Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door sjohie »

D34M0N schreef:
12 jul 2021 23:24
sake1987 schreef:
12 jul 2021 16:27
Als dit doorgaat, wie blijven hier dan nog reageren?
Ik zie geen reden om dan te stoppen met reageren. Gewoon kwestie van VPN aanzetten en nieuw emailadres aanmaken. Als kopie van legitimatie nodig is, reageren op diverse advertenties op marktplaats, de verkoper om een kopie van legitimatie, zogenaamd als bewijs dat diegene betrouwbaar is. Grote kans dat het niet lang duurt totdat iemand gevonden is die zo dom is om een kopie van de legitimatie te sturen, zonder gegevens afgeschermd te hebben. Grote kans dat dat diezelfde persoon een Facebookaccount heeft waar nog wat foto's gejat kunnen worden.
Eeuh, je schrijft een methode van identiteitsfraude uit, dat snap je hopelijk?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
13 jul 2021 08:04
D34M0N schreef:
12 jul 2021 23:24
Ik zie geen reden om dan te stoppen met reageren. Gewoon kwestie van VPN aanzetten en nieuw emailadres aanmaken. Als kopie van legitimatie nodig is, reageren op diverse advertenties op marktplaats, de verkoper om een kopie van legitimatie, zogenaamd als bewijs dat diegene betrouwbaar is. Grote kans dat het niet lang duurt totdat iemand gevonden is die zo dom is om een kopie van de legitimatie te sturen, zonder gegevens afgeschermd te hebben. Grote kans dat dat diezelfde persoon een Facebookaccount heeft waar nog wat foto's gejat kunnen worden.
Eeuh, je schrijft een methode van identiteitsfraude uit, dat snap je hopelijk?
Mag dat dan niet? Of moet je je dan eerst identificeren?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door scontra »

Ben ik nou zo naïef om te veronderstellen dat (bijna) alles en iedereen via het WWW al wel iets van mij weet en dat terwijl ik niet eens op (á)sociale netwerken deelneem.

Er worden hele grote bedrijven, instellingen en zelfs overheidsdiensten gehackt, waarbij dan ook miljoenen, zo niet meer, gegevens worden buitgemaakt en verhandeld worden.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ben ik nou zo naïef om te veronderstellen dat (bijna) alles en iedereen via het WWW al wel iets van mij weet en dat terwijl ik niet eens op (á)sociale netwerken deelneem.
Blijkbaar. Je hebt niet door dat je hier ook op een sociaal netwerk zit en je hebt tevens niet door dat je bijna ongemerkt van alles over jezelf gedeeld hebt.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij is het niet naïef om te denken dat er wel degelijk gegevens over je te vinden zijn.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door marnix »

angel1978 schreef:
13 jul 2021 11:05
Ben ik nou zo naïef om te veronderstellen dat (bijna) alles en iedereen via het WWW al wel iets van mij weet en dat terwijl ik niet eens op (á)sociale netwerken deelneem.
Blijkbaar. Je hebt niet door dat je hier ook op een sociaal netwerk zit en je hebt tevens niet door dat je bijna ongemerkt van alles over jezelf gedeeld hebt.
volgens mij zegt scontra zo ongeveer het tegengestelde van wat jij eruit haalt.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik dacht toch te lezen dat Scontra zei dat ie niet aan sociale media deelnam?
Heb ik dat verkeerd gelezen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
13 jul 2021 11:13
ik dacht toch te lezen dat Scontra zei dat ie niet aan sociale media deelnam?
Een forum valt volgens de algemene definities niet onder Social Media, al vindt er natuurlijk wel sociale (althans, dat is te hopen) interactie plaats.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_media
https://nl.wikipedia.org/wiki/Internetforum

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.
Volgens deze definitie valt dit forum daar zeker onder.. :wink:

En ik meen me te herinneren dat je een tijdje geleden nog precies het omgekeerde zei (maar kan dat niet meer zo snel terugvinden).

