LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronden bij Albert Heijn

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bot321 »

Ik ga gewoon niet meer naar AH. Verder ga ik zo veel mogelijk pinnen. Vraag wel eerst of het me geld kost, want anders doe ik het natuurlijk niet
.

Hier in Nederland kost alles geld dus geen boodschappen meer doen.
Overigens wordt er wel een drukte gemaakt hoor om een paar centen.
Als het me 50 keer overkomt in een week ben ik een euro meer kwijt
Daar ga ik mij echt niet druk om maken hoor.Ik is nml zunig op mijn
hart. :wink:

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Martin1976 »

inderdaad beetje overdreven die hele discussie over 1 cent bij Albert Heijn, leuk ook voor de mensen die achter je in de rij staan dat je:

1) eerst 59 centen zit uit te tellen
2) uitgebreid met de cassiere in discussie gaat over 1 cent
3) je druk zit te maken en voor irritaties zorgt
4) uiteindelijk niets koopt en iedereen dus voor niks heeft staan te wachten

de afrondingen vallen even vaak in je voordeel uit, als in je nadeel, gewoon accepteren en je alleen druk maken over zaken die er echt toe doen!

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door G7 »

Inderdaad. Als ik in het (euro)buitenland ben, laat ik ze altijd die paar centen houden, want wat moet ik er hiermee? Ik ga er hier in de winkel ook echt niet moeilijk over lopen doen.

Fijn Martin1976, dat je er ook weer bent. Ik had je bijdrage al gemist hier op het forum. Maar zo te zien, ben je weer duidelijk aanwezig. :D

Gezellig! :wink:

Wiley
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2006 22:35

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Wiley »

Heeft er iemand al eens bij stilgestaan dat het vooral een actie van die ene kassiere was en dat niet de hele AH directie achter haar stond te roepen dat het echt niet door de beugel kon, die 59 cent?
Misschien was alleen zij zo principieel en wordt hier met het gemak van de wereld dan maar de hele keten 'aangeklaagd'

ridder80

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door ridder80 »

ah heeft gelijk omdat ze aangegeven hebben om af te ronden
en alleen afgeronde bedragen kunnen we intypen in de kassa dus bedragen die eindigen op 0 of 5 cent
mvg

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

ah heeft gelijk omdat ze aangegeven hebben om af te ronden
en alleen afgeronde bedragen kunnen we intypen in de kassa dus bedragen die eindigen op 0 of 5 cent
mvg
Dit is nonsens.

Het afronden mag alleen op het eindbedrag, en niet tussentijds. Je zou dan op het eind veel grotere verschillen krijgen, als het klopt wat jij zegt.

Het verschil tussen de werkelijke en de afgeronde prijs bedraagt hooguit 2 cent.

Ik heb al eens eerder een rekensommetje gemaakt, waarbij het verschil altijd in het nadeel van de klant uitvalt. Stel: je gaat 2 keer per week boodschappen doen, en je bedrag komt iedere keer uit op 49,99 euro.

Dan kom je op jaarbasis uit op een verschil van 1,04 euro in je nadeel. Uiteraard is dit gebaseerd op een extreem voorbeeld, want hoe vaak gebeurt het vervolgens dat het afronden in je voordeel uitvalt?

Per saldo zal het voor- of nadeel op jaarbasis hooguit enkele centen zijn. Maar de principielen hier maken zich wel voor een veelvoud daarvan druk.

Dus nogmaals mijn vraag: zijn jullie net zo principieel, wanneer het totaalbedrag in je voordeel uitvalt?

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door caruso »

Four eyes:
Volgens mij heb je nog een brilletje nodig!
ga eerst op dit forum eens op zoek naar onderwerpen over afronden, dan kom je er achter dat deze afspraak al lang bestaat! Ook staat dit aangegeven op de deur, of de nabijheid daarvan, dat "hier bedragen worden afgerond"
je bent dan vrij in je keuze of je wel of niet daar je boodschap wilt doen!

