LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
00gje
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2009 13:15

EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door 00gje »

EénVandaag, waarin de TROS ook deelneemt, heeft vandaag een bijzonder suggestieve enquete online gezet. De bedoeling is om met een beperkt aantal overbodige, rammelende en suggestieve vragen duidelijkheid te krijgen bij de bevolking t/m 24 jaar over het downloadgedrag.

Vragen als:
"wist je dat het op je computer hebben staan van illegale bestanden strafbaar is"...
"hoe vaak download je illegaal"...

Iets zegt me dat de verschillende 'bedrijfsonderdelen' van (i.c.) TROS hier flink langs elkaar lopen. Waar Radar normaliter gedegen onderzoek doet, lijkt EenVandaag aan het handje gehouden door Brein een uitslag te willen behalen waaruit zou moeten gaan blijken dat vrijwel alle jongeren 'illegaal' downloaden.

En waar lanceren ze die enquete? Uiteraard, op Tweakers.net. Bij uitstek de plek waar er goed inhoudelijk gediscussieerd wordt, buiten dat de enquete aan een flinke analyse onderworpen is.
Jammer alleen dat EenVandaag niet inhoudelijk op de reacties in durft te gaan...

Toch vraag ik me af of Radar, zijnde een TROS collega van EenVandaag, niet enige ondersteuning of op zn minst een dringend advies aan EenVandaag kan geven om zo te voorkomen dat EenVandaag zich bij de kenners volslagen belachelijk maakt en gelijkertijd de massa verder indoctrineert van de belachelijke stellingen van de auteursrechtenorganisaties...

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Precies, downloaden is in beginsel niet illegaal (behalve van software), zelfs niet als het bestand dat je downloadt een illegaal gemaakte kopie is! Zie bijvoorbeeld deze site.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ad,

in principe hoeft software ook niet illegaal te zijn.

Open Source, Freeware en Shareware mag je legaal en gratis downloaden.

Echter, stichting Brein (en dergelijken) die waarschijnlijk achter deze 'enquete' zitten, beweren glashard dat downloaden (alles dus) illegaal is - dit in een folder die eind 2007 verspreid werd...

stofzuigertje

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Soms is het niet duidelijk of je legale of illegale software hebt dus op de Computer zetten is bij onduidelijke software niet altijd strafbaar.

2 Aanbieden van illegale bestanden is wel strafbaar.

3 Brein vergeet dat de meeste illegale via landen word aangeboden waar minder of geen controle is of andere wetten gelden.
Dit soort landen verdienen aan het aanbieden van web ruimte.

4 Ouderen downloaden nog meer en bieden het ook aan, maar omdat ze meer levenservaring hebben zullen ze het slimmer aanbieden en minder snel gepakt worden.

5 Brein pakte voor 97% mensen die slechts weinig aanboden en de boete was betaalbaar, de grote aanbieders pakken ze zelden of ze waren niet te traceren en na nieuwe website gaan ze verder op nog lastiger te pakken plaatsen.

6 In Frankrijk nu een nieuwe wet aangenomen en er worden nu pakketten gecodeerd en dus onleesbaar aangeboden en gedownload.
Omdat het een persoonlijke code is tussen aanbieder en gebruiker is onderscheppen nutteloos.
Ook legale dingen worden aangeboden dus elk gecodeerd pakket is niet illegaal, vaak leuke films die de Politie veel werk bezorgde.

7 Ik ben dus een.......???? en U begrijpt dat ik dus veilig dit kan vertellen omdat ik niets in huis heb wat strafbaar is.
Op afstand dingen regelen is nooit strafbaar of bewijsbaar indien je het zowel gecodeerd als anoniem doet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door BBCS »

Echter, stichting Brein (en dergelijken) die waarschijnlijk achter deze 'enquete' zitten, beweren glashard dat downloaden (alles dus) illegaal is - dit in een folder die eind 2007 verspreid werd...
Brein was ook ooit van mening dat alle muziek met het formaat MP3 ook illegaal was.
Ze hadden ook een programma dat je computer kon laten zoeken naar illegale muziek en alle MP3'tjes werden als illegaal bestempeld.

mcmodd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2005 15:03

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door mcmodd »

00gje zegt dat EenVandaag "lijkt..." en BBCS zegt dat Brein "waarschijnlijk..." enzovoorts. Hieruit spreekt een veronderstelling zonder dat er iets wordt bewezen.
Mensen, als je nou iets wilt beweren, zoek dan eerst even bij de bron hoe het precies zit. Als dit te moeilijk is, of wellicht teveel werk, zeg dan liever niets. Wat hebben de lezers nu op een forum aan een bijdrage die later misschien door de feiten worden achterhaald? Niets toch?

