LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terra vitalis

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Beste twijfelende participanten.
Lees:
http://www.vtpteak.nl/news/10-april-201 ... dwood.aspx
Hier ziet U dat de problemen bij het faillissement Goodwood niet te overzien zijn.
"Belangenbehartigers" willen gewoon extra(!) geld zien. Waarvoor? Voorkom dit bij Terra Vitalis en ga in het belang van ons allemaal mee in de omvorming! Het is de minst slechte oplossing. Verkoop van participaties zit er helaas niet meer in sinds PBMG failliet ging. Het vertrouwen is weg bij investeerders en de eerste tussenkappen (1996 en 1997) brachten alleen maar meer ellende. Via CATF blijft er een organisatie over die belang heeft bij oogsten van zoveel mogelijk bomen en generen van opbengsten.

boppie
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:20

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door boppie »

Hoe lang blijft deze oproep nu nog uitstaan? De einddatum voor opsturen van de formulieren wordt keer op keer weer verschoven. Het is een illusie om te verwachten dat iedereen zal reageren dus mijn voorstel is om echt een deadline te stellen en daarbij tevens te vermelden dat iedereen die niet reageert mee moet doen met de omvorming. We kunnen niet het risico lopen om te lang te blijven wachten op participanten die niet reageren.

Whoopster_1st
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jan 2011 16:51

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Whoopster_1st »

Niet iedereen gaat reageren, maak je maar geen illiusies.

Whoopster_1st
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jan 2011 16:51

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Whoopster_1st »

Info Terra Vitalis schreef:Geachte participant,
Onderstaande brief hebben wij per e-mail hebben verstuurd naar alle participanten van wie wij nog geen reactie hebben ontvangen en waarvan de e-mail adressen bij ons bekend zijn.
Gaarne maken wij ook gebruik van dit Forum om dit bericht te verspreiden.


"Zoals u weet, is de omvorming van Terra Vitalis in volle gang. Wij voelen ons inmiddels gesteund door een zeer groot aantal participanten. Ook participanten die kritisch zijn over een aantal zaken uit het verleden heeft aangegeven mee te doen in de omvorming. Op dit moment heeft bijna 80 % van de participanten positief gereageerd en dit vertegenwoordigd meer dan 85% van het totale areaal met teakbomen. Slechts een handvol participanten heeft aangegeven niet te willen omvormen. Van de overige participanten hebben we helaas nog geen reactie ontvangen.

Zoals wij eerder aangaven zal, als de omvorming niet slaagt, dit verstrekkende gevolgen hebben voor Stichting Terra Vitalis en de participanten. Wij doen een dringend beroep op de participanten die (nog) niet gereageerd hebben dit per ommegaande te doen!

Voor verdere informatie verwijzen wij naar de informatie die is geplaatst op deze website. Heeft u vragen, stuurt u dan een e-mail naar: [email protected]

Bij voorbaat dank voor uw medewerking en met vriendelijke groet,

Stichting Terra Vitalis."
verstrekkende gevolgen voor de bestuurders die niet kunnen cashen zeker.
Ik wens jullie veel succes met de ondergang........... :lol:

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

@Whoopster_1st
Je schreef:
Ik wens jullie veel succes met de ondergang...........

Erg fijn van U.
Bedankt namens 3.340 participanten!

costasb
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mar 2011 08:51

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door costasb »

aan zo'n opmerking als die van van Woopster heeft niemand iets.
(zelfs al zou het nog ooit waarheid worden niet)
Een hele tijd geleden heb ik voorgesteld om een afgeschermd forum of paticipanten website met inloggen aan te maken.
Ik ben zelf niet zo handig met websites anders had ik het voortouw wel genomen.

Deze reactie van woopster lijkt me een uitermate geschikt moment op hier mee verder te gaan.

Dan trek je in ieder geval bezoekers die hetzelfde belang delen.

groet sb

boppie
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:20

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door boppie »

Die Whoopster wil ik niet nog een keer op dit forum zien.
Maar even terug naar mijn eerdere bericht. Ik mis een duidelijke deadline. Het is zeker dat niet iedereen zal reageren en als we daarop gaan wachten dan gaat het zeker fout. Ik heb deze vraag ook gemaild naar [email protected] maar nog geen reactie gehad.

