LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongewenste Telefoontjes

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
krid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2005 22:07

Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door krid »

ongewenste telefoontjes (met name rond 18.00 uur)

Je kent het wel: je zit te eten, de telefoon gaat, en een of ander bedrijf begint meteen honds brutaal een (persoonlijke) vraag te stellen. (Geld- hypotheek adviseurs, onderzoeksbureaus, soms via callcenter, enz. )

Laatst had ik iemand die zich als Miranda S. va het Firma FCO voorstelde.
Zij begon gelijk de vraag te stellen hoe oud ik ben en hoeveel uur ik in een week werk. Toen ik eerst de tegen vraag stelde wat zij uiteindelijk wilde, gooide zij de hoorn er onmiddellijk op zonder verder iets te zeggen.
Onbeschofte tante dus. Zo ben je natuurlijk snel van zo'n ongewenst telefoontje af, maar ik zou toch willen weten welk bedrijf dat is FCO, dan bel ik haar nog even op. Maar misschien was het vanuit een callcenter, dan is achterhalen wat lastiger.

Kent iemand misschien het Firma FCO?

(kan het op internet niet vinden, wel een FCO in Alkmaar maar dat is geen firma)


Suggestie bij ongewenst telefoontje: Vraag naar het tel. nr. van de beller om zelf later op de avond terug te bellen, die geven ze natuurlijk vrijwel nooit, en dan vraag je waarom je het nr. niet mag hebben, en zeg je dat je sowieso geen gesprek aangaat met anonieme bellers.....
(of als ze zeggen dat terugbellen niet kan omdat het bedrijf later op de avond gesloten is dan kun je naar hun prive nr. vragen...... "maar die kan ik u niet geven,da's prive....Oh, maar u belt mij nu ook op mijn prive nr. dacht ik !?".....................:D

Maar misschien gooi ik op een gegeven moment zelf gewoon de hoorn erop als iemand meteen een persoonlijke vraag stelt.

Wat zijn de ervaringen van anderen?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik heb me aangemeld voor infofilter.

Dat werkt als een trein. Krijg VEEL minder van die telefoontjes.

Standaardregels indien ik toch telefoontjes krijg:

* nummer onbekend wordt NIET opgenomen. Als je me wilt bellen, maak je je maar bekend. Anders geen gehoor !
* ik vraag onmiddelijk hoe ze aan mijn nummer komen en waarom ze niet op infofilter kijken. wel zo netjes.
* verzoek om me onmiddelijk uit die lijst te halen. Indien ze nog een volgende keer ( ongewenst ) bellen zal ik hier actie op ondernemen.

Initiatief ligt dus onmiddelijk bij mij en blijft daar ook. Daarnaast volgen bijna altijd excuses en einde verhaal... Lekker overzichtelijk !

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door Jan1 »

FCO, bijna zeker Financïeel Consumenten Onderzoek

nijntje
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:26

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door nijntje »

Wij willen eigenlijkde telefoon niet opnemen bij een onbekend nummer en doen dat dan ook vaak niet. Maar enkele vrienden hebben ook een onbekend nummer, dus eigenlijk werkt dat niet. je hoort direct dat het íemand is die iets van je wilt, dus bij de vraag 'spreek ik met../hebt u een ogenblikje/paar minuten/komt het gelegen?' vraag ik direct waar het over gaat. En daar wil ik eerst antwoord op. Heb ik geen interesse, dan zeg ik dat vriendelijk, meestal een keer of 2, 3 en dan is het of over of ik zeg dat ik denk dat ik duidelijk ben geweest en nu de verbinding verbreek en hang dan op.
Soms zijn ze wel vervelend, willen ze perse mijn partner spreken, alsof ik niet kan bepalen of dat telefoontje belangrijk is.
Maar meestal werkt dit wel, gewoon kort zijn. Ik denk maar zo, als ik iets nodig heb, dan regel ik dat zelf wel. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik iets misgelopen ben.

krid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2005 22:07

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door krid »

angel1978, zou je het fijne van het infofilter kunnenn uitlegggen , ik ken dit systeem niet.


Kreeg net weer een geldadviseur aan de lijn (om 15.00 uur, hoe is het mogelijk?) en ik vroeg hoe zij aan mijn nummer zijn gekomen. Zij zei dat ze dat hebbben gekocht van mijn telefoon provider! Dit zal ik gaan uitzoeken, dat zou helemaal fraai zijn als je eigen tel. provider (mede) verantwoordelijk zou zijn voor deze vervelende telefoontjes!


