LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terra vitalis

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
costasb
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mar 2011 08:51

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door costasb »

Die 2 vacatures binnen het bestuur lijkt me uitermate geschikt om ingevuld te worden door CoR en Felix.

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Beste bijna Ex_Terra Vitalis participanten:

Zie:
http://www.catf.lu/
en lees:
Utrecht, 20 oktober 2011
Geachte participant,
In deze laatste nieuwsbrief informeren wij u over de omvormingsplannen van Stichting Terra Vitalis (‘STV’).
Het heeft langer geduurd dan aanvankelijk was voorzien, maar nu is het dan eindelijk zover, de omvorming van Terra
Vitalis is een feit! Zowel de Commission de Surveillance du Secteur Financier in Luxemburg als de Autoriteit Financiële
Markten in Nederland hebben hun goedkeuring gegeven voor de oprichting van het Central American Timber Fund
FCP-SIF (‘CATF’), waardoor de omvorming kan worden voltooid.
De overgrote meerderheid van alle participanten steunt het omvormingsproces. Zonder deze steun zou de omvorming
niet mogelijk zijn. Wij danken - mede namens CATF - alle betrokkenen voor hun geduld en medewerking aan de
omvorming.
Onlangs zijn de laatste officiële overdrachtshandelingen verricht waarmee de omvorming wordt afgerond. Hiermee
zijn alle participaties die vanaf de start van Terra Vitalis in 2000 door STV zijn uitgegeven ingetrokken, waarbij
eveneens alle aan de participaties gelieerde rechten en verplichtingen, zoals ten aanzien van de trusts (en dus de
gronden en het teakhout) in Costa Rica, zijn ingebracht in CATF. Alle houders van participaties Terra Vitalis zijn
hierdoor houders van units in CATF geworden.
De omvorming naar CATF - een beleggingsfonds - maakt het mogelijk dat ook andere investeerders dan de huidige
participanten van Terra Vitalis als investeerders kunnen toetreden en op termijn de verhandelmogelijkheden toe
nemen. Hiermee kan de oorspronkelijke kerngedachte van Terra Vitalis (verantwoord beleggen in FSC-gecertificeerd
teakhout) worden behouden en toegankelijk worden gemaakt voor een breder publiek. De omvorming heeft tot gevolg
dat de grootste aanbieder van beleggingsobjecten in Nederland haar activiteiten zal staken, waarmee een einde komt
aan een financieel product dat sinds 2000 werd verkocht onder de naam Terra Vitalis.
Zeer binnenkort zult u namens CATF een brief ontvangen. Daarin staat alle relevante informatie over de aan u in het
kader van de omvorming uitgegeven units in CATF die u als vervanging van uw participaties zult ontvangen. In deze
brief zal onder meer staan:
• het aantal units dat op uw naam staat geregistreerd,
• de intrinsieke waarde per unit,
• de totale waarde van uw units,
• de contactgegevens voor communicatie met CATF, en
• informatie over de website van CATF.
De website van STV zal voorlopig nog bereikbaar blijven. Binnenkort zal u vanaf de STV website direct worden
doorgestuurd naar de website van CATF. Voor al uw vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief of de omvorming,
kunt u gebruikmaken van het volgende e-mailadres:[email protected] of contact opnemen via telefoonnummer
024 359 8816. Tevens verwijzen wij u verder naar de website van CATF: www.catf.lu
Ten slotte wensen wij u met CATF een gezonde en duurzame toekomst toe!
Met vriendelijke groet,
Het bestuur van Stichting Terra Vitalis,


Laten we dit weekend het glas maar heffen op de geboorte van CATF!
Vanaf 2012 handel in units CATF mogelijk. Geweldig toch.

Hans173
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:56

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Hans173 »

Al die gene die tomeloze inzet getoond hebben hartelijk dank.

Alvorens het glas te heffen, eerst even afwachten wat het allemaal waard is. :|

costasb
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mar 2011 08:51

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door costasb »

Het klinkt in iedergeval erg hoopvol.
Nu nog even hopen dat we niet als nog een hartverzakking krijgen wanneer het aantal units en de waarde ervan toegekent wordt.

Dus ik zou zeggen laat ze groeien en we wachten met z'n alle af tot we onze eerste centjes rendement bijgeschreven zien worden.

