LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overblijven

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Dorinda Verhoeven
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2006 13:09

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door Dorinda Verhoeven »

ik heb nog een aanvulling op het bericht wat ik net stuurde. Ik vind dat het ook tijd wordt dat de overblijfmoeders die daar staan natuurlijk omdat ze het leuk vinden maar vooral voor de kinderen van een ander totaal geen respect krijgen, meestal. Zolang het goed gaat gaat het ook goed. Maar als het niet goed gaat trekken de ouders wel aan de bel. We moeten met z'n allen er toch voor gaan dat er verantwoord met onze kinderen om wordt gegaan, ons dierbaarste bezit. Een kind moet een stukje rust vinden en zich ook veilig voelen en met een goed gevoel dan weer 's middags de les in komen Bij ons willen de vrijwilligers zelfs graag een cursus of een EHBO opleiding omdat ze dan beter kunnen handelen bij calamiteiten. Iedereen wil toch dat zijn kind goed opgevangen wordt als er iets gebeurd. De mensen die bij ons in dienst zijn, zijn verplicht een opleiding/cursus te volgen en de volledige EHBO te halen

idi
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 nov 2005 13:51

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door idi »

Beste Dorinda Verhoeven,

hoe kom je erbij dat de ouders te belabberd zijn om de extra kosten voor de TSO te willen betalen? Wel erg generalistisch uitgedrukt.
Wellicht verkeer jij in dat soort kringen van ouders maar je slaat geheel de plank mis.
Het gaat erom dat de TSO een officieel instrument moet worden waar ieder kind/ouder recht op heeft; en dat daar een betaling tegenover staat is niet meer dan terecht!
Maar dan dezelfde oplossing als BSO a.u.b.!

Dorinda Verhoeven
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2006 13:09

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door Dorinda Verhoeven »

Beste idi,
ik ben het helemaal met je eens maar reageerde op de reactie die ouders gaven in de uitzending:"het was al duur genoeg". Dat daar vanuit het ministerie ook een vergoeding tegenover moet komen te staan ben ik het ook mee eens. De kwaliteit kan daardoor gehandhaafd blijven

schaatsje
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2006 13:19

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door schaatsje »

Waarom moet er iets verandert worden als het goed loopt op een school. Ook wij zijn opgeleide ouders voor het overblijf en bekend met de kinderen op onze school. Waarom moeten er overblijfmoeders komen of worden aangenomen die niets met de school te maken hebben. En die er ook nooit is als een ouder wat wil vragen. Volgens onze gegevens mag iedereen tussen de 15 en 100 jaar solliciteren.
Dit lijkt ons erg ver gaan. Blijf met je handen van de overblijf af als alles volgens de regels verloopt.

Toolboy

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik heb een??? bij 300 kinderen die overblijven.
Zijn er basis scholen in nederland waar 300 kinderen overblijven

Dorinda Verhoeven
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2006 13:09

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door Dorinda Verhoeven »

Beste Schaatsje,

als het goed loopt is het toch goed en dat jullie opgeleid zijn is toch helemaal geweldig. Je moet niets veranderen wat goed loopt, maar op heel veel plaatsen loopt het niet goed. Ook wij werken met de ouders van de basisschool zelf, juist omdat ze de kinderen kennen. Alleen geven wij ze als ze willen wat extra begeleiding en ondersteuining. vaak hoor je dat ouders het niet leuk vinden bij calamiteiten dat ze contact op moeten nemen met de ouder van misschien wel een klasgenootje van hun eigen kind. Dit soort gesprekken voeren wij dan, zodat de OBKalleen lekker met de kinderen bezig kunnen zijn. Ook nemen wij alle administratie uit handen en nemen vaak iemand uit de groep OBK aan die dat eigenlijk al jaren deed maar daar nooit voldoende voor betaald werd en dus volgens ons daar nooit de juiste waardering voor gehad heeft. Ouders hebben vaak niet in de gaten hoeveel organisatie erbij komt kijken. Bij ons is de leeftijdscatogorie momenteel van 20 t/m 70 jaar dus ook dat is hetzelfde als bij jullie. Jammer dat je het zo leest, ik vind juist dat jullie wat meer waardering zouden moeten krijgen en dat daar ook iets tegenover moet staan. Dit kan vaak niet omdat allerlei regeltjes dit onmogelijk maken.
Laatst gewijzigd door Dorinda Verhoeven op 22 nov 2006 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Dorinda Verhoeven
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2006 13:09

