LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terra vitalis

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Denkster
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mar 2011 15:29

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Denkster »

Torenvalk,
torenvalk schreef:Dat bomen een natuur produkt zijn ..
Wat wil je zeggen? Ik rekende voor dat de uitkering, nog afgezien van de tegenvallende natuur en economie, rekenkundig niet klopte, op basis van de meest actuele cijfers van STV zelf.
torenvalk schreef:.. de discutabele claim van Boot ook niet meer door de participanten opgehoest ..
Welke claim is dat (verwijzing?)?

torenvalk
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2011 09:58

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door torenvalk »

`Voor de zuiverheid sluit ik nog af met te melden dat ook ik nog een vordering op de stichting heb. Een geldelijke vordering met vele nullen.`

uit één van de eerste bijdragen van Boot op dit forum.

FPO2007
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 feb 2011 18:01

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door FPO2007 »

Probeer om alle mogelijke manier STV te bereiken, echter krijg geen gehoor.
Voor een vertegenwoordigende organisatie waarbij zoveel klanten zijn, vindt ik dit ongehoord.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Zo ik zag heeft Terra Vitalis nu in ieder geval ook kennis van dit forum. :D

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Als ik zo de tabel met waarden bekijk, zie ik voor 2004 een aankoopbedrag van 32646 per hectare (gelukkig maar 1/4 ha aangekocht).

Op einddatum zou de eindkap opleveren 62361.
Nu begrijp ik dat het wat kan tegenvallen, maar vrijwel verloren gaan van je inleg is toch wel iets anders.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat op de overeenkomst toch duidelijk vermeld staat "overeenkomst terra vitalis costa rica"
en rechtspersoonlijkheid bezittende Stichting Terra Vitalis, gevestigd en kantoorhoudende te Oosterhout is de contractpartij.
Verwezen wordt naar de algemene voorwaarden AV CR011.
In deze algemene voorwaarden van Terra Vitalis wordt niet gerept over provisie en wordt nota bene aangegeven buitendienstmedewerker Terra Vitalis.

Wat ik hieruit opmaak is dat de provisie kennelijk is verzwegen.

Info Terra Vitalis
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mar 2011 14:51

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Info Terra Vitalis »

@FPO2007 en anderen.
Op sommige momenten kan het voorkomen dat al onze telefoonlijnen bezet zijn. U kunt uw vragen ook per e-mail stellen op [email protected]

Wij kunnen dan ook specifiek op uw persoonlijke situatie ingaan.

Wij zijn iedereen op dit forum dankbaar voor de gestelde vragen. Een aantal vragen is reeds opgenomen in de Q&A
Veel gestelde vragen op http://www.terravitalis.nl/assets/files ... %20STV.pdf
Dit laatste document zal -ook aan de hand van uw vragen- worden bijgehouden.

Op de website http://www.terra-vitalis.nl kunt terecht voor informatie.
Algemene informatie is toegankelijk op http://www.terravitalis.nl/teak-informatiepakket.html.
Documenten zijn opgenomen op pagina http://www.terravitalis.nl/teak-productinformatie.html

Wij willen u erop wijzen, dat de informatie zoals Terra Vitalis verspreid onder toezicht staat van de AFM. Voor informatie van derden kunnen wij niet garant staan voor de correctheid of openheid zoals deze volgens Nederlandse wet- en regelgeving vereist wordt.


Met vriendelijke groet,

Stichting Terra Vitalis

estraver
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2011 15:07

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door estraver »

laat ik ook maar eens reageren. Het is in sommige opzichten nogal vaag wat er gebeurd bij TV. Ik heb maar eens mail gestuurd om het eea wat duidelijker te maken. Ten eerste waren het aantal ha dat was opgegeven niet correct. Ik lees op het forum dat meerdere mensen daar 'last' van hadden. Ik heb dan ook nog niks getekend en opgestuurd.