Ridder80: klets niet uit je nek! AH heeft scanning-kassa's dus wordt er niets aangeslagen! Lariekoek en apekool!

etab
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2005 15:20

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door etab »

Jammer dat de pro afronding types hier discussies direct neersabelen.
Men is blijkbaar niet in staat om een principe discussie los te zien van de hoeveelheid geld die de discussie meebrengt.
De stelregel wat er geprijst is moet je betalen lijkt mij legaal.

Want als voor AH die centenkwestie zo belangrijk is. Moeten ze de prijzen niet op 99 ct neerzetten. De enige reden waarom ze dat doen is dat 0,99 er goedkoper uitziet dan 1,00 euro.

Daarnaastw as de discussie van afronden niet dat je niet gepast mocht betalen, maar dat men de centen niet in de kassa heeft.
Ik mag gepast betalen maar de winkel betaalt afgerond terug. Dat was de bedoeling. In het begin lieten de winkels op het journaal nadrukkelijk weten dat gepast betalen bleef kunnen! Maar die opmerking is men blijkbaar vergeten.

Daarnaast kunnen de handige rekenaars natuurlijk berekenen dat ik een risico van circa 1 euro plus of min loop.
Feitelijk klopt dat niet. Want ik kan alle centen die ik krijg niet meer kwijt straks en dat zijn er wat meer.

De winkels kunnen dit dus oplossen door geen centen meer in hun prijsstelling op te nemen.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door tienepien »

Mjah, en dat kost je uiteindelijk veel meer geld.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Etab, je betoog klopt niet helemaal.

Ik ga uit van een compleet negatief verhaal. Met andere woorden, dat je altijd 1 of 2 cent moet bijbetalen. Als je dat iedere keer gebeurt bij het doen van je boodschappen bij de supermarkt, of voordeeldrogisterij, dan zal de schade die je erdoor hebt, die ene (laten we dan zeggen 2) euro niet overstijgen.

Jij kan je losse centen weldegelijk kwijt. Door ze op te sparen en eens in de zoveel tijd bij je bank aan te bieden. Ik heb dat een paar keer gedaan bij de postbank, en het kostte mij niets. Ik moest het weliswaar op mijn spaarrekening storten, maar wat maakt dat nou uit? Ik haal het er aan de andere kant even goed weer vanaf.

Ik ben niet zonder meer PRO-afronden, dat zeker niet. Maar ik geef wel duidelijk aan dat het principieel blijven hier niets anders is dan mieren-n.eu.kerij..........

Gasssst

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Gasssst »

Feitelijk klopt dat niet. Want ik kan alle centen die ik krijg niet meer kwijt straks en dat zijn er wat meer.
Nee, want de eerstvolgende keer dat u € 1,10 af te rekenen heeft betaalt u met 1 euro en 10 losse centen, en bent u de verkregen centen van ten minste 5 afrondingsbeurten weer kwijt. De cent is nog steeds een wettig betaalmiddel.

Voorts gaan er een aantal misvattingen in deze hele discussie rond. De eerste is dat de afronding kracht van wet zou hebben. Dit is niet aan de orde. Er is maar één land in Europa waar dit wel het geval is, en dat is Finland. Daar zijn zowel de 1 als de 2 cent direct in 2002 al uit het muntstelsel verdwenen en daar zou het dan ook niet eens mogelijk zijn de betaling van het pak musli van 59 cent exact contant te voldoen. In Nederland hebben we het ook gehad met de cent in het guldentijdperk. Hiervoor is wetgeving door het Ministerie van Financiën uitgevaardigd waarbij de cent wel als de kleinst mogelijke rekeneenheid werd gehandhaafd, maar niet meer als wettig betaalmiddel. Ook toen kon een pak musli van 59 cent niet meer worden betaald met 11 stuivers en vier centen, vanwege het feit dat alleen de stuivers wettig betaalmiddel waren en de 4 centen chartaal in principe 4 waardeloze stukken koper waren.

