LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slingerende vrachtwagens

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Aardige Mevrouw
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

Ligt het alleen aan de Europese Unie?
Kijk eens in eigen land wat er aan sociale lasten, belasting etc. afgedragen moet worden door een werkgever in de transportsector. Geen wonder dat er veel failliet gaan. Met de zeer hoge lastendruk in Nederland is het ook niet meer te doen voor een fatsoenlijke prijs te kunnen rijden c.q. concurrentie aan te gaan.
Daarbij dan ook nog eens opgeteld dat als je het als ondernemer dan weer een beetje goed doet & wat winst draait, je door de belasting weer genekt wordt..........
Nog even over die buitenlandse chauffeurs:
Ja, ze hebben een mindere (andere) opleiding genoten dan de beroepschauffeurs hier. Vergeet echter niet dat het in hun eigen land ook geen pretje is om te rijden hoor. Menig Nederlands buitenlandchauffeur kan dit beamen. Vaak rijdt men daar op wegen & in omstandigheden die je bij ons nergens meer tegenkomt.
(en jawel, ik spreek uit eigen ervaring. Gemiddelde Nederlander doet het op vakantie in z'n personenauto in z'n broek op bepaalde wegen in het buitenland).
Dat er hier tegenwoordig meer ongelukken gebeuren, heeft hoe gek het ook klinkt deels te maken met de vergevorderde technieken die gebruikt worden in huidige vrachtwagens. Overal wordt geroepen dat het allemaal veiliger wordt (airbags, vering e.d.), alleen door alle comfort, wordt de voeling met de auto zelf stukken minder.
Ook is het verkeer afgelopen decennia in Nederland vele malen drukker geworden, logisch dat er naar verhouding meer ongelukken gebeuren?
Die drukte veroorzaakt ook een berg stress waardoor mensen snel geïrriteerd zijn & rare toeren uit gaan halen.
Natuurlijk moeten we blijven streven naar zo min mogelijk doden in het verkeer maar dat zullen alle partijen samen moeten doen.
Dat eeuwige gekat van vrachtwagenchauffeurs contra personenwagenrijders vice versa kennen we nu onderhand wel.
Het is trouwens bij de verkeersinformatie altijd wel typisch: als er een ongeluk/aanrijding is waarbij vrachtauto's betrokken zijn, wordt dit er altijd expliciet bij vermeld. Gaat het om personenwagens dan hebben ze het altijd alleen maar over ongeval of aanrijding. Dan dat ook maar erbij vermelden.
Even duidelijk: ik wil niet aan een kant geplaatst worden, vind alleen dat als alle weggebruikers eens wat meer om elkaar zouden denken het wat gemakkelijker zou worden. (klinkt afgezaagd, maar het is nu eenmaal zo) :wink:

prof
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:59

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door prof »

Dat de chauffeurs lekker goedkoop zijn is wel duidelijk, dagelijks worden er Nederlandse chauffeurs op straat gezet vanwege de goedkope buitenlandse collega's.

Kom dan eens in opstand Niet lullen, maar plat die spullen.

Het grote probleem ligt echter niet alleen bij de werkgevers, deze handelen volgens de daarvoor gelden regels, maar bij de Europese Unie

En jij vind goed dat doordat zij deze regels toepassen vrienden bekende familie doodgereden of gewond raken [NEE? doe er dan wat aan]

De Nederlandse beroeps-chauffeurs zijn een van de best opgeleide chauffeurs van Europa

En weten dan te veel ,en dat wil de werkgever niet
De chauffeur wil zich dan ook te veel aan de geldende regels houden{uitzonderingen bevestigen de regel]

En opleiden die buitenlandse chauffeurs, daar red je niet alleen mensenlevens mee, maar je bespaard ook nog eens op de onkosten voor files en schade door hen aangericht aan ons wegennet dat toch al zo enorm overbelast is.

Het is nu zo dat de gemiddelde Nederlander de politie belde voor het slechte rijgedrag van de chauffeurs
Het zou een-idee kunnen zijn voor de bonden dat eens na te trekken
Het verplicht halen van diploma's voor de nederlandse chauffeurs en Poolse chauffeurs hier op de weg hebben zonder diploma


Of na hoeveel doden gewonden komt er eens protest

doe maar een oproep via de vakbladen van de bonden

Jan de trucker
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2006 11:07

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Jan de trucker »

Ach die eeuwige discussies over vrachtwagenchauffeurs! Weet je, ik ben al chauffeur sinds '86 en heb diverse soorten transport gedaan nationaal en internationaal en overal kom je dezelfde discussies tegen.

