LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Lunadog
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2007 20:04

Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door Lunadog »

Beste allemaal,

Ik ben een roker, en woon in een nogal apart ingedeeld oude woning.
Boven mijn woonkamer ziten de slaapkamers van de buren.
De woning dateert uit 1914, en is in mijn gedeelte perfect geisoleerd, en in die van de buren minder.
Nu kwamen de buren vandaag klagen over mijn rookgedrag, de rook van de sigaretten trekt naar boven bij hun de slaapkamer in.
Dit is natuurlijk heel vervelend, en ik heb alle muren en plafonds gecheckt en eventuele gaten gedicht.
Maar de buren verwachten dat ik het allemaal oplos,aangezien ik de veroorzaker ben.

Dus toen ik met de oplossing kwam dat ze misschien een luchtververser konden aanschaffen, vonden de buren dit niet een geslaagd plan. Want ik ben de aanstichter in het verhaal...

Nu vraag ik me dus af, moet ik in mijn eigen huis maatregelen gaan nemen, tegen iets waar ik geen last van heb????!!!

Of sta ik in mijn recht en mag ik de buren zelf verantwoordelijk stellen voor een oplossing aangezien zij degene zijn die er last van hebben..

De buurman vind namelijk dat ik er alles aan moet doen, het liefst ziet hij dat ik nieuwe muren en plafonds plaats!!

Wat nu?????

Wie kan me een antwoord geven??????

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door ronald g »

Het lijkt mij absurd dat ze van u kunnen eisen de woning aan te passen. Wat u in uw eigen huis doet is prive. Wat is het volgende u gaat bij hun klagen over een eventueele spruitjes lucht. Te gek voor woorden. Ze maken geen schijn van kans is mijn mening.

Ronald.

Toolboy

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door Toolboy »

Uitroken die gasten :lol:

Dit kan nagenoeg niet serieus genomen worden.
En ik geloof er dan ook niets van,van het verhaal.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door bot321 »

Woningen uit 1914 hebben nog een houten vloer dus ook eeh
plafond.Stuclaag is meestal nog zoiets op stro er zitten dus
kieren in. Vooral al het plafond nog gescheurd is. De buren kunnen
wel degelijk last hebben van rook.Tegenwoordig kan dat geimpregneerd worden voor weinig geld dus voorkom rotzooi met de buren en
vraag informatie op.
Heb met google al wat gevonden. Hierbij het adres van de firma

Van Lierop Impregneerbedrijven BV. Adres. Postbus 48 LIEMPDE 5298 ZG Nederland

[email protected] ...

Succes ermee.

bartman
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:03

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door bartman »

Tegenwoordig kan dat geimpregneerd worden voor weinig geld dus voorkom rotzooi met de buren en
vraag informatie op.
Dat zou de klager kunnen doen. Maar dat kunnen die buren toch zelf ook doen? Het zou toch absurd zijn als hij ervoor moet opdraaien dat die buren last hebben van iets dat volkomen legaal is! Als je niet eens meer mag roken in je eigen huis, waar zijn we dan gebleven? Het riekt (...) naar rokertje pesten!

Laat die buren eerst zelf maar met een voorstel komen en laat ze zeker minimaal de helft meebetalen... de slogan luidt toch niet voor niets "roken dat lossen we SAMEN wel op"?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 11 Mei 2007 21:59 door bartman

Dat zou de klager kunnen doen. Maar dat kunnen die buren toch zelf ook doen?


Het is ook maar een voorstel van mijn kant.
Ergens moet je toch beginnen.

Ronaldsneek
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 okt 2006 17:11

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door Ronaldsneek »

Stop met roken, beter voor u, goed voor de buren.