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door Dorinda Verhoeven »

Beste Toolboy,

wij organiseren op 8 basisscholen het overblijven en er is inderdaad één school waar van de 600 leerlingen er 300 overblijven. Op vrijdag is het hier rustig, dan blijven er "maar" 90 kinderen over. De andere scholen waar wij zitten hebben aantallen tussen de 150 en 200 kinderen per dag. Meestal is het op maandag en vrijdag iets rustiger.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik woon in een stad. Wij zijn naar een andere wijk verhuisd onze kinderen konden in deze wijk niet op school omdat de scholen geen plaats hadden. Mijn kinderen moeten wel overblijven omdat ik het bijna niet haal in zo'n kortre tijd halen en brengen en eten.
Ik betaal overigens wel voor dit overblijven en ook betalen wij elk jaar mee an nieuw speelgoed enz.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door eeliane »

BIj ons op school zitten 550 kidneren waarvan er 545 per dag overblijven, 5 gaan er dus maar naar huis waarvan 1 van mij. Maar dat terzijde.
Ze hebben 3 kwartier tussen de middag waarvan ze een kwartier boterhammetje eten en met jas aan en jas uit een half uurtje buiten spelen, nou dat kan een moeder prima leiden hoor, daar heb je geen deskundige voor nodig.
Wat bij ons alleen een probleem is dat er bijna geen moeders zijn te vinden.
Ik zou vinden dat er 2 moeders op 1 klas komen te staan, en wel verplicht de moeders die hun kind ook laten overblijven een aantal dagen. Dat doen sommige scholen ook, maak je gebruik van de overblijf een paar dagen moet je 1x per maand zelf ook in de klas overblijven. Als de moeders niet mee willen werken gooi je gewoon de prijs omhoog daar er dan een opgeleide moet worden aangetrokken.

Toolboy

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door Toolboy »

Als nou eens bijstandsuitkering gerechtigden hiervoor in aanmerking zouden komen.
Om de plaats van de overblijf moeders/vaders over te nemen.
Slaan we dan niet 2 vliegen met een mepper

astrid789
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2006 23:57

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door astrid789 »

Op onze school gaat de hele overblijfregeling per 1 januari op de schop. Dit alles is te wijten aan de veranderde fiscale regels. Toen wij begin 2006 onze overblijfstichting opgericht hebben, vroegen wij de belastingdienst of de reducties, die onze overblijfouders met het helpen, op het overblijfgeld van hun kinderen als vrijwilligersvergoeding moest worden aangemerkt. Hierop kregen wij het antwoord dat dit inderdaad het geval was, mits we maar onder de 1500 euro per jaar bleven. Dit was in alle voorkomende situaties het geval, dus we dachten een geweldig systeem neergezet te hebben. Ons maximale tarief is 1,65 per keer. Als een ouder eens per 2 weken een keer komt helpen bij het overblijven krijgt hij/zij hiervoor een korting op het overblijftarief, waardoor hij/zij voor zijn/haar kinderen slechts 0,45 per kind per keer betaalt. De overblijfouders krijgen dus geen directe vergoeding. Dit systeem werd door een heel groot deel van de ouders ondersteund.
Met de huidige ontwikkelingen, kunnen wij de reducties niet meer verantwoorden, aangezien deze omgerekend de 4,50 per uur overschrijden.
E.e.a. heeft ertoe geleid, dat wij ons genoodzaakt zien ons systeem per 1 januari 2007 op te heffen. We zijn zoekende naar een oplossing, maar wij vrezen dat het voor sommigen niet meer betaalbaar zal blijken.