Ook wel logisch want het is een duidelijke aanwijsbare groep. Tuurlijk zijn er ook rotte appels in deze mand maar het gros is toch elke dag bezig veilig van A naar B te komen en s'avonds of aan het einde week is het grote doel weer veilig bij vrouw en kind thuis te komen...!!! En dat wordt vaak vergeten door de "gewone"chauffeurs en de "luxe"auto's... :(

Rijkswaterstaat maakt de doorgangen bij wegwerkzaamheden vaak te smal en bochten bij verspringen van rijstrook zijn vaak niet vloeiend waardoor een aanhanger of oplegger al snel een slingerende beweging maakt. De technische staat van de schokdempers en luchtbalgen hebben ook veel invloed op het slingeren. Alsook de manier van laden en de druk op de trekas.

Ook worden de snelheidslimieten ook nog al eens door medewerkers van Rijkswaterstaat of de wegwerkers zelf overschreden waardoor dat ook vraagtekens oproept!

Momenteel rijdt ik met een motorwagen met aanhanger in een bizondere categorie: autotransport, door de wisselende hoogtes en lengtes (waardoor het draaipunt veranderd) heb je soms meer ruimte nodige bij het nodige bochtenwerk in een stad of denk eens aan de rotondes (officieel heten deze trouwens verkeersplein...). Helaas is het inzicht bij anderen niet altijd optimaal en daar anticipeer je dan ook op maar bij aanrijdingen wordt de schuld al snel bij de beroepschauffeur gelegd.

De chauffeur heeft natuurlijk een programma voor die dag en het doel is deze te halen rekeninghoudend met: rijtijdenwet, aanlevertijden, files, het nieuwe rijden, zuinig en defensief rijden enz enz enz.

Wat betreft de opmerking van fac-ut-vivas: inderdaad worden chauffeurs niet allemaal bijgeschoold. Bij ons bedrijf wordt daar veel tijd/geld in geinvesteerd gelukkig; minder schades=meer winst! Sinds een jaar is bij ons op het bedrijf 3 dagen per week een rijvaardigheidstrainer werkzaam die een hele dag met je meegaat en daar kun je veel van opsteken. Het zijn kleine dingen die soms een groot verschil maken in veiligheid en je eigen rust. Over 1 a 2 jaar wordt een bijschoolcursus verplicht door de regering; misschien dat dat ook een beetje helpt.

En verder wil ik een oude slogan hier herhalen: "geef je verstand voorrang!" Ook al sta je in je recht qua regels vaak gaat het sneller door elkaar wat ruimte te gunnen.

Ik wens jullie allemaal een fijne dag en veilige kilometers toe!!

Gegroet, Jan

Aardige Mevrouw
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

Beste prof:
Lezen is een vak hè?
quote:
En jij vind goed dat doordat zij deze regels toepassen vrienden bekende familie doodgereden of gewond raken [NEE? doe er dan wat aan]

Wat staat er nu in mijn eerder geschreven stuk?>>>>
"Natuurlijk moeten we blijven streven naar zo min mogelijk doden in het verkeer maar dat zullen alle partijen samen moeten doen."

En zo nog een paar zaken waar u maar lekker overheen stapt.

Ja, er zit wat fout met het naar ons land halen van Poolse (of andere buitenlandse chauffeurs), maar nou niet beginnen dat ze meer ongelukken maken en meer van dat soort zaken.
Kunt u me daarvan misschien wat cijfers aandragen?
Hier zitten ook heel wat chauffeurs te sukkelen. Ja hoor, ik heb ook wel eens last van vrachtauto's als personenautobestuurder, en als ik op de vrachtauto zit van personenautobestuurders.
Het verschil tussen de buitenlander of de Nederlander kan ik dan ook niet ontdekken.
Het gaat hier om GELD. Ook heus niet om het door u aangehaalde gegeven dat Nederlandse chauffeurs "te wijs" zijn. (en met dat wijs zijn valt reuze mee hoor als ik wel eens om me heen kijk..)
Beetje transporteur is er wel content mee als z'n personeel een beetje slim is & meedenkt. Denk je nou echt dat tie 't makkelijk vind zo'n Pool te hebben die geen woord buiten de deur spreekt?