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Van de CATF site:
CATF aims to achieve an IRR (after fees, taxes and expenses) over the term of CATF of 7 (seven) per cent per annum. However, the management company does not guarantee that the target net IRR will actually be achieved. Through age diversification and active management of wood assets, the management company will aim to balance the CATF's objectives of becoming cash flow positive with its goal of creating capital growth. The overall objective of the CATF is to maximise unitholder value. CATF will generally seek investments in wood assets giving it a controlling interest of 100%.
Dus CATF streeft 7% rendement na.
Kunnen we allemaal uitrekenen wat onze participaties waard zouden moeten zijn:
Mijn situatie maar als voorbeeld:
2002: gekocht voor 7.750 (waardetoename 70%) = € 13.175,00
2003: gekocht voor 7.450 (waardetoename 63%) = € 12.143,50
2005: gekocht voor 15.750 (waardetoename 49%) = € 23.467,50
2008: gekocht voor 8.350 (waardetoename 28%) = € 10.688,00
1,25 ha totaal volgens rendementsmodel CATF: € 59.474,00
Ik ben dus benieuwd hoe ver ik ernaast zit.
In ieder geval haalt dit model zeker niet de beloften van [persoonsgegevens verwijderd door de moderator]! Volgens dat model zou de waarde nu ruim € 80.000,-- moeten zijn. Maar dat klopt dan wel weer met het oude wederverkoopmodel waarbij ongeveer 25% van 80.000 (=€ 20.000) in de zakken van PBMG verdween. Dat was dus de gebakken lucht van PBMG die in Tera Vitalis zat, die (gebakken lucht) dan weer in de zakken van deze "heren" verdween.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 dec 2011 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Ook dit is wel aardig van http://WWW.catf.lu

The table provides an overview per plantyear and the expected felling schedule

Plantyear Ha Fellingyear Currency Value*
1996 13.50 2016 US$ 6,560,000
1997 83.50 2017 US$ 7,115,000
1998 60.25 2018 US$ 10,880,000
1999 1.25 2019 US$ 3,969,000
2000 51.00 2020 US$ 9,090,000
2001 433.50 2021 US$ 28,860,000
2002 488.75 2022 US$ 42,925,000
2003 288.25 2023 US$ 29,030,000
2004 682.77 2024 US$ 74,555,000
2005 569.50 2025 US$ 67,965,000
2006 738.00 2026 US$ 94,080,000
2007 389.00 2027 US$ 53,555,000
2008 171.00 2028 US$ 25,426,000
2009 54.20 2029 US$ 8,700,000
sum 4,024 Ha US$ 462,710,000
*estimated felling value based on valuation by Investment Advisor and ITCR

Voor prospectus (in het Engels):
http://www.catf.lu/content/catf-facts-figures

Info Terra Vitalis
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mar 2011 14:51

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Info Terra Vitalis »

De omvorming van beleggingsobject naar units CATF is voltooid. Wij verwijzen u naar het bericht van STV
http://www.terravitalis.nl/teak-informatiepakket.html

De activiteiten van STV zullen worden beëindigd, Wij danken u voor uw steun, inbreng en commentaar

Stichting Terra Vitalis

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

In afwachting van mijn units CATF. Is toch wel spannend. Dan nog een epiloog schrijven op dit forum en we zijn officieel CATF unithouders. Einde van een moeilijke onzekere periode nadert.

loudy
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 aug 2008 20:04

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door loudy »

wanneer weten we de waarde van de units en de waarde wat het volgend jaar opbrengt bij verkoop?

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

@ loudy
Ik verwacht de tweede helft van november meer te weten. Medio 2012 kunnen dan de eerste units te koop worden aangeboden.
Houd dan wel rekening met een inhouding van 20% op de verkoopwaarde.
Over 5 jaar is die inhouding 0% geworden. Wie kan en durft te wachten doet er misschien goed aan geen haast te hebben. Maar wat is wijsheid in deze?? Achteraf hadden we noooooit de participaties voor 5 jaar moeten kopen, maar ja achteraf keek mijn opa ook een koe in haar kont. (sorry)

Dantorn
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 sep 2011 12:45

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Dantorn »

Het lijkt me van belang dit forum voort te zetten, tenzij er een heel goed alternatief is bij de CATF. Dan houden we elkaar op de hoogte en houden we leven in de bomenbrouwerij.

Wie weet er antwoord op de volgende vragen.
-Wordt het aantal units per plantjaar bepaald?
Tot nu toe heb ik daar niet van gehoord, maar dan is het werkelijk moeilijk/onmogelijk goed en eerlijk het aantal units te bepalen.
-Als de bomen van een plantjaar gekapt en verkocht worden, wordt dit kapitaal dan uitgekeerd aan de unithouders, waarna de units van dit plantjaar verzilverd zijn en stoppen ?
-Kunnen we ergens gemakkelijk op de CATF site zien hoe de waarde van de units online zich ontwikkelen?
- We kunnen dan dus een verkoop (of zelfs koop) opdracht geven met daarbij het gewenste/minimum bedrag? En reageren op een concrete bieder ?

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

@ Dantorn
m.b.t. je vragen: (en wat het antwoord volgens mij is)
-Wordt het aantal units per plantjaar bepaald?
De waarde is inderdaad afhankelijk van het plantjaar. Afhankelijk daarvan krijg je een aantal units (die een gelijke waarde hebben) toegewezen. En die waardebepaling zal altijd arbitrair zijn, zoals met alles waar een waarde van bepaald wordt. Bijvoorbeeld huizen.

