Overstromingen verzekeren

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Overstrominingen verzekeren.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Niet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar kunt u zich niet tegen wapenen, anders dan zandzakken voor de deur en een flinke spaarpot hebben.

Gelukkig is er het rampenfonds voor de ergste nood.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Er moet overal wat gebeuren om de enorme waterafvoer die er eens in de zoveel tijd plaatsvind te temperen. Dus de overheden: beken weer laten meanderen en waterbergingen maken. De burgers: hemelwaterafvoer ontkoppelen van de rioleringen en stoppen met het creeeren van tegeltuinen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar zijn helemaal geen pompen voor nodig. De Maas stroomt vanzelf richting zee.

En waar het land naast de Maas lager ligt, zijn dijken om dat land te beschermen, plus uiterwaarden en overlopen.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De vraag is natuurlijk wel of het eerlijk is dat anderen of de overheid gaan betalen als jij zonodig een woning in een uiterwaarde wilt betrekken

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door witte angora »

ambtenaar001 schreef:
26 jul 2021 11:39
wat kunt u of ik er aan doen dat het huis vol loopt door het water uit de Maas?
Als individu: niks. Je kunt het proberen door wijdbeens te gaan staan en met je armen zo wijd mogelijk, maar ik heb niet de illusie dat dat veel gaat helpen. Zandzakken kunnen misschien soelaas bieden, maar dat is ook maar redelijk beperkt.
de vraag is maar of de schade wordt uitbetaald. Hoe kan ik mij hier tegen wapenen?
Koop spullen die tegen een waterstootje kunnen. Dus geen meubels van spaanplaat en dergelijke. Of juist wel, zo goedkoop mogelijk zodat vervangen relatief weinig kost. Of, als het water niet tegen het plafond aan komt: hang planken aan de muren voor je spullen, in plaats van kasten die op de grond staan.

Ik weet het, het zijn losse brainstormflodders. Maar begin op deze manier eens naar je woning te kijken, wie weet komen er hele creatieve oplossingen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door Sira »

Lady1234 schreef:
26 jul 2021 13:03
Daar zijn helemaal geen pompen voor nodig. De Maas stroomt vanzelf richting zee.

En waar het land naast de Maas lager ligt, zijn dijken om dat land te beschermen, plus uiterwaarden en overlopen.
Men heeft geen flauw idee en weet ook vaak niet wat een winterdijk (bandijk) en een zomerdijk is, of binnen- en buitendijks. Ik woon buitendijks, maar hoe vaak ik daar wel niet discussies over heb. Maar ja, melk komt ook uit een pak.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door Sira »

J. Deltoer schreef:
26 jul 2021 13:33
De vraag is natuurlijk wel of het eerlijk is dat anderen of de overheid gaan betalen als jij zonodig een woning in een uiterwaarde wilt betrekken
Dus alle huizen buitendijks maar afbreken?
Ik woon in een dijkhuis uit 1850, met de bouw toendertijd werd er al wel met hoogwater rekening gehouden, het hele huis heeft opstapjes, maar die hielpen deels tijdens het hoogwater in 1993 en 1995.
En met nieuwbouw in de uiterwaarden ligt de schuld niet bij de bewoner, die is blij dat hij een woning heeft, maar bij de overheid.

Ik betaal in mijn ziektekostenpremie ook mee aan dingen waar ik nooit gebruik van heb gemaakt, bijv. zwangerschap en bevalling. En zo zullen er nog wel meer zaken of verzekeringen zijn waar we allen aan meebetalen terwijl we er geen gebruik van maken.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door jonis »

J. Deltoer schreef:
26 jul 2021 13:33
De vraag is natuurlijk wel of het eerlijk is dat anderen of de overheid gaan betalen als jij zonodig een woning in een uiterwaarde wilt betrekken
Nee ... dat is helemaal niet de vraag bij de wateroverlast van de laatste tijd.
Er loopt geen rivier door mijn gemeente, echter wel wateroverlast en alle gemeente rondom.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door sjohie »

ambtenaar001 schreef:
26 jul 2021 14:23
witte angora schreef:
26 jul 2021 13:34
ambtenaar001 schreef:
26 jul 2021 11:39
wat kunt u of ik er aan doen dat het huis vol loopt door het water uit de Maas?
Als individu: niks. Je kunt het proberen door wijdbeens te gaan staan en met je armen zo wijd mogelijk, maar ik heb niet de illusie dat dat veel gaat helpen. Zandzakken kunnen misschien soelaas bieden, maar dat is ook maar redelijk beperkt.
de vraag is maar of de schade wordt uitbetaald. Hoe kan ik mij hier tegen wapenen?
Koop spullen die tegen een waterstootje kunnen. Dus geen meubels van spaanplaat en dergelijke. Of juist wel, zo goedkoop mogelijk zodat vervangen relatief weinig kost. Of, als het water niet tegen het plafond aan komt: hang planken aan de muren voor je spullen, in plaats van kasten die op de grond staan.

