LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] roken VS niet-roken in het openbaar??

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
brendasimone
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 apr 2005 22:55

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door brendasimone »

Kijk, ik héb géén asthma, maar vind het wel gewoon heel erg dat je dan zo aan de kant wordt gedrukt. Als ik buiten sta, of in een café, restaurent of whatever...ik heb toch niet gevraagd voor die vieze troep in mijn gezicht en luchtpijp?

Het rookbeleid op de NS stations is echt de grootste blunder. Ze beloven een hoop maar er gebeurt idd geen reet. Hoge boetes als €400,00, waar blijven ze die bonnen? Erger vind ik het wanneer de NS mederwerker zelf een eind verder staat te paffen. Kom maar hier denk ik dan...maar daar is al genoeg onvrede over geweest inde Metro en op NS forum.

Las in de krant dat de minister het rookbeleid in openbare gelenheden opnieuw scherp wil aanpassen. Ja, je kunt wel een hoop willen, maar waar is je plan van aanpak, het vooronderzoek en testresultaten. Of hoef je wisenwarempel niet zo geleerd te zijn voor dit soort uitlatingen.
Ik vind het prima hoor, maar wil eerst plan van aanpak zien.

Kennelijk weet niemand hoe die zich hierbinnen moet plaatsen. :( :(

brendasimone
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 apr 2005 22:55

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door brendasimone »

Ik kan me nog een tv-scène herinneren waarmbij een Amerikaan, en jawel een echte health-freak zich voor het eerst op Europese grond bevond in ons eigen Schiphol.
Die man kwam er maar niet uit: overal hingen stickers verboden te roken, en wat deed iedereen? Juist gewoon roken! Hij had er last van, maar ook van zijn Amerikaanse rechtstaat. Hij attendeerde de politie op de sticker: roken verboden!!!
De politie zegt vervolgens tegen hem: daar kunnen wij niks aan doen dat is aan Schiphol. U moet bij Schiphol uw beklag invoeren.
Huh?!!! (allebei verbaasd)
Hoewel die Amerikaan echt een pietleut was, zou ik er ook niks van begrijpen. Een bord verboden in te rijden, behoort toch ook tot orde-handhaving van de (verkeers)politie? ipv bv. beklag bij gemeente?

Ik snap het soms ook niet meer. Wel of niet, maar niet vaag.

Cultuur speelt zeker een rol want de vluchthaven van Heraklion heeft ook een rokers- en niet-rokers gedeelte. Nou niemand die zich daar wat van aantrekt. Zaten wij daar wel met 5 uur vertraging, proestend en wel een eind weg te stinken. Zelfs de smoglucht boven Athene is dan nog schoner. :lol:

Laatst stond ik in een restaurant, dat ook een rookvrij gedeelte heeft. Helpt natuurlijk niks, maar goed, het is er. Bij bestelling ruik ik iets vreemds...hash/wiet. Gatver!! Ik werd woest, die troep moet ik niet. Blow jezelf maar verrot in je eigen ruimte...maar het interesseert niemand een donder. Het zijn klanten, mevrouw....
Soms weet ik echt niet meer. Zeikerd of in je recht? Waar houdt het op?
Hilarisch!!! :roll: :shock:

Misschien een nieuw beroep voor in de toekomst: de rook-politie :D :D

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Als ik buiten sta, of in een café, restaurent of whatever...ik heb toch niet gevraagd voor die vieze troep in mijn gezicht en luchtpijp
Met buiten ga je me een stap te ver.
Ik ben een roker, ik denk zelf een "flinke" roker anderen noemen het extreem(in de zin van veel dan)
Daar ben ik niet trots op (waarom zou ik) maar ik schaam me er ook niet voor (waarom zou ik)
Je zult me normaal zelden zonder sigaret in de mond aantreffen maar toch rook ik niet in ruimtes waar dat niet mag, bij mensen thuis die zelf niet roken of als er iemand bij mij thuis is waarvan ik weet dat hij/zij er last van heeft, redelijk sociaal dus :wink:

Maar buiten, mijn waarde brendasimone, buiten rook ik en daar moet ook niet over gezeurd worden in dit zelden windstille landje.
Het zou voor de antirooklobby natuurlijk een geweldige overwinning zijn als ze dat voor elkaar zouden krijgen maar aan de andere kant zou het ook van de gekke zijn als een regering roken in de buitenlucht zou verbieden.
En als je last van mijn rook hebt dan is er meestal wel een meter of 6 om mij en mijn rook te ontwijken.

