LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mobiel opwaarderen geblokkeerd voor jeugdigen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ingrid1962
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2006 11:42

mobiel opwaarderen geblokkeerd voor jeugdigen

Ongelezen bericht door ingrid1962 »

Mijn zoon van 13 jaar heeft bij de ABN AMRO bank een eurostyle rekening waarop zijn zakgeld en vergoeding van zijn folderwijk wordt gestort. Hij heeft net als zoveel jongeren een eigen mobiele prepaid telefoon. Deze telefoon kan je opwaarderen met een een opwaardeerkaart of mobiel opwaarderen via de bankrekening. Je geeft de provider dan eenmalig toestemming door middel van een pincode om het opwaardeerbedrag van je rekening te schrijven. Het voordeel hiervan is dat je 20 % en soms wel meer gratis krijgt. U snapt natuurlijk wel dat dit voor een knul van 13 jaar gunstig is.
Dit ging tot op heden goed. Hij waardeerde zijn beltegoed op via de bank en kreeg dan gratis belminuten erbij. Tot afgelopen woensdag, 20 september, hij dit weer wilde doen en toen bleek dat ABN AMRO de jongeren rekeningen had geblokkeerd voor telefoonproviders. Zodat telefoonproviders hier geen bedragen meer van af konden schrijven. Na telefonisch contact met de ABN AMRO is dit ter bescherming van de jongeren, zeggen zij. Maar dit houdt in dat deze jongeren geen korting meer krijgen op hun belminuten en opwaardeerkaarten moeten kopen. Nu blijkt opeens dat niet wij, als ouders, maar de ABN AMRO deze verantwoordelijkheid overneemt. De ABN AMRO vergoed niet de belminuten die deze jongeren nu hierdoor moeten missen. ABN AMRO bood geen enkele oplossing. Telefoonproviders kunnen dus geen bedragen van jongeren rekeningen meer innen, ondanks de toestemming van ouders en de rekeninghouders zelf. Geen enkele brief hieromtrent hebben wij gekregen en op de vraag wanneer dit was ingegaan kon geen juist antwoord woren gegeven. Volgens ABN AMRO is het alleen ter bescherming voor jongeren die torenhoge telefoonrekeningen hebben. Maar onze zoon, die wel verantwoordelijk kan om gaan met zijn geld, is hierdoor wel de dupe. Niet de ABN AMRO is de wettelijk verantwoordige maar dat zijn wij als ouders ten alle tijde!!! Jongeren die niet met hun belgedrag en hun rekening om kunnen gaan dienen door hun eigen ouders beschermt te worden en niet door de ABN AMRO. :twisted:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: mobiel opwaarderen geblokkeerd voor jeugdigen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik denk dat de bank hier in het verleden slechte ervaringen mee gehad heeft en dus in haar eigen rechten wil beschermen. En dat mogen ze gewoon, voorwaarden mogen altijd veranderd worden.

Als je het er niet mee eens bent is het enige wat je kunt doen naar een andere bank gaan.

ingrid1962
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2006 11:42

Re: mobiel opwaarderen geblokkeerd voor jeugdigen

Ongelezen bericht door ingrid1962 »

Natuurlijk Dilbert ben ik met je eens dat de bank zich wil beschermen. Maar dan kan je toch eerst een berichtje sturen naar die mensen. Wij zijn al 40 jaar klant bij de ABN AMRO en hebben daar bijna al onze zaken lopen. Dan mag het toch geen moeite zijn om je te berichten dat dit niet meer kan.
De klachtenservice kan je ook niet gebruiken van de ABN Amro. Daar mag je maar 100 woorden voor gebruiken en mijn klacht was zodanig lang dat het niet geaccepteerd werd. Ik heb het nog in minder woorden geprobeerd maar dan haal je het verhaal uit zijn contex en dat vind ik niet juist.[/i]

vuurvos
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 jan 2005 23:11

Re: mobiel opwaarderen geblokkeerd voor jeugdigen

Ongelezen bericht door vuurvos »

Ik vind dit juist een hele goede actie van de ABN AMRO! Je hoort op moment al genoeg verhalen van scholeren etc die zich vanwege een mobiel o.d. diep in de schulden steken. Dat zij nu verantwoordelijk gedrag gaan vertonen als bank vind ik alleen maar een stap in de goede richting. Vergeet niet dat deze jongeren vaak nog tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen, want ze weten niet altijd wat ze doen. We hebben het tenslotte niet over een ijsje van een Euro.

Dit is in mijn ogen een goede actie van de ABN AMRO. Ik hoop dat er meer bedrijven komen die hun verantwoordelijkheid nemen en ook eens laten zien dat het verstandiger kan.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: mobiel opwaarderen geblokkeerd voor jeugdigen

Ongelezen bericht door kiz »

Ik denk dat de bank hier in het verleden slechte ervaringen mee gehad heeft en dus in haar eigen rechten wil beschermen.
Als e.e.a. met medeweten en instemming van de ouders gebeurt, dan zie ik het probleem van de bank niet; de ouders erkennen hiermee duidelijk hun wettelijke aansprakelijkheid.
Overigens zijn ouders per definitie wettelijk aansprakelijk voor kinderen van 13 jaar, dus de bank zal hoe dan ook wel uit de kosten komen.
Ik kan het nog plaatsen dat een bank een dergelijke blokkade op een jongerenrekening legt, maar niet dat dit niet door de wettige vertegenwoordigers van de jongere opgeheven kan worden.

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: mobiel opwaarderen geblokkeerd voor jeugdigen

Ongelezen bericht door joopataa »

Natuurlijk is het uitgangspunt van elke bank om meer geld te verdienen en daar is op zich niets mis mee. Als de bank dus een dergelijke maatregel neemt kost hun dat geld en moet daar echt wel een hele goede reden voor zijn. Misschien dat ingrid1962 haar kinderen inderdaad daar goed mee om kunnen gaan zal het toch maatschappelijk een groot probleem zijn anders deden de banken dit niet.Vorm van verantwoord bankieren en daar zouden we blij mee moeten zijn. :idea:

Joopataa

Gesloten