Verder valt het me op dat de waardebepaling genoemd heel anders is dan ze me hebben voorgesteld in mei 2009. Daar zit veel tussen. Ik heb maar gevraagd waar dat verschil vandaan komt. Daarnaast hebben we een koopcontract afgesloten. In elk geval iedereen die betaalt heeft, heeft aan haar verplichting voldaan. Dit betekent dat extra kosten die gemaakt moeten worden niet op de participant verhaald kunnen worden, immers aan onze verplichting is voldaan. Dat zou net zoiets zijn als het kopen van een auto en vervolgens nog moeten betalen voor de doorontwikkeling van de auto.

Het aangeven om over te gaan naar een fonds is enerzijds de hoge kosten, maar in het informatiepakket geven ze aan dat de kosten van het nieuwe fonds net zoveel zullen zijn als STV niet omgevormd wordt, dus lijken me de kosten niet het probleem. Ook is het me nog onduidelijk door wie de kosten betaald worden.

Last, but not least we hebben een koopcontract en dat geeft ons rechten zoals netjes omschreven staan in het burgerlijk wetboek. Als de 'verkoper' zich niet aan zijn verbintenis kan houden, zou dat tot gevolg hebben dat het koopcontract ontbonden moet worden en dat betekent dat je recht hebt op je ingelegde geld. Ik moet hier eens met een juridisch adviseur over praten.....

FPO2007
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 feb 2011 18:01

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door FPO2007 »

GJB01 schreef:Beste Torenvalk (Ebehard van Toor) leuk dat jij, als voormalig (interim) bestuur van de Stichting, je nu voor de tweede keer meld op dit forum. Begrijpend lezen is kennelijk voor jou lastig. Ik heb gemeld dat de aanplant in 2000 (1e jaar) verre van perfect was en dat vanaf 2001 de opbrengsten representatief zijn.

Verder waren in de oorspronkelijke trustovereenkomsten opgenomen dat de aangroei bij de plantagebedrijven gemiddeld per jaar minimaal 15m3 respectievelijk 16m3 per hectare moest zijn opdat deze bedrijven hun rechten zouden behouden. Dus mocht het volume tegen vallen dan waren alle gronden in 1 keer eigendom via de trust van Stichting Terra Vitalis. Dat vormde een goede dekking.

Onder jouw regie is er een nieuwe trustovereenkomst gekomen. Zijn daarin alle checks and balances behouden?


Eberhard, als je werkelijk een man bent dan geef je op dit forum antwoord aan de investeerders op vragen die zij stellen. Probeer niet op deze manier revanche te hallen op een door jou verloren rechtszaak waarbij je meineed hebt gepleegd.

Hoi, je geeft aan dat vanaf 2001 de waarde representatief zijn.
De waarde gesteld in de waardebepaling geeft aan dat de investering van 27.113 bij aanplant, nu waard is 20.700. In 2009 heb ik van de verkooporganisatie nog een waardebepaling gekregen van 58.900 [impliceert een waardevermindering van 25% t.o.v. aanplantjaar en een waardevermindering van 66% t.o.v. jaar 2009] Kun je dan verklaren waarom je aangeeft dat vanaf 2001 de waarde representatief is? Tevens komt de waardebepaling mij ongeloofwaardig over.

Hoe is de sessie verlopen in haarlem?

Hans Alles
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2011 12:38

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Hans Alles »

Ik zelf heb ook 1 ha in 2001 bij Terra Vitalis gekocht. Het vreemde is dat ik in 2008 nog een taxatie van Terra Vitalis gekregen heb, en nu is het nog minder dan 50% in waarde vastgesteld t.o.,v 2008. Sterker nog de waarde is nog minder dan het door mij in eerste instantie betaalde bedrag. Hoe kan dat??? Misleiding????

Ik heb Terra Vitalis om een schriftelijke reactie gevraagd. Immers: jaar op jaar werd ik gebeld met de mededeling dat deze 1 hectare weer met 7 a 8 % in waarde was gestegen, dit in tegenstelling zoals zij keer op keer zeiden met de problemen bij de aandelenmarkt.

