LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Strafport op portbetaald enveloppe

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
dannykix
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:58

Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door dannykix »

Enige tijd geleden heb ik een enveloppe ontvangen met strafport van de TNT. Vreemd genoeg is de enveloppe voorzien van een (bedrukt!) Port Betaald TNT. Op bijgevoegd formulier is enkel de mogelijkheid aangegeven om te betalen. De mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen of te mailen is kennelijk niet van deze tijd :evil: . Ook op de website van de TNT is geen mogelijkheid om kosteloos (bellen 0,10/min, of post MET postzegel) een klacht in te dienen. Ondertussen ook al een herinnering ontvangen met alleen de mogelijkheid om te betalen. Kan dat zomaar?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Kan zijn dat de envelop te zwaar was voor welke port er betaald is door de afzender.
Normaal wordt een envelop terug gestuurd naar de afzender maar als er geen afzender op staat dan krijgt de strafport de ontvanger.

dannykix
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:58

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door dannykix »

Hallo Chocomelk!

De enveloppe in kwestie is voorzien van een groot bedrijfslogo, dus dan had hij wel weer terug gekund. Hoe kan ik als ontvanger controleren dat de enveloppe te zwaar zou zijn voor de porto kosten? Daarnaast is het maar de vraag of de medewerker van de TNT de enveloppe juist heeft gewogen. Hoe kan ik bewijzen dat er geen strafport op zou moeten, of hoe bewijst de TNT dat er wel strafport op moet (de enveloppen is nu wel leeg...). Een sticker met strafport op een enveloppe plakken kan mijn neefje van 5 ook wel.

Gr, Danny.

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door Upstairs »

Goedemorgen,

Het komt ook voor dat bedrijven "Port Betaald" brieven in de brievenbus deponeren en hiervoor dus niet betalen. Deze moeten nl. apart afgeleverd worden.
De TNT controleerd daar ook op.

groet

dannykix
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:58

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door dannykix »

Hallo Upstairs,

Daar kan ik wat mee. Maar, hoe weet ik of de post is aangeboden via het officiële kanaal of gedumpt in een postbus? Ik heb alleen een stickertje "Frankering gecontroleerd N<lang nummer>" op mijn enveloppe zitten. Zo'n sticker kan iedereen bij de TNT erop plakken (al dan niet terecht). Wie garandeerd mij dat de sticker er terecht op zit en waar kan ik dat navragen?

Ik erger mij vooral aan het feit dat de TNT geen inzicht geeft waarom ik moet betalen :cry: . Als er geen postzegel op een enveloppe zit, dan moet ik betalen; geen probleem. Als er port betaald op een enveloppe staat van een grote organisatie, dan ga ik ervan uit dat dit bedrijf het netjes regelt.

Gr, Danny.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door Chocomelk »

dannykix schreef:Hallo Chocomelk!

De enveloppe in kwestie is voorzien van een groot bedrijfslogo, dus dan had hij wel weer terug gekund. Hoe kan ik als ontvanger controleren dat de enveloppe te zwaar zou zijn voor de porto kosten? Daarnaast is het maar de vraag of de medewerker van de TNT de enveloppe juist heeft gewogen. Hoe kan ik bewijzen dat er geen strafport op zou moeten, of hoe bewijst de TNT dat er wel strafport op moet (de enveloppen is nu wel leeg...). Een sticker met strafport op een enveloppe plakken kan mijn neefje van 5 ook wel.

Gr, Danny.
Alleen het logo of ook het adres van het bedrijf ?

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door jlthkoch »

dannykix schreef: Ik erger mij vooral aan het feit dat de TNT geen inzicht geeft waarom ik moet betalen :cry: . Als er geen postzegel op een enveloppe zit, dan moet ik betalen; geen probleem. Als er port betaald op een enveloppe staat van een grote organisatie, dan ga ik ervan uit dat dit bedrijf het netjes regelt.
Gelukkig hoef je de beweringen van TNT niet serieus te nemen en ben je niet verplicht te betalen. Dat de afzender niet of te weinig betaald zou hebben is niet jouw probleem, maar dat van de TNT.

Laten ze bij TNT nu eens beginnen om de porto van niet, te laat of verkeerd bezorgde post terug te betalen i.p.v. mensen lastig te vallen met dit soort onzin.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door tennis »

Lees deze discussie, dan zie je hoe de mensen ermee omgaan:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... o#p1123034

stoompie2
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 mar 2011 15:37

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door stoompie2 »

Ontvangen post die onvoldoende gefrankeerd is met een frankeermachine vormt hierop een uitzondering. Deze onderfrankering komt altijd voor rekening van de afzender, u hoeft hiervoor dus geen portokosten te betalen. Dit geldt ook voor onbetaalde Port Betaald post die via een oranje brievenbus van TNT Post is verstuurd. De portokosten hiervoor moet de afzender betalen, als zijn gegevens bekend zijn.

bron http://www.tntpost.nl/voorthuis/brieven/portokosten/

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door jlthkoch »

stoompie2 schreef:Ontvangen post die onvoldoende gefrankeerd is met een frankeermachine vormt hierop een uitzondering. Deze onderfrankering komt altijd voor rekening van de afzender, u hoeft hiervoor dus geen portokosten te betalen. Dit geldt ook voor onbetaalde Port Betaald post die via een oranje brievenbus van TNT Post is verstuurd. De portokosten hiervoor moet de afzender betalen, als zijn gegevens bekend zijn.

bron http://www.tntpost.nl/voorthuis/brieven/portokosten/
Alle ondergefrankeerde post komt voor rekening van de afzender!

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Strafport op portbetaald enveloppe

Ongelezen bericht door tennis »

jlthkoch schreef:
stoompie2 schreef:Ontvangen post die onvoldoende gefrankeerd is met een frankeermachine vormt hierop een uitzondering. Deze onderfrankering komt altijd voor rekening van de afzender, u hoeft hiervoor dus geen portokosten te betalen. Dit geldt ook voor onbetaalde Port Betaald post die via een oranje brievenbus van TNT Post is verstuurd. De portokosten hiervoor moet de afzender betalen, als zijn gegevens bekend zijn.

bron http://www.tntpost.nl/voorthuis/brieven/portokosten/
Alle ondergefrankeerde post komt voor rekening van de afzender!

Natuurlijk, en er is geen wettelijk voorschrift, dat de ontvanger het porto en event. strafporto moet betalen.

Gesloten