LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weer AOW leeftijd

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

Zekers! :lol:
Was ik wel van plan. :wink:

zegjijhetmaar-
Berichten: 184
Lid geworden op: 24 jul 2009 19:19

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

Goed zo leef goed en niet zo laat naar bed gaan hoor :wink:

Een geluk is dat de klok weer terug gezet wordt dit weekend :lol:
Laatst gewijzigd door zegjijhetmaar- op 21 okt 2009 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

Meer als onze best kunnen we toch niet doen? :lol: :wink:

Offtopic:
Ik heb een klacht:
Er zijn veel te weinig smilies! :cry:

zegjijhetmaar-
Berichten: 184
Lid geworden op: 24 jul 2009 19:19

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

Dat is zo maar ik denk dat jij niet hoeft te werken tot 67 :lol:

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

Over 25 jaar moeten we doorwerken tot onze 72ste.
Let maar op. Die discussie komt er.
Of het gehele stelsel wordt omgegooid en het wordt op een andere manier opgelost en geregeld.
1 ding staat vast: op de huidige voet verder gaan kan niet.

zegjijhetmaar-
Berichten: 184
Lid geworden op: 24 jul 2009 19:19

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

Over 25 jaar ziet de wereld er heel anders uit. Dit wordt allemaal terug gedraaid door het volgende kabinet als Dirk S. of Geert W. de nieuwe PM van dit landje wordt.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

Dat is wel het domste wat dan gedaan kan worden.

Een ander punt is dat de jeugd nu met een pensioen gat komen te zitten.
Komen veel later van school (al die tijd geen pensioen opgebouwd.)
Werken bij een uitzendburo (ook geen pensioen opgebouwd.)
Komen door faillissement thuis te zitten (ook weer geen pensioen opgebouwd.)

zegjijhetmaar-
Berichten: 184
Lid geworden op: 24 jul 2009 19:19

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

De praktijk heeft geleerd de afgelopen dagen dat je beter zelf een pensioen kunt opbouwen tegenwoordig. Sparen op een manier waar banken geen kosten in rekening kunnen brengen op je inleg en naar mate het bedrag hoger wordt, je spaargeld verspreiden over diverse banken. En vooral erop letten dat de staat je inleg garandeert.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

zegjijhetmaar- schreef:De praktijk heeft geleerd de afgelopen dagen dat je beter zelf een pensioen kunt opbouwen tegenwoordig. Sparen op een manier waar banken geen kosten in rekening kunnen brengen op je inleg en naar mate het bedrag hoger wordt, je spaargeld verspreiden over diverse banken. En vooral erop letten dat de staat je inleg garandeert.
In de VS is dit systeem er al.
Het wordt tijd dat hier in Nederland ook een persoonlijk spaarpot geregeld wordt, dan nu alles collectief te doen.
Waarom dat men toen voor het collectieve systeem gekozen heeft, is vreemd, maar aan de andere kan logisch. Toen het systeem ingevoerd werd, moesten de pensioenen van de toen gerechtigde ook gelijk betaald worden. En van die erfenis moeten we nu de prijs voor betalen.

zegjijhetmaar-
Berichten: 184
Lid geworden op: 24 jul 2009 19:19

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

Precies helemaal met je eens. De ervaring heeft geleerd vertrouw geen enkele financiële instelling meer.
Laatst gewijzigd door zegjijhetmaar- op 21 okt 2009 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door kweenie »

De ervaring met dat mensen zelf kunnen beslissen hoe het geld wordt geïnvesteerd is dat het in de regel juist slechter wordt belegd. Er zijn natuurlijk ook mensen die het beter doen, maar het gros van de mensen heeft een lager rendement. Er is aan de ene kant een groep mensen die helemaal geen risico wil nemen en op de lange duur dus een zeker, maar laag, rendement heeft. Aan de andere kant heb je mensen die juist veel risico nemen en bij een inzinking van de beurs heel veel geld kwijt raken.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door plumber »

Toch nog een vraagje hoor.
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het de oudere generatie is
die tegen is.Volgens mij is het de bond en de PvdA die tegen is.
Ik heb tenminste nog geen oudere gesproken die tegen is
ze willen best doorwerken hoor tenzij een beetje aangepast.Wat wel
is er zijn er een boel die betaald hebben voor de vut en dat is in rook
opgegaan die regeling en nu zien ze hun pensionering ook nog
later ingaan.Nou als jij die mensen tot de oudere rekent ja dan heb
je gelijk maar zeg het maar niet tegen ze anders sta ik niet voor
je in :wink:
Zelf was ik van de categorie die overal aan mee betaalde maar als
puntje bij paaltje kwam greep ik overal net naast.Vraag maar aan de
70 jarige om je heen dan weet je wat ik bedoel.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

Hoe kom je er eigenlijk bij dat het de oudere generatie is
die tegen is.
Simpel: de degene die je hoort is ouder dan 55.
Wat wel is er zijn er een boel die betaald hebben voor de vut en dat is in rook
opgegaan
Ik heb toendertijd €250,- moeten betalen voor de vut en zeg maar dag met het handje.
Hoezo krijgen we er geen rode anjer van? :twisted:

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door Henri42 »

De plannen van de regering, lees PVDA Wouterje Bos, zijn prima in orde, AOW omhoog incl de pensioen leeftijd. :wink:

Jongerius doet haar best maar met de overtrokken reacties en de uitgesproken symphatie voor PVV Wilders, heeft zij hem al ontmoet? :mrgreen:

winemate
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2005 17:53

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door winemate »

Tot de AOW werd ingesteld was de gemiddelde leeftijd misschien iets van 68. Sala Salsa heeft het al eerder gesteld, eigenlijk had de AOW-leeftijd inmiddels misschien al op 72 moeten liggen. In ieder geval heeft de overheid al die jaren liggen slapen. Wat was er eenvoudiger geweest om eens in de zeg 5 jaar te kijken hoe de ontwikkeling van de gemiddelde leeftijd was en dan de AOW-leeftijd met de helft van die stijging te verhogen. Langer werken en langer geniet, dat is nu eens een echte win-win situatie.
Er zijn mensen die stellen dat ze met 65 'op' zijn. Het lijkt mij dat de mensen vroeger op 65 veel meer 'op' waren dan nu. En de zware beroepen? Door allerlei - terechte - regels zijn de zware beroepen en stuk minder zwaar geworden.
Eerder stoppen moet wel kunnen, maar dat zal je dan zelf moeten financieren.
Laatst gewijzigd door winemate op 21 okt 2009 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door plumber »

Re: Weer AOW leeftijd
Citaat:
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het de oudere generatie is
die tegen is.

Simpel: de degene die je hoort is ouder dan 55.
Zal wel aan mij liggen hoor maar ik heb er nog niemand over gehoord
die ouder is dan 55 jaar
Ik werk nog dus loop met de mensen mee van alle leeftijden en
de enigste die je er over hoort is de bond
De plannen van de regering, lees PVDA Wouterje Bos, zijn prima in orde, AOW omhoog incl de pensioen leeftijd.
Ook hier ben ik niet tegen hoor alleen de achterban van Woutertje is er
tegen.
Als de bond en Wilders denken dat ze hier zieltjes mee winnen denk
ik dat ze helemaal fout zitten.
(Trouwens waar blijft de bond in de DSB kwestie ik heb nog geen enkele reactie gehoord van de bond t.a.z. van de werknemers daar.)
je erover dus niet de ouderen.

fotofreak56
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:14

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door fotofreak56 »