De tweede misvatting is dat alleen het aangeven van de winkelier dat er in de winkel wordt afgerond door de klant zou worden geaccepteerd zodra hij binnen stapt. Winkelregels, zoals een verplicht mandje of looprichting, of afronding kunnen worden opgevat als algemene voorwaarden, op basis waarvan de winkelier de klant de toegang tot de winkel kan ontzeggen als hij hier niet mee accoord zou gaan. Echter, algemene voorwaarden die in strijd zijn met de wet, of als de gebruiker voorwaarden hanteert die de koper beperken in zijn wettelijke rechten kunnen als zijnde onredelijk bezwarend vernietigbaar zijn. De verplichting van de klant is om de prijs te betalen, en die van de winkelier om het artikel in het bezit van de klant over te dragen, en deze moet het ook leveren tegen de oorspronkelijk aangeboden prijs tenzij het aannemelijk te maken is dat de aangegeven prijs op een onjuistheid berust, als bijvoorbeeld bij een kiloblik caviaar het bedrag voor de komma op de grond gevallen is. Er is geen obstructie voor de winkelier om bij betaling van de prijst van 59 cent in contanten het eigendom van het pak musli over te dragen.

De derde misvatting is dat een winkelier een wettig betaalmiddel kan weigeren. Dit is gedeeltelijk waar. De winkelier kan rechtmatig gepaste betaling vragen en hij hoeft niet te wisselen. Op die manier kan hij de 200 eurobiljetten weigeren bij de alledaagse boodschappen. Wel is hij verplicht een gepaste betaling in wettige betaalmiddelen te accepteren, en de cent valt daar ook nog steeds onder.

Tegen de topicstarter zou ik willen zeggen uw grieven jegens de Albert Heijn zodanig aan te passen dat u pint bij bedragen op 3,4,8 of 9 cent en contant betaalt bij 1,2,6 of 7 cent. U geniet dan altijd het afrondingsvoordeel en verdient 12 cent op elke 10 keer dat u boodschappen doet.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

De derde misvatting is dat een winkelier een wettig betaalmiddel kan weigeren. Dit is gedeeltelijk waar. De winkelier kan rechtmatig gepaste betaling vragen en hij hoeft niet te wisselen. Op die manier kan hij de 200 eurobiljetten weigeren bij de alledaagse boodschappen. Wel is hij verplicht een gepaste betaling in wettige betaalmiddelen te accepteren, en de cent valt daar ook nog steeds onder.
Met andere woorden, wat mij is overkomen bij Bristol, een aantal jaar geleden alweer, men weigerde daar een biljet van 100 euro aan te nemen, omdat men beweerde het niet te kunnen wisselen (terwijl men klaarblijkelijk 2 biljetten van 50 euro wel zou hebben geaccepteerd), dat zou ook volgens jou niet door de beugel kunnen, wanneer het een aankoop van 89 euro betreft.

In de winkel was nergens een aanduiding te vinden dat het biljet niet werd geaccepteerd, en bovendien had men nota bene een vals-geld detector naast de kassa staan.

Ik kon er met mijn verstand niet bij, dat men niet kon wisselen, en heb dat later ook kenbaar gemaakt aan Bristol. Men zweeg echter in alle talen. Je zal het met mij eens zijn dat 100 euro in een supermarkt een behoorlijk groot bedrag is, maar in een schoenwinkel (zeker bij aankoop van 2 paar schoenen) ligt het meer in de verhouding met de prijs van de artikelen. Ik neem aan dat je dat toch ongeveer bedoelt te zeggen.......

Overigens: wanneer een klant voor 100 of 200 euro boodschappen doet bij Albert Heijn, zal de bedrijfsleider sterk in zijn schoenen moeten staan om een biljet van 100 of 200 euro te weigeren. Niet dat ik klanten vaak die bedragen zie afrekenen wanneer ik aan de kassa sta, maar gezinnen met kinderen, daar zal dat toch eerder regel dan uitzondering zijn......

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Inderdaad. Als ik in het (euro)buitenland ben, laat ik ze altijd die paar centen houden, want wat moet ik er hiermee? Ik ga er hier in de winkel ook echt niet moeilijk over lopen doen.

Fijn Martin1976, dat je er ook weer bent. Ik had je bijdrage al gemist hier op het forum. Maar zo te zien, ben je weer duidelijk aanwezig.

