LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geweert uit albert hein

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
slimmeniels
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 mei 2005 12:21

geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door slimmeniels »

mijn zoon vertelde laatst dat als ze in de pauze van school bij de albert hein iets willen kopen, ze soms geweert worden uit de winkel.
er mogen steeds maar kleine groepjes per tijd in de AH zijn. het gevolg is een rij voor de ingang en vreemde blikken van mensen die vragen of er een wachtrij is.
nu begrijp ik dat kinderen soms de neiging hebben iets mee te nemen zonder daarvoor te betalen, maar toch. het zijn gymnasiasten. als er een bordje had gestaan met b.v. niet meer dan 4 vrouwen tegelijk in de winkel, of om het maar heel extreem te maken, 4 allochtonen, dan zouden de protesten natuurlijk binnen vliegen.
heeft de AH eigenlijk wel het recht mensen te weren? en zou u dit kunnen ondersteunen met echte regels en dus niet alleen met "ik denk het wel..." enz... het lijkt mij wel leuk om mijn zoon met een artikel uit het wetboek aan te komen zetten bij de ah, en dan door te mogen lopen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dan heeft ie pech want ja dat recht heeft niet alleen de AH, maar in feite elke winkel. Een winkel is het eigendom van een eigenaar en die heeft het recht om te bepalen wie er wel en niet in zijn of haar winkel welkom is. Net zoals jij mag bepalen wie er in je eigen huis welkom is en wie niet.

De reden voor het weren van grote groepen scholieren is dat ze vaak tegelijkertijd pauze hebben en dan allemaal de dichtsbijzijnde supermarkt opzoeken om allemaal 1 blikje cola van 50 cent te halen of een zakje drop of zo. Vervolgens staan ze met zijn twintigen bij de kassa om allemaal per stuk 50 cent af te rekenen voor 1 blikje. Qua omzet levert het geen moer op en je hebt er alleen maar overlast van. Verder hebben groepen scholieren nogal eens de neiging om ook luidruchtig te worden of vervelende opmerkingen te maken naar klanten en personeel.

Dus helaas er is weinig aan te doen, de regels mogen vastgesteld worden door de eigenaar van de winkel, geen wet die daar iets tegen in kan brengen.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door vladja »

De winkel van AH is geen openbare weg, maar een ruimte die bij AH in beheer is (huur of eigendom). AH mag bepalen of zij mensen al dan niet toe laat in de winkel. AH heeft geen verplichting om iedereen toe te laten. Dit geldt zo lang AH niet discrimerend bezig.

Uw zoon mag er gewoon in, hij moet alleen z'n beurt afwachten. Dat is dus geen discriminatie.

Of gymnasiasten wel of geen winkeldiefstallen plegen is een aparte discussie.

Vladja

Son of god
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2004 16:17

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door Son of god »

maar toch. het zijn gymnasiasten.
Oh dan is zo'n regel helemaal niet nodig, iedereen weet toch dat gymnasiasten niet stelen. Dat doen alleen maar de allochtonen van het VMBO :roll: . Hoe kortzichtig kun je zijn??

De Albert Hein heeft alle recht van de wereld om mensen te weigeren of restricties in te voeren (niet meer dan ... scholieren per keer), het is namelijk hun winkel en zij mogen beslissen wie daar wel en niet welkom is.
Normaal gesproken willen ze natuurlijk zoveel mogelijk mensen binnen hebben maar voor zo'n groep die meer jat dan besteed kan ik mij voorstellen dat ze een uitzondering maken.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door topery »

Helaas moet ik me aansluiten bij de vorige sprekers, AH weert uw kind niet, zij hebben slechts een toelatingsbeleid van kleine groepjes.
Hoeveel kinderen zitten er op die school? 400? 4000? lunchpauze is voor allemaal op hetzelfde tijdstip.