Ik weet het, het zijn losse brainstormflodders. Maar begin op deze manier eens naar je woning te kijken, wie weet komen er hele creatieve oplossingen.
Een boot.
Met die overstromingen, zoals je die zag in landen om ons heen waar ze geen Ruimte voor de Rivieren en Maaswerken projecten kennen, heb je aan een bootje ook niks, want die slaat vml binnen een paar honderd meter lek, of om, door al het afval wat meekomt met die watermassa, denk aan complete bomen en auto's.

Hier aan de kade, hebben woningen sponningen rondom de ramen en deuren op de begane grond, waarin speciaal gemaakte schotten kunnen voor als het water te hoog wordt. Zegmaar net zoals de waterschappen coupures afsluiten bij hoog water. Zie deze foto, oa pand met zwarte markiezen zie je zitten voor de ramen. Hebben we toentertijd nog koffie gedronken, dan zie je het water, kijken van binnen naar buiten, op tafelhoogte. Geweldige ervaring, en binnen zit je dan gewoon droog dankzij terugslagkleppen in het riool etc.

We moeten voor een deel ook leren leven met het water, en accepteren dat we bijvoorbeeld niet alles kunnen beschermen. Zo zijn in bepaalde gemeenten de parkeerplaatsen, overloopgebieden bij hoog water. Auto's kan je relatief makkelijk vervangen, huizen, of mensen, een stuk minder.
Laatst gewijzigd door sjohie op 26 jul 2021 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door grun »

ambtenaar001 schreef:
26 jul 2021 14:23
Een boot.
Dat hoeft niet eens een echte boot te zijn, een drijvend huis kan ook.

Nog pas in een aflevering van 'de grote verbouwing' een dergelijke constructie gezien in Engeland. Daar werd aan de oevers van de Thames een grote betonnen bak gebouwd bij wijze van fundering. Die bak werd op z'n plaats gehouden door verticale palen (dukdalven), maar bij een overstroming kon de bak drijven en stijgen of zakken. In die bak werd het eigenlijke huis gebouwd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ambtenaar001 schreef:
26 jul 2021 14:21
Water stroomt i.d.d. van hoog naar laag met afgaand tij, met opkomend tij is dat niet meer vanzelfsprekend. Het overtollige water moet dan toch echt weggepompt worden, als er nog eens een flinke wester storm staat die het zeewater opstuwt dan praat je denk ik over serieuze pompen. Een natuur verschijnsel waar je niemand de schuld aan kan geven.

Dus het lijkt me dan ook moeilijk verzekerbaar. je moet evacueren...waarheen? wat gebeurt er met je huis, heel de inboedel staat op de tocht en in het water. Je moet toch ook werken en de kinderen naar school. Ik vind dat de overheid een tandje erbij moet zetten om nog innovatiever dit probleem aan te pakken, het is per slot van rekening pas het begin en het wordt waarschijnlijk erger met de regenval in de toekomst, ook in Duitsland en België gaat het er slecht aan toe.

Grote impact lijkt me.
Het tij heeft er niets mee te maken. In de rivier stroomt het altijd naar zee toe. Dus er wordt helemaal nergens gepompt. Is er een echte westerstorm met hoog water, dan wordt de Maaslandkering gesloten. En als dat lang zou duren, dan lopen hooguit wat kades in Rotterdam, Vlaardingen en dergelijke onder. Maar die zijn dat daar wel gewend.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En niet je kelder gebruiken om kwetsbare spullen in op te slaan. Als je bijvoorbeeld in Dinant of Namen kijkt, waar met die regen het water door de straten stroomde, zijn de benedenhuizen er op ingericht dat het water van de Maas over de kaden kan komen.

Kijk je bijvoorbeeld in Keulen, daar hebben ze speciale steigers om in de straten te leggen voor als de Rijn buiten zijn oevers treedt.

En kinderen naar school of zelf naar werk? Maar even niet dan.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door witte angora »

grun schreef:
26 jul 2021 14:36
ambtenaar001 schreef:
26 jul 2021 14:23
Een boot.
Dat hoeft niet eens een echte boot te zijn, een drijvend huis kan ook.