Weet iemand hier iets van?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door Bailey »

Gewoon zeggen 'heeft u een ogenblikje?' en dan verder gaan waar je mee bezig was. Op een gegeven moment hangen ze vanzelf wel op.

boorn
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2005 22:10

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door boorn »


Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door Marco Polo »

@ krid
angel1978, zou je het fijne van het infofilter kunnenn uitlegggen , ik ken dit systeem niet.
Namens angel1978: Ga naar de website http://www.infofilter.nl (Consumentensite) en blokkeer je telefoonnummer.

Heb mijzelf lang geleden al aangemeld en heb nooit meer last van ongewenste telefoontjes.

boorn was mij net voor :wink: :lol:

en angel1978 was ook in de buurt :lol:
Laatst gewijzigd door Marco Polo op 09 feb 2006 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door angel1978 »

Krid,

Het principe van infofilter is hier al vaker voorbij gekomen.
Ik heb het enige tijd ( maanden ) geleden gedaan en sindsdien is bij mij de overlast afgenomen met 90 %.
Het is niet waterdicht, maar omdat het toch niets kost vind ik dat niet zo erg.

je meldt je aan op een website ( www.infofilter.nl ) en geeft aan van welke vervelende dingen je geen last meer wilt hebben ( direkt marketing, marktonderzoeken, etc.. etc.. ). Je kunt zowel opgeven voor telefoon ( ook mobiel ) als post als mail.

Je komt dan in een lijst te staan van mensen die dit NIET wensen te ontvangen... De "normale" telemarketingbedrijven kijken in deze lijsten en zullen je dan niet opnemen in hun bel/mail/post-lijst.
Dit gebeurt op basis van vrijwilligheid, maar de grote en gerenomeerde bedrijven kijken hier wel degelijk op ( ze hebben niets aan je, omdat je hebt aangegeven dit niet te willen, zinloze moeite dus).
De malafide bedrijven interesseert dit niets en die zullen evt. blijven bellen. Maar daar valt dan ook weinig tegen te doen.

Bij mijn weten moet je om de 2 jaar opnieuw inschrijven, omdat je inschrijving dan vervalt.
Zoals gezegd: i.p.v. enkele keren per dag krijg ik nu hooguit nog een keer per week een dergelijk telefoontje... Een hele verbetering dus !!!

Meer informatie:

http://www.infofilter.nl/InfoWWW/public ... ter_nl.pdf
en kijk op: www.infofilter.nl

Wat mij betreft een aanrader. En niet geschoten ....

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat het bij mij altijd goed deed:

tegenvragen gaan stellen. Bijvoorbeeld het gewicht en de schoenmaat van de beller. Of waar ze hun boodschappen doen. Sommigen verbreken de verbinding dan, anderen geven verbouwereerd antwoord op JOUW vragen. En dan doet de vraag: maar wie heeft nou wie eigenlijk opgebeld? meestal wonderen.

Bedenk voor je zoiets doet, wel dat het in een behoorlijk aantal gevallen slechts werkstudenten zijn, die een centje willen bijverdienen. Op zich geen probleem hoor, dus echt grof moet je niet worden.

Je bent er meestal snel achter of je met een callcenter te maken hebt.

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door Chima »

Ik heb me ook net ingeschreven bij infofilter. Ik wist er al het bestaan van maar sinds ze me op mijn pre-pay gsm lastig gaan vallen is voor mij de maat vol.

En ik heb sterk het vermoeden dat dit bedrijf mijn GSM nummer van marktplaats afgehaald heeft. Ik had nooit ergens last van tot het moment dat ik op marktplaats iets te koop heb gezet met mijn GSM nummer erbij.....

maybe
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 nov 2004 14:43

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door maybe »

je moet ook nooit op een openbare site je telefoonnummer vermelden. Zet altijd alleen maar een mail adres neer en als iemand dan geinteresseerd is in 1 van je producten geeft hem dan via de mail je 06 door anders is het tegenwoordig vragen om problemen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Bij mijn weten moet je om de 2 jaar opnieuw inschrijven, omdat je inschrijving dan vervalt.
bij mijn weten was dat 5 jaar, maar het kan best veranderd zijn. Het kan bovendien nooit kwaad om even te kijken hoe je staat ingeschreven.

Wat ik buitengewoon brutaal vind, is dat een verzekeraar als Zilveren Kruis mensen benadert met JE en JOU, en je ook blijft bestoken met vragen waarom je nog geen keuze voor hun verzekering hebt gemaakt. Toen ik zei, dat juist dat telefoontje mij heeft doen besluiten om NIET bij ze verzekerd te willen worden, haakten ze verontwaardigd af.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mijn excuus. Je hebt helemaal gelijk:
Belangrijke informatie:

Uw gegevens worden voor vijf jaar opgenomen in het Infofilter-blokkadebestand, daarna worden uw gegevens verwijderd. Indien u uw e-mailadres heeft doorgegeven, dan ontvangt u twee maanden voor het verlopen van de aanmelding een herinnering.

