LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
JOCHANAN
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2009 14:24

"TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door JOCHANAN »

officiële instantie's kunnen er ook wat van als er nota's wat later betaald worden dan je soms kan plannen, verschijnen er erg vaak enkele dagen na Je betaling herinneringen met aanmanings-kosten en of dwangbevel-kosten over de nota die dan al hebt betaald. Het is een in mijn ogen niet correcte manier van incasseren.
voorbeeld:
Ik kreeg een nota van hefpunt waterschaps-belasting die wij automatisch laten incasseren, de laatste nota bleek niet tijdig betaald te zijn herinnering met het verzoek tot betalen, week erna weer een brief + kosten aanmaning.
goed moest nog wachten op mijn loon, maar had dit vlot daarop betaald. drie dagen na de betaling ontvang ik op zaterdag maar liefst drie enveloppen van Hefpunt, de nieuwe incasso voor 2011 ( hoef niets te doen gaat automatisch ) de tweede gedateerd op 25e van de maand notabene een herinnering voor de betaling die ik net heb gedaan, met scherts mijn verbazing een verhogen van 38,00 Euro wegens dwangbevel-kosten niet gehad.
derde brief jawel gedateerd op 26e van de maand bevel tot betaling kosten betekening dwangbevel, gewoon per normale post verzonden. Nu is een betekening in mijn visie dat je er voor moet tekenen dat je het schrijven hebt ontvangen oid maar de volgorde is ver van normaal en het tempo is ook niet normaal.

Er gaat iets goed mis in Nederland das zeker. :lol:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN
Ik weet niet of je hier wel van "Vreemde" gevolgen kunt praten. Wat mij betreft zijn dit gewoon te verwachten gevolgen .
Misschien dat ik verkeerd lees, maar ik meen het volgende uit je posting op te kunnen maken.

a. Automatische incasso mislukt door te weinig Saldo
b. Herinnering ontvangen met betalingsverzoek, waarop geen actie is ondernomen.
c. 1 Week later 2e herinnering met aanmaningskosten, waarop ook geen actie is ondernomen.
d. Na enige tijd Betaling van het verschuldigde bedrag
e. Drie dagen na deze betaling een 3e herinnering met verhoging dwangbevel, en een nota kosten dwangbevel.

Een betaling is normaalgesproken een paar dagen onderweg dus de derde herinnering is niet vreemd. Het gaat tenslotte formeel om de datum waarop het bedrag is bijgeschreven en niet om de datum waarop het bij jouw is afgeschreven.
Er gaat iets goed mis in Nederland das zeker.
Ja maar dan met de betalingsmoraal

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door snepke »

Als je op tijd betaald,heb je geen vreemde gevolgen.
Dan heb je helemaal geen gevolgen.

Je weet wanneer het word afgeschreven,zorg dat er dan geld op de rekening staat.

Toolboy

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Toolboy »

De welgestelden onder ons vinden deze incasso kosten heel normaal.
Zij hebben nimmer de schoenen gepast van een minderwelgestelde.
De minderwelgestelde moet knokken voor elke cent die onvangen wordt.
Maar als er aan te tonen valt dat u voor de betalingsoverschrijding betaald heeft ?
Dan is er echt iets goed mis in dit land.
(en dat is er ook )

Stel u bent noodgedwongen een uitkeringsgerechtigde en de uitbetaler komt 2 dagen te laat met de uitbetaling om wat voor reden dan ook.
Dan bent u de klos

T

JOCHANAN
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2009 14:24

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door JOCHANAN »

Laat ik het nog een keer uitleggen dan: En Toolboy jij hebt gelijk.

a. automatische incasso is niet te plannen als de ontvanger de datum bepaald.
b. ik ben afhankelijk van de centjes per maand en meestal is de maand langer.
d. ik betaal redelijk snel binnen anderhalve week de rekening alsnog. bellen kost ook geld tegenwoordig.
c. 2 dagen na de betaling ( en ik heb van giro naar giro geboekt gegarandeerd op het zelfde uur zichtbaar bij de ander.
d. dan komt er op de 26e een schrijven gedateerd op 25 met een 7.00 aanmaning + 38 dwangbevel.
het dwangbevel heb ik niet ontvangen voor de 24e maar op de 26e en het dwangbevel is getekend op 26e.
daarin komt er nogmaals de rekening + 7.00 +38,00 totaal volgens dit dwangbevel 104,12 ik zou dus nu 42 + 104,12 moeten gaan betalen op een bedrag van 59,= . :twisted: dacht het niet.
Het dwangbevel heeft als ondertekening LET OP: in een automatisch proces vervaardigd en daarom niet ondertekend. Het moet doorgaan voor een betekend dwangbevel.

Wie naait wie nou hier... :mrgreen:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Toolboy schreef:De welgestelden onder ons vinden deze incasso kosten heel normaal.
Zij hebben nimmer de schoenen gepast van een minderwelgestelde.
De minderwelgestelde moet knokken voor elke cent die onvangen wordt.
Maar als er aan te tonen valt dat u voor de betalingsoverschrijding betaald heeft ?
Dan is er echt iets goed mis in dit land.
(en dat is er ook )

Stel u bent noodgedwongen een uitkeringsgerechtigde en de uitbetaler komt 2 dagen te laat met de uitbetaling om wat voor reden dan ook.
Dan bent u de klos

T
Als je niet veel geld wil toch niet per definitie zeggen dat je ook geen hersens hebt? Iedereen kan weten wat de vaste lasten zijn en kan dat plannen. Als je weet dat je 1x per jaar een rekening van 100 euro krijgt moet je maandelijks 8 euro sparen. Je weet ook wanneer het bedrag afgeschreven gaat worden, dus je kan zorgen dat het geld tijdig op de bankrekening staat.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door snepke »

GJvdZ schreef:
Als je niet veel geld wil toch niet per definitie zeggen dat je ook geen hersens hebt? Iedereen kan weten wat de vaste lasten zijn en kan dat plannen. Als je weet dat je 1x per jaar een rekening van 100 euro krijgt moet je maandelijks 8 euro sparen. Je weet ook wanneer het bedrag afgeschreven gaat worden, dus je kan zorgen dat het geld tijdig op de bankrekening staat.
Precies.
Je weet wat er iedere maand afgeschreven wordt.

Biscuit
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2011 17:11

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Biscuit »

Wij hebben een soortgelijke situatie met Nuon meegemaakt, toen wij besloten om het automatisch te laten incasseren in plaats van elke maand een acceptgiro invullen (lang geleden dus :wink: ). Omdat zij het geld elke maand eerder incasseerden dan ons loon werd uitbetaald, hebben wij gebeld of de incasseringsdatum verplaatst kon worden. Dat was geen probleem en sindsdien hebben we geen problemen meer gehad. Dus in plaats van dat het op (bijvoorbeeld) de 15e wordt geïncasseerd, wordt het nu op de 20e gedaan.
Mocht je nou nog eens een brief krijgen met een herinnering of melding dat men het niet heeft kunnen incasseren, geef dan even een belletje naar de organisatie met het verzoek om een paar dagen later te mogen betalen. Als je uitlegt hoe het zit, dan is het doorgaans geen probleem (en dat scheelt een hoop extra geld). :wink:

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door tennis »

Biscuit schreef:Wij hebben een soortgelijke situatie met Nuon meegemaakt, toen wij besloten om het automatisch te laten incasseren in plaats van elke maand een acceptgiro invullen (lang geleden dus :wink: ). Omdat zij het geld elke maand eerder incasseerden dan ons loon werd uitbetaald, hebben wij gebeld of de incasseringsdatum verplaatst kon worden. Dat was geen probleem en sindsdien hebben we geen problemen meer gehad. Dus in plaats van dat het op (bijvoorbeeld) de 15e wordt geïncasseerd, wordt het nu op de 20e gedaan.
Mocht je nou nog eens een brief krijgen met een herinnering of melding dat men het niet heeft kunnen incasseren, geef dan even een belletje naar de organisatie met het verzoek om een paar dagen later te mogen betalen. Als je uitlegt hoe het zit, dan is het doorgaans geen probleem (en dat scheelt een hoop extra geld). :wink:

Ja, soms is de oplossing heel simpel!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

JOCHANAN schreef:Laat ik het nog een keer uitleggen dan: En Toolboy jij hebt gelijk.

a. automatische incasso is niet te plannen als de ontvanger de datum bepaald.
Dat vind ik het ergerlijke aan het systeem in Nederland.
Niet de klant, maar het bedrijf bepaald voor mij wanneer ik moet betalen.
Zelfs als ik vraag 'mag het een week vroeger' kan men het niet - terwijl het een kwestie is van in het systeem aanpassen.

Als je probeert een degelijke planning te maken - qua geld - word het lastig als bedrijven niet regelmatig en op allemaal verschillende dagen afschrijven.
Dan kan het soms voorkomen dat ze 4 maanden op de 24e afschrijven, en de 5e maand op de 22e - terwijl dan salaris gestort word, en dat pas in de middag verwerkt is - maar je zit in de ochtend met net onvoldoende saldo.. dus weer een herinnering..... *zucht*.

Goed financieel plannen word zo onnodig moeilijk gemaakt.

EdoK
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:04

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door EdoK »

Bedrijfsmatige incasso's lopen bij ons ook nog wel eens fout. Op je betaalrekening wil je in principe zo weinig mogelijk hebben staan omdat je hier geen rente op ontvangt. Zeker als niet duidelijk is wanneer incasso's worden uitgevoerd kan het wel eens gebeuren dat er net te weinig op de betaalrekening staat. Met internetbankieren heb je niet tot nauwelijks zicht op incasso's die niet gelukt zijn. Vroeger kreeg je van de bank aan bericht via de post met een specificatie van de incasso die mislukt was. Nu krijg je zelfs geen e-mail dat er een incasso is mislukt. Mislukte incasso's kunnen dus wel eens aan het zicht onttrokken blijven.

EdoK
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:04

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door EdoK »

Bedrijfsmatige incasso's lopen bij ons ook nog wel eens fout. Op je betaalrekening wil je in principe zo weinig mogelijk hebben staan omdat je hier geen rente op ontvangt. Zeker als niet duidelijk is wanneer incasso's worden uitgevoerd kan het wel eens gebeuren dat er net te weinig op de betaalrekening staat. Met internetbankieren heb je niet tot nauwelijks zicht op incasso's die niet gelukt zijn. Vroeger kreeg je van de bank aan bericht via de post met een specificatie van de incasso die mislukt was. Nu krijg je zelfs geen e-mail dat er een incasso is mislukt. Mislukte incasso's kunnen dus wel eens aan het zicht onttrokken blijven.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

en ik heb van giro naar giro geboekt gegarandeerd op het zelfde uur zichtbaar bij de ander.
Waar haalt U dit vandaan?

Tegenwoordig is het allebei ING bank, en er staat nergens vermeld dat een normale betaling dezelfde uur wordt uitgevoerd cq zichtbaar is.

Uw betalingsmoraal is gewoon niet goed, omdat U vindt dat 1,5 week na mislukte overboeking ook nog op tijd is, en dat tussendtijdse betalingsherinneringen gewoon kunnen worden genegeerd.

Zoals anderen al hebben aangegeven had U bestens contact kunnen opnemen met het waterschap om een nieuwe betaaldatum af te spreken of om een nieuwe vaste incassodatum te arrangeren.

Sorry, maar de "vreemde" gevolgen zijn gewoon volgens verwachting bij dit gedrag.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Leo The Emperor schreef: Sorry, maar de "vreemde" gevolgen zijn gewoon volgens verwachting bij dit gedrag.
Deels mee eens..
Maar toch - zoals ik al aangaf - je kan niet van bedrijven op aan dat zij een (terechte) incasso ook op vaste dagen / data doen.
Soms een dag eerder, soms een dag later.
Als je genoeg verdient voor alle rekeningen etc - prima - maar als je dan niet te veel overhoudt, kan het voor salarisstorting ineens 'onvoldoende saldo' zijn.

Als iedereen, dus ook incasseerders, zich nu aan afspraken en zo hielden - hadden we daar een stuk minder problemen mee.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

@guardian2

Mee eens hoor, ik werd met name getriggerd door het woordje Vreemd in de titel van het bericht.

Mijn ervaring is overigens ook dat als je zelf contact opneemt dat er heel veel te regelen valt.

Katja Willems
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:15

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Katja Willems »

Hoi, ik ben benieuwd wat er is gebeurd toen je de dwangbevel kosten niet hebt betaald?
Wat gebeurt er dan?
gr KW

JOCHANAN schreef:Laat ik het nog een keer uitleggen dan: En Toolboy jij hebt gelijk.

a. automatische incasso is niet te plannen als de ontvanger de datum bepaald.
b. ik ben afhankelijk van de centjes per maand en meestal is de maand langer.
d. ik betaal redelijk snel binnen anderhalve week de rekening alsnog. bellen kost ook geld tegenwoordig.
c. 2 dagen na de betaling ( en ik heb van giro naar giro geboekt gegarandeerd op het zelfde uur zichtbaar bij de ander.
d. dan komt er op de 26e een schrijven gedateerd op 25 met een 7.00 aanmaning + 38 dwangbevel.
het dwangbevel heb ik niet ontvangen voor de 24e maar op de 26e en het dwangbevel is getekend op 26e.
daarin komt er nogmaals de rekening + 7.00 +38,00 totaal volgens dit dwangbevel 104,12 ik zou dus nu 42 + 104,12 moeten gaan betalen op een bedrag van 59,= . :twisted: dacht het niet.
Het dwangbevel heeft als ondertekening LET OP: in een automatisch proces vervaardigd en daarom niet ondertekend. Het moet doorgaan voor een betekend dwangbevel.

Wie naait wie nou hier... :mrgreen:

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Het is wederom de omgedraaide wereld....ik heb geen geld en laat de leverancier maar even wachten!!!! Heeft de leverancier ook geen mondjes te voeden, personeel uit te betalen?

U staat waarschijnlijk op uw achterste poten wanneer uw wergever uw salaris 2 weken later uitbetaald omdat hij een paar klanten heeft die zo denken als u.

Incasso's moeten nog sneller en reageren en vooral in een tijd als deze.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door doradora456 »

u betaalde de aanslag met een automatische incasso, elke maand op dezelfde datum wordt dit afgeschreven.
u ontvangt uw salaris, elke maand wordt dit op dezelfde datum bijgeschreven.

en bij de laatste betaling is de datum van de incasso vroeger of uw salaris later?

u heeft geen post onvoorzien?
wat als u ziek wordt, uw baan kwijtraakt?

Katja Willems
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:15

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door Katja Willems »

Hoi,

Hoi, ik ben benieuwd wat er is gebeurd toen je de dwangbevel kosten niet hebt betaald?
Wat gebeurt er dan? Rechtbank?
gr KW

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: "TE LAAT" BETALEN HEEFT VAAK VREEMDE GEVOLGEN.

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Katja Willems schreef:Hoi, ik ben benieuwd wat er is gebeurd toen je de dwangbevel kosten niet hebt betaald?
Wat gebeurt er dan?
gr KW
Het gaat om een belastingaanslag. Na het betekenen van het dwangbevel heeft de deurwaarder een executoriale titel. Hiermee kan hij bijvoorbeeld beslag leggen op loon/uitkering, bankrekening, inboedel.

Gesloten