Hoe kan het dan nu meer dan gehalveerd zijn?

Ik ga ook niet zomaar tekenen voor akkoord.

Hans

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door sjoegel »

Beste Hans,

De waarde is niet gehalveerd. De grond is gewoon nooit zoveel waard geweest als verteld.

Je hebt veel te veel voor de grond bij aanschaf betaald.

HaraldP
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2011 17:30

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door HaraldP »

Ook ik ben een gedupeerde en wil mij hierbij graag aansluiten bij deze groep/forum. Als mensen ideeen hebben of een jurist hebben die ons hierbij zou kunnen helpen dan hoor ik het ook graag.

Mijn email: [email protected]

BomenOverBomen
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2011 20:30

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door BomenOverBomen »

Amsterdam, 14 maart 2010.

Deze organisatie wijziging betreft alleen de participanten, die willen blijven investeren. ( zo wordt het voorgesteld)

Eigenlijk vind ik de organisaties en controles een geld verslinde zaak.
Ik heb geen verstand van de juridische nakoming die gedaan moet worden bij uw organisatie.
Toen ik het perceel kocht werd daar natuurlijk heerlijk enthousist over gedaan
Mijn mening is, dat ik na ruim 8 jaar, euro 7500, (en meer) terug wil zien.
Dat de rente over mijn investering gaan naar de streepjes pakken.
Verschlillende toezeggingen zijn er gedaan om mijn investering, EENS ten gelde te maken.

Ik reageerd hard, maar als je zelf geld nodig hebt en ergens staat geld wat je toekomt,
maar je kan er niet aankomen is dat zeer frustrerend. ( rijk maar toch arm ?)
Wat is de garantie met het tekenen van de bijlages, hierbij WORDT niet bevestigd dat ik snel geld kan ontvangen. Hoe lang mag ik weer wachten?

In uw brieven / bijlages wordt niet de mogelijkheid gegeven om te kunnen stoppen.
Natuurlijk wilt u verkopen, echter voor mij VERKOPEN NU daar ik niets van? (in 2008 is er een toezegging op papier gezet door Terra Vitalis. (vitaal is)

Eigenlijk wil spoedig geld terug zien.
Laatst gewijzigd door BomenOverBomen op 16 mar 2011 22:00, 3 keer totaal gewijzigd.

BomenOverBomen
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2011 20:30

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door BomenOverBomen »

Er zijn participanten, die ook met het advocaten bureau Bartels in zee gegaan zijn.
Die waren ook ineens van het toneel, met een courtage van euro 59.95 per participant,????????????

ennu1234
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 jul 2008 09:58

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door ennu1234 »

Zijn er al participanten die bericht hebben mogen ontvangen van Tros Radar op hun hulpvraag? Daar was ik wel benieuwd naar.
Klopt het waarde-overzicht/bepaling 2010 nu wel of niet?

Graag een reactie.

nelly54
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2011 22:09

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door nelly54 »

Hallo Participanten

Ook wij hebben de papieren ontvangen van STV heb hun een mail gestuurd om uitleg geen bericht terug ontvangen ook telefonisch geen gehoor. Wij zijn in 2005 begonnen met 0.5 hec en toen nog een 1 hec en toen nog een keer een 0.5 hec Wij dachten in 2010 aan een verkoop te beginnen maar helaas zijn we er weer ingetuind om te tekenen dat we de verkoop 2 jaar uit zouden stellen en nu krijgen we dit iets wat we niet begrijpen en we zijn dan ook bang dat wij onze inleg van bijna 50.000 euro gewoon kwijt zijn. Dus wij willen ons graag aansluiten bij dit forum om te kijken wat we kunnen doen. mailadres [email protected]

kri-teak
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mar 2011 12:34

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door kri-teak »

