Bedrijf accepteert retournering niet

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
marjanb
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2021 20:52

Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door marjanb »

ik heb 2 luchtverversers online gekocht van een bedrijf dat blijkbaar alleen aan bedrijven verkoopt . Ik ben geen bedrijf en dat staat ook nergens op hun website vermeld . Nu wil ik de luchtverversers retourneren (pas 3 dagen in mijn bezit ) maar het bedrijf weigert dat omdat de consumentenvoorwaarden niet op hun van toepassing zijn .

wat kan ik doen ?
Het betreft : www.portaalcheck.com
Laatst gewijzigd door Radar op 13 apr 2021 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast door moderator

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, de site is toch duidelijk gericht op bedrijven. Alle tekst is daarop geschreven, de prijzen zijn excl. BTW, er wordt op je BTW-nummer gevraagd. Toch wel heel veel duidelijke signalen dat het geen consumentenkoop is.

Ik zie, als ik een product koop, overigens tot het moment dat ik op "bestelling plaatsen" moet klikken, nergens algemene voorwaarden of een KvK-nummer ofzo. Blijkbaar heb je daar ook niet naar gekeken? Als er geen annuleringsrecht overeengekomen is, en dat lijkt niet zo te zijn, dan heb je dat recht ook niet.

Los hiervan: de site geeft zoveel rode seinen dat het me verbaast dat je uberhaupt iets hebt ontvangen. Als gezegd: geen AV, geen KvK-nummer, en de website van de in het privacy-reglement genoemde moedermaatschappij Het Partaal Media BV bestaat niet.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 09:52
Tsja, de site is toch duidelijk gericht op bedrijven. Alle tekst is daarop geschreven, de prijzen zijn excl. BTW, er wordt op je BTW-nummer gevraagd. Toch wel heel veel duidelijke signalen dat het geen consumentenkoop is.
Onjuist. Een koop is een consumentenkoop als de koper een consument is en de verkoper handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Het invullen van een bedrijfsnaam en BTW nummer is optioneel, ze willen ook aan consumenten verkopen. Ik zie bij de prijzen niet dat het exclusief BTW is, dat mag ook niet.

TS kan naar de rechter of een incassobureau inschakelen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Misschien wil je rechtsbijstandverzekering de zaak in behandeling nemen. Anders zou je zelf naar de kantonrechter moeten gaan.

Ik vind de site niet duidelijk genoeg dat alleen bedrijven mogen kopen. Of de rechter dat ook vind moet de toekomst uitwijzen. Verzorg dat je bewijs hebt (printscreen van hoofdpagina en het bestel proces).

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
13 apr 2021 12:07
... ze willen ook aan consumenten verkopen.
Ja? Ik zie dat niet. Al hun uitingen zijn gericht op bedrijven. Je zou hooguit kunnen zeggen dat ze het niet onmogelijk maken aan particulieren te verkopen.
alfatrion schreef:
13 apr 2021 12:07
Ik zie bij de prijzen niet dat het exclusief BTW is, dat mag ook niet.
Gek. Ik zie dat bij ieder product en bij de bestelling expliciet staan.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het enige dat telt is: (i) de verkoper is een bedrijf; en (ii) de koper is een consument. Daaruit volgt dat het een consumentenkoop betreft. Het niet van belang of de tegenpartij wist dat je een consument bent; “is dit voor hem van belang, dan ligt het op zijn weg zich daarvan te vergewissen en zijn bereidheid tot contracteren daarvan te laten afhangen.” (Tweede Kamer, 1981, 16 983, nr. 3, p. 3)

Op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 moet vervolgens geadverteerd worden met de prijs inclusief belasting. En op grond van artikel 6:230o BW heeft TS een herroepingsrecht.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 13 apr 2021 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kortom, om veilig te kunnen stellen dat er geen sprake is van een consumentenkoop moet je als verkoper een pasjessysteem of iets dergelijks hebben (zoals Sligro, Makro, Bouwmaat ed). Want hoe evident je je site ook richt op bedrijven, als een consument daar lak aan heeft en gewoon besteld zit je ineens alsnog aan een ongewenste consumentenkoop vast.

