LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
2lemon
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2006 16:22

Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door 2lemon »

Beste mensen,

vorig jaar heeft onze Gemeente alle huiseigenaren (van meerdere woonwijken) VERPLICHT hun woningen op te knappen. Om dit te realiseren hebben wij als VVE, 2 Architecten in dienst moeten nemen om de bouwtekeningen en vergunningen rond te krijgen. De architecten hebben toen een kostenraming gemaakt van wat dit geintje de bewoners zou kosten. Aan de hand van deze kostenraming, hebben alle bewoners verplicht (door de gemeente) een extra lening bij hun bank moeten aanvragen.
Nu blijkt dat de goedkoopste aannemer 150.000,00 Euro hoger ligt dan wat de Architecten hadden berekend!
Betekent dit dat alle bewoners (weer de dupe zijn) en hun lening moeten verhogen of huis noodgedwongen moeten verkopen?
Of zijn de Architecten of Gemeente hiervoor aansprakelijk?

Heeft iemand een antwoord, advies of tip voor dit probleem?
PS: het gaat hier om 66 hard werkende gezinnen met lage inkomens.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door gerland »

Waarschijnlijk geen van beide.

De gemeente zeer zeker niet.

Wat hebt u afgesproken met de architecten?
Wat is de waarde van de raming van die architecten?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik neem aan dat de architecten alleen kijken naar de waarde van de spullen en dergelijke die gebruikt worden en niet de eigen kosten van de ondernemer meerekenen.

Maar waarom wordt je verplicht door de gemeente om je huis op te knappen? Dan moet het wel heel dramatisch gesteld zijn.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Walter van V »

ja zo`n aanschrijving moet de gemeente een goede reden voor hebben..!

En wat de kostenramingen betreft: dit hangt af van de afspraken die gemaakt zijn met de architekt.

Overigens vraag ik mij af waarom er al definitieve financieringen zijn gedaan terwijl de offerte van de aannemer nog niet binnen was.

Trouwens: als er een all in afspraak met de architekt is gemaakt regelt de architekt ook alles met de aannemers toch? De architekt had offertes moeten opvragen voordat hij zijn definitieve plan presenteerde.Zijn eigen salaris is ohaook gebaseerd op de omvang van de totale klus, vaak naar rato van de totale begroting.

En ik vraag mij af waarom een architekt is ingeschakeld, die zijn alleen nodig bij structurele verbouwingen (en dan nog...) of nieuwbouw. Voor al het andere ook vergunningsaanvragen is de aannemer voor mij altijd een goede gesprekpartner geweest..Ook voor berekeningen die noodzakelijk kunnen zijn voor de aanvragen kan men daar terecht. of zij hebben er kontakten voor.

Dus: alle afspraken en kontrakten maar eens nagaan!

2lemon
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2006 16:22

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door 2lemon »

De gemeente heeft het verplicht, niet omdat de wijken er zo slecht aan toe zijn maar omdat zij onze stad een nieuwe Imago willen geven.
Waarom geen offertes van aannemers alvorens een lening af te sluiten?
Omdat de gemeente een uiterlijke datum hiervoor had geëist terwijl de Architecten nog met de bouwtekeningen bezig waren. (vlak voor de bouwvak)

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door S. »

Vreemd.

Kan me niet voorstellen dat een gemeente zijn inwoners kan verplichten een bestaand huis, wat blijkbaar in goede staat verkeert, zo aan te passen dat het een andere uitstraling krijgt.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Nee dat kan ik me dus ook niet voorstellen en als ze het nodig willen mogen ze er ook voor betalen. Geen enkele gemeente gaat zijn inwoners verplichten het huis op te knappen om een ander imago te hebben.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Walter van V »

als er geen achterstallig onderhoud is heeft de gemeente volgens mij geen rechten. willen ze een imagoverandering (snap niet hoe je dat bereikt met aanpassing van de panden wanneer ze wel in goede staat van onderhoud verkeren) zullen ze dat zelf als gemeente moeten financieren (uiteraard zonder de OZB en zo te verhogen...)

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door kiz »

als een gemeente een bepaalde wijk (of wijken) aanwijst als "stadsvernieuwingsgebied", kunnen eigenaar/bewoners weldegelijk worden verplicht mee te werken aan renovatie en hiervoor een investering te doen.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door showgirl »

kunnen eigenaar/bewoners weldegelijk worden verplicht mee te werken aan renovatie en hiervoor een investering te doen.
en als je dat geld nou niet kan missen?
of het onnodig vind om hier geld in te steken?
Aan de hand van deze kostenraming, hebben alle bewoners verplicht (door de gemeente) een extra lening bij hun bank moeten aanvragen.
er moet toch een knappe kop aan te pas komen die mij gaat verplichten om een extra lening af te sluiten....

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door SJZ »

er moet toch een knappe kop aan te pas komen die mij gaat verplichten om een extra lening af te sluiten....
Je bent ook niet verplicht om een extra lening af te sluiten hoor. Niemand kan je dat opleggen.

Maar als je een aanschrijving krijgt ben je wel verplicht je pand te onderhouden.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Walter van V »

ja bij achterstallig onderhoud. maar daar schijnt dus geen sprake van te zijn. welke gemeente gaat dit over trouwens?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door S. »

als een gemeente een bepaalde wijk (of wijken) aanwijst als "stadsvernieuwingsgebied", kunnen eigenaar/bewoners weldegelijk worden verplicht mee te werken aan renovatie en hiervoor een investering te doen.
Nee, dat kan niet. Gelukkig niet zeg.
Je zult het geld maar niet kunnen missen.

En ik kan het weten.
Woon ook in zo'n zogenaamd standsvernieuwingsgebied en het enige waar de gemeente grip op heeft is de sociale woningbouw (is nl ook min of meer hun eigendom) en het wegennet.
Wanneer je door wijziging van het wegennet(infrastrucruur) een gedeelte van je tuin in moet leveren, moet de gemeente een onteigeningsprocedure opstarten, wat zo langdurend kan zijn en zulke hoge (juridische) kosten met zich meebrengt, dat meestal gekozen wordt voor een goedkopere oplossing. Oftewel; een bocht in de weg. :wink:

Op bestaande koopwoningen hebben ze geen grip, of het onderhoud moet zo achterstallig zijn of de woningen zijn gevaarlijk door verzakking oid.

Bij iedere voorgenomen wijziging van je woongebied, krijg je eerst een concept-plan toegestuurd en kun je bezwaar indienen of naar een voorlichtingsavond gaan.
Heb ergens nog een 3 centimeter dikke stapel met dergelijke concepten liggen waarvan de 1e van eind jaren 90 dateert.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Architect of Gemeente Aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NAK »

als een gemeente een bepaalde wijk (of wijken) aanwijst als "stadsvernieuwingsgebied", kunnen eigenaar/bewoners weldegelijk worden verplicht mee te werken aan renovatie en hiervoor een investering te doen.

Mits de gemeente heeft voldaan aan alle wettelijke verplichtingen en de gemeenteraad haar toestemming heeft verleend.

Tip: Dien een klacht in bij de Nationale Ombudsman.

Gesloten