LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] banden verkeerd om

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bgt »

In jan 2010 een nieuwe auto(Citroen C5 Tourer 2.0i LPG met stalen veren) gekocht, nu het 1ste setje achterbanden vervangen na 40.000km en wat blijkt...banden ontzettend schuin afgesleten, Afbeelding en het "outside" teken aan de binnenkant van de Michelin banden 225x55x17. Ok, vervangen en een brief naar Citroen gestuurd met het uitlijnrapport en wat denk je....garantie dekt geen slijtage/uitlijning/sporing en de bewijslast leggen ze nu bij mij neer. Auto zit nog net in de garantie.

J@@N
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:01

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door J@@N »

Ik rij ook in een Citroen en helaas moet ik zeggen dat het een ..... merk is.
Je hoeft geen enkele service te verwachten, niet van de importeur nog van de dealer.

Citroen is een leuk merk voor mensen die handig zijn. Als doe het zelf auto en mensen die veel geld, na de garantie in de auto willen steken.

Mijn auto stotterde en hield regelmatig in en gaf zo nu en dan een fout melding, ging dan in noodloop. Beide storingen bleken niets met elkaar te maken te hebben.

Garage kon het stotteren / inhouden al helemaal niet verhelpen want de auto
gaf dan geen fout melding. Er zouden dan op mijn kosten onderdelen op de gok vervangen gaan worden en dat zou dan voor mij veel geld kosten!

Uiteindelijk zelf maar op de gok onderdelen uit een 2de hans sloop wagen gekocht (nog geen 100 euro) {Bedankt Bart Ebben} en daarna reed deze weer als nieuw!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door snepke »

Sinds wanneer zitten autobanden in de garantie bij de aankoop auto?
Heb er nog nooit van gehoord.
Ik denk dat je bij de bandenboer moet zijn voor garantie

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bprosman »

Sinds wanneer zitten autobanden in de garantie bij de aankoop auto?
Als je een nieuwe auto koopt zitten er af-fabriek banden onder. Als die verkeerd om gemonteerd (lijken te) zijn neem ik toch aan dat je bij de verkopende partij (dealer) moet zijn.

hdpaddy
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2007 08:21

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door hdpaddy »

Je mag van een nieuwe auto(zo uit de fabriek) wel verwachten dat de banden goed zitten.
Bij TS zijn waren de banden dus verkeerd om gemonteerd.
Tja heel lullig, zie dat maar eens te bewijzen.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door Brainless »

40.000 km is een normale levensduur van een band.
Als de banden bv al met 10.000 km "af" waren, had je mss nog kans gehad.
Maar nu? Ik weet bijna zeker van niet, want je hebt geen extra kosten gehad.

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bgt »

het bewijzen dat de banden verkeerd om hebben gezeten is niet zo moeilijk. Kijk maar naar het slijtpatroon. Ik heb een uitlijnmeting laten doen en dat gaf geen gekke waardes dus dat was het niet. Door het verkeerd om monteren krijg je een ongecontroleerde heftige slijtage. Normaal doe je 70-80000 met achterbanden. Heb hiervoor een C4 Picasso en een Xsara Station 1.6i gehad en daar gingen de achterbanden 80000 km mee.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door crazyme »

bgt schreef:In jan 2010 een nieuwe auto
Dan heb je misschien in de winter van 2010/2011 winterbanden laten monteren en is later de fout ontstaan.

Achteraf kun je hier niets mee.

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bgt »

Ik heb geen winterbanden! En als je logisch nadenkt...zou je winterbanden hebben gebruikt dan zou je een veel hoger aantal km's op de teller hebben staan en dat klopt dan weer niet met de slijtage.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door smilie »

Heb je dan nooit in 2 jaar tijd gemerkt dat je banden verkeerd gemonteerd staan?!