Ik zou, als ik TS was, eerst maar eens mijn knopen tellen voordat ik een incassoprocedure zou starten. Want, zoals ik eerder al schreef, de site en de verkoper rammelen aan alle kanten.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 13:44
alfatrion schreef:
13 apr 2021 12:07
... ze willen ook aan consumenten verkopen.
Ja? Ik zie dat niet. Al hun uitingen zijn gericht op bedrijven. Je zou hooguit kunnen zeggen dat ze het niet onmogelijk maken aan particulieren te verkopen.
alfatrion schreef:
13 apr 2021 12:07
Ik zie bij de prijzen niet dat het exclusief BTW is, dat mag ook niet.
Gek. Ik zie dat bij ieder product en bij de bestelling expliciet staan.

Zie ook echt alleen itemsn zonder btw en melding ex verzendkosten. Maar beetje rond snuffelen zie ik ook dat dit bedrijf op Bol adverteerd.

Maakt het dan niet dat dit bedrijf ook met het herroepingsrecht te maken heeft ipv nu achter de zakelijke kant te schuilen ?


Hier zie ook staan dat wel degelijk kan retourneren. heeft dit dan te maken dat via Bol is gegaan ipv direct op site portaalcheck ?

https://www.bol.com/nl/v/portaal-check/ ... 0017147876

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Haha briljant. Op Bol,com kost een koortscanner € 975,00 inclusief btw. Op hun eigen site kost diezelfde scanner € 675,00 exclusief btw :lol: :lol: Bij Bol is dat ding dus gewoon een dikke € 150,00 duurder :mrgreen: Voor de andere producten geldt exact hetzelfde.

Bij Bol.com adverteren ze inclusief btw en richten ze zich niet op een specifiek klanttype, op hun eigen site adverteren ze alleen maar exclusief btw en spreken ze structureel en duidelijk bedrijven aan.

Bij Bol.com hanteren ze overigens ook gewoon duidelijk retourvoorwaarden (30 dagen retourrecht, gratis verzending en gratis ophalen). Op hun eigen site staat niets van dat alles.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 13 apr 2021 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

We hebben dus een website die zonder btw adverteert en waar op de homepage staat “voorkom ziekteverspreiding binnen uw bedrijf” met diverse andere verwijzingen dat het hier om b to b verkoop gaat. Echter is er wel de mogelijkheid om als consument te bestellen. Ik vraag mij dan af in hoeverre je mag verwachten dat je een consumentenbescherming geniet als je weet dat je professionele apparatuur koopt die b to b aangeboden wordt.
Maar de site is zo amateuristisch dat het meer lijkt op een hobbiest dan op een echt bedrijf.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
13 apr 2021 14:14
Ik vraag mij dan af in hoeverre je mag verwachten dat je een consumentenbescherming geniet als je weet dat je professionele apparatuur koopt die b to b aangeboden wordt.
Op basis van logica: niet. Op basis van de wet: wel.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 14:01
Kortom, om veilig te kunnen stellen dat er geen sprake is van een consumentenkoop (...)
Het is TS die moet stellen dat het een consumentenkoop betreft, omdat TS zich beroept op de gevolgen daarvan.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
13 apr 2021 14:15
Moneyman schreef:
13 apr 2021 14:01
Kortom, om veilig te kunnen stellen dat er geen sprake is van een consumentenkoop (...)
Het is TS die moet stellen dat het een consumentenkoop betreft, omdat TS zich beroept op de gevolgen daarvan.
Precies, waarop het bedrijf zal reageren met de stelling die ik aanhaalde.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 14:15
NeoDutchio schreef:
13 apr 2021 14:14
Ik vraag mij dan af in hoeverre je mag verwachten dat je een consumentenbescherming geniet als je weet dat je professionele apparatuur koopt die b to b aangeboden wordt.
Op basis van logica: niet. Op basis van de wet: wel.
Maar zoals Alfatrion zegt:
alfatrion schreef:
13 apr 2021 14:15
Het is TS die moet stellen dat het een consumentenkoop betreft, omdat TS zich beroept op de gevolgen daarvan.
Hoe kan je stellen dat het een consumentenkoop is als de hele site uitstraalt b to b te verkopen?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 14:18
Precies, waarop het bedrijf zal reageren met de stelling die ik aanhaalde.
Het is belangeijk om stellingen en betwistingen uit elkaar te houden. Er kan zomaar de indruk ontstaan dat de bewijslast bij het bedrijf ligt, maar dat is niet zo.