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Op enig moment kan het niet anders dan de regel van "goed huisvadersschap" hanteren voor participanten die niet reageren. Zij zijn verhuisd, overleden, geëmigreerd of om wat voor reden dan ook buiten de samenleving geraakt.
Deze regel wordt in de juriprudentie ook erkend. Je mag namens deze mensen doen wat je goeddunkt in geval van nood. Met onwilligen is het kwaad kersen eten. Daar zal een juridische procedure aan te pas moeten komen. Dat leidt meestal tot weining goeds en langdurig getouwtrek tegen hoge kosten. Naar mijn mening is en blijft de omvorming de enige oplossing voor Terra Vitalis. Anders gaat TV Eco-garant, GroenInvest en GoodWood achterna. Faillissement waarbij de participanten het nakijken hebben. Zelfstandig gaat niemand in Costa Rica de boel beheren -vanuit Nederland- op perceelsniveau. Een illusie is dat. De plantages vereisen 7 x 24 zorg met toezichtskader vanuit Nederland. Of dat nu terra Vitalis is in de oude situatie of CATF in de nieuwe situatie maakt mij niets uit. Als mijn bomen maar groeien en onderhouden worden en uiteindelijk geoogst.
[ongefundeerde bewering verwijderd door de moderator]
Misschien moet ik nog die schade gaan claimen bij de curator van PBMG. Maar ja, hoe kwantificeer ik die schade? Suggesties van Whoopster_1st??
Laatst gewijzigd door Radar op 29 dec 2011 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

boppie
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:20

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door boppie »

Maar TV moet een vrij duidelijk beeld hebben waar dat moment ligt om te voorkomen dat er bij te lang wachten geen geld meer resteert voor de omvorming en eventuele juridische processen tegen participanten die tegen zijn.
Ik krijg niet de indruk dat dat zo is gezien het steeds weer uitstellen van de deadline (laatste keer zelfs geen deadline meer).

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hey Cor,

Het blijft erg stil omtrent de omvorming (= schadebeperking) en acties mbt verhaal van de schade (zoals de Stichting heeft toegezegd medewerking aan te verlenen). De huidige impasse, het is lastig allemaal.

Ook is mij onduidelijk of er nu al een eindstandpunt omtrent de klacht is geformuleerd en/of hoe men bij Terra Vitalis denkt de omvorming nu toch te kunnen doorvoeren (de ruime meerderheid is voor, al dan niet onder protest). Er melden zich diverse mensen niet aan, vanwege bezwaren danwel velen omdat ze niet bereikt (kunnen) worden, zie mijn eerdere verklaring hiervoor. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2#p1206952

Collectief aanmelden lijkt mij ook via een bindende uitspraak van het KiFiD te moeten kunnen. Doch het is wachten op de publieksrechterlijke status van de Ombudsman Financiele Dienstverlening. Er is daar van alles gaande. Ja, de correlatietheorie uit de quantummechanica heeft altijd gelijk, er beginnen correlaties te verdwijnen. http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... hop__.html

Volgens de opgave van de Stichting was eind april het geld op, salarissen kunnen niet meer betaald worden. En dan moet je als werknemer toch tijdig faillissement aanvragen anders geen WW-uitkering over de periode dat je te laat bent. En lees het rapport van de curator, dat gaat voor (is preferent).

Nu hebben ze nog wel even (ik meen de termijn dat UWV teruggaat is drie maanden) maar eind juli is het dan toch gebeurd. Dat is dan toevallig weer gelijk met de uitspraak in het Koersplandewegkwijt versus Aegon theater maar dat zal wel toeval zijn, hoewel er eerdere berichtgeving was dat ook Aegon in het woekerbos ronddwalende is. Zo’n bosareaal blijft interessant, al is het alleen al voor het aantrekken van kapitaal tegen lage rente.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hopelijk komt er dan binnenkort toch berichtgeving, deze stilte is onaangenaam.