Ja, sorry - maar kwam je bij mij na 2 jaar en 40.000 verder met deze opmerkingen zou ik ook niks aan doen. Niet verkeerd bedoeld, maar heb je dan ooit in 40dkm banden spanning gecontroleerd of überhaupt naar je banden gekeken?

Ik controleer minstens 1 x per maand (dus 12 x per jaar) banden spanning en banden slijtage en andere slijtage onderdelen. En dat doe ik ook met splinter nieuwe auto's hoor - want ik zit erin en het gaat om mijn veiligheid. Daar heb ik zeker 1 uur per maand voor over.

Edit: moet wel erbij zeggen, ik rij ~55.000 km per jaar; met een setje correct gemonteerde en gebalanceerde banden doe ik tussen 25.000 en 90.000 mee. Hangt van de wagen en banden. Sportieve banden slijten eerder (25.000) en gewoon 'Eco' banden kunnen prima tot 90.000 halen.

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bgt »

Je koopt niet een nieuwe auto om er steeds onder te liggen om te kijken of ie verkeerd slijt(wie denkt daar uberhaupt aan, nog nooit meegemaakt). En zolang er profiel op zat zag je t niet. De banden zitten nogal diep in de wielkasten dus als je staat zie je de binnenkant niet goed. Bandencontrole wat spanning betreft geen probleem. 40000km is gewoon veel te weinig als je een rustige rijstijl hebt. Als je 62 bent hoef je niet meer te scheuren of je te bewijzen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door crazyme »

Het lijkt mij volstrekt normaal dat je er van uitgaat dat de banden goed zijn gemonteerd. Het lijkt mij niet dat de koper iets verweten kan worden. Helaas lijkt het mij vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat dit vanaf levering het geval was (de banden -zouden- tussentijds gewisseld kunnen zijn) EN de koper moet ook nog aantonen dat de extra slijtage daardoor wodt veroorzaakt. De mogelijke schade bedraagt misschien een paar mm rubber, en dat is geen bedrag om over te procederen.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door rollertje »

J@@N schreef:Ik rij ook in een Citroen en helaas moet ik zeggen dat het een ..... merk is.
Je hoeft geen enkele service te verwachten, niet van de importeur nog van de dealer.

Citroen is een leuk merk voor mensen die handig zijn. Als doe het zelf auto en mensen die veel geld, na de garantie in de auto willen steken.

Mijn auto stotterde en hield regelmatig in en gaf zo nu en dan een fout melding, ging dan in noodloop. Beide storingen bleken niets met elkaar te maken te hebben.

Garage kon het stotteren / inhouden al helemaal niet verhelpen want de auto
gaf dan geen fout melding. Er zouden dan op mijn kosten onderdelen op de gok vervangen gaan worden en dat zou dan voor mij veel geld kosten!

Uiteindelijk zelf maar op de gok onderdelen uit een 2de hans sloop wagen gekocht (nog geen 100 euro) {Bedankt Bart Ebben} en daarna reed deze weer als nieuw!
Wel of topic, maar ik zit al een tijd met eenzelfde probleem met mijn citroen C5 van 2004. Wat heb je vervangen dan?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door nevermind »

@ bgt

Wat bedoel je met outside teken?
Spreken wij hier over de rotation van de banden?
en het "outside" teken aan de binnenkant van de Michelin banden 225x55x17

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Wel eens gedacht aan stoepranden e.d. waardoor wielen uit "balans" raken en daardoor scheef onder de auto staan en scheef slijten. Dit heeft niet zozeer met het merk maar met de bestuurder te maken.

