Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
J. Deltoer

Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In een ander topic is een discussie ontstaan over het woord WIJ. Een medeforumlid vond het niet kunnen dat sommigen hier menen te kunnen spreken jegens bijvoorbeeld een nieuwkomer als gemeenschap. In mijn ogen maakt hij deze opmerking zeer terecht. Spreek voor u zelf is mijn mening. Het doet mij een beetje denken aan de lezers van de kro gids van vroeger waar ingezonden brieven opgenomen werden die steevast begonnen met de tekst: Ik vind, en velen met mij, dat.....

Irene van Houte

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Lekker belangrijk....Niet echt een topic voor Radar forum vind ik....

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gewoon onzin.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Veel mensen, waaronder ik, hadden daar geen probleem mee. Er is een groep mensen die zich kan verenigingen met de boodschap en derhalve is het gebruik van het woord wij gepast. Dat er ook een groep mensen is die zich niet kan verenigingen met de boodschap maakt dat niet anders. Het lijkt wel alsof deze groep van de taalpolitie is.

Wat mij verder op viel aan de discussie was dat sommige meenden anderen te mogen vertellen wat zij wel en niet mogen schrijven, maar anderen dat niet mogen. Dat is uiteraard niet het geval. Het enige wat je kan doen (zonder dat het zeuren wordt) is je eigen standpunt ontopic uiteenzetten. Maar dat gebeurde niet.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

Het gebruik van het woordje wij is gebruikelijk als je naar een grotere groep verwijst. Dat betekend niet dat iedereen zonder uitzondering onder wij valt, maar dat met wij gerefereerd wordt aan 'het forum', de organisatie etc etc.

Het is dus gewoon gangbaar spraakgebruik.

Voor de rest vind ik idd wat Alfa hierboven zegt: wel rellen over taalgebruik maar zelf niets toevoegen.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 30 jul 2021 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Ik stoor me er niet aan, en om hier nu een topic aan te wijden... Het had ook in Feedback of in de Huiskamer gekund wat mij betreft.

Morganlefay

Ongelezen bericht door Morganlefay »

Wij? geen moeite mee. Weet waarom het woord wordt gebuikt.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

erger me meer aan hunnie en hullie, maar zal iemand daar niet op corrigeren.

Sannietje

Ongelezen bericht door Sannietje »

Ligt eraan waar het voor gebruikt wordt.

Als een TS een vraag stelt als bijvoorbeeld: "Ik heb een zere teen en wat zou het kunnen zijn? "
En ik reageer met het antwoord: " om hier een juist antwoord op te kunnen geven te zullen WIJ toch meer info moeten hebben."
Dan is dat ook zo omdat geen enkel forumlid hier een antwoord op kan geven.

Als een TS vraagt: "Ik heb een auto gestolen en nu wil de rechter mij veroordelen. Wat vinden jullie hiervan?"
Dan is het logisch als een forumlid reageert met: " je kan niet verwachten dat WIJ dit goedkeuren." Aangezien Radar Forum niet bedoelt is om criminele activiteiten te verheerlijken.

Als een TS vraagt: " Ik heb schulden en wil dit graag oplossen, heeft iemand advies?" En ik reageer dan met: " Sja, WIJ vinden dat nogal dom!"
Pas dan heb jij een punt.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dom topic.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

@J.Deltoer, zie het antwoord dat ik hieronder gequote heb. Dat is precies wat alles perfect samenvat, waarom die andere discussie een non-discussie was en dit hele topic zinloos is.
Sannietje schreef:
30 jul 2021 10:31
Ligt eraan waar het voor gebruikt wordt.

Als een TS een vraag stelt als bijvoorbeeld: "Ik heb een zere teen en wat zou het kunnen zijn? "
En ik reageer met het antwoord: " om hier een juist antwoord op te kunnen geven te zullen WIJ toch meer info moeten hebben."
Dan is dat ook zo omdat geen enkel forumlid hier een antwoord op kan geven.

Als een TS vraagt: "Ik heb een auto gestolen en nu wil de rechter mij veroordelen. Wat vinden jullie hiervan?"
Dan is het logisch als een forumlid reageert met: " je kan niet verwachten dat WIJ dit goedkeuren." Aangezien Radar Forum niet bedoelt is om criminele activiteiten te verheerlijken.