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Er verstrijkt meer tijd dan we misschien als participant wenselijk vinden ivm de omvorming naar Units CATF. Maar de zorgvuldigheid vereist dat nu eenmaal.
Via Terra Vitalis vernam ik o.a. dat die extra tijd zit in:
• Onderhandelen met de AFM en de CSSF over het definitieve prospectus van het CATF en het finaliseren van de structuur,
• Afronden van het due diligence proces,
• Uitonderhandelen en definitief maken van alle contracten die bij de overgang zijn gemoeid zoals:
o de overdracht van alle bezittingen, rechten en plichten van STV aan het CATF,
o de verschillen tussen het recht van Luxemburg, Nederland en Costa Rica ondervangen,
o de overdracht van activiteiten van STV naar de verschillende dienstverleners,
o juridische waarborging van de overdracht en de daarbij behorende verplichtingen, etc.
• Overleg voeren met de crediteuren van STV en met hen afspraken maken over een betalingsregeling,
• Contact met participanten die hebben gereageerd maar bijv. niet alle formulieren hebben ingevuld,
• Contact met participanten die nog niet hebben gereageerd,
• Het beantwoorden van vragen die binnenkomen per post, telefoon en email.
Hieruit blijkt -naar mijn mening- de zorg en betrokkenheid van het huidige stichtingsbestuur voor de participanten.

[ongefundeerde bewering verwijderd door de moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 29 dec 2011 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

oprichter
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 apr 2009 08:23

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door oprichter »

@cor

Een hectare is 10.000m2 groot dus je rekensom klopt niet.
Weer het verhaal van klepel en klok.
Heel zorgvuldig allemaal!

oprichter
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 apr 2009 08:23

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door oprichter »

AFM waarschuwt tegen opkopers houtparticipaties

01-06-2011
Er blijken nog steeds partijen in Nederland actief te zijn die beleggers het aanbod doen om in het verleden gekochte houtparticipaties over te nemen. Onderdeel van het aanbod is dat de belegger eerst een houtparticipatie van de nieuwe aanbieder moet afnemen.

De aanbieder biedt daarbij een garantie om deze nieuwe houtparticipaties op korte termijn (meestal drie tot zes maanden) terug te kopen. Nadat de belegger het geld heeft overgemaakt voor de nieuwe participatie, hoort hij niets meer van de aanbieder. Tot daadwerkelijke terugbetaling komt het niet in gevallen die de AFM heeft beoordeeld, want na enige tijd blijkt de aanbieder failliet en/of niet bereikbaar te zijn en is de belegger zijn inleg kwijt.

De AFM heeft inmiddels aan zes van dergelijke aanbieders een last onder dwangsom van € 80.000 opgelegd omdat zij niet reageerden op informatieverzoeken van de AFM. De lasten onder dwangsom zijn vervolgens gepubliceerd op de website van de AFM. De AFM heeft echter signalen ontvangen dat momenteel nog steeds beleggers worden benaderd.

De AFM heeft beleggers in hout eind 2010 ook gewaarschuwd dat zij goed moeten opletten bij nieuwe aanbiedingen in houtparticipaties omdat er partijen actief zijn, die beleggers vermoedelijk oplichten. De AFM krijgt nog steeds meldingen van beleggers die worden benaderd door malafide bedrijven. Gebleken is dat beleggers die in het verleden participaties hebben gekocht van (onder andere) GoodWood, Terra Vitalis en Tectona Forestry nu (telefonisch) worden benaderd door andere ondernemingen.

De AFM raadt beleggers aan om goed onderzoek te doen naar een aanbieder van houtparticipaties voordat geld wordt overgemaakt. Als een vennootschap nog maar kort bestaat, geen vergunning heeft van de AFM en een aanbieding doet die te mooi lijkt om waar te zijn, dan moeten beleggers extra voorzichtig zijn.

Info Terra Vitalis
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mar 2011 14:51

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Info Terra Vitalis »

Geachte participanten. Het is inderdaad enige tijd stil geweest. Maar stil zitten was er niet bij. Onderstaand bericht is op de website geplaatst en we willen dat ook hier met u delen.
Wij danken een ieder die, ook op dit forum, op constructieve wijze heeft bijgedragen. De inzichten die wij kregen waren verhelderend en hebben in een aantal gevallen geleid tot extra aanscherpingen.


Amsterdam, 1 juni 2011



Teakhout aanbieder Terra Vitalis houdt op te bestaan.


