LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade aan velgen na wisselen banden - garage onverzekerd

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
thousmans
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2012 15:27

Schade aan velgen na wisselen banden - garage onverzekerd

Ongelezen bericht door thousmans »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem waar ik graag wat advies bij kan gebruiken. Een tijdje geleden heb ik bij een garage 4 nieuwe banden op mijn auto laten leggen. Bij het ophalen bleek dat 3 van de 4 velgen op de velgrand beschadigd zijn. Het aluminium is ingekerft over een groot deel van de 3 velgen en de blanke lak is van de rand afgedrukt. Bij de 4de velg heeft de garagehouder zich schijnbaar gerelalizeerd dat zijn apparatuur ongeschikt is voor 15 inch licht metalenvelgen en heeft hij de laaste door een collega garagehouder laten monteren.

Uiteraard heb ik de garagehouder hierop aangesproken en gezegd dat ik hem aansprakelijk houd voor de schade. Hierop verwijst hij me naar een papiertje dat op verschillende plekken in de garage is opgehangen waarop staat dat betreden van het pand alsook schade door werkzaamheden op eigen risico is en dat hij dus geheel geen verantwoordelijkheid neemt voor de schade. Verder wil hij me wel tegemoed komen door de banden te demonteren en blanke lak over de schade te spuiten zodat er in ieder geval geen verdere oxidatie zal optreden. Dit zal echter niet de groeven, noch de putjes uit de velgrand verwijderen, en ik betwijfel te zeerste of deze handeling een duurzame reparatie is voor de schade.

Nu is mijn vraag aan jullie, wie van jullie heeft ervaring met een dergelijke situatie? Is een papiertje ophangen waarmee je iedere verantwoordelijkheid naast je neerlegt rechtsgeldig? Welke stappen kan ik ondernemen om de schade op een adequate manier opgelost te krijgen?

Ik hoor graag jullie mening hierover.

M.v.g.

Tom

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Schade aan velgen na wisselen banden - garage onverzekerd

Ongelezen bericht door dhc »

Het ophangen van briefjes onttrekt een garagehouder niet van zijn verantwoordelijkheid netjes om te gaan met de spullen van een ander.Die briefjes hebben ook geen enkele rechtsgeldigheid. Voor hetzelfde geld zitten er deuken en krassen in je auto en komt ie daar mee weg? Absoluut niet. Garagehouder blijft aansprakelijk en dient dit via zijn eigen verzekering te regelen.
Stel de garagehouder schriftelijk aansprakelijk en eis dat hij binnen een redelijke termijn (twee weken) inhoudelijk reageert. Doet hij dat niet dan zou ik via mijn eiegen verzekering of rechtsbijstand de zaak aanhangig maken.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Schade aan velgen na wisselen banden - garage onverzekerd

Ongelezen bericht door Quisquid »

De garage is contractueel verplicht de banden correct te vervangen, zónder schade te veroorzaken. Je kunt de garage aanspreken op wanprestatie en-of onrechtmatige daad (zaaksbeschadiging). Het en der opgehangen briefjes of andere ´disclaimers` om er de contractuele aansprakelijkheid mee af te wijzen, hebben geen rechtskracht. En tekenen misschien al de mentaliteit waarmee de garage zaken doet.

Of een garage ertegen verzekerd is, is niet het probleem van de opdrachtgever. De garage is aansprakelijk en het niet-verzekerd zijn (een eigen keuze van de garage zelf) kan er niet toe leiden dat de garage dan ook maar niet aansprakelijk is. Dat zou een bonus betekenen op het niet-verzekerd zijn (en nog premie uitsparen ook). Laat je door dát (non-)argument niet overdonderen.

By the way: heb je dit verhaal enige tijd geleden ook niet in het forum op de website van de Rijdende Rechter gezet? Ik mende het daar al eens gelezen te hebben.

Gesloten