Ik zie alles heel simpel.......zonder cijfers.
Ik en vele anderen van mijn leeftijd hebben er al meer dan 50 jaar aan werken op zitten...dus ook Nederland helpen op te gebouwen.
En dan heb ik het niet over een kantoorbaan maar over grootmetaal tak in de scheepsbouw.
Ik ben van mening dat ik recht heb om van wat er over is van mijn (zware) leven op mijn 65ste eruit te stappen en de laatste jaren van mijn leven te gaan genieten.
Nog steeds geen cijfers !
De jeugd die nog moet gaan werken of al een paar jaar werkt hebben eigenlijk nog niet veel bijgedragen aan de maatschappij waar in wij leven.
Daarbij maakt toch een groot aantal procent van de jeugd er een zooitje van .
Ik doel op drugs / overlast / overmatig drankgebruik (alcohol vergiftiging )
Onbeleefd / vernielingen en ga zo maar door.
Ook kiest de jeugd steeds meer voor lichtere beroepen,dat zeker langer vol te houden is.
Daarbij komt nog dat volgens de wetenschap de mens steeds ouder word vanwege de steeds betere voeding en dergelijke.
Dus ik zeg : De jeugd moet niet klagen ,maar eerst is zorgen dat zij net zoveel jaren het kunnen volhouden dan mijn generatie en er wat van proberen te maken voor Nederland en zichzelf.
En kom niet op de proppen met de slechte werkgelegenheid van heden,want dat verhaal heb ik al 2 keer in de 54 jaar dat ik werk meegemaakt en nog geen dag ben ik werkloos geweest.
Overal is werk te vinden ..elk soort als je maar wil .
Zo...eindelijk is een mening zonder oninteressante cijfertjes.

fotofreak56
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:14

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door fotofreak56 »

Sala Salsa schreef:
zegjijhetmaar- schreef:De praktijk heeft geleerd de afgelopen dagen dat je beter zelf een pensioen kunt opbouwen tegenwoordig. Sparen op een manier waar banken geen kosten in rekening kunnen brengen op je inleg en naar mate het bedrag hoger wordt, je spaargeld verspreiden over diverse banken. En vooral erop letten dat de staat je inleg garandeert.
In de VS is dit systeem er al.
Het wordt tijd dat hier in Nederland ook een persoonlijk spaarpot geregeld wordt, dan nu alles collectief te doen.
Waarom dat men toen voor het collectieve systeem gekozen heeft, is vreemd, maar aan de andere kan logisch. Toen het systeem ingevoerd werd, moesten de pensioenen van de toen gerechtigde ook gelijk betaald worden. En van die erfenis moeten we nu de prijs voor betalen.

blijdorp
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:32

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door blijdorp »

Als je voor een bedriifje werkt met een paar man, dan kun je beter zelf voor je pensioenvoorziening zorgen ! Denk aan faillisement etc.

Helicon
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2005 20:48

Re: Weer AOW leeftijd

Ongelezen bericht door Helicon »

Gezien de vele kort door de bocht verhalen en het belang van het onderwerp voel ik mij genoodzaakt te reageren.

In het verleden waren er tal van mogelijkheden om voor de toekomstige situatie te gaan sparen. Echter, diverse regeringen van talloze pluimmage speelden liever voor Sinterklaas (lees verlaging van lasten) omdat dat beter bekt en in verkiezingsstijden beter scoort. Maar wie weet is de babyboom ook een golfbeweging en komt er na een baby-dal weer een babyboom die het gat weer kan dichten. Als we al langer zouden moeten werken, dan zou er ook werk moeten zijn. Helaas worden de ouderen (>35 jaar !!!) als eerste gedumpt omdat schoolverlaters veel goedkoper zijn.

Diezelfde overheden wilden zelfs nog extra graaien in de pensioenpotten omdat die toch rijk genoeg waren. Dit dwong de pensioenfondsen om drastische premieverlagingen toe te passen en dus in te teren op hun vermogen. Maar goed gevulde potten zijn helaas nodig om de slechtere tijden op te vangen.