Stichting Terra Vitalis (‘STV’) en het Central American Timber Fund (‘CATF’) hebben vandaag een overeenkomst getekend. Zodra de goedkeuring van het prospectus van het CATF is verkregen van de CSSF in Luxemburg en ook de AFM in Nederland heeft ingestemd, zal het CATF, naar verwachting binnen een aantal weken van start gaan. Dan worden alle uitstaande beleggingsobjecten van STV omgezet en krijgen alle investeerders van Terra Vitalis daar units in het CATF voor terug. Hiermee wordt een proces beëindigd dat in 2009 in gang is gezet en zal de grootste aanbieder van beleggingsobjecten in Nederland haar activiteiten beëindigen. Daarmee komt een einde aan het product dat sinds 2000 is verkocht onder de naam Terra Vitalis.

Door deze overeenkomst kan het faillissement van STV worden voorkomen en kan aan de investeerders in Terra Vitalis continuïteit van hun investeringen worden geboden. Tevens zal de omvorming naar een beleggingsfonds in Luxemburg vergroting van de verhandelmogelijkheden betekenen. De marktomstandigheden in Nederland waren al geruime tijd zeer negatief waardoor bestaande investeerders hun beleggingsobjecten niet konden verhandelen.

Het CATF kent een internationaal erkende en bekende structuur waardoor andere beleggers dan de huidige investeerders kunnen toetreden. Hiermee kan de oorspronkelijke kerngedachte van Terra Vitalis (verantwoord beleggen in FSC-gecertificeerd teakhout) behouden blijven en toegankelijk worden gemaakt voor een breder publiek.



Mocht u na het lezen van dit bericht vragen hebben dan kunt u ons bereiken op telefoonnummer 020 580 0951 of per e-mail via [email protected].Tevens kunt u op onze website ([url]http://www.terravitalis.nl)[/url] een aantal veelgestelde vragen en antwoorden (Q&A’s) vinden.

kappenmetdiebomen
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:18

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door kappenmetdiebomen »

Vandaag werd ik gebeld door een beste TV medewerker die me over wilde halen om te tekenen.

Ik ben zoveel voorgelogen dat ik de beste man goed te woord kon staan zonder hem zelf te beledigen :) Ik ga dus zeker weten niet tekenen en vraag u dat ook niet te doen! Zoveel mogelijk wachten. Laat de rechter maar bepalen wat er gebeurd als TV failliet is! Het maakte toch niet uit als TV failliet gaat?

De beste man kon mij niet vertellen hoe te BEWIJZEN dat de omvormers (zijn collega's) de omvorming met de juiste GOEDE intentie in gang hebben gezet. Na deze vraag 3x !!!! te stellen had hij geen antwoord!!!

@nudea

Bedankt voor je bericht. Je hebt precies en perfect verwoord hoe ik er ook over denk en wat ik ook mee heb gemaakt en helaas nog steeds meemaak met de beste TV mannen. Maar jij bent degene die me even goed heeft laten lachen! Ooooojjjaaaa dacht ik als je weer iets noemde wat ze bij mij ook telkens als leugens gebruikten, bijvoorbeeld: de trust stichting vorm! GEWELDIG. Als ik dan toch ben genaaid en er niks aan overhoud dan ellende dan heb ik in ieder geval even kunnen lachen.Tekenen moet je niet doen hoor! Doe ik ook niet, 1 keer genaaid worden is wel genoeg! Echt fijn (maar vervelend voor jou) om in ieder geval lotgenoten te hebben.

"Geld maakt niet gelukkig en meer kapot dan u lief is!"

MVG,

kappenmetdiebomen
Laatst gewijzigd door Radar op 01 jan 2012 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Mijns inziens het goede nieuws is dan dat nu de omvorming rond is, dit zie ik dan als schadebeperkende maatregel die naar mijn inschatting meer oplevert dan geen omvorming en via de curator iets te verkrijgen.

Hoe de Stichting denkt zichzelf nu te kunnen opheffen, terwijl er klachten en schadeclaims liggen, er weigeraars en aanmelders onder protest zijn, is mij echter volslagen onduidelijk.

Vooralsnog is er ook nog geen duidelijkheid gekomen hoe de Stichting medewerking gaat geven aan schadeverhaal, dit was eerder wel toegezegd.
zie de berichtgeving van denkster op deze bladzijde van het forum
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=620

Wordt vervolgd zullen we dan maar zeggen.