Natuurlijk kan het bedrijf bij die betwisting zelf stellingen inbrengen en draagt daar dan de bewijslast voor. Alleen moet de betwisting zijn "TS is geen consument" en met een argument als "wij overtreden de Wet op de omzetbelasting 1968" pardon "wij communiceren prijzen excl. BTW", kom je niet ver.

TS is een consument als ze niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handeld. Daarvan is zeker sprake indien TS werkt bij een bedrijf of een uitkering krijgt. Het wordt lastiger als TS een vrij beroep uitoevend, zoals notaris of jurist. In dat geval kan zal er moeten worden aangetoond dat het doel privé is. Daarvoor kun je getuigenverklaringen gebruiken.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
13 apr 2021 14:19
Hoe kan je stellen dat het een consumentenkoop is als de hele site uitstraalt b to b te verkopen?
Heel simpel: door naar de twee door Alfatrion al gegeven criteria te kijken.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 14:54
NeoDutchio schreef:
13 apr 2021 14:19
Hoe kan je stellen dat het een consumentenkoop is als de hele site uitstraalt b to b te verkopen?
Heel simpel: door naar de twee door Alfatrion al gegeven criteria te kijken.
Maar dat zou betekenen dat je bij een groothandel ineens ook consumentenbescherming geniet als je voor jezelf aankopen doet. Dat lijkt mij sterk.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

De discussie die je nu aan het voeren bent veroorzaakt alleen maar ruis. Het begrip consumentenkoop is gedefinieerd in artikel 7:5 BW. Daaruit blijkt duidelijk dat het gaat om: (i) dat de verkoper professioneel is; en (ii) dat de koper een consument is. De definitie veranderd niet als de verkoper de website zo inricht dat iemand daaruit zou kunnen opmaken dat hij graag met bedrijven zaken wilt doen.

De oplossing voor het bedrijf is heel simpel: in het bestel proces neemt hij gewoon de vraag op, "in welke hoedanigheid doet u deze aankoop?", met daar achter twee radio buttons met daarin de teksten, "particulier" en "zakelijk". Op het moment dat een koper particulier aan klikt dan komt de tekst naar boven "sorry, wij doen alleen zaken met zakelijke kopers" en werkt de bestel knop niet. De koper die op zakelijk klikken kunnen wel bestellen en de verkoper is op dat moment wordt de verkoper beschermd door het gerechtvaardigd vertrouwen op grond van artikel 3:35 BW.

De stellingen die partijen dan kunnen in brengen zijn overigens de volgende:
Koper: ik ben een consument.
Verkoper: dat kan niet, want ons bestelsysteem zit zo in elkaar dat wij alleen verkoper aan mensen die aangeven de koop in hun zakelijke hoedanigheid te sluiten.

Vervolgens kunnen partijen elkaars stellingen betwisten en moeten ze beiden voor de eigen stelling bewijs aanleveren.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
13 apr 2021 15:28
Moneyman schreef:
13 apr 2021 14:54
NeoDutchio schreef:
13 apr 2021 14:19
Hoe kan je stellen dat het een consumentenkoop is als de hele site uitstraalt b to b te verkopen?
Heel simpel: door naar de twee door Alfatrion al gegeven criteria te kijken.
Maar dat zou betekenen dat je bij een groothandel ineens ook consumentenbescherming geniet als je voor jezelf aankopen doet. Dat lijkt mij sterk.
Tsja., "dat lijkt mij sterk" is natuurlijk niet zo'n heel best argument.

De basis: als je als consument koopt bij een bedrijf, is er sprake van een consumentenkoop. Ook als je bij een groothandel koopt - ténzij de groothandel niet aan particulieren verkoopt (denk aan de eerder al door mij genoemde Sligro, Makro en Bouwmaat).

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bedrijf accepteert retournering niet

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik begin nu heel erg te denken dat iemand hier een theoretische OP plaatst, onder een nieuwe gebruikersnaam, om er vervolgens lekker op los te discussiëren.

Gesloten