Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

Er is een website genaamd online-familieberichten.nl en hun zustersite online-begraafplaatsen.nl.

Deze websites hebben vrijwilligers die ongevraagd rouwadvertenties van overleden personen maken en daaraan de naam adres en woonplaats gegevens van de nabestaanden koppelen (alleen te zien via search).

Ook gaan zij het land door en maken foto's van begraafplaatsen, zonder instemming van de nabestaanden plaatsen ze die op hun websites, en genereren daarmee inkomen dmv Google advertenties en donaties.

Wanneer iemand (zie talloze reacties gastenboek) vriendelijk verziekt tot de verwijdering van de rouwadvertentie van een dierbare,. Of graffoto of aangeeft nog in leven te zijn krijgen ze 0 reacties.

Het is gewoon schandelijk.

Ik ben al maanden samen met, en voornamelijk voor mijn zus bezig bezig om een rouwadvertentie van een dierbare van hun website te krijgen, maar ze reageren nooit.
Uiteindelijk kon ik na veel gezoek telefonisch beledigingen en gehoon van de registrant incasseren met de mededeling dat het gewoon bleef staan.

Mijn zus heeft zware psychische problemen en verblijft geregeld in een GGZ instelling. Ze verdraagt de rouwadvertentie niet, en niemand heeft er belang bij dat die blijft staan.
Ik heb het uitgelegd aan de registrant die tevens eigenaar en "hoofd van het bestuur is" maar hij weigert en speelt mindganes.

Ik ga nu aangifte doen samen met mijn zus deze week maar vraag me af, is dat nu nodig, gaan we zo met elkaar om, mogen mensen zomaar het leed van anderen uitbuiten, for profit ook nog?

Mariek.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik moet zeggen, ik heb al veel gehoord in mijn leven, maar dit fenomeen is nieuw voor mij. Sterkte, en verder redelijk schandalig dit. Ongeloofelijk, waar houdt het eens op, de drang naar geld.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Maar dit zijn teksten van advertenties die gewoon in de krant hebben gestaan, dus het was al openbaar. En begraafplaatsen zijn ook gewoon openbaar. Het lijkt me dan lastig om dit te gaan verbieden.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door PGros »

Stukjes die in de krant staan kunnen niet zomaar overgenomen worden want de rechten liggen bij de krant.
En foto's mag je ook niet zomaar plaatsen. Als je bijvoorbeeld van het atomium in Brussel een foto op je website plaatst dan zet je een kunstwerk waar rechten op zitten erop en kun je een boete verwachten van de eigenaar van dat kunstwerk. Ik noem deze omdat ik het hiervan zeker weet maar geld voor meer.
En dat zou ook voor een graf op een begraafplaats (kunnen) gelden.
Atomium rechten

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar uw zus moet dan toch naar die site gaan om de berichten te zien? Misschien stoppen met kijken.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door lordi »

Beide sites worden gerund door een stichting:
De doelgroep is de genealogisch onderzoeker. In tegenstelling tot soortgelijke projecten is (en blijft) online-familieberichten een gratis dienst voor iedereen!
Zoals al aangeven op deze pagina https://www.online-begraafplaatsen.nl/doelstelling.asp zijn de gegevens openbaar, en heeft een overledene ook geen recht op privacy. Alleen in het geval dat er sprake is van beeldrecht van een kunstenaar heeft u mogelijk een punt. Verder is er weinig tegen te doen en ik zie, in het algemeen gesproken, het probleem ook niet zo.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door lordi »

J. Deltoer schreef:
26 jan 2022 17:02
Ik moet zeggen, ik heb al veel gehoord in mijn leven, maar dit fenomeen is nieuw voor mij. Sterkte, en verder redelijk schandalig dit. Ongeloofelijk, waar houdt het eens op, de drang naar geld.
Misschien eerst de sites eens bekijken voor je een waardeoordeel geeft. Geld is duidelijk niet de drijfveer achter deze sites maar genealogisch en historisch onderzoek. De sites worden gerund door een stichting dus per definitie non-profit.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 16:52
Deze websites hebben vrijwilligers die ongevraagd rouwadvertenties van overleden personen maken en daaraan de naam adres en woonplaats gegevens van de nabestaanden koppelen (alleen te zien via search).
Hierop is de AVG van toepassing en daarbij speelt het begrip persoonsgegeven een belangrijke rol.

