geïnstalleerd, dit moest echt door alle bovenliggende meterkasten.

J. Deltoer
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Huishoudelijke aansluitingen worden tenzij de klant er expliciet om vraagt eenfasig aangesloten met een driefase kabel. Wanneer later een klant alsnog 3 fase wil hoeft er alleen in de eigen meterkast arbeid verricht te worden.
Maar daar gaat het hier helemaal niet om, net zo min als om het vernieuwen van een kabel van de kabelboer.
Het daadwerkelijk opstarten van een gerechtelijke procedure door liander voor het kunnen wisselen van een afgekeurde meter is hypothetisch. Einde betoog

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Moneyman schreef:
22 okt 2020 09:30
Hawk-Eye schreef:
22 okt 2020 09:00
1: mag ik de toegang tot mijn flat weigeren ( als ik b.v. de eigen meter wil behouden )? JA
2: mag ik eisen dat ik mijn eigen draaischijfmeter terug wil? Ondanks het aanbod van een domme meter? JA
Ja/nee-antwoorden zijn leuk, maar voegen zonder enige onderbouwing niets toe. Zeker niet als de bewuste antwoorden evident onjuist zijn, zoals jouw bovenstaande twee antwoorden.

Want die toegang kan je initieel wel weigeren, maar kan vervolgens gewoon door Liander afgedwongen worden. En eisen dat je je eigen meter terugkrijgt kan uiteraard evenmin, al is het maar omdat er helemaal geen sprake is van "een eigen meter".
Op dit moment kan niemand je nog verplichten een andere meter te laten instaleren behalve als de huidige is afgekeurd en dan nog hoef je geen zogenaamde slimme meter te accepteren, ook niet als deze uitgezet word....

dus mag je de toegang weigeren om de eigen meter te behouden, JA, dat mag....

inherrent hieraan mag je dus, als je daar zelf voor kiest, de eigen draaimeter behouden, je hoeft geen meter wissel toe te staan simpel om enkel een zogenaamde slimme te instaleren....

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk niet dat het allemaal zo makkelijk is. Even wat metertjes vervangen, half uurtje tot uurtje max werk.

Ik heb ook een soortgelijk traject doorlopen, zo'n jaar geleden

Kreeg een melding dat mijn meter MOEST worden gewisseld, maar ik had al een zogenaamde slimme meter.
Ik moest wisselen van mijn Oxxio Slimme (domme) meter omdat ze die niet meer konden uitlezen.
Daar heb ik bezwaar tegen aangetekend en aangegeven dat ik weinig vertrouwen had in een nieuwe meter en wist precies wat ik had aan de oude (oxxio domme slimme meter)
Ik heb daarom, onder protest, akkoord gegeven voor het vervangen met duidelijk daarin aangemerkt dat ik het niet zou accepteren als mijn verbruik opeens giga zou stijgen . ik betaal als enkele bewoner al een tijdje €98 p/m voor alle energie en krijg meestal nog ong €300 terug aan het eind van het jaar in een flat van 103m2.
Mijn voorwaarde is daarom keurig (onder protest van netbeheerder) vastgelegd en de meters zouden worden vervangen.

Toen begon het drama toch echt...
Er kwamen rond 13.00 uur twee man (idioten) die ze gingen vervangen maar konden die oude Oxxio meter niet eens normaal verwijderen (niet de juiste gereedschap :oops: gelukkig had ik die wel :shock: )
Omdat mijn stroommeter gewisseld werd moest ook mijn gasmeter worden vervangen.
De gasmeter hadden ze met veel moeite, bochten, open gaspijp :shock: aangesloten En toen,.... :shock:
Hun lekmeting gaf aan dat er ergens een lek was.. en volgens hun was het niet door hun werk, maar ergen in de huisleidingen, die al 6+ jaar zo zaten.
Nou success daarmee zeiden ze, wij zetten het gas niet meer aan en zoek het maar uit. :evil: :evil:
Ik moest wel even een document ondertekenen dat zijn niet aansprakelijk zouden zijn als ik de gaskraan zou opendraaien.
Tja, laat je raden wat mijn reactie was.. Idd, ben je van de pot gerukt, ik teken helemaal NIETS.
Nouja, toen zijn ze vertrokken, vrijdag middag rond 17.30 uur en ik had geen gas meer :(

Dus de woningbouw gebeld en die heeft ook meteen een meting laten doen en die was zonder "lek" problemen. Tja, wat doe je dan.
De één zegt lekkage de ander niet.. Okay, wat nu. Na goed overleg met de WBV nog een test (door weer ander bedrijf) bleek er helemaal geen lekkage. :shock:

Na een overleg over die eerste meting, bleek....
Die twee idioten hadden hun testapparatuur verkeerd gebruikt en dus een valse melding gekregen.
Wat een drama, van 4,5 uur. :cry:

Ik heb deze nieuwe meters nu een tijdje en mijn laatste jaar afrekening was niet ernstig afwijkend.
Ik kreeg iets minder terug, maar had ook nieuwe apparatuur gekocht als koelkast en vrieskastje andere tv enz.
Ik heb wel overal Led verlichting en domotica om deze optimaal te sturen en in te stellen (lampen via home dimmen, schakelen enz)

Nu heb ik net aangemeld bij Enelogic (bedankt fonsflons) en dat ziet er professioneel uit.
Dus ik ga dat eens goed bekijken. Voor inzicht, zeker bij abnormaal hoog verbruik, is deze optie te adviseren.

Als je dus over gaat of moet gaan, leg dan vooraf vast dat je geen extreme toename van verbruik accepteert en je redelijk gelijk verbruik mag verwachten. Zeker als je het bekijkt over de laatste jaren.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door hebra98 »

Morganlefay schreef:
23 okt 2020 10:05
Tjonge, verdiep je eens in de materie en de planner,de opdrachtgever en de monteur.
[...]
>>
Gevoelige snaar?
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2020 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Al dat citeren was niet nodig. Groeten! Radar^SK

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Vragen over stroomkabel en domme meter van Liander

Ongelezen bericht door hebra98 »

Morganlefay schreef:
23 okt 2020 12:03
Kan je wel stellen. Al dat gemopper terwijl men niets afweet van de materie.
Vooral Infra is een lastige.
>>
Flagrante kolderieke en infantiel onjuiste aanname. :D :D

Ik weet er alles van...vandaar mijn juiste voorstelling van feiten.
Waarom denk je dat ik WEL het juiste gereedschap had en bij de laatste gas test kon aangeven wat er volgens mij verkeerd ging.

Niet elke gebruiker is achterlijk of onwetend...

Gesloten