Je zou toch verwachten dat er inderdaad "goed huisvaderschap"gepleegd moet worden en dat dit collectief opgelegd zou moeten kunnen worden in het kader van de Wet Collectieve Afhandeling Massaschade.

Maar ja, onlangs was het bij trosRADAR ihkv de woekerpolisaffaire dat dat (nog) niet gaat, het schijnt dat zelfs iedere aangeslotene van Koersplandewegkwijt nu toch nog individueel naar de rechter moet om de schadevergoeding op te eisen.

Laat ze eens wat meer vaart zetten achter die publieksrechterlijke Ombudsman.

coraliasstichtingTV
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2011 00:11

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door coraliasstichtingTV »

Geachte heer Schimmelpennink, beste Cor,

Niet erg objectief.

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

@kappenmetdiebomen
Als u -als lafaard die zich niet bekend maakt- zo overtuigd bent van het feit ik ik een bedrieger ben, dan zie ik u graag in de rechtbank waarbij u de aanklacht wegens bedrog (: Artikel 326 Wetboek van Strafrecht Titel XXV) tegen mij inbrengt. Wie is op welke manier door mij bedrogen? Mag ik dat misschien even weten? Ongenuanceerde beschuldigingen zijn te betitelen als laster en smaad in ons rechtsbestel! Ik heb op eigen kosten samen met Gerard Heijmans in Rosmalen op 15 april een informatie-avond voor alle participanten van Terra Vitalis georganiseerd. Daar was de gelegenheid om duidelijkheid omtrent omvorming te vragen. Halsstarrig vasthouden aan onverkoopbare participaties die U na faillissement van TV zelf mag gaan beheren geeft het "GoodWood-scenario". Daar zit ik niet op te wachten. Bovendien is de controle op de plantages en het beheer van de gelden in Costa Rica dan weg. Als U slim bent klaagt U de leugenaars en bedriegers van PBMG aan! Die hebben U (en mij) wederverkoop na 5 jaar beloofd. Die beloften zijn niet (!!!!!) nagekomen. Samen met het faillissement van PBMG zijn de wederverkoopafspraken het graf in gegaan. Dat zijn feiten die te bewijzen zijn. Ongenuanceerde uitspraken over mensen zoals ik die zich voor het belang van de investeerders in Teakhout inzetten zijn ver buiten de orde.
Ga er vooral lekker mee door in Uw hoekje en val me er niet meer mee lastig a.u.b.
Ik kan iedereen recht aankijken.
Laat ieder die een dubeltje van mij tegoed heeft zich melden!
"Bedrieger" werp ik verre van mij!

Terra V
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:30

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Terra V »

Beste Cor,

Ik ben blij dat je nu inziet dat als je vals beshuldigd wordt, niet zo leuk is.
Ergo, wacht s.v.p. met je conclusies trekken totdat alle feiten voor je bekend zijn.

Je spreekt zelf regelmatig over de Nederlandse wet en haar rechtsysteem, welke je schijnbaar zeer hoog in het vaandel hebt staan.
Hanteer deze dan ook zelf en oordeel niet middels je gevoel!

Daarnaast is zojuist door de rechtbank in Den Bosch bewezen dat Frans van der Heijden van GIN, de man die volgens jou schuldig is aan jouw hele leven, niet schuldig is bevonden aan onbehoorlijk bestuur.
Deze man heeft waarschijnlijk keihard gewerkt in zijn leven en het was eenvoudig voor de GIN beleggers om hem aan te wijzen. Hé! Iemand immers moet de schuld krijgen.

Zoals je ziet, laat het recht zegevieren!

Je emoties begrijp ik wel hoor, maar laten we eerst het recht afwachten. Ook inzake de omvorming. Het is natuurlijk een utopie om te denken dat iedereen zal omvormen. Ik vrees dat nog geen 75% van de participanten uiteindelijk na enig fors aandringen van de Terra Vitalis medewerkers zullen willen omvormen. Kortom, vele individuele rechtzaken zullen volgen in een enorm lang tijdbestek. Met bodemprocedures van honderden cliënten zal er pas duidelijkheid komen na de eindkap van de eerst verkochte hectares ooit.

Omvormen is dus een kansloze zaak geworden op korte termijn. We zullen dus moeten afwachten.

mvg.

Gesloten