Participatiewet

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Participatiewet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon het minimumloon hoger, maar de uitkeringen niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Participatiewet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard heeft een hoger inkomen effect op de toeslagen, maar het is zeker niet zo dat wat je meer verdient, volledig verdwijnt door een lagere toeslag.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Participatiewet

Ongelezen bericht door Lapsang »

sjohie schreef:
19 apr 2021 12:16
Maar andersom is er ook een categorie werkelozen die het nét wat te comfortabel vinden in ons sociale vangnet, wat zij meer als hangmat zien.

Wat mijns inziens ontbreekt is echt contact met deze categorie mensen.

Er achter zien te komen waar deze houding vandaan komt.

Het kan te maken hebben met ervaringen van vernedering in het verleden, ik verzin maar iets.

Dan kom je er ook achter of sanctionerend gedrag al of niet op zijn plaats is.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Participatiewet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snellie schreef:
19 apr 2021 15:43
Lady1234 schreef:
19 apr 2021 12:27
Uiteraard heeft een hoger inkomen effect op de toeslagen, maar het is zeker niet zo dat wat je meer verdient, volledig verdwijnt door een lagere toeslag.
Beter lezen, Lady. Er staat BIJNA 1 op 1. Heb het zelf aan den lijve mogen ondervinden.

Als je daarnaast ook je kwijtschelding gemeentelijke lasten kwijtraakt, houd je onder de streep dus minder over dan een uitkering.
Dat zou verholpen kunnen worden door het loslaten van de koppeling uitkering-minimum loon, maar daar is de politiek al jaren over bezig.
Misschien dan maar eens wat sommetjes maken op de site Toeslagen, dan zietu dat het ook niet BIJNA 1 op 1 is. Overigens verleent niet elke gemeente kwijtschelding van de lasten, of niet voor 100%.

En wat bedoelt u met loslaten koppeling uitkering-minimumloon? De uitkeringen naar beneden? Met hogere toeslagen tot gevolg. Of het minimumloon omhoog? Met bijna 1 op 1 verlaging van de toeslagen en het vervallen van kwijtschelding?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Participatiewet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag me dan wel af waarom mensen zo graag een loonsverhoging krijgen, als dat toch geen zoden aan de dijk zou zetten. Maar ja, uit de sommen blijkt dat ze er op vooruit gaan.

Maar als u niet kunt werken omdat u afgekeurd bent, hebt u totaal geen baat bij een verhoging van het minimumloon, als de uitkeringen niet meegaan. Wonderlijk dat u dat bepleit. Ik bepleit bijvoorbeeld ook niet dat de vergoeding voor de kamerleden wordt verhoogd. Daar heb ik totaal geen baat bij.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Participatiewet

Ongelezen bericht door john18 »

snellie schreef:
19 apr 2021 17:25
Ik bekijk dingen niet alleen vanuit mijn eigen positie. Het algemeen belang kan mijn voorkeur hebben, ook al zou het in mijn nadeel zijn.
Wat u aan geeft is wel ten nadele van mij. Als alle instanties en verzekeraars zich aan de regels/afspraken/enz. zouden houden dan kan ik de algemene belang begrijpen. Maar de mensen die de dupe zijn van de instanties en verzekeraars enz. die zijn al de klos en blijven de klos worden door de theoretische mensen die niks van het praktijk afweten of willen weten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Participatiewet

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat hoop ik met jou.
Lowieze schreef:
19 apr 2021 10:44
Veel te kort door de bocht wat u hier zegt. Niemand wordt bij voorbaat als een fraudeur benaderd. Volkomen logisch dat er controle plaats vindt als je van dit vangnet gebruik wilt maken. Eigenlijk is er in de meeste steden juist te weinig controle door personeelstekort.
Als je bijstand aanvraagt en je hebt niets te verbergen, hoef je ook niet te vrezen voor de controles. Heb je wel wat te verbergen, dan vraag je waarschijnlijk onterecht bijstand aan.
Je denkfout is: als je niets te verbergen hebt ... Het moet zijn: welk recht heeft de overheid om alles te willen weten? Alleen al het idee 'niets verbergen' plaatst mensen met zo'n uitkering automatisch in de verdediging. Dit is het wantrouwen, waar ik het eerder over had.
Controle is oké, maar ook daar: is de controle niet doorgeschoten? Hoe wordt een gemiddelde belastingaangifte gecontroleerd en hoe iemand met zo'n uitkering gecontroleerd? De controle op dit type uitkering is vele malen strenger dan de controle op belastingontduiking.

Het laatste is geen grap. In mijn werk betekent iemand vanuit de wmo aannemen met 99% zekerheid, dat de gemeente ons gaat bellen om alles te controleren. Nemen we iemand vanuit de ww aan, dan blijft het stil.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Participatiewet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja en dat komt allemaal door dat gepin en bankoverschrijvingen. Iemand vervoerd? Laat hem dan maar gewoon contant betalen. Iets op Marktplaats verkocht? Contant afrekenen.

Gesloten