Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
30 jul 2021 11:33
Gevonden, en het woord 'wij' is in dit geval correct. Sterker nog: het wordt zo vaak exact op die manier gebruikt. Doe ik ook wel eens.
Ook ik trek hierbij de stoute schoenen aan en durf hardop te zeggen dat ik ook wel eens in de "wij" vorm praat. Overigens is daar nog nooit iemand over gevallen. Zowel over de schoenen niet als over het "wij" woord.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Techneut71 »

WIJ is een meervoudsvorm die geen onderscheid maakt tussen 2, 200 of 2 miljoen.
Dus zodra je ook namens een andere persoon spreekt (en dat kan ook je partner zijn die op de bank meeleest) dan is het grammaticaal correct.
Nergens is er een regel die zegt dat je met het gebruik van WIJ namens iedereen in NL, of iedereen op het forum spreekt.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Wij , ik dus , vindt dat er veel trollen aanwezig zijn op dit forum . Of mag alleen de koning dit zeggen ?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
30 jul 2021 12:08
Voor wie echt geïnteresseerd is, bestaat er een wetenschappelijke en zeer toegankelijke grammatica, de Algemene Nederlandse Spraakkunst; online geheel kosteloos beschikbaar via https://e-ans.ivdnt.org/.

Over het werkwoord:
Morfologisch kan het werkwoord gedefinieerd worden als een woord dat vervoegd kan worden. Dit betekent dat het werkwoord vormveranderingen kan ondergaan die samenhangen met bepaalde syntactische en/of semantische eigenschappen van de constituenten waarmee het in een zin gecombineerd wordt.
:roll:

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Over het werkwoord:
Morfologisch kan het werkwoord gedefinieerd worden als een woord dat vervoegd kan worden. Dit betekent dat het werkwoord vormveranderingen kan ondergaan die samenhangen met bepaalde syntactische en/of semantische eigenschappen van de constituenten waarmee het in een zin gecombineerd wordt.
:roll:
[/quote]

Eh vertaal het eens naar Jip en Janneke taal :roll:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

De grammatica kent meer vaktermen dan onderwerp, gezegde en lijdend voorwerp, dat is duidelijk. Wat bv een constituent is, staat ook in de e-ANS, gelukkig. Een beetje inlezen is wel noodzakelijk 😁.

Voor, laat ik zeggen, alledaagse taalvragen kan men ook terecht op bv https://taaladvies.net/ (van de Taalunie, dus "officieel") of https://onzetaal.nl/taaladvies.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
30 jul 2021 12:42
De grammatica kent meer vaktermen dan onderwerp, gezegde en lijdend voorwerp, dat is duidelijk. Wat bv een constituent is, staat ook in de e-ANS, gelukkig. Een beetje inlezen is wel noodzakelijk 😁.
Jáááá, dat verduidelijkt veel. :D

Onder een constituent verstaat men een taalkundige eenheid die een bepaalde syntactische functie vervult binnen een groter geheel. We verduidelijken deze definitie aan de hand van een aantal zinnen waarin telkens bij wijze van voorbeeld één constituent gecursiveerd is.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

snellie schreef:
30 jul 2021 12:46
"WIJ" (ik dus) hebben zelden zo'n hoop onzin gelezen op een forum. Dit topic gaat vast nog tientallen bladzijden door.
Geweldige lectuur!
Meestal gaan de onzin topics het langst door :lol:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

gosewijn schreef:
30 jul 2021 12:17
Wij , ik dus , vindt dat er veel trollen aanwezig zijn op dit forum . Of mag alleen de koning dit zeggen ?
Is de koning actief op het forum dan?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik heb een antwoord van snellie als beste gekozen. De opmerkingen van fonsflons zijn onfatsoenlijk en het onderstaande spant de kroon en is dan ook een regelrechte leugen.
fonsflons schreef:
30 jul 2021 11:01
En TS valt ook over dit grammatica gebruik, maar vind uitspraken als 'inc*stforum' wel normaal om te gebruiken.
Excuses zouden op zijn plaats zijn.
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 30 jul 2021 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door kuklos »