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
13 jul 2021 11:19
Sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.
Volgens deze definitie valt dit forum daar zeker onder.. :wink:
Raakvlakken zijn er natuurlijk, zoals ik al schreef. Maar het algemene standpunt is wel dat fora niet als Social Media worden gezien. Zie ook de omschrijving bij de Wiki van fora.
angel1978 schreef:
13 jul 2021 11:19
En ik meen me te herinneren dat je een tijdje geleden nog precies het omgekeerde zei (maar kan dat niet meer zo snel terugvinden).
Toch niet ;)
algemeen-f162/coronavirus-algemeen-topi ... l#p2807836

Edit: omdat het linken naar een specifiek bericht nog steeds drama is (en quoten uit een gesloten topic niet kan):
Ik schreef op 27 jan 2021 17:24 in een soortgelijke discussie als hier, ook met jou trouwens, het volgende:
Over het algemeen worden fora niet als Social Media gezien.
Wat wel grappig is, is dat jij toen juist beargumenteerde dat je een forum (net) niet als Social Media zag. Je bent dus verschoven :wink:

Jij schreef namelijk op 27 jan 2021 14:31exact wat Scontra nu ook schreef, en waar je nu tegen ageert:
De keuze om 5 jaar geleden alle 'sociale media' weg te doen is de beste die ik ooit gemaakt heb :D
Laatst gewijzigd door Moneyman op 13 jul 2021 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.


D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door D34M0N »

PeterPeters1966 schreef:
13 jul 2021 00:03
Daarmee wordt je niet anoniem. Een VPN is namelijk niet bedacht om anoniem op internet te gaan maar om een beveiligde verbinding tussen een client en server te hebben. Bijvoorbeeld om veilig in te kunnen loggen op een bedrijfsnetwerk.

Een VPN is altijd te herleiden tot de end-points. Logisch, want daar begint en eindigt de VPN tunnel. Het is hoogstens ietsjes lastiger geworden.
Een slot houdt een vastbesloten inbreker niet tegen. Is het daarom zinloos om de deur op slot te doen?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat politie en justitie voor ieder kleinigheidje een hoop tijd en energie gaan steken in het achterhalen van de identiteit van iemand die via VPN of een proxyserver ergens wat berichten heeft geplaatst.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Zonder te willen suggereren dat we dat eventjes invoeren en zonder dat je dat overal zou moeten willen, maar er zijn toch echt ook goede redenen te bedenken waarom je paal en perk zou willen stellen aan het anoniem posten van met name haat berichten, misinformatie en piramidespelen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door D34M0N »

sjohie schreef:
13 jul 2021 08:04
Eeuh, je schrijft een methode van identiteitsfraude uit, dat snap je hopelijk?
Ja, dat snap ik. Het was puur bedoeld om mijn standpunt goed te onderbouwen. Uiteraard is het niet iets wat ik zelf zomaar zou doen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door D34M0N »

DeZevendeHenk schreef:
13 jul 2021 12:27
Zonder te willen suggereren dat we dat eventjes invoeren en zonder dat je dat overal zou moeten willen, maar er zijn toch echt ook goede redenen te bedenken waarom je paal en perk zou willen stellen aan het anoniem posten van met name haat berichten, misinformatie en piramidespelen.
Daar zijn mods voor. Die kunnen berichten verwijderen en (IP-)bans uitdelen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door D34M0N »

Moneyman schreef:
13 jul 2021 11:30
Edit: omdat het linken naar een specifiek bericht nog steeds drama is (en quoten uit een gesloten topic niet kan):
Hoezo drama? :wink:

Het andere bericht waar je naar verwees: algemeen-f162/coronavirus-algemeen-topi ... l#p2807796

En quoten uit een gesloten topic is kwestie van tags op de juiste manier gebruiken:
Moneyman schreef:
27 jan 2021 17:24
Over het algemeen worden fora niet als Social Media gezien.
angel1978 schreef:
27 jan 2021 14:31
De keuze om 5 jaar geleden alle 'sociale media' weg te doen is de beste die ik ooit gemaakt heb :D