Onder het begrip persoonsgegevens vallen alle informatie over een identificeerbare, levende persoon. Het begrip persoonsgegeven strekt toch uit tot elke soort informatie, zowel objectief als subjectief, die de persoon betreft. Hiervan is sprake wanneer de informatie naar zijn inhoud, doel of gevolg betrekking heeft op een persoon. Dit betekent dat wanneer de gegevens mede bepalend zijn voor de wijze waarop de betrokken persoon in het maatschappelijk verkeer wordt beoordeeld of behandeld die gegevens als persoonsgegevens worden aangemerkt. De informatie over de nabestaande is: (i) de NAW gegevens; (ii) dat een familielid van hen is overleden; en (iii) mogelijk nog meer.

Om de persoonsgegevens te mogen verwerken moet de organisatie een wettelijke grondslag hebben. Deze zijn (i) er is toestemming gegeven; (ii) de verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij alle nabestaande partij zijn; (iii) de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke plicht; (iv) de verwerking is noodzakelijk om vitale belangen van de betrokkene of een andere persoon te beschermen; (v) de verwerking is noodzakelijk voor de vervullen van een taak van algemeen belang of de uitoefening van openbaar gezag dat aan de organisatie is opgedragen; en (vi) de verwerking is noodzakelijk voor de belangen van de gerechtvaardigde belangen van de organisatie of een derde. Er lijkt geen sprake te zijn van een wettelijke grondslag.

Op het moment dat de NAW gegevens zijn verwijderd, is de rest m.i. geen persoonsgegeven meer. Dat is dus waar ik voor zou gaan.
Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 16:52
Ik ben al maanden samen met, en voornamelijk voor mijn zus bezig bezig om een rouwadvertentie van een dierbare van hun website te krijgen, maar ze reageren nooit.
Dan wordt het tijd om naar de rechter te stappen, daar de verwijdering van NAW gegevens en eventuele andere persoonsgegevens te eisen, en daar een dwangsom aan te verbinden.
Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 16:52
Ik ga nu aangifte doen samen met mijn zus deze week maar vraag me af, is dat nu nodig, gaan we zo met elkaar om, mogen mensen zomaar het leed van anderen uitbuiten, for profit ook nog?
Ik denk niet dat justitie hier wat aan doen. Heb je een specifiek delict op het oog?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor zover ik het zie, staan niet de oorspronkelijke, volledige familieberichten online, maar een soort uittreksel daarvan met alleen de belangrijkste (genealogische) gegevens. Ik heb niet gezien of er NAW-gegevens van nabestaanden worden gepubliceerd. Ik zie wel de familienamen van de nabestaanden die in de advertentie werden genoemd, maar ook niet meer dan dat (geen initialen of adressen). Oude familieberichten in kranten zijn vaak ook te vinden bij de Koninklijke Bibliotheek (via delpher.nl), al zijn recente advertenties niet digitaal op te vragen.

Als grafzerken al auteursrechtelijke bescherming genieten, dan zou volgens mij het auteursrecht berusten bij de maker, ofwel de steenhouwer, en niet bij de nabestaanden, tenzij er afspraken zijn vastgelegd over de exploitatierechten. Via het auteursrecht de publicatie van een foto daarvan verbieden, zal vermoedelijk niet meevallen.

Dat sommige nabestaanden onaangenaam getroffen kunnen worden door een vermelding op een van beide websites kan ik me wel voorstellen, maar er lijkt me weinig aan te doen. Ik heb overigens niet de indruk dat de beheerders van deze websites oneigenlijke bedoelingen hebben. Zo te zien zijn er heel wat bezoekers de informatie gebruiken voor familie- of stamboomonderzoek.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mij staat bij dat hierover al een rechtszaak is gevoerd - en verloren. Ik kan de uitspraak alleen zo gauw niet terugvinden. De reden was volgens mij dat het doel (van vooral genealogische aard) en het feit dat er slechts sprake is van herpublicatie opwoog tegen het veronderstelde nadeel.