Een stadsbus rookt meer, viezer en ongezonder dan ik :wink:

groeten [/quote]

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Willen 4
Zolangzamerhand word ik me ervan bewust dat "rokers" veel socialer zijn dan die "anti-rokers", rokers zijn in het algemeen best geneigd zich aan te passen en proberen anderen die hiervan problemen ondervinden niet te belasten met hun sigaretje...!
brendasimone als je "buiten" staat......!!
Kom nou, hoeveel meer ellende wordt er door auto's, fabrieken en g*d mag weten wat er in de lucht uitgestoten of in het milieu gedumpt wordt...! Wat is de oorsprong uberhaupt van de mensen met adenhalingsproblemen...?? Laten we daar eens over hebben, erfelijk? Wie het weet moet zijn licht hier maar eens over laten schijnen.
Een beetje tabaksrook, verbranding van een op zich vrij natuurlijk product (goed o.k. door de fabrikanten "toegevoegde schadelijke verslavende producten")..
Kom nou, activisten, lobbyisten, hebben kennelijk altijd de neiging door te slaan...maar wat men hierdoor meestal alleen maar bereikt is verharding van de maatschappij met als enig resultaat: agressie en woede en uiteindelijk als het maar lang genoeg duurt "terrorisme"...!!
Waren het niet al de indianen die een "vredespijp" rookten? Wat zat er bij hen in die pijp...??? :idea:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door S. »

Waren het niet al de indianen die een "vredespijp" rookten? Wat zat er bij hen in die pijp...???
Wiet!!! :D
Of in ieder geval iets wat een vredig gevoel geeft. :wink:

Ik werk zelf in de zorgsector en als er ergens veel door het personeel gerookt wordt......
Doen ze wel altijd(verplicht) buiten, het liefst bij de voordeur, onder het logo van de instelling, wat een erg gezonde indruk geeft voor de aankomende bezoekers.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Henrice »

Het hele anti-rookbeleid op Schiphol is een groot lacherdje.Op Schiphol mag nergens worden gerookt behalve in barren en restaurants.En waar komen er veel mensen bij elkaar en wanneer storen mensen zich het meest aan roken?Zal de omzet dan toch belangrijker zijn dan het rookverbod?

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Willem 4 »

zonnetje2
Met 16miljoen mensen op zo'n relatief klein oppervlakte is het van levensbelang dat we rekening met elkaar houden.
En dat is nou juist het probleem van o.a. de antirokerslobby, die roepen IK wil dat niet en IK wil er geen last van hebben dus IK vind dat de regering de anderen moet verbieden om te roken want dat is MIJN recht.
Rokers zijn per definitie a-sociaal dus rechtenloos :wink:

Een ander opvallend punt is de discussie over het meeroken.
De (zwaar gesubsidieerde) antirokersstichtingen komen met een berg wetenschappelijke rapporten waaruit blijkt dat meeroken schadelijk is.
Dit wordt zondermeer voor zoete koek aangenomen, waar of niet waar.
Op het moment dat de tabaksindustrie met rapporten komt dat die schadelijkheid nogal meevalt is het verdacht want die verdienen er aan.
Laat ik nou niet zo'n vertrouwen hebben in de industrie maar ook niet in stichtingen die hun gelijk tot religie hebben verheven.
Antiroken is ook een financieel aantrekkelijke branche geworden, dat wordt vaak vergeten.