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door 48609 »

Ben het vaak oneens met een paar mede-forummers maar deze keer niet.
Ik begrijp niet waarvoor ouders er niet voor willen kiezen om thuis te zijn en hun kinderen niet te dumpen. Of het nu overblijven is of 1 van de vele andere opvangmogelijkheden.
Wat mij betreft moet dit alleen toegestaan worden bij 1 oudergezinnen, en dan gratis. De rest fors betalen voor dit zwaktebod!

Toolboy

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door Toolboy »

Nummer
U bent hier geen partij en weet niet waar u over schrijft.
u begrijpt totaal niet waar het over gaat.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door kiz »

48609 is waarschijnlijk het jaar vóór Christus dat ons nr. geboren is... en ook sommige andere posters lijken m.b.t. dit onderwerp afkomstig uit het tijdperk dat het recht van "moeder de vrouw" was beperkt tot het aanrecht.

In de huidige maatschappij waar meisjes al jarenlang gestimuleerd worden om een zo hoog mogelijke opleiding te behalen, waar de kranten vol staan over het feit dat meer mensen moeten "participeren" op de arbeidsmarkt om de "kosten van de vergrijzing op te vangen" is het niet meer dan normaal dat vrouwen een baan hebben. De meeste vrouwen werken al parttime en zitten 's middags met een ouderwets kopje thee + koekje op het jongvolk te wachten. De baan waarbij je tijdens de lunch even een uurtje weg kan om je kinderen thuis te laten eten moet nog gecreëerd worden. In ons omringende landen is het al heel lang gebruikelijk dat de kinderen de gehele dag op school doorbrengen, in sommige landen zelfs inclusief ontbijt en warme maaltijd. De arbeidsparticipatie van met name vrouwen is in die landen ook hoger dan hier, en ook de omvang van de dienstverbanden is groter dan hier. Wij zijn kampioen part-timen juist OMDAT we baan en gezin combineren en daar van overheidswege minder voor geregeld is dan in ons omringende landen.

De overheid had m.i. beter van de overblijf af kunnen blijven, aangezien het op vele plaatsen in dit land al tot tevredenheid van velen geregeld was; de overheidsbemoeienis leidt in dit geval slechts tot frustratie en kostenverhoging.
En voor de goede orde: overblijfkosten zijn niet aftrekbaar en komen niet voor enige vergoeding in aanmerking. De voorgespiegelde tariefstijgingen komen dus geheel voor rekening van de ouders die hier gebruik van maken.

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door 48609 »

Nummer
U bent hier geen partij en weet niet waar u over schrijft.
u begrijpt totaal niet waar het over gaat.
Het feit dat iemand een andere mening heeft wil nog niets zeggen over het referentiekader waaruit gesproken wordt en het al dan niet aanwezige kennisniveau over het topic-onderwerp
Wij hebben heel bewust gekozen om de eerste jaren van onze kinderen 1 ouder thuis te laten zijn om er voor hen te zijn. Daar hebben zowel wij als de kinderen erg van genoten.
Hierdoor wel een wat kleiner huis gekocht, 1 middenklasse auto, 1 x per jaar minder op vakantie.
Het gaat om keuzes maken en zelf de verantwoordelijkhied nemen hiervoor zonder te teren op de overheid of een werkgever

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Ik ben het niet vaak met nummertje eens maar hierin sta ik volledig achter hem/haar.

Toolboy

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dan heeft u beiden geen idee waar het over gaat.

Het gaat om de 3 kwartiertjes overblijven tussen de middag.
Dat geld niet voor elke dag maar ook voor af en toe .
Het heeft niets te maken met zelf voor je kinderen zorgen!!
Het gaat over overblijven tussen de middag.

COMPRENDE

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door 48609 »

Mijn kinderen hoeven niet over te blijven. Ze gaan fijn thuis een boterhammetje eten

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door G7 »

He ja fijn, thuis een boterhammetje eten tussen de middag. Doet me aan vroegah denken. Nostalgie..... gezellig. Paps komt tussen de middag ook nog thuis van de fabriek met de fiets en mams zorgt voor de bammetjes. Jaren 50-60?

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Overblijven

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Niks jaren 50-60 trouwens dat doet me ook aan vroeger denken want ik bleef vroeger ook niet over :wink:

Gesloten