LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB Caravan verzekering

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mary1957
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2011 12:45

ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door mary1957 »

Wij hebben via de ANWB een caravanverzekering voor onze stacaravan.

3 weken geleden na de strenge vorst, kwamen we bij de caravan en hoorden we buiten al water stromen.
Het bleek dat er bij de vloer een koppeling geknapt was van de douche.
De hele stacaravan stond vol met water.
Gelijk de verzekering gebeld en foto's genomen.
Binnen een week kwam de expert en die vertelde dat we alles zo snel mogelijk uit de caravan moesten halen, ook de vaste banken want die moesten ook vervangen worden.
Al alles droog was moesten we bellen voor een nieuwe afspraak om eventueel te kijken naar vervolgschade.
De expert heeft een rapport opgemaakt en na 2 weken kregen we bericht van de ANWB verzekering dat ze de schade niet gingen vergoeden, omdat een losgeschoten koppeling slecht onderhoud zou zijn.
De koppeling was niet losgeschoten maar geknapt door de druk van de vorst, zo vertelde de loodgieter. Die is 2,5 uur bezig geweest om alles te herstellen.

Bezwaar gemaakt bij de ANWB verzekering en aangegeven dat de koppeling geknapt was door de vorst.
Toen werd de claim opnieuw afgewezen want vorstschade werd niet vergoed!
Dus een losgeschoten koppeling niet en vorstschade ook niet.
Maar inmiddels zitten we met een lege caravan omdat alles eruit moest van de expert en alles vervangen moest worden.
Ik vraag me af wat er dan wel verzekerd is???

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik ken de exacte voorwaarden van de ANWB niet, maar het is vrij gebruikelijk dat in verzekeringsvoorwaarden staat dat je bij voorspelde vorst maatregelen moet nemen om vorstschade te voorkomen. Net zoals je bij een naderende storm je tuinmeubilair binnen moet zetten en je voortent moet voorzien van stormbanden.

In geval van de aangekondigde vorstperiode, betekent dat simpelweg een keuze uit:
- leidingen isoleren en zorgen voor verwarming in de caravan om de temperatuur boven het vriespunt te houden.
- ofwel watertoevoer afsluiten en leidingen en boilers leeg laten lopen.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat er verzekerd is staat in de polisvoorwaarden. En vorstschade is iets dat nagenoeg nooit gedekt is. Een stacaravan moet ook winterklaar gemaakt worden om te voorkomen dat er schade ontstaat. Zo moet bijvoorbeeld het water afgesloten worden om te voorkomen dat de leidingen kapot vriezen. Wat nu dus gebeurd is.
Een expert komt langs om naar de schade te kijken, die kan niet van elke klant zien wat er in de polis staat.

mary1957
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2011 12:45

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door mary1957 »

Wij mogen 365 dagen per jaar op de camping. Komen er ook heel regelmatig en er brandden 2 kachels 1 electrische en een gaskachel.
Het gaat alleen om het feit dat ze eerst zeggen een losgeschoten koppeling vergoeden we niet en later vorstschade vergoeden we niet.
Staat in de voorwaarden dat we verzekerd zijn tegen de weesomstandigheden.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die laatste zin zal echt niet zo in de voorwaarden staan. En als u niet aanwezig bent zulken die kachels ook niet branden.

Maar ik mag toch aannemen dat er ook een hoofdkraan zit? Blijkbaar wordt die bij afwezigheid ook niet dichtgezet.

mary1957
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2011 12:45

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door mary1957 »

In de winter branden echt de kachels wel. Ook als we er niet zijn.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

mary1957 schreef:
22 mar 2021 20:04
In de winter branden echt de kachels wel. Ook als we er niet zijn.
Dat vind ik maar griezelig.

Maar wat een aparte loodgieter, 2,5 uur bezig voor een koppeling. Lijkt me zwaar overdreven.

mary1957
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2011 12:45

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door mary1957 »

Hij heeft de leiding moeten vervangen tot aan de vloer. Daarmee wilde ik dus zeggen dat het niet alleen een losgeschoten koppeling was.
Is niks griezeligs aan een kachel laten branden hoor, beter als iedere keer in een steenkoude caravan komen.
Misschien even beter lezen?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

En bevonden alle leidingen zich in een verwarmde ruimte?
En hoe aannemelijk is het dat u bij langere afwezigheid continu de kachels aan hebt?

mary1957
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2011 12:45

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door mary1957 »

We zijn nooit heel lang afwezig we zijn er in ieder geval ieder weekend. En het maakt toch niet uit waar ALLE leidingen zich bevonden.
De leiding waar het over gaat is de leiding van de douche en die zit in de binnenmuur van de woonkamer, waar dus de kachel brandt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

mary1957 schreef:
22 mar 2021 20:12
Hij heeft de leiding moeten vervangen tot aan de vloer. Daarmee wilde ik dus zeggen dat het niet alleen een losgeschoten koppeling was.
Is niks griezeligs aan een kachel laten branden hoor, beter als iedere keer in een steenkoude caravan komen.
Misschien even beter lezen?
Maar wat moet ik dan beter lezen? U hebt het eerst over een losgeschoten koppeling en later is de schade ontstaan door vorst.

