Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
keesje26
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2017 22:10

Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door keesje26 »

Ik had op marktplaats een bank te koop staan, en er was iemand die had interesse en is komen kijken. De bank beviel goed en ze wilden hem graag over nemen, alleen konden ze hem pas een week later kwijt in huis. Ik heb hierop gereageerd met de reactie; dat dit geen probleem was, maar dat ik dan wel een aanbetaling wilde. Dit vonden ze geen probleem en hebben een klein bedrag contant aanbetaald.

Alleen vervolgens kreeg ik een bericht dat hij niet zou passen (hierbij werd achter deze zin een smiley gebruikt met de lange neus van pinokkio) en dat ze het geld graag terug willen. Echter de maten stonden in de advertentie (dit was dus al bekend voordat ze kwamen kijken) en ook toen ze er waren hebben we het over de maten gehad. Bovendien kan er ook een element uit gehaald worden, waardoor de bank kleiner wordt (alleen dan heb je wel een minder mooie hoek).

Ik vind het heel vervelend dat de koop nu niet doorgaat. Ik had namelijk nog 2 andere mensen die interesse hadden en hetzelfde bod hadden gedaan. Maar ik heb hun laten weten dat de set al was verkocht en heb vervolgens de advertentie verwijderd.

Netjes zal natuurlijk zijn als ik het geld teruggeef, maar als ik zelf een aanbetaling doe dan ga ik ervan uit dat ik iets ophaal en zo niet, dat ik dan gewoon me geld kwijt ben. Immers je doet een aanbetaling om 2 redenen: 1. zodat de verkoper weet dat het product wordt opgehaald en dus niet met het product blijft zitten (terwijl er andere kopers waren). 2. dat de koper weet dat het product niet aan iemand anders wordt verkocht. In dit geval komt de koper zijn afspraken niet na.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken? En wat zouden jullie doen in een soort gelijke situatie?

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door Lowieze »

Om van het hele gedoe af te zijn, zou ik het geld terugstorten. Maar verplicht is het niet.
Als ik een geïnteresseerde koper heb, zet ik de advertentie op “gereserveerd” tot het artikel echt weg is.
Zijn er meer geïnteresseerden, dan doe ik die even een berichtje dat ze op plaats twee of drie staan en nog een berichtje krijgen als de eerste koper afhaakt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou ze gewoon blocken.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, blocken.

Die hadden (aanname, ik weet het) meerdere banken op het oog. Met die aanbetaling hebben ze je gewoon aan het lijntje gehouden tot ze een - voor hen - definitieve keuze hebben gemaakt.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik denk dat sommige mensen gewoon maar beter weg kunnen blijven van Marktplaats, zowel kopers als verkopers :wink:

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gebruik de zoekfunctie eens. Deze vraag (met discussie over aanbetaling of handgeld) is recent al vaker langsgekomen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door kuklos »

keesje26 schreef:
22 mei 2021 00:34
Ik had op marktplaats een bank te koop staan, en er was iemand die had interesse en is komen kijken. De bank beviel goed en ze wilden hem graag over nemen, alleen konden ze hem pas een week later kwijt in huis. Ik heb hierop gereageerd met de reactie; dat dit geen probleem was, maar dat ik dan wel een aanbetaling wilde. Dit vonden ze geen probleem en hebben een klein bedrag contant aanbetaald.

Alleen vervolgens kreeg ik een bericht dat hij niet zou passen (hierbij werd achter deze zin een smiley gebruikt met de lange neus van pinokkio) en dat ze het geld graag terug willen. Echter de maten stonden in de advertentie (dit was dus al bekend voordat ze kwamen kijken) en ook toen ze er waren hebben we het over de maten gehad.
Even kijken of ik het goed begrijp.
Jij plaatst op Marktplaats een advertentie voor een bank. In die advertentie staan de maten. Ze hebben dus vooraf al kunnen meten. Komen daarna bij jouw langs. Hebben dan de smoes "ja graag, maar pas over een week ophalen" en komen daarna met "bank past toch niet geld terug". Ja, daaaaaaag. Ze kunnen de pot op. Ze hebben nu exact dezelfde informatie als vooraf en hebben je gewoon gebruikt.

Tip voor jou, dit soort dingen nooit meer accepteren. Volgende keer direct meenemen en koop is koop.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat kleine bedrag terugstorten en opnieuw deze advertentie plaatsen. Dat zou ik doen.
Volgende keer de bank op ' gereserveerd' zetten en geen gedoe met aanbetalingen.
Ik zou de aspirantkoper wel altijd laten weten dat de bank maximaal een week gereserveerd blijft staan en blijven communiceren met de andere aspirantkopers.
Zo.n Pinokkio smiley is natuurlijk wel heel erg flauw zeg.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon dezelfde lange neus maken dus

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door kuklos »

Oeps, zie nu grote taalfout in mijn post.
Komen daarna bij jou langs. Niet bij bij jouw.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hunnie?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik snap goed wat je zegt, Snuffel1, maar ik zou het zo wél doen.
Ik heb er écht geen zin in om te hakketakken met een hoop gezeik voor een luttel aanbetalingsbedrag.
Dit soort figuren heb je altijd.
Ik heb zelf een keer een mooi item verkocht en de koper nam het mee.
Na 1 dag kwam ze terug___ het viel tegen____of ik het wilde terugnemen?
Dus ja, teruggenomen , geld teruggegeven en binnen 1 week had ik het weer verkocht.
Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd en te doen dan bakkeleien aan de deur of via berichtjes als particulier.


alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door alfatrion »

keesje26 schreef:
22 mei 2021 00:34
Netjes zal natuurlijk zijn als ik het geld teruggeef, maar als ik zelf een aanbetaling doe dan ga ik ervan uit dat ik iets ophaal en zo niet, dat ik dan gewoon me geld kwijt ben.
Dat werkt niet zo. Er is een koopovereenkomst tot stand gekomen. Als er ontbonden kan worden en wordt dan moeten beiden geleverde prestaties ongedaan maken. De koper kan in dit geval niet ontbinden. Je kan betaling en afname afdwingen. Je kan ook een tweede overeenkomst sluiten tot ontbinding en daar voorwaarden aan stellen. Gaat de koper daar niet mee akkoord dan blijft de koop overeind.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Doe niet moeilijk, geef gewoon dat geld terug, en zet de bank weer te koop. Is dat nou echt zo rampzalig?

keesje26
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2017 22:10

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door keesje26 »

Bedankt voor alle reacties! Ook grappig om te zien dat er 7 jaar geleden precies dezelfde vraag is gesteld...!

Voortaan ga ik in ieder geval de advertentie gereserveerd houden tot dat het product is opgehaald.

bennietgek
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 dec 2014 20:49

Re: Aanbetaling marktplaats wordt teruggevraagd

Ongelezen bericht door bennietgek »

Het is toch bekend dat BANKEN niet te vertrouwen zijn

Gesloten