LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kabelnota multikabel

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
hafever
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2006 11:19

kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door hafever »

Ik kreeg vandaag een acceptgiro in m'n brievenbus van Multikabel voor
het komende kwartaal.
Acceptgirokosten: € 1,50 (per maand dus een halve euro).
NUON blijkt niet de enige te zijn die facturen verzend met kosten
erbij voor het gebruik van een acceptgiro. :evil:
Men wil je dwingen iets te doen, wat je niet wilt (automatische incasso),
want dan betaal je die ''administratiekosten'' niet. :roll: :roll:

maicod
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2006 01:30

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door maicod »

ik vind dat de overheid hier eens een stokje voor moet gaan steken. zouden we ons niet kunnen verenigen ?

mijn stadsverwarming (stadsverwarming Purmerend) durft zelfs 1,50 euro PER maand te vragen voor hun acceptgiro (die ik via internet bankieren betaal) !

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door mylo1 »

agis zorgverzekering doet dit ook al...1euro :oops:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Waarom betaal je dan ook nog met een acceptgiro? Betaal per machtiging en je bent overal vanaf.

maicod
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2006 01:30

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door maicod »

wat een stomme reactie. heel veel mensen willen zelf kunnen bepalen op welke dag het bedrag wordt afgeschreven.

hafever
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2006 11:19

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door hafever »

Ik betaal elektronisch (per computer) en toch die € 1,50???
Als ik die niet betaal schakelt Multikabel het roemruchte
incassobureau Intrum Justitia in.
Als ''consument''/afnemer (gedwongen!) ben ik altijd de klos.
Maar goed, ik schakel over op een satellietantenne.
Kan ik meer zien dan die huidige 36 kanaaltjes, waarvan drie (3)
regiozenders(!!??).

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Wubo »

wat een stomme reactie. heel veel mensen willen zelf kunnen bepalen op welke dag het bedrag wordt afgeschreven.

Das gek, wordt je loon ook via acceptgiro gedaan dan?

Als je werkt wil je je geld toch ook hebben op de dag dat normaal gestort wordt, of is afgesproken.
En dan wil je ook niet te horen krijgen dat het een week of 2 weken later gestort wordt?

Dit is hetzelfde als dat firma's gewoon hun geld op tijd vragen voor hun diensten, en als je er zelf voor kiest om de ruimte te nemen dat je het op een ander tijdstip kan doen 'omdat het JOU beter uitkomt'
Tjah, dan is het op eigen verantwoordelijkheid als je daar iets voor moet betalen.

Tiesties
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2006 23:10

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Tiesties »

Betaal per internetbankieren!! Is net zoveel moeite als het invullen van je acceptgiro, maar met als voordeel dat je zelf kan beslissen wanneer en hoeveel je betaald!

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 15 Sep 2006 14:45 door Tiesties


--------------------------------------------------------------------------------

Betaal per internetbankieren!! Is net zoveel moeite als het invullen van je acceptgiro, maar met als voordeel dat je zelf kan beslissen wanneer en hoeveel je betaald!
---------------------------------------------------------------------------------

Er valt niks te beslissen.Je zal je toch aan de tijd
en het bedrag moeten houden.
Neemt niet weg dat internetbankieren reuze makkelijk is.

Heidy
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:42

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Heidy »

bij casema betaal je 1,25 voor de acceptgiro voor kabeltelevisie

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik vind het terrecht dat de accept betalers dit betalen en de automatische niet. Het bedrijf waar ik werk heeft twee mensen in dienst die zich bezig houden met het uitdraaien en versturen van de acceptgiro's. Deze groep acceptgiro's is ook de "probleemgroep" van slechte betalers. Wij vinden het onterecht om de automatische betalers hiervoor te laten dokken.
Het argument van ik wil het moment zelf bepalen maakt bij ons niet uit, de vervaldag van de acceptgiro is gelijk met de dag waarop de automatische incasso's geind worden.

Tiesties
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2006 23:10

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Tiesties »

Weet niet uit welk tijdperk jij stamt Sjors, maar tegenwoordig worden de acceptgiro's automatisch aangemaakt en verstuurd bij bedrijven van de grote van multikabel. En ik weet zeker dat als je de jaarcijfertjes van dit soort ondernemingen zou bestuderen dat er op het postje acceptgiro's een hele dikke winst wordt gerealiseerd.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Wubo »

Het gaat hier ook niet meer om het automatische = tijdbesparing
of goedkoper werken.

Het gaat er ook om dat mensen op tijd betalen, je wilt niet weten hoeveel mensen dat juist via acceptg. doen omdat ze de betaaltijd nog even een weekje op kunnen schorten, of lekker op vakantie gaan en dan een herinnering in de bus hebben liggen na de vakantie.

Als er later betaald wordt, of niet doordat mensen het vergeten, dan moet het bedrijf daar weer achteraan, en dit brengt ook kosten met je mee.
Neem je een dienst af, betaal dan ook op tijd.
Je baas zegt toch ook niet tegen je..

'Ho! w8 even, het komt me nu ff niet uit, ik stort je loon over 3 wkn, goed?'
Dan schiet je ook uit je slof omdat jij je diensten levert, voor een bedrijf is dat net zo.

Je wilt waar voor je geld, en zij willen waar voor hun diensten.

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

1) Het gekke is dat hetzelfde bedrijf zijn eigen rekeningen (van crediteuren dus) 30 dagen onbetaald laat.

Volgens een arrest van de Hoge Raad is 30 dagen namelijk de redelijke betalingstermijn. Dat is 30 dagen na factuurdatum, die meestal na levering ligt. Ieder zichzelf respecterend bedrijf maakt gebruik van die wettelijk toegestane ruimte, want daardoor heb je meer financiele speelruimte. Het mag, dus waarom zou je het niet doen?