Zowel rokers als niet rokers zijn over het algemeen best aardige mensen :wink:

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Henrice »

Laatst was op het journaal dat mensen zich nogal storen aan blowen in het openbaar.Inderdaad heel vervelend maar ik wacht met smart op de verbodsborden die er gaan komen straks.Die zijn natuurlijk weer net zo snel verdwenen.Een waar collectorsitem die over pakweg 20-30 jaar een hoop geld gaan opleveren.In ieder geval meer dan dat het de belastingbetaler straks gaat kosten om de borden te plaatsen.

Wat leven we toch in een fijn georganiseerd landje.Het geld komt gewoon langs de kant van de weg te hangen.
Zonder joint lach ik me al helemaal de vullingen uit me kiezen vandaan.

Bzzz
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 sep 2005 10:12

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Bzzz »

Ik ben geen roker, nooit geweest ook, maar het valt mij op dat de ex-rokers in mijn omgeving het 'ergst' zijn.
Die lopen idd al te zeuren als er iemand buiten staat te roken ('kijk die eens, lekker kou lijden, moet ie maar stoppen')

En blowen, nou getverdemme, dat vind ik wel een misselijkmakende geur. Heb jarenlang naast een buurman gewoond (logisch eigenlijk als je naast iemand woont is dat meestal een buur(man)(vrouw) :oops: ). Die kweekte zelf van die planten. Stuk of 15/20. Meuren joh! Er kwamen met grote regelmaat vrienden, en zelfs als ik buiten in m'n tuintje zat ging ik van ellende maar weer binnen zitten. Verder is het een aardige kerel hoor :wink:

Ach, als ik dan toch 'meerook' geef mij dan maar liever een zwaar shaggie als een sigaret, want die geur blijft hangen en prikt op je luchtwegen en ogen. Althans bij mij dan :wink:

Ik wens iedereen veel wijsheid toe mbt dit onderwerp. Je raakt er niet over uitgeluld :lol: :lol:

brendasimone
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 apr 2005 22:55

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door brendasimone »

Vriendelijk of asociaal roker,
ik ga inderdaad een paar meter van plaats uit de rooklucht staan. Ik verlaat ook een café of restaurant wanneer het voor mijn gevoel helemaal blauw staat en ik teveel moet knijpen met mijn ogen, gezellig 'spelbreker'. Ik ben altijd degene die uit de weg gaat. Dat doe ik zelf. Achter een uitlaat van een dieselbus loop ik ook liever niet...Wat dat betreft ben ik blij met de kustwind :D

En hash/wiet, mijn buurman studentenhuis-genoot rookte zwaar, veel sigaretten en vooral rond tentamens die troep. 'Moet je ook eens proberen, wordt je rustig van'...
Nou bedankt! Mag ik even kotsen. Ik ga net zo uit mijn dak met een cola-light! Dat's mijn verslaving, maar daar heeft niemand last van... :lol:

GELUKKIG zijn er rokers die rekening houden met anderen. Maar door al die overheidstaferelen is het voor beiden vaag en een bron van irritatie.

Ik zeg niet tegen rokers dat ze moeten stoppen. Laat ze lekker, maar niet waar ik ben. Ik kies er dus zelf voor om weg te gaan.
Zo.n Michael Jackson tafereel gaat me echt te ver. En die nieuwe rage: zuivere O2 ruimtes...tja zover ben ik nog niet hoor.

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door DigiRein »

Een beetje tabaksrook, verbranding van een op zich vrij natuurlijk product.
Zei Zonnetje2

Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Ook heroine en noem ze maar op zijn van oorsprong natuurlijk.

Ik zeg het nog maar eens: Nicotine is globaal net zo giftig als blauwzuur en asbest.
:shock: :? :x

NEED I SAY MORE??

Ik vind dat rokers best de ruimte mogen/moeten krijgen/hebben, maar dan wel goed geregeld, waarbij er duidelijk gehandhaafd moet worden om die asociale rokers - niet te verwarren met de sociale rokers - tot de orde te roepen.

Ik wens iedereen schone feestdagen en een gezond nieuwjaar

DigeRein.

