LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Monopoliemisbruik TNT pakketpost internationaal 17,- kosten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Ramoncito

Monopoliemisbruik TNT pakketpost internationaal 17,- kosten

Ongelezen bericht door Ramoncito » 23 okt 2009 18:42

Hoe kom ik nu weer op dit onderwerp?

Tsja, je hebt een probleem met een internationaal verstuurd pakketje dat wordt aangeboden via TNT Pakketpost Internationaal, je betaald geld voor invoerrechten en administratiekosten aan de pakketbezorger met de gedachte dat je het probleem wel weer kan oplossen, maar dan krijg je het gelazer..

Niet reageren op brieven, een 'klantenservice' 0900 nummer wat net zoveel kost als en doorsnee sexlijn (45ct per minuut) en dus gewoon je geld kwijt zijn!

Waar gaat het hier om?
In juni 2009 kocht ik op eBay een CDI unit voor mijn motor, het was een ding wat hier in Nederland te koop is voor ongeveer 40,- maar ik vond hem op eBay voor 30 USD met 15 USD verzendkosten dus ongeveer 33 Euro. Gezien het lage bedrag en de berichtgeving dat de invoerrechten drempel verhoogd zou worden dacht ik verder geen belasting meer te hoeven betalen.

Ik ontving begin juli het pakje maar moest tot mijn schrik 36,76 Euro voor betalen, ik wist dat het een fout was dus ik ging akkoord met de betaling (anders krijg je je pakje natuurlijk ook niet..) en dacht het wel op te lossen naderhand. Ik maakte overal copieen van, rekening erbij, print van eBay erbij etc, 6 vellen papier in totaal naar het adres wat op de factuur vemeld staat:

Sorteercentrum Int. Pakketten
Afdeing In- En Uitklaring
Postbus 20582
1001 NN Amsterdam.

Het probleem? Op de bon van het pakje stond als bedrag NT$3000, wat neer komt op zo'n 66 Euro. Het pakje blijkt uit Taiwan te komen, ikzelf btaalde in USD en dacht dan ook dat het uit Amerika zou komen! Helaas heeft de Taiwanese verkoper een wilekeurig en veel te hoog bedrag ingevuld waardoor ik nodeloos op kosten ben gejaagd:

19.76 aan belastingen en daarboven op:
17,00 administratiekosten Tsjakka!

Daar kom je dus niet onderuit, op geen enkele andere wijze kom jij aan je pakketje, het wordt aangeboden via deze 'service' en je kan niet kiezen voor een andere bezorger die goedkoper is..

Het bedrag -17 Euro- is een volledig uit de lucht gegrepen bedrag, TNT heeft een andere service die nagenoeg hetzelfde is: rembourszendingen. Alle handelingen voor rembours zijn hetzelfde als voor het innen van de invoerrechten, rembours kost 15,11 Euro (dit is inclusief de verzendkosten a 6,75 dus de rembours service kost 8,36 Euro, bij een pakket uit het buitenland zijn de verzendkosten al betaald dus die moet ik er hier ook aftrekken).

Mag dit nu zomaar? Vroeger betaalde je een bedrag aan de postbode, er zat een giro bij en je betaalde het bedrag wat daar op stond. Nu heeft de belastingdienst deze werkzaamheden 'uitbesteed' aan TNT (eh, er is helemaal niets veranderd aan de werkzaamheden of de route, het is alleen in naam veranderd..) en die mag zijn kosten doorberekenen aan de klant.

Het gekke is hier echter dat ik de klant helemaal niet ben, de klant die doorberekend moet worden is de douane, die is de opdrachtgever of eventueel de verstuurder van het pakket, ik niet! Ik ben zelfs geen klant van TNT, ik ben klant van de verkoper in Taiwan, en die heeft het pakket verstuurd via de Taiwanese post, ik ben dus klant van de Taiwanese post, die heeft de verplichting het pakket bij mijn deur af te geven, dat TNT een overeenkomst heeft om bij de landsgrenzen het vervoer over te nemen is niet relevant, ik word daarmee nog steeds niet hun klant. De verstuurder is de klant, niet de ontvanger van een poststuk (zou mooi zijn, dan zou het ene bedrijf via TNT reclame kunnen laten bezorgen bij iedereen in een wijk en TNT zou dan vervolgens bij al die mensen kosten mogen doorberekenen, nee die vlieger gaat niet op!).

Ik kan dus hier in alle redelijkheid stellen dat ik onterecht 17 Euro administratie kosten moet betalen, ik ben immers geen klant van TNT in deze..

Je kan overigens ook bellen met deze afdeling van de belasting dienst: 0900-0570 : 45 ct per minuut! om te bellen met de klantenservice!!

Laten we wel wezen: het bedrag wat bij mij te veel is ingehouden is 13,50. Dan ga je natuurlijk niet 20 minuten aan de telefoon hangen a 45 ct per minuut om je geld terug gestort te krijgen..

-vervolg in post twee, want ik mag maar zoveel tekens gebruiken per post..-

Ramoncito

Re: Monopoliemisbruik TNT pakketpost internationaal 17,- kosten

Ongelezen bericht door Ramoncito » 23 okt 2009 18:43

-vervolg-

Afijn, je raad het al. Het is inmiddels 23 oktober, ruim 4 maanden later heb ik nog geen enkel bericht terug ontvangen van TNT!

De brieven moesten ook al 88 cent op, nu gaat er volgende week weer een setje de deur uit met een copie naa de douane en een copie naar de ombudsman. Zo raak ik mijn geld ook weer kwijt.. (4x brieven versturen kost me dan ook weer 4 euro in totaal) De kosten en de baten maken het geval oninteressant om achterheen te gaan.

Toch ga ik het doen, ook omdat ik vind dat ik onterecht administratiekosten in rekening gekregen heb. 17 Euro is een belachelijk bedrag voor werk wat eigenlijk door de belastingdienst gedaan moet worden, bovendien is het een belasting die betaald moet worden, hier verdiend een bedrijf dus een berg geld met het innen van belasting, iets waar wij al met zijn allen voor betalen! Bovendien is de verhouding nu compleet zoek, een pakket wat dan 66 euro zou kosten komt een bedrag van 36,76 bovenop, dat is bijna 45% kosten! Als TNT de service van de douane/belastingdienst overneemt kunnen ze toch niet 45 ct per minuut gaan vragen voor de klantenservice? Dat is echt schande..

Dat bericht op het journaal over het verhogen van de invoerrechten grens is flauwekul, nu met het doorberekenen van kosten ad 17,- per pakket is het opeens een lucratieve handel geworden voor TNT en zeker niet interessanter voor de consument.

Gesloten