LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
arno888
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2006 08:58

Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door arno888 »

Hallo.

Op zoek naar een navigatiesysteem ben ik tegen het volgende vreemde fenomeen aangelopen; een toch essentieel onderdeel van een navigatiesysteem lijkt mij het te gebruiken kaartmateriaal. Laat nou geen enkele van de bekende leveranciers aangeven bij hun produkt hoe aktueel hun kaarten zijn.........
Het is zelfs nog een graadje erger. Versienummers van kaarten (die zijn er wel) staan nergens vermeld op de verpakking en worden pas zichtbaar na installatie of ingebruikname van het betreffende systeem.
Hierdoor kan het dus gebeuren dat je bij een winkelier een systeem koopt waarvan je niet weet hoe aktueel het is. Als die winkelier dat syteempje dus al een tijdje in huis heeft koop je achterhaalt spul; je kunt het immers niet vooraf kontroleren !!
Het wordt dus hoog tijd dat hier iets gebeurt. Het moet toch niet zo moeilijk zijn op de verpaking van een produkt hierover melding te maken. Iets in de trand van " kaartmateriaal bijgewerkt tot dd-mm-jjjj".
Een soort van houdbaarheisdatum dus.

Of heb ik iets over het hoofd gezien??????????/

arno888

achmed666
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 aug 2005 00:45

Re: Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door achmed666 »

Ja je ziet iets over het hoofd.

Het kan zijn dat dixons, precies jouw TOMTOM al een jaar stoffig in het kastje heeft staan. (wat bijna niet voorkomt gezien de omloopsnelheid van navsystemen).

Je kan er wel direct mee gaan rijden. Maar wat bijna alle systemen aanraden is direct een back te maken van je kaart, en je kaart direct up te daten.

arno888
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2006 08:58

Re: Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door arno888 »

Je mist de kern van mijn betoog ben ik bang.
Wanneer je iets koopt wil je kunnen zien wat je koopt.
Door het ontbreken van deze info op de verpakking moet je maar afwachten wat je krijgt. Wist jij bijvoorbeeld dat wanneer je op dit ogenblik het prog. Route 66 koopt je daar kaarten bijkrijgt die al bijna 2 jaar oud zijn?

arno888

Gasssst

Re: Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door Gasssst »

Je mist de kern van mijn betoog ben ik bang.
Ik geloof dat jij ook wat miste in het antwoord dat je kreeg. Direct updaten betekent dat je een uur na opening van je doos het laatste hebt wat de leverancier in huis heeft. Al ligt het systeem al 5 jaar in de vitrinekast bij de winkelier. Het updaten van kaarten is een continu proces. Er zullen altijd rotondes die vorige week zijn aangelegd wel, en rotondes van 2 weken terug niet zijn bijgewerkt. Afhankelijk van de volgorde waarin de fabrikant de luchtfoto's maakt en de landmeters de wijzigingen nalopen. Ook zijn er soms wijzigingen die in de toekomst gepland zijn al in de kaarten bijgewerkt op basis van de gegevens van de stadsplanologen, terwijl de wijziging zelf is uitgesteld of erger nog, afgesteld. Dat moet dan in latere kaarten weer worden terug veranderd. Natuurlijk zijn er delen van de kaart die sinds 2 jaar niet zijn aangepast. Wat dacht je nu, dat een kaartfabrikant met een knip met de vinger x keer per jaar weer alles bijgewerkt heeft, en daar dan een exacte datum aan kan plakken?
En wat zou je met zo'n datum moeten? Vraag jij als er een bestemming wordt genoemd hoe lang die straat al bestaat?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Volgens mij koop je bij aanschaf van een navigatiesysteem toch ook het recht om x aantal jaar of zo de laatste updates te downloaden via je pc of zo? Dan ben je toch altijd bij de tijd, of mis ik nu ook iets?

achmed666
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 aug 2005 00:45

Re: Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door achmed666 »

Juist de laatstse twee sprekers leven in deze eeuw. Het fijne van de toegenomen techniek is dat de digitalisering van het product inhoud dat je kan updaten.

stel nou je koopt een PC. Je sluit de PC aan op het internet en het eerste wat windows gaat doen is kijkenw elke updates er zijn om het product wat je koopt te laten aansluiten bij de verbeteringen van de laatste seconde.

zo gaat dat ook bij die kaarten. Je koopt eigenlijk geen TomTom met kaart, maar je koopt een licensie op het laatste materiaal dat is uitgebracht.

De kaart, is eigenlijk alleen maar de hardware, het echte product is de licensie.

arno888
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2006 08:58

Re: Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door arno888 »

Hallo,
Kan best zijn dat ik iets fout interpreteer natuurlijk maar op de diversie navigatie fora heerst grootte verontwaardiging dat voor kaart-updates toch betaald moet worden......
Heb jij versie "x" gekocht en de fabrikant komt enkele weken later met "x+1" uit moet je die toch volledig betalen.
Vandaar ook mijn gedachte om de verpakking te voorzzien van een houdbaarheidsdatum !

Maar dit is dan ook mijn laatse stukje hier ! I.p.v. op het onderwerp te reageren krijg je zo'n stelletje belerende figuren als ene Achmed en ene Gast waarmee ik me ik me niet in de vorige eeuw maar eerder in de middeleeuwen waan. Kom je wel vaker tegen hier heb ik ontdekt : dat calvinistische vingertje..............

achmed666
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 aug 2005 00:45

Re: Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door achmed666 »

Je hoeft niet te betalen voor een update!!!!!!!!
Je koopt een licensie!!!!!!!!

Verder fijn dat je weg bent

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door tienepien »

Kom je wel vaker tegen hier heb ik ontdekt : dat calvinistische vingertje..............
Kom je wel vaker tegen hier heb ik ontdekt: boosheid en weglopen als iemand een antwoord geeft wat niet helemaal in je straatje past..............

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Aktualiteit kaartmateriaal van de diverse navigatiesystemen

Ongelezen bericht door S. »

Je moet het beoordelen voor wat het is: een communicatie enkel in geschrifte.
En dat komt altijd enigzins koud en arrogant over, vandaar zeker dat boze weglopen....

Meeslepend schrijven is een gave, moet je heel slim voor zijn.
Het is niet voor niets dat schrijvers zoals Harry Mulisch op handen worden gedragen en goed geld verdienen. Talenten zijn zeldzaam.

En dan gaat het op deze plek ook nog over consumentenzaken.:? Ik raak nou niet bepaald in vervoering wanneer ik zoiets als de consumentengids lees, terwijl deze heel duidelijk en onderhoudend geschreven is.

Hopelijk beetje wijze woorden van S. die helaas geen Heleen van Royen, Saskia Noort of Daphne Deckers is. :wink:

Gesloten