Angelic
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:10

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Angelic »

Ik ben een roker. Wil wel stoppen, maar dat terzijde.
Er zal altijd wel gerookt blijven worden. Het zij in kroegen, in restaurant en andere openbare ruimtes.

Na een avond stappen vind ik de kleren ook enorm stinken en zelfs mijn haren.
Maar daar ben ik in de loop van de tijd aan gewend geraakt. Kwestie van de kleren na thuiskomst laten luchten (bestaat Febrèze nog?).

Ik vind het ge-emmer vanwege de reuk niet opwegen tgen het feit dat je een leuke avond hebt.

Qua branderige ogen heb ik geen last, tenzij ik zo lomp ben geweest per ongeluk rook naar mijn eigen ogen in te blazen.

Monument Valley
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 dec 2005 14:07

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Monument Valley »

Het bovenstaande maakt duidelijk dat rokers uiteindelijk zichzelf zullen oplossen.
Ik denk niet dat je zo moet denken.
Vergeet niet dat rokers goed zijn voor de schatkist.
Stel dat het roken in het algemeen verboden word of neen, ik zeg het anders, laten we nu eens aannemen dat alle rokers een vuist maken door te zeggen, Den Haag krijg de klere, we stoppen met roken.
De ex-rokers zijn uiteraard in hun nopjes, maar de Regering niet!
Want als de rokers allemaal ex-rokers worden komen er geen belastingcenten van de accijnzen binnen, gevolg de schatkist raakt leeg.
Nu zouden jullie ex-rokers weer kunnen zeggen, Monument Valley, wat kan ons dat schelen, de rokers die ex-rokers geworden zijn leven dan wel langer; onzin, want wat dacht je van die vieze stinkende SMOG.!?
Die SMOG is vele malen dodelijker dan die tabak.
Ex-rokers denk aan mijn woorden, want ook al zullen jullie het er niet mee eens zijn, er zit wel een kern van waarheid in.
Ook moeten jullie je realiseren dat indien ik geen gelijk zou hebben, de Regering allang alle tabakszaken gesloten had.
Groet, Monument Valley

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door NAK »

Ik kan me nog een tv-scène herinneren waarmbij een Amerikaan, en jawel een echte health-freak zich voor het eerst op Europese grond bevond in ons eigen Schiphol.
Die man kwam er maar niet uit: overal hingen stickers verboden te roken, en wat deed iedereen? Juist gewoon roken! Hij had er last van, maar ook van zijn Amerikaanse rechtstaat. Hij attendeerde de politie op de sticker: roken verboden!!!
Als er een volkstam is die boter op het hoofd heeft dan zijn het de Amerikanen wel.
Dus laat me aub niet lachen.

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door DigiRein »

Het bovenstaande maakt duidelijk dat rokers uiteindelijk zichzelf zullen oplossen.
Dat is geen kwestie van denken, Monument Valley, maar van tragische constatering, gebaseerd op eigen ervaring.

Ik heb zelf zwaar gerookt, tot mijn longen het begaven. Ik was super benouwd en heb ongeveer een week lang elke nacht een laag van zo’n twee cm. slijm in een naast mijn bed staande emmer gerocheld. Bruin slijm met een soort bruine lappen erin; de macabere ‘binnenvoering’ van mijn met nicotine beklede longen.

Sorry voor dit smerige verhaal, maar het moest even. Van hieruit spreek ik. Rokers kunnen niet verwachten dat, als je dagelijks regelmatig een zwaar gif ‘consumeert’, dat je dan een ‘lang en gelukkig’ leven zult hebben. Dat is pas echt een sprookje. Vandaar dat ik dat zei.

Dat onze lieftallige overheid centjes verdient aan het roken is pure roofbouw op een deel van de bevolking. En het is een schijnwinst. Aan de andere kant van de balans is de schade immers groot: ziektekosten, ziekteverzuim (economische schade), meer uitkeringen enz.

Dat smog erger is of zou zijn dan roken is geen reden om het roken en andere kwalijke zaken dan ook maar toe te staan. Bovendien, smog wordt toch ook bestreden?