Voor de duidelijkheid: als participanten hebben wij alleen de rechten op de kapopbrengsten van onze (kwart) hectares gekocht, waarbij door Terra Vitalis mooie rendementen zijn voorspeld. Met prijzen van grond hebben wij in de huidige situatie dus niets te maken.
Als we besluiten over te stappen gaat een nieuwe periode van 20 jaar in, want de looptijd van CATF is tot 2030. In het huidige systeem is de eindkap 20 jaar na aanschaf van het perceel (dus het jaar van aanschaf bepaalt het moment van beeindiging). Je kunt wel weer tussentijds verkopen, maar met extra kosten.
Er is mij wel iets opgevallen in de Algemene Voorwaarden, die bij elke koop zijn meegestuurd. In de eerste versies wordt gesproken over het feit dat de Stichting een "adequaat bedrag" overmaakt naar de Trust voor het planten, onderhoud en kappen. In latere versies is dit veranderd naar 32% van de koopprijs of 35% van de koopprijs (afhankelijk van de dollarkoers). Snel gerekend hebben wij als participanten in totaal €128.000.000 ingelegd, waarvan dus 35% naar de Trust is. Waar zou de overige 65% naar toe zijn gegaan, dit is ongeveer €83.000.000 (zegge 83 miljoen euro)?

zoomie13
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2011 13:39

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door zoomie13 »

Beste gedupeerden,
Deze week nog een e-mail gestuurd naar Tros radar met het verzoek of zij hier een onderzoek aan zouden willen wijden, daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.
Wij gaan wel tekenen, na advies van econoom in de familie, die zegt niets doen brengt ook niets meer op, dus omvorming is de enige weg. Maar ik heb nog niet het overzicht van opnieuw kosten te moeten maken....en daar geen trek in.

Bezorgdheid blijft de boventoon voeren, hoe zit dat met de waarde voor de belastingen, in een eerder jaar 2008? heb ik de inspecteur daar over aan geschreven dat het allemaal niet erg goed er uit zag met de participaties en dat ik niet voor dat jaar de waarden opgaf i.v.m box 3 . Vervolgens geen enkele reactie hierover.
Vorig jaar weer wel opgegeven. Maar of dat nou verstandig was?
Heeft iemand een tip.? Ik wil wel deelnemer worden van een belangenorganisatie.
Ik ben niet academisch gevormd, kan geen voortouw nemen helaas, maar als er belangstelling is voor een participanten-belangen organisatie...is dan www.teakopstand.nl iets voor ons om bij aan te sluiten. Als ze nog functioneren?
groet S.K.B.

torenvalk
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2011 09:58

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door torenvalk »

@Kri-teak
het antwoord op die vraag laat zich wel raden. kijk maar eens naar het verslag van de curator van de vorige verkooporganisaties. daar kom je een paar leuke namen tegen.... waaronder de nu zo stille meneer Boot.

GHeijmans
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2011 19:41

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door GHeijmans »

Zojuist een brief van Terra Vitalis ontvangen met de juiste participatie en waarde, 0,25 ha met een waarde van € 4441,-. Ik heb deze participatie in 2000 gekocht voor € 6970,-. Goeie investering, toch!!!!!!!!!!!!!!!!. Volgens mij groeien onze bomen naar onder i.p.v. van naar boven.
Vorig jaar juli heb ik gelukkig nog 1 ha kunnen verkopen voor € 28.800,-. Ik vraag me af wie deze participatie heeft gekocht als ik de huidige waardes zie. Toch raar dat er iets meer dan een halfjaar geleden nog dat bedrag werd gegeven, wat overigens lager was dan de aankoopwaarde van € 30.400,-.
Zover ik kan overzien is er nog immer geen "vereniging van participanten". Overigens kreeg ik een email van Terra Transparant? blijkbaar 2500 email-adressen van participanten heeft. Heeft al iemand gereageerd op de mail?

Gesloten