Hoge kosten & lasten in Nederland dat zijn beweegredenen om buitenlandse werknemers in dienst te nemen. (Geef ze eens ongelijk? Iedereen hier in Nederland wil toch zo goedkoop mogelijk? Waarom het succes van de Aldi & de Lidl in de supermarktbranche?)
Als we het hier nu eens aantrekkelijker maken voor de ondernemers dan hoeven ze niet te overwegen buitenlandse werknemers in dienst te nemen & houden we hier een beetje fatsoenlijke werkgelegenheid.

Fair
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 feb 2006 20:52

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Fair »

Deze discussies zullen wel altijd blijven.
Het is te druk op de nederlandse wegen.
En vrachtauto`s zijn erg groot en gevaarlijk.(volgens velen)
De buitenlandse drivers lapen nogal eens de regels aan hun laars.

We moeten maar weer veel meer met de trein gaan vervoeren.
Deze zijn nagenoeg leeg tussen de spitsuren door

Jan de trucker
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2006 11:07

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Jan de trucker »

He Prof heb je je reactie niet naar de verkeerde gestuurd?

Groeten Jan de trucker....

Turbo Holland
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2005 18:20

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Turbo Holland »

Ik ben al een zeer groot aantal jaren chauffeur en mij is de laatste jaren opgevallen dat het verkeer in het algemeen al agressief geworden is.
Ik wil niet zeggen dat dit alleen aan de beroepschauffeur of alleen aan de personenauto chauffeur of aan de goedkopere oostblokkers ligt!

Ik weet wel dat er voor een paar jaar geleden een actie was betreffende het roken. Dat motto luidde toen: Roken? Dat lossen we samen wel op!

Mijn idee is eigenlijk dat het hele verkeer eigenlijk een samenspel is! Net als bij welk ander spel ook worden er fouten gemaakt! Maar als IEDEREEN MAAR DAN OOK IEDEREEN maar 1 seconde over elkander na zou denken en SAMEN gebruik zou maken van de weg, dan zou het een HEEL groot stuk veiliger worden!! Zowel voor vrachtwagen als voor personenauto!

Probeer eerst eens naar jezelf te kijken: wat kan ik verbeteren! Kijk dan naar een ander: Hoe kan ik de ander HELPEN i.pv. ergeren!

Ik kan ook wel 100 redenen bedenken om de personenauto´s van de straat te krijgen omdat ze fouten maken maar ik kan ook wel 101 redenen bedenken om de vrachtauto´s van de straat te krijgen dus daar schieten we gewoon niets mee op!

Laten we het a.u.b. SAMEN OPLOSSEN ZONDER ELKANDER TE ERGEREN!!!

Daar schieten we het meeste mee op!

Weggebruik? Dat lossen we samen wel op!!

Dominique50
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2006 12:10

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Dominique50 »

Ik lag het bericht over de slingerende vrachtwagen en de reacties.

Er gebeurd inderdaad veel op de weg wat niet correct is, waarbij helaas de grote jongens de naam hebben de boosdoeners te zijn, of dat nu vrachtwagens, bussen of touringcars zijn. Wat echter vergeten word dat we met ons allen fouten maken. En dat er mensen zijn die vanzichzelf vinden dat ze veel beter rijden als een ander. Zelf ben ik touringcar chauffeuse. Ik zou haast zeggen je wilt niet weten wat er allemaal om je heen gebeurd als je in een groot voertuig rijd, vanaochtend b.v. word ik via de vluchtstrook ingehaald door een luxe auto, maar goed die zal wel beter rijden als ik en heeft daardoor het recht mij op die manier in te halen op een oprit van een weg waar je maar 80km mag rijden.

Heeft u enig idee hoevaak we gesneden worden door zogenaamde snelle dames en heren. Heeft u enig idee wat er gebeurd als dat fout gaat, dat zelfs een noodstop niet kan verhinderen dat er stoffer en blik nodig zal zijn u weer bij elkaar te vegen. Heeft u enig idee wie het haasje is als een touringcar/bus chauffeur een keuze moet maken tussen u door uw fout de dood in te rijden, of een bus vol mensen levens (afhankelijk van het type bus tot wel 100 mensen) op het spel te zetten.

Mensen laten we eens beginnen ons met ons allen in het verkeer te gaan gedragen, te anticiperen, te ritsen zoals we dat doen met de rits in onze kleding.