In alle mensen een welbehagen?? Met gif in je lijf kan je dat echt vergeten, daar komt iedere verslaafde vroeg of laat achter. Ik pas.

Daar laat ik het maar even bij.

Brendasimone bedankt. Ga zo door!!!

Angelic
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:10

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Angelic »

Heb het roken al kunnen terugbrengen naar 3 sigaretten per dag ipv ruim een half pakje.
Sorry, maar werken bij sommige bedrijven "dwingt" je tot roken.

Nee is onzin uiteraard. (al zit er naar mijn gevoel wel een kern van waarheid in, tenminste als je werkt bij het bedrijf waar ik werk)
Maar alle gekheid op een (stink)stokkie;

Een paar jaar geleden ben ik ook een tijdje gestopt met roken en mijn conditie ging toen zienderogen vooruit.
Ik ben me zeer zeker bewust van eht feit dat het je gezondheid geen goed doet.

Ik denk wel dat er een mogelijkheid is voor rokers en niet-rokers om samen door het leven te gaan.
Het is een kwestie van aanpassen. Van beide kanten. Als iemand last heeft van mijn sigaret (in de auto of in een restaurant of wherever) dan maak ik m uit.
Maar in een stampvolle kroeg vind ik het een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door Angelic op 14 dec 2005 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door DigiRein »

Ik denk wel dat er een mogelijkheid is voor rokers en niet-rokers om samen door het leven te gaan.
Natuurlijk Angelic, dat vind ik ook. Ik vind dat cafe’s naast de drankvergunning die ze hebben een rookvergunning moeten krijgen, die ook op de gevel wordt aangegeven, zodat je als klant kunt zien waar je aan toe bent. Of boven de rooksecties moet een zeer goede afzuiginstallatie zijn aangebracht, zeker in restaurants!! In Intercitytreinen mogen wat mij betreft rookcoupe’s worden aangebracht, maar dan wel goed afgesloten en geventileerd. De rookpalen op perrons vind ik niet overdreven. Nu de winkelstraten nog.

Rokers beseffen vaak niet wat voor overlast ze veroorzaken – net als ik vroeger – of willen dat niet beseffen, omdat ze liever hun kop in het zand steken – net als ik vroeger. Dat is een van de problemen in de communicatie met hen: Het is moeilijk praten met mensen, die hun eigen situatie – lees: verslaving – niet onder ogen willen zien en dus ook de consequenties die dat voor anderen heeft. Maar goed, deze weg is kennelijk lang. Gelukkig is er al veel verbeterd de laatste jaren.

Sterkte op je werk en succes met het helemaal afbouwen. Ik weet hoe moeilijk dat is, maar ook dat het lukt.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Jonjo »

DIGI net als ik vroeger. Nog steeds last en misgunnen dat een ander wel rookt. Zorg jij nu voor je eigen gezondheid, indien mogelijk in dit landje met alle troep die je buiten inademt. Dan doe ik dat voor mijn gezondheid.

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door DigiRein »

Jonjo, ik misgun niemand iets. Ik wens alleen dat de overlast mij bespaard blijft. Zo zorg ik o.a. voor mijn gezondheid.

Heeeeeel goed dat jij ook voor je gezondheid zorgt. Dan worden we het vast wel een keer met elkaar eens. :wink:

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Willem 4 »

De tabaksjunks gaan maar buiten staan. Het is altijd een opwekkend gezicht zo'n groepje kleumende slappelingen in regen en wind te zien staan
Lees ik op een anti-rook site (nico10, de site van mensen die een schadevergoeding van de tabaksindustrie eisen)
Dus beste digirein, verbieden van roken in de buitenlucht zoals jij voorsteld moeten we echt niet doen.
Want militante niet-rokers blijken daar opgewekt van te worden en die komen over het algemeen nogal zuur over dus dat kleine beetje plezier mogen we ze eigenlijk niet afnemen :wink:

groetem

Gesloten