Nog mooier: de eigenaar van KBB (VenD, Hema en zo; ik weet niet meer of het de vorige of huidige eignaar geweest is) deelde mee aan de leveranciers van VenD dat ze voortaan twee maanden op hun geld moeten wachten. Dat is dus in strijd met het nederlands recht, maar dat zien we wel vaker bij buitenlandse investeerders die denken dat het nederlands recht meer als grap bedoeld was.

Kortom, als een bedrijf moet betalen dan geeft men zo lang mogelijk niet thuis, maar als men geld moet krijgen, dan blazen sommigen ineens hoog van de toren.

2) Automatische incasso is een financieel voordeel voor de ondernemer. De logica zegt dan dat hij daar een korting voor geeft aan de klant. Betaal je per acceptgiro, dan krijg je dus geen korting. De uitwerking zou hetzelfde zijn (acceptgirobetalers betalen meer), maar de psychologie zou heel wat gezonder en logischer zijn.

3) Automatische incasso is geen recht. Het kan handig zijn voor beide partijen, maar het is niet vanzelfsprekend. Stel je voor dat je bij de kassa komt en de cassiere rukt je portemonnee uit je hand om zelf even het geld eruit te halen. (Want: waarom niet? Wou je soms weglopen zonder te betalen of zo?)

4) Er zou een wettelijk verbod moeten komen op het afdwingen van automatische incasso's. Nu is het regelmatig zo dat je een contract afsluit en daarmee meteen aan een automatische incasso vastzit. Vervolgens ben je bij iedereen contractueel verplicht om te zorgen dat alle incasso's lukken. Dat betekent dat je gedwongen bent een reserve van circa 1000 euro aan te houden op een betaalrekening die geen rente geeft. Voor mensen met een kleine beurs is dat veel geld.

Bij een verbod op afdwingen gaat het er niet om dat automatische incasso niet zou deugen, maar gewoon om het principe. Betalen is een plicht. Maar automatische incasso is geen recht.

Het is net als met voorrang op de weg: je moet het geven, maar je mag het niet zomaar nemen.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Sjors_B »

@Tiesties
ja jij bent bijdehand, denk je dat die mensen de brief tikken en dichtlikken ? Machines draaien niet zomaar hier lopen dus twee mensen voor.

@Kangoeroe
1 Daar hebben onze klanten niets mee te maken, idere nieuwe klant tekend een overeenkomst tot levering van water. Hierin staan duidelijk de plichten en rechten van beide partijen.

Met arresten van de hoge raad hebben we dus niets te maken, vastrechten en vorschotten worden vooruit betaald.

2 De kosten voor automatische incasso worden ook niet door berekend, of we moeten de levering 18 euro per jaar duurder
maken en daarna weer eraftrekken als zijn de korting.

3 Portommonee uit de hand rukken is stelen, bij automatische incasso aan de kassa geef je de cassiere de mogelijkheid geld uit je portomonnee te nemen.

4 Automatische incasso wordt niet afgedwongen
1000 euro ? waarvoor ? De incasso wordt uitgevoerd op de 1e van de maand of later indien dit op zon en feestdagen valt. Dus nooit eerder je weet dus precies wanneer je saldo op je rekening moet hebben.

diny1
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2005 11:17

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door diny1 »

Waar haal jij het lef vandaan, om ons.......acceptgirobetalers te betichten van probleemgevallen?
Wij betalen al onze rekeningen via internetbankieren en moeten even goed meer betalen, maar dat doen wij gewoon, want wij hebben nu de zekerheid dat wij kunnen beslissen over ons eigen geld en wij maken uit wanneer het wordt betaald van onze rekening.
Maar helaas voor jou,je zal het wel niet kunnen begrijpen, betalen wij alles op tijd......probleemgevallen alleen het woord al.
En nog wat, het gaat wel allemaal automatisch, leef jij nog in de oudheid?

gr. gijs

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Beste Sjors, je kan niet lezen. Verder zegt je daar-hebben-wij-niks-mee-te-maken-toontje al meer dan genoeg. Precies de mentaliteit waarmee het bedrijfsleven tegenwoordig verziekt wordt.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door kiz »

De incasso wordt uitgevoerd op de 1e van de maand of later indien dit op zon en feestdagen valt./quote]
bij jullie de 1e van de maand...
de kabelaar doet 't op de 26e (soms de 14e, soms de 28e, soms de 30e, ligt er aan hoe ver ze bij zijn met de boekhouding, blijkbaar)...
het energiebedrijf komt ergens halverwege de maand...
de hypotheekverstrekker op de 1e...
de ziektekostenverzekeraar wil de 3e week...
Dus nooit eerder je weet dus precies wanneer je saldo op je rekening moet hebben.[
Mijn werkgever betaalt per 4 weken... dus niet op een vast tijdstip per maand. Beetje lastig dus. Vandaar dat ik liever acceptgiro's heb, om inderdaad een beetje te kunnen schuiven met de betaling, overigens zónder de wettelijke 30-dagen termijn te overschrijden.

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door HvdC »

Ik geloof ook, dat een huishouden minimaal 1000 euro constant op de betaalrekening moet hebben staan. Automatische betalingen zijn zo makkelijk.

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: kabelnota multikabel

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Zeker, ze kunnen makkelijk zijn, maar dan wel vrijwillig graag.

Ik roep het nog maar een keer: betalen is een plicht van de klant, maar automatische incasso is geen recht van de leverancier/dienstverlener. En daarom moet het afdwingen van automatische incasso's wettelijk verboden worden.

(Nota bene: zelfs de staat heeft/neemt het recht niet.)

Gesloten