NeoDutchio schreef:
30 jul 2021 13:14
gosewijn schreef:
30 jul 2021 12:17
Wij , ik dus , vindt dat er veel trollen aanwezig zijn op dit forum . Of mag alleen de koning dit zeggen ?
Is de koning actief op het forum dan?
Hoi. :mrgreen:

(Voor mensen die nu massaal op de meldknop gaan rammen omdat ze geen humor hebben. Just kidding)

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dus omdat 1 trol er moeite mee heeft, hierover stennis maakt en daarna een paar medestanders heeft gevonden moet er een nieuw onzin topic geopend worden?
De trol is trouwens in het Feedback topic al door de mand gevallen maar dit is volgens mij al door een mod weggehaald omdat ik bij hen geklaagd had dat ik mij niet laat uitschelden door bepaalde personen. Sterker nog, ik heb het vermoeden dat deze vertegenwoordiger van een bepaalde beroepsgroep inmiddels weer weg is.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

@ fonsflons Quote even waar ik dat zeg dan.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

fonsflons schreef:
30 jul 2021 13:31
J. Deltoer schreef:
30 jul 2021 13:26
@ fonsflons Quote even waar ik dat zeg dan.
Dat zou je even aan de moderatie moeten vragen, aangezien zij hem weggehaald hebben (niet op mijn verzoek.)

De ene leugen na de andere opstapelen. Sneu en zielig, en u komt rer niet mee weg.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door juliomariner »

De ene trol was kort maar heftig aanwezig. de andere is een hardnekkigere wolf in schaapskleren

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

juliomariner schreef:
30 jul 2021 13:37
De ene trol was kort maar heftig aanwezig. de andere is een hardnekkigere wolf in schaapskleren
Het is een forum, ga leven maak plezier.

jeetje wat een gezeik.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
30 jul 2021 12:47
Erthanax schreef:
30 jul 2021 12:42
De grammatica kent meer vaktermen dan onderwerp, gezegde en lijdend voorwerp, dat is duidelijk. Wat bv een constituent is, staat ook in de e-ANS, gelukkig. Een beetje inlezen is wel noodzakelijk 😁.
Jáááá, dat verduidelijkt veel. :D

Onder een constituent verstaat men een taalkundige eenheid die een bepaalde syntactische functie vervult binnen een groter geheel. We verduidelijken deze definitie aan de hand van een aantal zinnen waarin telkens bij wijze van voorbeeld één constituent gecursiveerd is.
Daar is toch geen woord Spaans bij? :mrgreen:
De betekenis van syntactisch is eventueel weer op te zoeken en de gegeven voorbeelden helpen natuurlijk ook.
Ik heb overigens niet willen suggereren dat grammatica eenvoudig is. Integendeel, de grammatica van het Nederlands is een stuk complexer en rijker dan veel mensen zich realiseren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door scontra »

"Wij vinden, wij hebben, wij zullen enz. enz." is spreken namens of voor allen en dat terwijl de meesten al moeite genoeg hebben om voor zichzelf te spreken en of hun eigen tekst(en) te formuleren. :|

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Techneut71 »

scontra schreef:
30 jul 2021 14:10
"Wij vinden, wij hebben, wij zullen enz. enz." is spreken namens of voor allen en dat terwijl de meesten al moeite genoeg hebben om voor zichzelf te spreken en of hun eigen tekst(en) te formuleren. :|
Waarom zou het allen zijn?
Nogmaals, wij = meervoud, maar het geeft niet aan of het om 2, 200 of 2 miljoen mensen gaat.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Het gebruik van het woord WIJ in een topic

Ongelezen bericht door Sira »

Ik heb zojuist even met mijn kat en mijn hond overlegd en wij zijn van mening dat dit een ongelooflijk flut topic is.

Wij wensen dan ook iedereen een fijn weekend.

Gesloten