-Als de bomen van een plantjaar gekapt en verkocht worden, wordt dit kapitaal dan uitgekeerd aan de unithouders, waarna de units van dit plantjaar verzilverd zijn en stoppen ?
De kapopbrengsten worden verzilverd maar het geld wordt als dividend uitgekeerd aan alle unitbezitters. Zolang er kapopbrengsten zijn, is er uitkering van dividend aan iedereen. Afhankelijk van het aantal units dat je bezit ontvang je dus meer of minder dividend tot einde looptijd van het fonds. De Units verdwijnen allemaal van de markt in 2030, omdat er dan geen bomen meer zijn en de units geen waarde meer hebben. Het fonds CATF wordt dan opgeheven. Mocht je daar niet op willen wachten dan verkoop je tussentijds. Let wel: Vanaf 2016 zal -volgens mij- de waarde van de units dalen, omdat er dan steeds bomen verwijnen en er uitgekeerd wordt.

-Kunnen we ergens gemakkelijk op de CATF site zien hoe de waarde van de units online zich ontwikkelen?
Op dit moment niet, maar mogelijk dat de leden van de raad van toezicht (SAC) daar werk van gaan maken.

- We kunnen dan dus een verkoop (of zelfs koop) opdracht geven met daarbij het gewenste/minimum bedrag? En reageren op een concrete bieder ?
Verkoop gaat tegen de waarde van de units. In principe koopt het fonds de units zelf in, als er geen belangstelling is in de markt. Houd er wel rekening mee dat het fonds een financiele bodem heeft en op een gegeven moment niet meer kan inkopen. Dan kun je altijd via het grijze circuit (Ökolife??) proberen de units aan de man te brengen. Dan heb de mogelijkheid iets met de prijs te doen lijkt mij. Hier zijn wel kosten (courtage) aan verbonden.

Verder ben ik bereid op dit forum het nieuwe onderwerp CATF te starten nadat zij zich officieel gemeld hebben m.b.t. het aantal units dat we krijgen. Daarvan zal ik in mijn Epiloog m.b.t. dit onderwerp melding maken. Dat is bij deze toegezegd. Nog even afwachten en we weten meer. (= de waarde van ons bezit aan teakhout)

boppie
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:20

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door boppie »

Op de CATF.LU site staat:

The transfer and unitholderstatement
Ernst & Young Luxembourg and Vistra Fund Servics expect to be able to inform the unitholders in the week of November 14, 2011 on the swap-ratio as well as to send out the unitholder statements.

Heeft iemand al iets ontvangen?

Blake 55
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2011 15:38

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Blake 55 »

Vol verwachting klopt ons hart.....

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Voor veel vragen en antwoorden:
www.öko-life.com

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Nou die post uit Luxemburg doet er wel lang over!!

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

@Felix.

De post is vertraagd:
The transfer and unitholderstatement Based on the additional due dilligence on the assets of the fund, the swap ration has been calculated and is submitted to Ernst & Young Luxembourg. The accountant has estimated to have 5 working days to analyse the units as what is allocated to the unitholders. Vistra Fund Servics expect to be able to inform the unitholders in the first or second week of December 2011.
Van WWW.CATF.LU

loudy
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 aug 2008 20:04

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door loudy »

gaat goodwood nu ook over naar een beleggingsfonds? ik hoop het!

http://www.globalforestry.com/nl

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

@loudy.
Ik zie wel de naam Floresteca, maar kom nergens de naam Goodwood tegen op die site.
Ook niets over omzetten van participaties Goodwood naar "Units"/ "aandelen" Global Forestry. Het zou wel mooi zijn voor de Goodwood participanten! Zij zitten immers in nog grotere onzekerheid.

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Van Global Forestry joins the Principles for Responsible Investment (PRI) Initiative word ik vooralsnog niet veel wijzer. Lijkt een soort CATF maar dan zonder Units. Zie: http://www.globalforestry.com/nl/persberichten
Op de site kun je meeredere PDF's downloaden.
Kerntekst (volgens mij):
Global Forestry Capital advises the Global Forestry Growth Fund LFP PRIME SICAV SIF, a fullyregulated,
open-ended Luxembourg-based fund. Stefan Proietti, Director at GFC, explained that "The
fund is set to provide investors with an opportunity to benefit from long term capital growth from
investing directly and indirectly in sustainable forestry plantations, land and private equity ventures
within the forestry sector. As a fully regulated, transparent investment vehicle, the fund provides
investors with uncorrelated returns, regulatory oversight, tax compliance, transparency and
appropriate and independent valuation."

Maar wat de link met Goodwood / ATF is heb ik nog niet ontdekt. Er wordt wel over Floresteca gesproken. Die beheerde volgens mij de plantages van Goodwood in Brazilië. Ik blijf zoeken naar info. Zwendel in de houtbranche ( PBMG, Groeninvest, Robinia Gold)hebben we genoeg gehad met alle gevolgen van dien voor onze portemonnee. Take care dus.
Laatst gewijzigd door Cor25 op 16 dec 2011 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten