LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het krom-Nederlands dictee

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door S. »

Beste.....

Lees veel commentaar op taalfout(jes) en dacht van mijzelf dat ik me wel redelijk taalkundig kan redden, maar nu heb ik toch een paar woorden gevonden waarvan ik de schrijfwijze FF niet kan snappen.


Hoewel ik maar één rug heb, bezit ik toch een sterke ruggengraat.

Vele zonnen bevinden zich in de melkweg, maar die van ons schijnt nu zo fel, dat ik mijn zonnebril maar opzet. 8)

Ik kom er altijd schoon onder vandaan, maar weet nooit of ik mij nu gedoucht, gedouchd of gedouched heb.

Jullie snappen het al; ik durf nooit commentaar te geven op taalfouten. :oops:

buddy
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jun 2005 15:01

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door buddy »

hallo

Wat maken taal fouten toch uit, ik begrijp ook niet dat mensen zich daar druk over maken. Er staat inderdaad veel commentaar op de forum's over gemaakte taalfouten. Het gaat er toch om dat mensen hun zegje kunnen doen en niet om de taalfouten. Maar ik denk niet dat je daar aan kan ontkomen, mensen tikken elkaar nou eenmaal graag op de vingers. En euhhhhhhhh hier nog wat fouten in ontdekt ? hahahahahah :lol:

buddy

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Ik snap dat mensen het vervelend vinden dat ze worden aangesproken op taalfouten, maar dat ze er niet toe doen vind ik niet.
Vaak zeggen mensen dan iets van "wat maakt het nu uit of het fout gespeld is". Als het niet uitmaakt kan je het ook goed doen.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door stekel »

ja S. heel moeilijk allemaal! even ruggespraak houden over jouw ruggengraat! en gedoucht is met een T. ik heb het groene boekje,als je even iets niet weet dan zoek je het even op! groetjes stekel.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door ronald g »

Het is natuurlijk zo dat we ooit op school foutloos hebben leren schrijven. Maar soms vooral nu de hand geschreven brief zo goed als tot het verleden behoort, alles op het toetsenbord geklopt wordt en argeloos wordt verzonden.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door eeliane »

Mensen mogen best wel een foutje maken maar er worden hier soms fouten gemaakt waardoor je echt even moet reageren. Je ziet ook meteen dat het soms een tiener is die denkt dat hij met een soort msn-taal nog serieus wordt genomen. Niet dus en dat wordt gemeld :wink:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door S. »

Eigenlijk vind ik dat onze taal best mooi is, maar een tikkie onlogisch in elkaar steekt.

Je hebt 1 rug, maar je schrijft 'ruggen' in meervoud en 'graat' weer in enkelvoud.
En wanneer je ruggespraak houdt, doe je dit uiteraard met een ander, maar je schrijft dit weer in het enkelvoud.

En dit is weer muggenzifterij :wink: van mij. :P

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door ronald g »

Eerlijk gezegt klopt tikkie ook niet dat zou tikje moeten zijn. Als iedereen perfect gaat schrijven dan wel praten raken we alle emotie kwijt die uit een zin spreekt. Dat kan niet de bedoeling zijn.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door bot321 »

sjonge-jonge tsjonge-sjonge
sjongen-jongen tsjongen-jongen
tsjongen-tsjonge-sjongen-jongen.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door Jonjo »

Waat en gezijk!

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door stekel »

waat een gezijk
toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen!

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door pluisje »

nee stekel toen abn verplicht werd :wink:

pluisje

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door HvdB »


fuzzy
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2005 22:17

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door fuzzy »

Waat en gezijk!
Ben jij waterdicht dan ?.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door stekel »

Pluisje, ABN verplicht? sinds wanneer dan? of bedoel je spreken met een gooise R. groetjes Stekel.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door NAK »

S.

Wel eens van 't kofschip gehoord ? :oops:

Een taalkundig hulpmiddeltje om de t of de d op het juiste moment te gebruiken.

Succes

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door pluisje »

nee er is al een tijdje de regel als je met mensen wilt werken b.v winkel en ga zo maar door dat er van je verwacht word om algemeen beschaafd nederlands te spreken.
als je dat niet kunt ,niet wilt mogen ze je die baan weigeren.
wel mag je als iemand bv twens tegen jou spreekt in het twens terug praten..


pluisje :wink:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door NAK »

't Kofschip
Het zogenaamde 't kofschip is een ezelsbruggetje voor de juiste vervoeging van zwakke werkwoorden.
Men neme het hele werkwoord (de onbepaalde wijs), dus bijvoorbeeld bakken. De stam is bak, de stammedeklinker is een k.
De vraag is nu: is die k stemloos of stemhebbend?

Stemloos zijn: t, k, f, s, ch, p ('t kofschip of 't fokschaap). De stemloze krijgen een t, de andere een d.
Dus: bakken (bakte), bluffen (blufte), lanflaufen (gelanglauft)

Maar: wuiven (wuifde). De stammedeklinker is een v!

Zo ook: kruisen (kruiste), kuisen (kuiste), briesen (gebriest).
Maar: bonzen (bonsde).

bron: www.renia.net
Ik heb via Google 't kofschip voor je in de quote gezet, misschien kun je er iets mee.

Ondanks dat ik 5 jaar als selecteur bij de afdeling werving en selectie van een groot concern heb gewerkt zegt de regel over het ABN mij niets.
De mensen die ik selecteerde moesten ook met publiek omgaan, maar ABN is nooit een criterium geweest.

In mijn optiek is die regel dan een discriminerend handvat.
De bazen kunnen het te pas en te onpas gebruiken.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door S. »

Hallo NAK,

Jawel, ik kende t kofschip wel, maar werk in de zorg en iedereen heeft moeite met het werkwoord douchen .
De stam is douche en dan zou je denken de vvt = gedouched , maar blijkbaar is dit weer een vreemde uitzondering omdat het een buitenlands woord is of zoiets en volgens van Dale is het dan weer gedoucht.

Dat verschil tussen die ruggengraat (mv) en zonnebril (ev), daar snap ik nog steeds geen ene reutemeteut van. 8)
In mijn jeugd (jaja, 18 jaar terug) was het gewoon ruggegraat, zonnebril en......... beukenootjes.
Toen werd er niet moeilijk gedaan.
Het klinkt ook voor geen meter; beuken-nootjes....:?

Omdat er zoveel commentaar te lezen is op taalfouten vond ik het leuk om lastige woorden op te zoeken.
Een knipoogje naar onze gekke taal, die steeds veranderd.




Groetjes van S.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: Het krom-Nederlands dictee

Ongelezen bericht door topery »

Wij zijn van dezelfde generatie, al hoop ik dat ik de taal redelijk onder controle heb. Maar je moet toegeven......er zijn soms taalfouten die te grappig zijn om niet te reageren en dan kan ik het ook niet laten.....excuses....

Gesloten