Gezellig!
zo is dat G7! good to be back, altijd kritisch en eerlijk, maar met een vrolijke noot! :D Ben blij dat jij ook er ook altijd nog bent!

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door four-eyes »

Goeie reactie van Gasssst. Ik heb al een paar keer gezegd dat die ene rotcent mij gestolen kan worden. Het is een combinatie van factoren geweest waardoor ik weigerde om die cent te betalen. Ten eerste was de klant voor mij haar bonuskaart kwijt. Ze was uitgebreid aan het zoeken en dus had ik ruim de tijd mijn centen uit te tellen en gepast klaar te leggen. Ten tweede zat de prijs van het pak muesli in mijn hoofd: 59 cent. En ten derde was ik dat afrondgedoe gewoon vergeten. Pas toen de cassiere mij erop attent maakte dat ik 1 cent meer moest betalen terwijl er op de kassa een bedrag van 59 cent stond (!!!!), pas toen dacht ik: ja, doei, ze kan me wat.
Ten vierde had ik me al geruime tijd rot geërgerd aan de klantonvriendelijkheid van dat filiaal, Neringpassage, Lelystad. Ik moest er altijd mijn kassabon nakijken en altijd bleek dat ze te veel berekend hadden waardoor ik naar de balie moest, in de rij moest staan, boodschappen weer uitladen enz. om het te veel betaalde weer terug te krijgen.
Dit alles flitste door mij bij heen toen de cassiere 1 cent meer wilde hebben.
En dat het om een zeer klantonvriendelijk filiaal gaat blijkt wel, want ik kreeg het pak muesli niet mee. Ik kwam daar al JAAAAAREN !
Heb vandaag per e-mail een lauwe en plichtmatige reactie gekregen van de klantenservice van AH. Kreeg het standaardverhaal over afronding te horen. Tja ...
En nou een ander verhaal. Ik kreeg van de week bij Jumbo een cadeaubon van 10 euro. Alleen maar omdat ik een opmerking had gemaakt over het warm snijden van brood waardoor alle boterhammen aan elkaar geplakt zaten. 10 EURO !!!!! Ik viel zo wat van mijn stoel. Dat had ik echt niet verwacht en het had ook niet gehoeven van mij. Dat is wat je noemt service. Niet wat AH doet. Die jaagt een jarenlange klant om 1 cent de deur uit.

Gasssst

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Gasssst »

maar in een schoenwinkel (zeker bij aankoop van 2 paar schoenen) ligt het meer in de verhouding met de prijs van de artikelen. Ik neem aan dat je dat toch ongeveer bedoelt te zeggen.......
Nee, ik bedoel precies te zeggen wat ik zei. De winkelier is verplicht om elk wettig betaalmiddel te accepteren maar mag vragen om gepaste betaling. Wisselen is van nature bijna onontkoombaar, en meestal naar de wens van beide partijen in het normale handelsverkeer. Maar het is geen verplichting. De winkelier kan als hij liever geen 100 eurobiljetten ontvangt er voor kiezen om gepaste betaling te vragen. Met een derde paar schoenen erbij had hij bij een totaalbedrag van 120 euro het biljet niet mogen weigeren. Ook de supermarkt moet een 200 eurobiljet accepteren als op de kassa 200,05 staat.
Waarom men in Nederland zo heftig reageert op onze allergrootste en allerkleinste valutaeenheden is mij ook niet duidelijk. Van de zomer in Frankrijk verschijnt in de supermarkt vanonder de kassa net zo makkelijk een rolletje nieuwe centen om te kunnen wisselen als ze op zijn, en deze winter in Oostenrijk bleek het geen enkel probleem om een glühwein met 100 euro af te rekenen. Ook komen de honderdjes bij ons niet uit de automaat. Al vroeg in 2002 werd ik na het pinnen van 1000 euro verblijd met 50 briefjes van 20. Ook voor die tijd was 100 gulden, ongeveer 50 euro, de grootste eenheid die bij het pinnen werd uitgegeven. Blijkbaar is het altijd al zo geweest.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Nee, ik bedoel precies te zeggen wat ik zei. De winkelier is verplicht om elk wettig betaalmiddel te accepteren maar mag vragen om gepaste betaling.
Er bestaat geen wettige acceptatieplicht. Bel maar eens op naar het ministerie van Financien, en vraag naar dhr. Bouwman. Die heeft me dit uit de doeken gedaan. Zijn persoonlijke mening is overigens dat hij zelfs biljetten van 50 euro ondingen vindt.......