Overigens was er een jaar geleden ook al een topic over dit onderwerp:
viewtopic.php?p=2798796&hilit=Rouwadvertentie#p2798796

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

@Alfatrion, ik heb geen idee waar de aangifte uit zou moeten bestaan, schending van de privacy?

Het runnen van een website zonder goed einden van betrokkenen en daar geld mee verdienen?

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

@PGros weet je dat zeker?

Indien het niet mag is het klaar, maar als het wel mag, wanneer het problemen veroorzaakt bij mijn zus, dan is het puur medemenselijkheid om het te verwijderen lijkt me. Zo heb ik het ook verzocht.

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

Lady1234, dat vind ik ook, maar zij is zwaar depressief, en dan googled ze de naam van onze vader, ik heb tig keer gezegd dat ze dat niet moet doen, en zelfs een mooie gedenksite gemaakt waar foto's opstaan van haar met onze vader, dat vindt ze mooi.
Maar ze, zegt dingen dat wanneer het met haar fout gaat haar vader als een rouwadvertentie de geschiedenis in gaat, en blijft er druk mee.
Het is heel lastig tot haar door te dringen.

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

Ethanax, de andere gegevens zitten er wel aan vast.
Je ziet ze niet maar wanneer mijn zus of ik mezelf Google komen we uit bij de rouwadvertentie op deze website, ook de namen van andere familieleden en zelfs het adres waar mijn zus woont.

Maar op de website zie je het niet, in de Google link wel.

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

Alfatrion,
Wanneer de naw gegevens van ons allen verwijdert zijn, zijn ze op dat punt niet meer in overtreding.

Maar de rouwadvertentie blijft dan staan, en dat is het grote probleem voor haar.

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

@Lordi, ik begrijp dat je het probleem. Niet zo ziet.
Maar voormij zus is het enorm, en ik zie in hun gastenboek allerlei stukjes staan van mensen die dit niet willen.
Het is, dan toch een vorm van respect daar gehoor aan te geven, in plaats van vast te houden aan een soort "machtspositie" zelfs wanneer je verneemt dat het iemand geestelijk schade opleverde. Hoe moeilijk te begrijpen ook, depressieve mensen zijn soms onnavolgbaar, maar hulp zou zo simpel zijn, gewoon die advertentie weg.

Dan naar de rechter? Aangifte heeft geen zin?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 19:28
@PGros weet je dat zeker?
De vergelijking van PGros met het Atomium gaat niet op, totaal andere situatie, Focus je daar niet op.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door lordi »

Beste Mariek,

Ik schreef ook dat ik "in het algemeen gesproken" het probleem niet zo zie.
Dat het voor uw zus een probleem is, is heel vervelend en ik leef met u mee maar het plaatsen van de tekst van de rouwadvertentie zelf kunt u weinig/niets tegen doen.

U bent inderdaad afhankelijk van de menselijkheid van de persoon/personen achter de site.

Ik weet niet hoe de toon van de communicatie van uw kant is geweest vanaf het begin, mogelijk is deze in het verkeerde keelgat geschoten bij de ontvanger. U gebruikt in uw bericht hier ook termen als schandalig, uitbuiten, etc. Wellicht kunt u het nogmaals proberen om het te verzoeken zonder gebruik te maken van verwijten of dreigingen met stappen. Misschien heeft u dat al gedaan maar dat weet ik niet.

Ik hoop dat er een oplossing komt voor u en uw zus.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 19:24
@Alfatrion, ik heb geen idee waar de aangifte uit zou moeten bestaan, schending van de privacy?
Dat is geen misdrijf. Ik zou het sowieso niet in het strafrecht zoeken.

Gelet op wat Erthanax en Moneyman heeft geschreven, zou ik sterk aanraden om te overwegen om er ook geen civiele zaak van te maken.

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

@alfatrion, wat zou je ons dan aanraden?

Gesloten