Roken is natuurlijk een belachelijke gewoonte, en het roken zelf is de prijs die men betaald voor het doorgaan met roken.
Bij ieder mens protesteert het lichaam bij inhalering.
Wie dacht er bij z'n eertste trekje;"ja, dit is lekker, dit ga ik de rest van m'n leven doen!".
Men gaat door om er bij te horen. Stoer hoor! Nu ben je verslaafd.
Rokende mensen, kijk dat nou, noemt zich volwassen en voedt kinderen op..
Ik heb vroeger één keer een trekje over m'n longen gadaan, dat was voor mij het teken, tien minuten hoestend en rochelend.
Roken moet verboden worden, met je zuurverdiende geld sigaretten halen, en dan de fik er in, en je gezondheid inleveren op de koop toe.

Kijk maar eens naar rokende mensen, met een vies gezicht blaast men de rook diagonaal de lucht in. Men wil niet, men moet.

1 Op de twee mensen sterft aan de gevolgen van roken..

Ronald Abelskamp

Lunadog
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2007 20:04

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door Lunadog »

Ik vraag niet of ik zal moeten roken ja of nee....

Maar ben blij met de reactie's die serieuzer zijn, daar heb ik tenminste wat aan..
Bij deze dus heel erg bedankt...

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Naast het feit dat je aan roken dood gaat en de hele mikmak hebben de buren een zeer sterke zaak.

1 volgens maatschappelijke opvatting is bij de roken de overlastveroorzaker diegene die ervoor moet zorgen dat een ander geen schade of overlast ondervind van roken.

2 in uw geval is dit door de buren uitvoerbaar door artikel 5:37 van ons BW. welke gaat over (onrechtmatige) hinder.
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

bartman
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:03

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door bartman »

Was die laatste reactie serieus bedoeld?
Kom op nou toch zeg! Dit artikel kan daar nooit voor bedoeld zijn. Dan mogen die buren hun auto ook niet starten bij zijn raam want dan krijgt hij ook schadelijke rook binnen toch?

Ik blijf erbij dit moet je samen oplossen en moet niet van één kant hoeven te komen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door ronald g »

De buren een sterke zaak! lachen. Hebben ze in die kamer geen vloerbedekking? Het zullen wel ex rokers zijn die niet meer met hun verslaving geconfronteert willen worden, zoals de meeste ex rokers. Ergo ze hebben geen poot om op te staan. Rijdende rechter doe hier iets aan.

Ronald.

janet1
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 apr 2007 17:30

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door janet1 »

Bij de rijdende rechter was er een vergelijkbaar geval, de buren konden in hun toilet kattenlucht ruiken van de buurvrouw boven. Bleek aan de ventilatie te liggen. Die mevrouw moest haar kattenbak op het balkon plaatsen want ze veroorzaakte overlast. Het probleem bleek te liggen aan de ventilatieuitlaat die met elkaar verbonden bleken te zijn.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Zoek maar op in de jurisprudentie!!

Nagtegaal tegen Bartels!!! NJ 94167

En lees het artikel eens goed!! het gaat om onrechtmatige hinder!!! Hinder alleen is niet genoeg. Maar als mijn buren de auto starten heb ik in huis geen stank. Dit artikel is vele malen aangehaald om stinkende fabrieken te weren/ om boeren te dwingen wat aan de stanoverlast te doen. Om restaurants te dwingen om zuiviring van hun etenslucht afte dwingen. en in Nachtegaal bartels tegen de Rokende buurman.

En hier kwam het niet eens door de muren, maar via buiten naar binnen.

Ik weet/kan niet vinden welke mtivering de RR heeft gebruikt bij de motivering dat zet hij nooit op de website, maar ik durf er donder op te zeggen dat hij ook dit artiekel gebruikt heeft.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door NAK »

Naast het feit dat je aan roken dood gaat en de hele mikmak hebben de buren een zeer sterke zaak.

1 volgens maatschappelijke opvatting is bij de roken de overlastveroorzaker diegene die ervoor moet zorgen dat een ander geen schade of overlast ondervind van roken.

2 in uw geval is dit door de buren uitvoerbaar door artikel 5:37 van ons BW. welke gaat over (onrechtmatige) hinder.


LULKOEK van de hoogste orde.