Uw gegevens worden ter blokkade aangeboden bij de bedrijven en organisaties die zijn aangesloten bij de Stichting Infofilter. Op deze wijze kan ervoor worden gezorgd dat u van deze bedrijven en organisaties geen aanbiedingen meer ontvangt. Het is van groot belang dat de door u opgevoerde gegevens volledig en correct zijn om onder meer doublures of een verkeerde registratie te voorkomen.

Uw gegevens worden voor geen ander doel verwerkt dan hierboven beschreven.

Bent u er zeker van dat u geen commerciële aanbiedingen meer wenst te ontvangen per post, vaste of mobiele telefoon? Vul dan hier uw gegevens in.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Mijn excuus. Je hebt helemaal gelijk:
geeft niets, twee jaar is wat mij betreft ook ruim voldoende. Ben je toch iedere jeer 730 dagen van die ellende verlost.

Tegenscript is ook een idee, ik had ergens een vragenlijst gevonden, ooit, en die uitgeprint. Iedere keer als een bedrijf mij belde, nam ik het gesprek over, en begon ik tegenvragen te stellen (die twee over het gewicht en schoenmaat hoorden daar ook bij).

Ik moet nog eens een nieuw exemplaar opzoeken.

Hebbes:

http://www.xs4all.nl/%7Eegbg/tegenscrip ... egenscript


Je moet even scrollen naar beneden

Wheeler
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2005 01:20

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door Wheeler »

:D Dit is best grappig, zullen er vele niet zo leuk vinden :!:

8) Als wij het maar leuk vinden en masaal gaan toepassen, dan houdt het vanzelf op denk ik :idea:

krid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2005 22:07

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door krid »

Mensen, bedankt voor de uitleg over het infofilter!

Nu bodejosm43 met het tegenscript komt wacht ik nog heel een met dit filter, ga eerst nog ff adviseurtjes pesten :-) (kan me herinneren dat zoiets ooit in de vpro gids stond)

Ik zeg ook wel: "momentje ik schakel u door", leg dan de hoorn bij de luidspreker en laat ze een meldtekst horen: "er zijn nog 2 wachtenden voor u, een ogenblik gedult a.u.b...................er zijn nog 2 wachtenden voor u, een ogenblik gedult a.u.b" .......Dit loopt oneindig door ...... tuut tuut tuut tuut tuut.;-)


Maar ja meestal is het gewoon zeer storend en dan kan hopelijk het info filter uitkomst bieden.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door Marco Polo »

ga eerst nog ff adviseurtjes pesten
Uiteindelijk zijn het toch ook maar gewoon mensen die hiermee hun brood moeten verdienen en misschien een gezinnetje moeten onderhouden.

Ikzelf zou meteen kiezen voor de optie: http://www.infofilter.nl.

Krijg je achteraf zelf ook geen katterig gevoel.

krid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2005 22:07

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door krid »

Uiteindelijk zijn het toch ook maar gewoon mensen die hiermee hun brood moeten verdienen en misschien een gezinnetje moeten onderhouden
Dat kan wel zijn, maar ik wordt regelmatig zelf lastig gevallen op momenten dat ik zelf aan het werk ben voor mijn brood, en als ik dan meteen aangeef dat ik geen tijd heb voor het telefoontje dan tref je toch zelden iemand die het er meteen netjes bij laat zitten. (..."maar het duurt maar heel even, het gaat nl. om ....... en er zijn vele mensen die hier profeit van hebbben!".....enz. kortom: meestal zeer opdringerige lui, die soms best 'aangepakt' mogen worden)

De een z'n brood moet niet ten koste van een ander gaan, dan toch maar ander werk zoeken...

krid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2005 22:07

Re: Ongewenste Telefoontjes

Ongelezen bericht door krid »

Weet iemand of de volgende telefoonbeantwoorder bestaat?:

#Advertentie verkoper belt.
*Je neemt op.
#Gaat u over de marketing?
*Moment, dan schakel ik u door....

Vervolgens schakel je over naar een vooraf opgenomen meldtekst wat een 'universeel nee' is voor iedereen.

Er bestaat wel tenminste 1 toestel die dit kan, maar die werkt alleen als het nummer is meegezonden en dat is natuurlijk vrijwel nooit het geval dus daar heb je niets aan bij dit soort 'telefoon spam'.

Gesloten