Ik denk dat uw zoon tijdens een tussenuur zo door kan lopen.. :wink:

Gasssst

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door Gasssst »

het lijkt mij wel leuk om mijn zoon met een artikel uit het wetboek aan te komen zetten bij de ah, en dan door te mogen lopen.
Welkom in de echte wereld. Als er al zo'n artikel zou bestaan dan zegt de filiaalchef: "en toch mag je er niet in, span maar een kort geding aan". Uw zoon is minderjarig neem ik aan dus die komt thuis met de vraag: "Pa, wil jij als mijn voogd een rechtzaak beginnen?". Is het dan nog leuk? Artikel 1 van de grondwet zegt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden op basis van geslacht of ras, dus uw voorbeeld over vrouwen en allochtonen gaat inderdaad op. Er staat echter niets over schoolopleiding. De vraag doet zich weer op; op welke wet wilt u zich beroepen? Leeftijdsdiscriminatie misschien? De AH zal weinig moeite hebben de rechter te overtuigen van het aanmerkelijk belang dat die heeft bij het weren van grote groepen scholieren. En omgekeerd zult u zeer veel moeite hebben de rechter te overtuigen van het belang van 1. het doen van boodschappen in de schoolpauze en 2. de noodzaak om hierbij vergezeld te zijn van een grote groep schoolvriendjes.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een winkel niet een openbare gelegenheid. Het is een locatie waar een winkelier ervoor kiest aan iedereen die er rondloopt een aanbod te doen voor het aangaan van een koopovereenkomst. Alleen wie hij er rond laat lopen mag hij zelf bepalen binnen de ruimte van de wet. Soms schrijft de wet zelfs voor dat bepaalde groepen moeten worden uitgesloten, zoals bijvoorbeeld bij de Makro waar geen particulieren binnen mogen, of een bar en bepaalde videotheken waar leeftijdsgrenzen worden gehanteerd. Ik wens u veel succes in uw gevecht hiertegen, zelf zie ik liever de prijzen niet verhoogd als gevolg van verlies door diefstal.

Bodosan
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2004 10:56

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door Bodosan »

Ik kan me wel vinden in wat gasssst stelt. Een klein puntje als particulier mag je de Makro wel in; je kunt er alleen niets kopen. Ik kan me voorstellen dat winkels een beleid voeren mbt scholieren in de pauze; ook tov andere klanten, want het is geen pretje achter 15 stuks te staan die inderdaad met veel lawaai een friemeltje van 50 cent moeten afrekenen.
Tenslotte als oud-gymnasast (lang geleden) kon ik het toch niet laten wel eens een lp (weet u nog) achter over te drukken.
Bodosan

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door Jan1 »

slimmeniels


Geplaatst op 06 Sep 2005 16:54 door slimmeniels

maar toch. het zijn gymnasiasten.
Kleinen stelen, groten stelen, groten stelen 't meest.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door topery »

Ik ben in 1977 een LEAO opleiding gestart.
Maar ik heb daarna wel de MEAO afgemaakt.....en tot op heden nog steeds niets gestolen....... :roll:

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door Marieta »

Ook bij de makro kom je er niet in als particulier. Je meot een pasje hebben en een goede machtiging anders laten je ze niet binnen. In BEst in ieder geval niet. Iedereen kan vragen goh mag ik uw pasje even lenen ik ben de mijne vergeten. En dan kunnen ze toch nog iets kopen.

Over de AH. Ik snap het wel. Er lopen 5 groepen binnen van 4 personen. Ze moeten allemaal in de gaten gehouden worden plus de gewone klanten, En jongeren doen nog wel eens iets uit baldadigheid. Misschien heeft ie al eens zo iets meegemaakt.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door S. »

Spinazieacedemie 1981-1985 ( oftewel LHNO, zal nu wel onder het VMBO vallen)
Later MDGO-vz

Nooit iets gejat.
Geen strafblad.
Van onbesproken gedrag. :D

Tja......je kunt verschillende leerlingen niet schiften op soort school.
Ze hebben (nog) geen collegekaart o.i.d.
Je zou haast de schuld van de noodoplossing die deze winkelier moet toepassen bij hun ouders leggen... :oops:

vuurvos
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 jan 2005 23:11

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door vuurvos »

Mijn ervaring bij de AH was dan ook (ik heb er gewerkt) dat je tijdens de pauzetijden zo effe 100 scholieren binnenhad.
Het ging als volgt: ze liepen met 20 man tegelijk naar binnen, 1 iemand kocht een blikje cola van 30 cent , de rest jatte alles wat los en vast zat, en bij de kassa aangekomen moesten ze stoer doen en pinnen, wat niet op de rekening stond, en vervolgens wat je voor een blikje cola zo een 10 minuten verder.
Het personeel had geen overzicht meer, en geloof me, elke dag pakte je er minimaal 3 op. Ik ben blij dat ze nu eindelijk deze huisregels hebben opgesteld, want dit soort overlast is voor de "gewone" klant echt geen pretje

