LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VVE en boetes

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
dvsweg159
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jan 2007 16:27

VVE en boetes

Ongelezen bericht door dvsweg159 »

Wie heeft ervaring met een VVE die aan boete beleid doet? Bij onze VVE gebeurt dit, maar alleen als het gezien en vertelt wordt aan het bestuur. Wij hebben een boete mogen ontvangen daar onze hond de eigendommen van de VVE heeft bevuilt. In het eigen huishoudelijk reglement en de splitsingsacte staat dat er eerst een schriftelijke waarschuwing dient plaats te vinden, maar wij hebben nog geen SCHRIFTELIJKE waarschuwing en dan nu meteen in een brief een boete.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door Walter van V »

nu ja bezwaar maken dus! best als er een actieve VVE is, maar ja er zijn ook fatsoensgrenzen! En men zal zich dus wel aan de statuten moeten houden! Die overigens indien er voldoende eigenaren achter staan ook nog eens veranderd kunnen worden natuurlijk!!

En misschien is er ooit in een vergadering aanscherping van het boete beleid (wat ik op zich redelijk onzinnig vind, in een VVE doe je dingen voor gemeenschappijk belang samen!) aan d eorde geweest?? maar dat moet dan in aan ieder opgestuurde notulen staan!

bartman
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:03

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door bartman »

En misschien is er ooit in een vergadering aanscherping van het boete beleid (wat ik op zich redelijk onzinnig vind, in een VVE doe je dingen voor gemeenschappijk belang samen!) aan d eorde geweest??
Waarom is dat "op zich redelijk onzinnig"? Je weet toch niet hoe lang die VVE al bestaat en misschien is het reglement wel aangepast omdat het achterhaald is of omdat er sommige regels "te soft" waren?

Bij onze VVE speelde de discussie over huisdieren ook maar ging het erom of huisdieren wel of niet los mogen lopen.

Even terug naar de aard van het "probleem". Staat de boete in verhouding tot de schade die de hond heeft aangericht? Was het niet handiger geweest van de VVE om u als eigenaar van de hond aansprakelijk te stellen voor de schade zodat het verzekeringswerk zou kunnen worden i.p.v. een boete?

Ik ken het specifieke geval uiteraard niet maar zou het ook een optie geweest kunnen zijn dat u de schade zelf had kunnen herstellen? U bent als eigenaar tenslotte toch ook mede verantwoordelijk voor de eigendommen van de VVE?

renee55
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2007 12:50

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door renee55 »

Weet je wat nog veel erger is? Een geestelijk gestoord iemand als vvelid hebben.

bartman
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:03

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door bartman »

Weet je wat nog veel erger is? Een geestelijk gestoord iemand als vvelid hebben.
Verklaar u nader?

dvsweg159
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jan 2007 16:27

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door dvsweg159 »

Het ging hier om een plasje tegen een paaltje welk eigendom is van de vve. Wij hebben een VVE met ongeveer 400 leden.
Er is een tuinman, werksters en een huismeester aanwezig.

bartman
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:03

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door bartman »

Een waarschuwing was wel genoeg geweest denk ik ook. Hoewel het wel smerig is. Zeker als er ook kleine kinderen rondkruipen of lopen.
Mag ik vragen hoe hoog de boete is?

Uncle Willy
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Een waarschuwing mag de VVE altijd geven, maar een boete NEE!
Daar zijn zij niet toe gemachtigd, dat zal via een andere weg moeten gebeuren.
Trek je conclusies, neem de waarschuwing ter harte en laat het verder rusten.
Het paaltje is van iedereen dus toch ook van jou!

Uncle Willy

dvsweg159
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jan 2007 16:27

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door dvsweg159 »

Ja, maar een boete mag de VVE wel geven...zie splitsingakte!

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door mens »

Het ging hier om een plasje tegen een paaltje welk eigendom is van de vve.
maar ja er zijn ook fatsoensgrenzen!
De oplossing lijkt mij simpel.... :roll:

Een boete is trouwens wel wat overdreven. Was het de eerste keer dat dit gebeurde?

dvsweg159
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jan 2007 16:27

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door dvsweg159 »

Er is een half jaar geleden een mondelinge waarschuwing gedaan, maar geen schriftelijke. En er wordt zowel in het eigen Huishoudlijke Reglement als in de splistingsacte gesproken over een schriftelijke waarschuwing.

Uncle Willy
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Een boete is een straf en alleen een rechter mag een straf opleggen.
Verder zal ik er niet op in gaan anders schiet de vraag zijn doel voorbij.

Groet,
Uncle Willy

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: VVE en boetes

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Uncle Willy, je hebt ongelijk. Ook sportbonden leggen boetes op. En zijn geen rechter.
Dus niet alleen een rechter kan een boete opleggen.
En de boete die de vve heeft opgelegd kan dus best wel eens rechtmatig zijn.

Gesloten