J@@N
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:01

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door J@@N »

Wel of topic, maar ik zit al een tijd met eenzelfde probleem met mijn citroen C5 van 2004. Wat heb je vervangen dan?
Bobinerail; dat leek mij logischerwijs het enige wat het stotteren zowel op Gas als Benzine kon veroorzaken.
Gaspedaal sensor; Af en toe gaf het OBDII systeem (ik meen) P201 aan, waarna deze in noodloop ging.
Na het vervangen van beide, waren de problemen opgelost. Geen storingen / stotteren / inhouden of noodloop meer.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat bedoel je met outside teken?
Spreken wij hier over de rotation van de banden?
@Suzanne, met tegen stoepranden aanrijden draaien je banden niet 180 graden op de velgen :? . Even aannemende dat TS bedoeld dat de banden tegen de draairichting in op de velgen gemonteerd waren. Is bovendien bij nat weer nog levensgevaarlijk ook nog.
225x55x17
Zijn aardige sloffen die echt niet bij 40.000 op zijn, inderdaad meer bij 80.000.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door Emmy75 »

smilie schreef:Heb je dan nooit in 2 jaar tijd gemerkt dat je banden verkeerd gemonteerd staan?!
Ja, dat kunt u wel zo snel vragen, maar.. hebben banden dan een binnenkant en buitenkant dan in zoverre dat de band persé zo om gemonteerd moet worden ?
Sorry als dit mutserig overkomt, maar ik weet dit echt niet. Als consument zou ik er in dat geval vanuit gaan dat de band van een nieuwe auto goed zit, of moet ik ook controleren of de motor niet op zijn kop ligt?

De laatste jaren hebben we een paar nieuwe auto's 'versleten' en ik krijg wel langzaam de indruk dat de banden die er af-fabriek opzitten meestal net iets minder lang meegaan dan later gemonteerde nieuwe banden.

@bgt,
Of u nog wat mag verwachten qua compensatie weet ik zo gauw even niet. Wellicht kunt u dit navragen bij juridisch loket waar eerste advies doorgaans gratis is. Volledig gratis banden zult u denk ik nooit gaan krijgen, u heeft er immers 40.000km mee gereden. Als er al sprake is van enige compensatie zou het gerechtvaardigd zijn dit verbruiksdeel te betalen.

Dat de auto nog net in garantie zit, is minder relevant. Banden worden doorgaans uitgesloten van garantie omdat ze hier geen garantie op kunnen geven van x jaar. Veel is ook afhankelijk van rijgedrag en aantal kilometers. Wat ik nog net wel van banden weet is dat ook het rijden met een verkeerde bandenspanning voor flink veel extra slijtage kan zorgen. Dit zijn dus zaken die u als consument bijna niet kunt aantonen. Inmiddels heeft u dus al 40.000 km gereden met de banden, persoonlijk denk ik dat dit teveel is om nog enige aanspraak te kunnen maken. Er zijn banden die niet veel langer meegaan.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bprosman »

hebben banden dan een binnenkant en buitenkant dan in zoverre dat de band persé zo om gemonteerd moet worden ?
Sorry als dit mutserig overkomt, maar ik weet dit echt niet.
Banden hebbben inderdaad een "draairichting" , zoals ik al schreef dit is om de waterafvoer bij een nat wegdek te bevorderen, vandaar mijn opmerking dat ALS ze verkeerd om gemonteerd worden het bij nat weer ook nog wel eens levensgevaarlijk kan zijn.
Er zijn banden die niet veel langer meegaan.
225x55x17 zijn wielen met een doorsnede van 17" ofwel 43cm en een loopvlak van 225 mm, dit zijn geen "gewone" maten en gaan aanzienlijk langer mee dan 40.000 km. Onder mijn auto ligt de zelfde maat en 80.000 komt meer in de buurt.

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bgt »

Idd heb ik met mn vorige auto's altijd 70-80000km met mn achterbanden gedaan. Mn voorbanden zijn bijna net zo lang als mn achterbanden meegegaan. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Voor ging altijd 50.000km mee.
Mijn Michelin banden hebben enkel een "outside" teken op de buitenkant staan, geen pijl(draairichting).
En idd gleed ie achter nog wel eens lekker in een korte bocht met een erg nat wegdek :?
Zal nu wel iets beter zijn 8)


PS ik heb deze zaak ook doorgegeven aan mn rechtsbijstand verzekering.

Gesloten