LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winterbanden zonder sensor

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Winterbanden zonder sensor

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Grappig dan dat mijn auto uit 2016 het niet heeft.

Dat kan idd wel je hebt ook indirecte tpms dat werkt niet met sensoren maar.door een rekensysteem dat via het ecu van je auto wordt aangestuurd.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Winterbanden zonder sensor

Ongelezen bericht door Moneyman »

Veldt01 schreef:Grappig dan dat mijn auto uit 2016 het niet heeft.

Dat kan idd wel je hebt ook indirecte tpms dat werkt niet met sensoren maar.door een rekensysteem dat via het ecu van je auto wordt aangestuurd.
Klopt, dat weet ik en dat heb ik. Daarom stel ik ook dat de stelling van Olaf onjuist is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Winterbanden zonder sensor

Ongelezen bericht door kweenie »

Je begrijpt dat er ook mensen zijn die een wielwissel ook gewoon zelf kunnen uitvoeren?
Bij de kwikfit is het prijsverschil normale wiel- of bandenwissel al 5 tientjes.....maar uiteraard wisselt de stofzuiger zijn wielen wel zelf en bespaart jaarlijks 2x 79,- op de kwikfit; hetgeen jij een paar tientjes noemt :wink: : dan brandde bij mij ook een lampje
TS geeft aan dat het 30 euro extra kost bij een bandenwissel en dat hij of zij dat te veel vindt. Een paar tientjes, dus.

Of je zelf banden of wielen wilt wisselen of niet heeft dus niet met dit topic te maken. Als je zelf de wielen wisselt, dan kun je ook zelf de auto de nieuwe sensoren aanleren. Maar dat is vaak zelfs niet nodig, in het algemeen heeft de auto na een minuut of tien rijden zelf de sensoren ingeregeld.

JoVe52
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2017 14:59

Re: Winterbanden zonder sensor

Ongelezen bericht door JoVe52 »

stofzuigertje schreef:Dat betekende dus dure sensoren en ik zou een dergelijke auto niet gekocht hebben als ik dit wist.

Als je geen extra kosten wilt dus volgende keer 4 seizoenen banden en geen zomer/winter meer.
Wel moet je bij de APK de sensor hebben maar als je dat in de zomermaanden doet ziet niemand die melding die je kunt negeren.

Ik rij al jarenlang zonder en voel wel als een band zacht word, hoeft niet eens lek te zijn en bij instappen zie je ook slappe banden gelijk.
Een duur extra waar ik niet op zit te wachten.

je bent voor de 4 sensoren ongeveer 200 euro kwijt via de officiële (Hyundai) dealer, dus in plaats van een setje winterbanden op stalen velg voor 600 euro nu dus 800 euro. En niet iedere bandenboer wil sensoren monteren vanwege de complexiteit met activeren.

JoVe52
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2017 14:59

Re: Winterbanden zonder sensor

Ongelezen bericht door JoVe52 »

Veldt01 schreef:Grappig dan dat mijn auto uit 2016 het niet heeft.

Dat kan idd wel je hebt ook indirecte tpms dat werkt niet met sensoren maar.door een rekensysteem dat via het ecu van je auto wordt aangestuurd.

ABS sensoren standaard op auto (VW/Seat)

JoVe52
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2017 14:59

Re: Winterbanden zonder sensor

Ongelezen bericht door JoVe52 »

Moneyman schreef:
olaf79 schreef:[Dit systeem is overigens verplicht voor nieuwe auto's vanaf 2014 in de hele EU.
Grappig dan dat mijn auto uit 2016 het niet heeft.
je hebt het wel alleen niet in het ventiel maar wordt het door de ABS geregeld. Je moet op je dashboard wel een (geel) lampje hebben met het loopvlak van een band. En een rood driehoekje.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Winterbanden zonder sensor

Ongelezen bericht door renewouters »

thecure schreef:
kokka schreef:Ik snap niet dat je ze opnieuw moet inleren, je kan bij de velgenwissel de sensors gewoon over laten zetten op de andere velgen
Dat zal duurder zijn dan die 30 euro. De band moet er af, de sensor is een geheel met het ventiel en wordt er vanaf de binnenkant van de velg ingestoken.
En ik vraag me af of dat bevorderlijk is voor die sensoren om ze twee keer per jaar te demonteren en monteren.

Ik heb ook geen sensoren op mijn Winterset. Bij mijn focus zou dat 350 euro kosten.
Ik heb contact opgenomen met de politie, en ze handhaven er niet op.
Ook mijn verzekeraar heb ik gebeld, hoe het zit met de dekking i.g.v. een ongeluk, maar dat was ook geen probleem zeiden ze.
Heb je dat laatste zwart op wit? En let ook op als je een keer APK moet doen terwijl de winterbanden er op zitten: aanwezige functies moeten het doen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Winterbanden zonder sensor

Ongelezen bericht door Moneyman »

JoVe52 schreef:
Moneyman schreef:
olaf79 schreef:[Dit systeem is overigens verplicht voor nieuwe auto's vanaf 2014 in de hele EU.
Grappig dan dat mijn auto uit 2016 het niet heeft.
je hebt het wel alleen niet in het ventiel maar wordt het door de ABS geregeld. Je moet op je dashboard wel een (geel) lampje hebben met het loopvlak van een band. En een rood driehoekje.
En dus heb ik het (sensoren in de band) niet. wel goed lezen...

Gesloten