Zoals jij het zegt, zou ik een aankoop die precies 100 euro is WEL moeten kunnen voldoen met een biljet van 100 euro. Maar dat was bij Bristol dus niet aan de orde, ze zouden het zelfs niet hebben geaccepteerd wanneer de aankoop precies 100 euro had bedragen.

WEL zou ik daar hebben kunnen betalen met twee biljetten van 50, of 5 van 20. Maar wanneer je op dat moment alleen 1 biljet van 100 euro bij je hebt, en wat kleingeld, dan kun je weinig anders dan dat biljet aanbieden.

In mijn ogen ging Bristol dus behoorlijk in de fout, maar kennelijk is dhr. Bouwman het daar niet mee eens.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door four-eyes »

In de hele discussie is er een ding wat ik absoluut niet snap. Waarom wordt de klant continu als de veroorzaker van moeilijkheden gezien en zelfs als zeikerd? De winkelier is degene die centen niet wil accepteren, geen biljetten van 100 of meer. En de klant moet zich maar conformeren, want er zit een sticker op de ruit waar dat allemaal op staat. Wat heb ik met die sticker te maken? Ze kunnen wel zo veel op die sticker zetten. IK heb dat niet verzonnen! Dus als er iemand moeilijk doet zijn dat de winkeliers zelf !!!!

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door four-eyes »

P.S.

Ik vraag me eigenlijk af wat er gebeurd zou zijn als ik met pak muesli en al de deur was uitgelopen. Wel betaald natuurlijk. 59 cent en niet 60 cent! Zouden ze de politie achter me aan hebben gestuurd? En wat zou de aanklacht dan geweest zijn? Dat is veel interessanter. Mevrouw heeft te weinig betaald?
Weet je wat ik denk? Dat AH geen poot zou hebben om op te staan. De prijs van de muesli stond op het schap vermeld als zijnde 59 cent. Ook op de kassa. Die prijs heb ik voldaan. Niet meer en niet minder. Dus ik weet haast wel zeker dat AH het in een eventuele rechtszaak zou verliezen !!!!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In de hele discussie is er een ding wat ik absoluut niet snap. Waarom wordt de klant continu als de veroorzaker van moeilijkheden gezien en zelfs als zeikerd? De winkelier is degene die centen niet wil accepteren, geen biljetten van 100 of meer. En de klant moet zich maar conformeren, want er zit een sticker op de ruit waar dat allemaal op staat. Wat heb ik met die sticker te maken? Ze kunnen wel zo veel op die sticker zetten. IK heb dat niet verzonnen! Dus als er iemand moeilijk doet zijn dat de winkeliers zelf !!!!
Volstrekt mee eens.

Het is altijd de klant die vals geld probeert te wisselen, nooit de winkelier. Althans, dat is de kennelijke opvatting van veel winkjeliers.

Natuurlijk kan ik me voorstellen dat de winkelier zijn handeltje wil beschermen. Maar zonder meer de verantwoordelijkheid van ongewenste valuta op het bordje van de klant neerleggen, is me te korte door de bocht.

@gassst: jij haalt aan dat het kennelijk altijd zo is geweest dat er geen biljetten van 250 gulden uit de automaat kwamen. Ik heb ze echter vaker in handen gehad, en als dat gebeurde, had ik ze uit de automaat.

Toen gebeurde het ook dat die biljetten niet overal werden geaccepteerd, maar niet op zo'n grote schaal als nu met het 100-euro biljet. (resp. 200- en 500).

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Afronden bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bot321 »

Wat er toch met die euro is, steeds zie je
staan wordt niet aangenomen.Geef mij dan
maar de gulden daar stond tenminste hier hebben
wij niet van terug :wink:

Gesloten