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
13 jul 2021 11:32
Was dat niet 16again?
viewtopic.php?p=2807812#p2807812
Het was idd. 16again
Jullie lijken ook zo op elkaar ;)
Wat wel grappig is, is dat jij toen juist beargumenteerde dat je een forum (net) niet als Social Media zag. Je bent dus verschoven :wink:
Ja, ik lees die definitie en denk, dat valt er toch gewoon onder ;)
Sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

D34M0N schreef:
13 jul 2021 12:42
DeZevendeHenk schreef:
13 jul 2021 12:27
Zonder te willen suggereren dat we dat eventjes invoeren en zonder dat je dat overal zou moeten willen, maar er zijn toch echt ook goede redenen te bedenken waarom je paal en perk zou willen stellen aan het anoniem posten van met name haat berichten, misinformatie en piramidespelen.
Daar zijn mods voor. Die kunnen berichten verwijderen en (IP-)bans uitdelen.
Hier ja, en dan komen mensen ook nog steeds terug. Op iets als Twitter is het probleem exponentieel veel groter. Ik vind echt dat bijvoorbeeld zo'n Willem Engel een soort publicatieverbod zou moeten krijgen omdat hij gewoon een gevaar voor de samenleving vormt en welke vorm dat dan gaat krijgen, geen idee maar voor mij is die anonimiteit niet heilig.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

D34M0N schreef:
13 jul 2021 13:10
Moneyman schreef:
13 jul 2021 11:30
Edit: omdat het linken naar een specifiek bericht nog steeds drama is (en quoten uit een gesloten topic niet kan):
Hoezo drama? :wink:

Het andere bericht waar je naar verwees: algemeen-f162/coronavirus-algemeen-topi ... l#p2807796
Dat is juist het drama: de ene keer werkt het prima, de andere keer niet. Er is geen pijl op te trekken. Ik kopieer altijd de url van het specifieke bericht waarnaar ik wil verwijzen. De ene keer krijg ik een link die direct naar het juiste bericht wijst, de volgende keer wer een link die slechts naar het topic verwijst. Bij exact dezelfde werkwijze (het kopieren van de bericht-url links boven in een bericht voor de naam van de auteur).
D34M0N schreef:
13 jul 2021 13:10
En quoten uit een gesloten topic is kwestie van tags op de juiste manier gebruiken:
Moneyman schreef:
27 jan 2021 17:24
Over het algemeen worden fora niet als Social Media gezien.
angel1978 schreef:
27 jan 2021 14:31
De keuze om 5 jaar geleden alle 'sociale media' weg te doen is de beste die ik ooit gemaakt heb :D
Die tags bestaan alleen niet meer in een gesloten topic en kan je dus ook niet gebruiken. Uiteraard kan je wel alles er handmatig bijtypen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet langer anoniem reageren online? 88% is voor identificatieplicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
13 jul 2021 13:19
alfatrion schreef:
13 jul 2021 11:32
Was dat niet 16again?
Het was idd. 16again
Jullie lijken ook zo op elkaar ;)
Hahaha er is al veel tegen me gezegd, maar dit nog nooit :lol: :lol:
DeZevendeHenk schreef:
13 jul 2021 14:04
Op iets als Twitter is het probleem exponentieel veel groter. Ik vind echt dat bijvoorbeeld zo'n Willem Engel een soort publicatieverbod zou moeten krijgen omdat hij gewoon een gevaar voor de samenleving vormt en welke vorm dat dan gaat krijgen, geen idee maar voor mij is die anonimiteit niet heilig.
Dat heeft nu juist weer niets met anonimiteit te maken, want we weten allemaal wie Willem Engel is. Jouw punt gaat over censuur - en dat is nog gevaarlijker dan identificatie, wat mij betreft. Alleen al aan jouw beginwoorden "Ik vind"... ja, zo vinden we allemaal wel wat. En wie moet dan bepalen wie wel en niet zijn mening mag uiten? Enge gedachte.

Gesloten