Als een TS vraagt: " Ik heb schulden en wil dit graag oplossen, heeft iemand advies?" En ik reageer dan met: " Sja, WIJ vinden dat nogal dom!"
Pas dan heb jij een punt.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 »

Als een topicstarter het woord wij bezigt en met wij bijvoorbeeld het gezin bedoeld heb ik daar geen problemen mee. Het wordt wat irritanter als een reageerder op dat topic het woord wij gaat bezigen in de vorm van 'wij forumleden kunnen geen oplossing aandragen' terwijl die reageerder voor zichzelf spreekt. Het radar forum is voor iedereen die een vraag heeft toegankelijk en of zo'n vraag grammaticaal juist moet zijn is niet noodzakelijk want als de vraag duidelijk opgeschreven wordt kan er ook een antwoord op gegeven worden.

fonsflons

En als ik in werkelijkheid nu Willem Alexander heet, mag ik dan wel wij gebruiken?

Overigens vind ik het wel merkwaardig dat iemand een topic opent omdat hij niet vind kunnen dat iemand 'wij' zegt, maar in een ander topic de betreffende persoon die deze discussie aanwakkerde zonder schroom forumleden met (volgens eigen denken) echte naam benoemt en zelfs links naar foto's van betreffende personen plaatst.

Ik heb in een eerder topic al aangegeven dat het duidelijk was dat dit geen 'nieuw lid' was en dat is vervolgens duidelijk gebleken. Vallen over woordgebruik, maar zelf alle fatsoen normen overschrijven. Kort door de bocht: je zit hier om te rellen. Ik ga er dan ook vanuit dat betrefende persoon vandaag nog zal verdwijnen van het forum. Dat vinden wij niet erg.

En TS valt ook over dit grammatica gebruik, maar vind uitspraken als 'inc*stforum' wel normaal om te gebruiken.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 30 jul 2021 11:27, 4 keer totaal gewijzigd.

Sannietje

Ongelezen bericht door Sannietje »

Als in de rechtbank een verdachte staat en zegt, we hebben het maar even gedaan. Denkt u niet dat de rechter vraagt, wie is WIJ ? De verdachte zegt heel slim, nou gewoon heel Nederland dat is toch logisch.
[/quote]

Ligt eraan of de dader er alleen staat of nog 4 medeverdachten. Als de dader er alleen staat en het vergrijp alleen gepleegd had zou deze IK gebruiken in het antwoord op de vraag van de rechter.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als in een vraag alle informatie ontbreekt, dan kunnen WIJ als forumleden geen advies geven, en dat vind ik. 😀

fonsflons

Lady1234 schreef:
30 jul 2021 11:14
Maar als in een vraag alle informatie ontbreekt, dan kunnen WIJ als forumleden geen advies geven, en dat vind ik. 😀
En ik ook, en dat maakt het al meervoud.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

ambtenaar001 schreef:
30 jul 2021 10:47
Wij is nog steeds een verzamelnaam in de grammatica van de Nederlandse taal. Als een forumlid of een ieder ander individu zijn mening uitspreekt, dan spreekt de persoon voor zich zelf. En dat is IK. Als de persoon spreekt voor een groep, het forum, dan zou het hele forum eens of op de hoogte zijn wat die ene persoon te vertellen heeft.

Dat kan niet.

U zwalkt een andere kant op: in het betreffende topic ging het niet over een mening maar betrof het een vraag om meer informatie omdat WIJ geen advies kunnen geven zonder extra info.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
30 jul 2021 11:01
En als ik in werkelijkheid nu Willem Alexander heet, mag ik dan wel wij gebruiken?
Wij, WA van het AvroTrosRadarforum, hebben er geen probleem mee als u als Willem Alexander de Pluralis majestatis gebruikt. :wink:

Verder weet ik niet waar het over gaat, heb kennelijk het betreffende topic gemist.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
30 jul 2021 11:27
Verder weet ik niet waar het over gaat, heb kennelijk het betreffende topic gemist.
Het gaat over dit topic waarin ik het woord wij gebruikte om aan te geven dat er te weinig informatie was in het openingsbericht om een advies te kunnen geven.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Gevonden, en het woord 'wij' is in dit geval correct. Sterker nog: het wordt zo vaak exact op die manier gebruikt. Doe ik ook wel eens.

Gesloten