De maatschappelijke opvatting schijnt ook te zijn dat er méér niet rokers zijn dan rokers.
Hoe ze aan die cijfers komen?

Heel eenvoudig; Neem alle inwoners van Nederland, van foetus tot en met terminaal, en haal daarhet aantal rokers vanaf en je weet precies dat er veel meer mensen niet roken.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door bot321 »

Vind het allemaal een beetje ver gezocht hoor.
Wat dat aangaat moet ik bartman gelijk geven.
Zoek uit hoe het komt en doe er wat aan.
Tied voor een pafke misgun ik niemand heb het
zelf ook gedaan maar ben er gelukkig vanaf. :wink:

bartman
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:03

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door bartman »

En lees het artikel eens goed!! het gaat om onrechtmatige hinder!!! Hinder alleen is niet genoeg. Maar als mijn buren de auto starten heb ik in huis geen stank.
Dan heb jij even mazzel! Iedere ochtend staat er bij ons zo'n stinkdiesel onder het raam te starten. En daar mogen wij dus niets van zeggen en die mensen die last hebben van een beetje sigarettenrook wel? Wat een land leven wij in zeg?!

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Het is spijtig, maar uiteindelijk zal de rechter de niet roker gelijk geven op basis van het artikel en het evroorzaken van onrechtmatige hinder.

Zoek het arrest maar op in de NJ.

Enkele strofes, de rest moet jezelf maar opzoeken dat kan in iedere bieb van een rechtsfacultijd in Nederland
Het antwoord op de vraag of is gehandeld in strijd met hetgeen in het maatschappelijk verkeer betaamt hangt af van de aard, de ernst en de duur van de hinder alsmede van de omvang van de daardoor veroorzaakte schade in verband met de verdere omstandigheden van het geval. Met de strekking van de Wlv en het daarin neergelegde stelsel (verlenen van bescherming tegen luchtverontreiniging die ernstiger is dan krachtens de voor een concreet geval geoorloofd is) strookt het om aan te nemen dat niet het handelen als zodanig onrechtmatig is, maar dat voor onrechtmatigheid bovendien vereist is dat sprake is van zodanig handelen dat niet is voldaan aan de eisen .
Voor het antwoord op de vraag of het toebrengen van hinder onrechtmatig is, is mede van belang of degeen die zich beklaagt over hinder, zich ter plaatse heeft gevestigd vóór dan wel ná het tijdstip waarop de hinder veroorzakende activiteiten een aanvang hebben genomen. In het laatste geval zal hij een zekere mate van hinder eerder hebben te dulden.
De gehoudenheid om schade als gevolg van hinder te vergoeden strekt in beginsel niet verder dan tot vergoeding van het verlies dat door die hinder wordt geleden, zodat niet in het midden mag worden gelaten hoe groot de schade bij niet-behandelen zou zijn geweest. De kosten van zijn immers onverschillig of zij moeten worden beschouwd als kosten van herstel van reeds geleden schade dan wel als kosten ter voorkoming van toekomstige schade niet voor toewijzing vatbaar, voor zover zij het bedrag van de schade overtreffen, een en ander behoudens bijzondere omstandigheden, welke echter niet zijn gesteld of gebleken.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

En daar mogen wij dus niets van zeggen
Ook daarvoor kan je obv dit artikel een proces tegen de buren aanspannen. de onrechtmatigheid zou bewezen kunnen worden doordat de buren de auto niet, of in niet afdoende mate onderhouden.

je wint gegarandeerd. mijn uurtarief 185 ex btw

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door ronald g »

Mag ik dan ook mijn bovenburen aanklagen wegens geluids overlast. Zou kunnen maar hoe kan ik dat dan bewijzen?

jiping

Re: Buren klagen over sigarettenrookoverlast..

Ongelezen bericht door jiping »

Je zou ook kunnen eisen dat de buren maar eens gaan meebetalen, nu roken ze allemaal gratis mee.
Ik zou zeggen meeroken=meebetalen
of gaat dat te ver?

Gesloten