En ja, een AH is inderdaad geen openbare ruimte, en het personeel/management heeft het recht om mensen te weigeren als zij dat believenj. Dat een opgeschoten scholier hier anders over denkt is dan zijn probleem, dan haalt ie maar wat in de kantine van de school.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Slimmeniels,

Een grote supermarkt als Albert Heijn zal zeker een reden hebben om deze schooljeugd te weren,

Als er in één keer een complete schoolklas binnen stormt, en daarbij allerlei artikelen uit de schappen haalt, is natuurlijk het overzicht zoek,

Als er een stel jongeren er een puinhoop van maken, en een graai repen en drinken meenemen onder de jas, en vervolgens zonder te betalen de winkel uit rennen, is deze ondernemer, die dit filiaal drijft, natuurlijk niet blij, en daarbij weten de medewerkers uit ervaring, wie er te vertrouwen is, en wie niet...

De meeste jongeren willen echt wel even voor de kassa staan wachten om de producten af te rekenen,

Helaas is bij de jeugd vaak de drempel wat lager om iets zonder te betalen mee te nemen, dit gaat vaak niet om het stelen, maar ze hebben vaak geen zin om bijv. een kwartier voor de kassa staan te staan wachten, en lopen er dan maar zonder te betalen uit,

"het is maar één reepje, die ik meegenomen heb, daar zal AH wel niet failliet aan gaan!" is meestal een vaakgenoemde opmerking als er een jongere is opgepakt door het personeel,

Zodoende veel supermarkten die in de buurt van scholen staan regels stellen met het binnenlaten van leerlingen. dit doet de leiding niet voor de lol, maar uit pure noodzaak, omdat niet iedere leerling zo eerlijk is om even de artikelen af te rekenen,.
Laatst gewijzigd door Ulbe op 08 sep 2005 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door klaasvd »

Wat ik dan niet snap, is dat een winkel die geen allochtonen in de zaak wil of ook maximaal 2-3, die krijgt te horen dat dit niet mag(discriminatie). Maar een supermarkt die dit doet met scholieren/jeugd, mag dit wel weer.

Ik vind of het is beide discriminatie of gewoon niet, je kan niet zeggen die mensen mag je wel weren en die groep niet(ook weer discriminatie:P).

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door topery »

Dan mag u mij vertellen welke winkel precies tussen 12.00 en 13.00 uur gemiddeld 300 allochtonen op bezoek krijgen.
En nogmaals, de scholieren worden NIET GEWEERD er is slechts een toelatingsbeleid (kleine groepjes)

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door eeliane »

Deze supermarkt is hoogstwaarschijnlijk door schade en schande wijs geworden...

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door klaasvd »

Dan mag u mij vertellen welke winkel precies tussen 12.00 en 13.00 uur gemiddeld 300 allochtonen op bezoek krijgen.
En nogmaals, de scholieren worden NIET GEWEERD er is slechts een toelatingsbeleid (kleine groepjes)
Supermarkten in de Randstad, Amsterdam, Rottedam. En wie heeft het over tussen 12.00 en 13.00.
Kijk het maakt mij geen zak uit of je nou wel of geen groepjes naar binnen wil, of helemaal niet. Als het maar wel bij alle groepen mag, allochtonen mocht je op die manier niet weren/controleren, maar scholieren wel

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door karr-2 »

En zo gooien we overal het magische woord discriminatie tussendoor en dan belanden we weer in een aloude discussie.

Nogmaals, het is geen discriminatie, maar toelatingsbeleid. Dat zijn twee verschillende dingen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, niet meer dan twee asielzoekers tegelijk in je winkel (zoals een winkelier deed die vaak bestolen werd door asielzoekers) zou je ook toelastingsbeleid kunnen noemen, maar dan is het opeens discriminatie en mag het dus niet.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: geweert uit albert hein

Ongelezen bericht door topery »

Kijk het maakt mij geen zak uit of je nou wel of geen groepjes naar binnen wil, of helemaal niet. Als het maar wel bij alle groepen mag, allochtonen mocht je op die manier niet weren/controleren, maar scholieren wel
Het is hun eigen pand, ze mogen het oplossen zoals ze zelf willen. Bij oma's, allochtonen, asielzoekers, scholieren, zwervers, autochtonen, ministers, koninklijke hoogheden......
Supermarkten in de Randstad, Amsterdam, Rottedam. En wie heeft het over tussen 12.00 en 13.00.
Gemiddeld hebben de scholieren op dit tijdstip lunchpauze

Gesloten