Veronderstellingen doen tekort aan programmamakers als die van EenVandaag, die gewend zijn eerst alles uit te zoeken, hoor en wederhoor toe te passen. Laat dit nu aan de programmamakers over en als ze eens op hun plaat gaan, dan is het nog vroeg genoeg om daarover een mening te vormen.

stofzuigertje

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niet alle MP3 muziek is illegaal.

op www.anky.nl heb ik de muziek van Wibi Soerjadi met orkest gedownload.

Deze voor paarden geschreven is dus vrij te downloaden en daarom kan Brein wel zeggen dat elke Mp 3 illegaal is, maar dat is niet zo.
De aanbieder bepaalde of je het mag gebruiken of niet.

Vooral onbekende en beginnende bands plaatsen veel MP3 muziek legaal online in de hoop ooit populair te worden of ze willen de echte op CD verkopen in hogere kwaliteit.

Ook muziek van voor 1900 is meestal vrij van rechten.
Verder is er nog nooit een rechtszaak gewonnen tegen reclame muziek die meestal vrij te gebruiken is.

Zomaar alles verbieden kan niet en voor mijn computer te doorzoeken is schending privacy dus ze moeten eerst iets aantonen voor ze kunnen zoeken.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door dhc »

Soms is het niet duidelijk of je legale of illegale software hebt dus op de Computer zetten is bij onduidelijke software niet altijd strafbaar
Dan heb je minstens een kilo boter op je hoofd. Elk kind weet al wat illegaal of legaal is!
Ouderen downloaden nog meer en bieden het ook aan, maar omdat ze meer levenservaring hebben zullen ze het slimmer aanbieden en minder snel gepakt worden.
Lariekoek en apekool! Waar baseer je dat op, een Russische bron?
vaak leuke films die de Politie veel werk bezorgde.
Kletskoek, de politie heeft wel wat anders te doen!
Ik ben dus een.......????
Wil je daar echt een antwoord op?

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Downloaden doen we allemaal dus waar hebben we het over...

Wat denk je dat bij die schijnheil Tim Kuik van BREIN thuis staat juist al het in beslag genomen spul dus laten ze daar eens gaan kijken.

En downloaden komt de handel alleen maar tengoede als iets goed is wil je het orgineel hebben en koop je het zo werkt het gewoon..

maw niks mis mee , de rechthebbende verdienen er genoeg mee .

enne wie heeft er vroeger geen casettebandjes vol gezet met muziek vd radio of videobanden van tv Mag/mocht ook niet kun je niet tegenhouden.

Maak games ect goedkoper verkoop je meer en is het niet intressant om te downloaden is de enige remedie..

tolsma1945
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2006 20:51

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door tolsma1945 »

Inderdaad doe ik ook illegaal downloaden,maar de muziek die ik zoek is NERGENS te koop,dus kom ik automatisch op limewire

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door Ulbe »

Zelfs Limewire heeft haar beste tijd gehad,:(

Veel liedjes die ik daar binnen haal doet de virusscanner al snel alarm slaan!, het is helaas troep dat je daar merendeels tegenkomt, :(

Zoekt en gij zult vinden, tussen de virussen door!, :?

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

golf
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:45

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door golf »

Als ik een zaak heb gaat men er van uit dat ik muziek draai en belast mij hiervoor. Muziek of geen Muziek. Het is toch van de gekke dat ze ook al in mijn prive huis de vinger in de pap willen hebben. Zo lang je er geen handeltje van maakt moet het allemaal kostenloos kunnen.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: EenVandaag enquete over 'illegaal' downloaden

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ik koop geen films meer omdat ik dan geen last meer heb van die irritante voorfilmpjes van brein. Het voordeel van het echt aanschaffen van een film zou moeten zijn dat het makkelijk is en dat je geen last hebt van allemaal troep maar zo schiet dat natuurlijk niet op. Als ze dan ook nog eens allemaal beveiligingen op die DVD's zetten dan zie ik écht geen enkele rede meer om die zooi nog te kopen.

Gesloten