Het gedrag van de Nederlanderse chauffeur op de weg is ontoelaatbaar.
Als ik b.v in Oostenrijk bij een zebrapad wil oversteken en ik zie in mijn ooghoeken op een korte afstand een witte nummerplaat, dan kan ik zonder verder te kijken de weg oversteken. Zie ik echter in mijn ooghoeken op een zelfs veel grotere afstand een gele nummerplaat, nou wacht maar tot dat die voorbij is, want die stop niet.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, hoe zat het ook al weer binnen de bebouwde kom bij een bushalte als een bus richting aan geeftom te willen vertrekken bij de halte, wie stopt er, mischien 1 -100. Bedenk dat die richtingaanwijzer gezien moet worden als een rood verkeerslicht, maakt niet uit wat voor een type bus het is. Bij een aanrijding in een dergelijke situatie trekt u altijd aan het kortste eind, of u nu wel of niet stil stond/staat. u dient achter de bus te stoppen en deze voldoende ruimte te geven bij de halte te kunnen vertrekken.

Dus laten we beginnen meer naar ons zelf te kijken voor we gaan zitten mopperen op een ander.

gruus
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2004 22:18

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door gruus »

M`n beste Karr en alle anderen die de pest aan vrachtwagen chauffeus hebben:blijf alshetublieft thuis met Uw vervoermiddel! Ik zit veel op de weg met mijn auto (80.000 km op jaarbasis). Ook heb ik rij ervaring met vrachtwagens.In heel Europa. Nederland is heilig voor wat betreft de veiligheid met vrachtwagens. Help toch de vrachtwagen chauffeur als hij een moeilijk zijstraatje in of uit wil. Of als je op de snelweg ziet dat hij wil inhalen. Als je hem een klein beetje tegemoet komt is hij `s -avonds ook een half uurtje eerder en veilig bij vrouw en kinderen! Is dat nu zo moeilijk of tast het uw ego aan om een VRACHTWAGEN chauffeur op weg te helpen.Als ik een, veelal buitenlandse vrachtwagenchauffeur, aan de kant van de weg zie zwaaien met zijn faktuurtje dan Stop ik en help hem. Ja soms, als het moeilijk vinden is breng ik hem er naar toe. Nog lang niet allemaal hebben ze een GPS-je op de voorruit. En hebt u zelf ook niet al een keer gehad dat de ruit van de info kaart was beklad of aan de binnenkant was beslagen? Ik wel. Als u brandstof gaat tanken praat dan eens met ze. Je zult merken dat ze ook maar gewone mensen zijn, met humor, als (u ?) en ik. Alleen hun werk is vele malen zwaarder dan het uwe. Ik hoor net op de radio dat een spookrijder op de A 28 tussen Nunspeet en `t Harde, frontaal op een vrachtwagen is geknald! De spookrijder heeft het niet overleeft helaas. Maar hoorde ik, behalve dat de vrachtwagenchauffeur (gelukkig) niets mankeert, over zijn trauma voor de rest van zijn leven? Nee dus. Dat moet hij thuis maar zien te klaren. Met vrouw en kinderen. Mijn beste vriend reed zich vorig jaar juni dood in Duitsland. Met een alsmaar slingerende combinatie door de vangrail op een tegemoet komende personenwagen. Vier doden. Oorzaak een klapband links voor, en dat 2 maal binnen een week met gloednieuwe merkbanden
Ik wens u allen uw (rij) leven lang een gezond en ongevallen vrije toekomst, met exuses voor eventuele taalfoutjes. Gruus

coorpeet
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mar 2006 16:42

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door coorpeet »

De gesprek-stof op iedere verjaardag als een persoon een chauffeur is.
Bla Bla Bla Lachen ieder-dag dat om donderen van die chauffeurs.
Weet je wel hoeveel dat allemaal kost.
Maar dat mag allemaal gezegt worden
Maar.............................
Maar het aanspreken van kantoor-mensen die de hele dag in de baas zijn tijd zitten te downloaden voor eigen gewin is normaal moet kunnen.
Zijn twee keer zo duur als een chauffeur en zijn met 4 keer zoveel mensen.
Wat kost dat allemaal

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door Bailey »

Vanmorgen op een weg waar je 80 kilometer per uur mag. Iedereen reed 60 omdat je door een hagelbui nagenoeg niets zag. Op de linkerbaan komt een tankwagen met 80 kilometer voorbij denderen. En dan vinden ze het nog raar dat er zoveel ongelukken gebeuren.

coorpeet
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mar 2006 16:42

Re: Slingerende vrachtwagens

Ongelezen bericht door coorpeet »

de B en met zijn grote snuit blies hij het hele verhaaltje uit

Gesloten