U hebt het over een stacaravan, dus niet van steen en die waterleiding komt ergens uit de grond en gaat de caravan in. Als er dan strenge vorst is, bevriest dat. Ook al branden er twee kachels.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mary1957 schreef:
22 mar 2021 20:51
We zijn nooit heel lang afwezig we zijn er in ieder geval ieder weekend. En het maakt toch niet uit waar ALLE leidingen zich bevonden.
De leiding waar het over gaat is de leiding van de douche en die zit in de binnenmuur van de woonkamer, waar dus de kachel brandt.
Als die leiding binnen zit bij de kachel, hoe kan die dan kapot gevroren zijn?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Jablan »

Combinatie van vorst plus wind plus afwezigheid: kachel had iets hoger moeten staan om de schade te voorkomen.

De plek van de leiding maakt weinig verschil. Als de wind onder de stacaravan door kan blazen, dan koelt zo'n stacaravan overal af en ze zijn door de constructie minder goed geïsoleerd dan gewone huizen. Gaat snel, je hebt maar één nacht met stevige vorst en goede wind nodig om alles te laten bevriezen.

Bij ons is een eeuwigheid geleden de buitenkraan bevroren, dat was een nacht met min achttien op de thermometer. Nu zit binnen in huis de tweede kraan, waarmee je de waterleiding naar buiten leeg kunt laten lopen. Dat waren we vergeten te doen en juist de kraan in het huis was kapot gegaan, waar je de buitenkraan zou verwachten. De verklaring was, dat het ijs het water weer naar binnen had gedrukt. Zoiets lijkt mij hier ook aan de hand.

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Klachten over verzekeringen kan je terecht bij www.kifid.nl . Echter, deze schade had jij kunnen verkomen door water af te sluiten en af te tappen. Ik denk dat KIFID ook zo erover denkt.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Har45 »

Zomaar gelezen in een caravanpolis van de ANWB (unigarant)

Van onvoldoende zorg is in ieder geval sprake:
1. als je kostbare zaken tijdens reizen met de caravan niet uit het zicht opbergt;
2. als je kostbare zaken in de caravan laat liggen wanneer je de caravan stalt;
3. als je de banden die ouder zijn dan tien jaar niet vervangen hebt;
4. als je de caravan niet stalt in een goed afgesloten en/of bewaakte ruimte;
5. als je de caravan onnodig lang buiten de (winter)stalling plaatst;
6. als je jouw caravan niet in veiligheid brengt of laat brengen wanneer hoge waterstand verwacht wordt;
7. als je waterleidingen, reservoirs en toestellen niet tijdig en/of volledig aftapt en afsluit zodat bevriezing voorkomen
wordt;

8. als je bij storm of andere extreme weersomstandigheden met jouw caravan gaat rijden;
9. als je de voortent in de periode van 1 december tot 1 maart buiten laat staan terwijl dit geen winterbestendige voortent is;
10. wanneer de caravan niet in technisch goede staat verkeert;
11. wanneer niet om de drie jaar deskundig onderhoud aan jouw caravan is verricht. Dit onderhoud moet betrekking
hebben op:
- het volledige onderstel, inclusief chassis, as, disselboom, reminstallatie en koppeling;
- de gasinstallatie;
- de elektrische bedrading;
- de aan- en afvoerleidingen voor water inclusief reservoirs en toestellen die daarop zijn aangesloten;

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Al die punten lezend, denk ik...
Har45 schreef:
23 mar 2021 15:06
Van onvoldoende zorg is in ieder geval sprake:
1. als je ...
... je gezonde verstand niet gebruikt.

J. Deltoer
Berichten: 3078
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik heb geen caravan, ik ga er ook zeker geen kopen (ben niet van de sleurhutten) maar mocht ik in de toekomst van mening veranderen en tevens niet van plan zijn om bij vorst de waterleiding af te sluiten maar wel lekker een onbewoonde caravan warm te willen blijven stoken dan zal ik me nog eens heel goed achter mijn oren krabben vooraleer ik een caravanverzekering bij de anwb afsluit. Zo, daar kan de ANWB het mee doen!

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Naar andere verzekeraars hoeft u dan ook niet te kijken, die dekken dat ook niet. 😄

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: ANWB Caravan verzekering

Ongelezen bericht door cherokee »

Nu zit ik al jaren "in de caravans" en één ding weet ik zeker: vorstschade aan de waterinstallatie valt niet onder de verzekering. Dat druk ik mijn klanten ook altijd op het hart: "Denk er om, aftappen die handel".

Gesloten