Nog pas in een aflevering van 'de grote verbouwing' een dergelijke constructie gezien in Engeland. Daar werd aan de oevers van de Thames een grote betonnen bak gebouwd bij wijze van fundering. Die bak werd op z'n plaats gehouden door verticale palen (dukdalven), maar bij een overstroming kon de bak drijven en stijgen of zakken. In die bak werd het eigenlijke huis gebouwd.
Klopt, ik heb dat systeem in Nederland ergens gezien. Geen idee meer waar. Het zou een oplossing kunnen zijn in sommige delen van het land, plekken waar weinig auto's, caravans en halve huizen met het water meegesleurd worden. Dan schiet het niet op.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door scontra »

ambtenaar001 schreef:
26 jul 2021 12:33
Ik vroeg me af, hoe groot moeten de pompen zijn om deze massale watermassa te verplaatsen en af te voeren naar de zee. De zee ligt hoger dan Nederland op sommige plekken meer of minder.
Als u zich, echt serieus, afvraagt hoe rivierwater naar de zee gepompt moet worden en hoe groot die pompen dan wel zouden moeten zijn, dan is het voor u de hoogste tijd om weer de schoolbanken, te beginnen bij het LO, in te gaan. :oops:
U bent toch niet echt serieus met deze vraag mag ik hopen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook in Rotterdam zijn ze op diverse plaatsen bezig waterwoningen neer te leggen.

Kijk eens naar de Nassauhaven met die watervilla’s. Daar mag je ook nog je jacht bij aanleggen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:
26 jul 2021 15:25
Ook in Rotterdam zijn ze op diverse plaatsen bezig waterwoningen neer te leggen.

Kijk eens naar de Nassauhaven met die watervilla’s. Daar mag je ook nog je jacht bij aanleggen.
Klinkt leuk, maar als daar de kadavers en auto's tegenaan knallen die meekomen met al dat water, heb je daar ook niet bijster veel aan gok ik zo. :wink:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kent blijkbaar de ligging van de Nassauhaven niet. Het is een insteekhaventje aan de Maas in Rotterdam. Weinig kadavers te bekennen. En mochten er auto’s in de Nieuwe Maas drijven, dan drijven die langs het haventje.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
26 jul 2021 13:03
Daar zijn helemaal geen pompen voor nodig. De Maas stroomt vanzelf richting zee.

En waar het land naast de Maas lager ligt, zijn dijken om dat land te beschermen, plus uiterwaarden en overlopen.
Maar wanneer de regen valt in dat laaggelegen land naast de Maas, achter zijn dijken? Dan zijn er wel degelijk pompen nodig om in dat laaggelegen land droge voeten te houden.

Overigens zie ik daarin niet direct een probleem. Want dat laaggelegen land is tamelijk vlak. Zelfs tijdens hevige regen met meer dan 100 millimeter in korte tijd, is dat voor het lage land als geheel niet zo'n punt. Dan stijgt het peil in de polder tijdelijk met 10cm. Zal hier en daar drassig worden, maar de pompen zullen dat weer rustig wegpompen en de dagen en/of weken erna.
Voor echte noodgevallen beschikt Nederland over twee sets met mobiele noodpompen en alle bijbehorende leidingen, die per set net zo sterk zijn als de pompgemalen van de Flevopolders.

Een groter probleem in die lage gebieden is het water wat in stedelijk gebied valt. Dat water zal van alle verharde oppervlakten naar het laagste punt stromen. En dat is meestal de straat. De laagst gelegen straten in een gebied kunnen hierdoor flinke onder water komen te staan omdat de riolering een extreme bui niet aan kan.

Hoe extremer de regenval, hoe groter het gebied wordt waar het water voor overlast zorgt en hoe hoger het water in de straten zal staan.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Overstromingen verzekeren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Sira schreef:
26 jul 2021 14:06
J. Deltoer schreef:
26 jul 2021 13:33
De vraag is natuurlijk wel of het eerlijk is dat anderen of de overheid gaan betalen als jij zonodig een woning in een uiterwaarde wilt betrekken
Dus alle huizen buitendijks maar afbreken?
Ik woon in een dijkhuis uit 1850, met de bouw toendertijd werd er al wel met hoogwater rekening gehouden, het hele huis heeft opstapjes, maar die hielpen deels tijdens het hoogwater in 1993 en 1995.
En met nieuwbouw in de uiterwaarden ligt de schuld niet bij de bewoner, die is blij dat hij een woning heeft, maar bij de overheid.

Ik betaal in mijn ziektekostenpremie ook mee aan dingen waar ik nooit gebruik van heb gemaakt, bijv. zwangerschap en bevalling. En zo zullen er nog wel meer zaken of verzekeringen zijn waar we allen aan meebetalen terwijl we er geen gebruik van maken.
Ik denk dat we er niet aan zullen ontkomen om hier en daar huizen af te breken. En verder wat WA zegt, als er kans is op overstroming hou je daar rekening mee door geen duur parket in de woonkamer te leggen of kostbare spullen beneden of in de kelder.

Het gaat er niet om of we wel of niet meebetalen aan zaken waar we geen gebruik van maken, het gaat erom zoveel mogelijk schade te voorkomen. En somminge dingen zijn gewoon duurder te verzekeren. Je fietsverzekering is in Amsterdam een stuk duurder dan op Vlieland.

Gesloten