De pensioensytemen zijn onder druk van de regeringen, werkgevers en JONGEREN in de loop der jaren drastisch verslechterd. Gingen we van een levensjarenginsel, naar een dienstjaren eindloonsysteem, naar een middelloonsysteem en tenslotte veelal een beschikbarepremiesysteem. Kwa inkomenssituatie betekent dit van ruim 70% van je laatst genoten salaris naar uiteindelijk een onbekende hoogte van je ouderdomspensioen (niet de AOW) omdat de gelden veelal in beleggingspolissen gestopt worden. Heb je toch maar even erg pech als je net met pensioen gaat als de beleggingsmarkt instort.

Helaas beseffen velen niet dat dat juist de laagste inkomens het zwaarste gepakt worden bij verhoging van de AOW-leeftijd. Dit komt omdat bij de hoger gesalarieerden de AOW maar een schijntje uitmaakt van hun totale inkomen terwijl de minimumloners het met bijna uitsluitend de AOW moeten doen. Daar komt nog bij dat de beter gesitueerden na hun pensioengerechtigde leeftijd allerlei adviesbaantjes hebben die ook nog eens veel geld opleveren terwijl minimumloners weinig mogelijkheden hebben om extra inkomens te genereren.

Veel jongeren zeuren dat ouderen alle veranderingen tegen willen houden. Mijn ervaring is anders. Bijna alle jongeren denken dat ze geen aanvullend pensioen nodig hebben want iedereen krijgt een topbaan met topinkomen, heeft zijn woning allang hypotheekvrij en de kinderen de deur uit. Maar helaas zal dat geluk (net als bij een loterij) voor weinigen weggelegd zijn.

Vanaf 2015 krijg je voor de jongere partner geen toeslag meer. Stel dat je een partner hebt die 5 jaar jonger is dan jezelf, dan ben jij al 72 jaar voordat je nog gemiddeld zo'n 6 jaar gezamenlijk van de oudedag kunt gaan genieten. En dat na zeg 40 jaar werken. Wat een luxe zeg!

Wat zou er zwaarder werk zijn, grote lichamelijke of grote geestelijke inspanning? Kennen we ook niet zoiets als burn-outs? En ook wel eens van een generatiekloof gehoord? Geloofde ik ook niet in toen ik nog jong was!

De AOW wordt net als andere sociale verzekeringen betaaald via het zogenaamde omslagstelsel wat betekent dat werkenden betalen voor degenen die al een werkend leven achter zich hebben. Het zou mijnsinziens beter zijn om dit systeem langzaam om te vormen naar een opbouwregeling zodat men in de toekomst voor zichzelf spaart. De belasting kan dan evenredig verlaagd worden en de regeling hieruit gefinancierd.

Beleggen is de enige mogelijkheid om op lange termijn goed geld te verdienen. Gemiddeld (dus in goede en in slechte tijden) kun je na aftrek van kosten e.d. gemakkelijk 10% "rente" behalen. Zoek maar eens een bank waar je dat lukt zonder dat deze omvalt! Hieruit blijkt ook gelijk dat het prive bijna onmogelijk is helemaal voor jezelf te sparen. Zonder beleggen zouden de premies dus fors omhoog moeten!

Of je nu bij een klein bedrijf je pensioen opbouwt of een grote maakt niets uit!
Het geld mag maar zeer beperkt en onder strikte regels in eigen bedrijf belegd mag worden en zijn net als belastinggelden preferente vorderingen! De rest is ondergebracht bij Pensioenfondsen en/of verzekeringsmaatschappijen. Ook verzekeringsmaatschappijen zijn verplicht de risico's weer te delen met collega's zodat de kans op verlies van pensioengelden verwaarloosbaar is. Uiteraard moet de werkgever wel de premies afgedragen hebben! Daar zit vaak het probleem!
En dat de banken geen kosten in rekening brengen in onzin. Ze zijn geen filantropen! Linksom of rechtsom betaal je ALTIJD !!!

Tot slot: Bedenk dat de overheid als grootste werkgever er het meeste belang bij heeft om pensioenen te versoberen! Kunnen ze de kas beter op orde krijgen zonder dat jij de consequenties in de gaten hebt!

Gesloten