LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autobanden op de sloop - tip

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
BuG2FiX
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2003 12:08

Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door BuG2FiX »

Als je een iets oudere auto hebt is het vaak zonde om compleet nieuwe banden eronder te doen, dat kost toch al snel een paar honderd euro. helemaal bij de kwik-fit maar vaak s h i t.

Ik was gisteren weer even op mijn favo sloop en die zet voor mij de banden eronder voor 35 euro per twee stuks, met 5 mm profiel van recente sloopauto's - Op eigen velgen dus. Kijk dat zijn nog eens prijzen, daarmee profiteer ik weer lekker van al die mensen die nieuwe merkbanden kopen en vervolgens een paar maanden later hun auto in de tering rijden. Die koop ik dan weer voor een fractie van de prijs... een tip dus voor de mensen hiero.

En nee, geen banden van velgen die stuk zijn geweest door ongelukken natuurlijk. dat zie je ook direct en rijd ook niet echt lekker meestal.

boebo

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door boebo »

Zeg Bug weet je wat tering betekend ?

Het is een ander woord voor Pest of kanker :!:

Please keep it nice :wink:

Bertje2004

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Bertje2004 »

2e hands banden... zeker nooit een slipcursus gedaan?

Je band is het ENIGE contact met de wegdek en verantwoordelijk voor de lengte van je remweg. Zorg gewoon dat ik altijd in orde is en ga niet om een paar tientjes te besparen op schuin afgesleten sloopbanden rijden!

Bertje2004

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Bertje2004 »

Wil je echt goedkope banden, kijk dan gewoon es op http://www.autobandenmarkt.nl - stukken goedkoper dan in de winkel.

boempje dan

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door boempje dan »

daarmee profiteer ik weer lekker van al die mensen die nieuwe merkbanden kopen en vervolgens een paar maanden later hun auto in de tering rijden
Totdat je er een keer een treft waar carcas breuk in zit en dan hang je lekker zelf in de bomen !
Soms is dit niet zichtbaar dus vertel nou niet ik kijk wat ik krijg
Zoiets is alleen met rontgen vast te stellen

VEILIGHEID voor ALLES

Gast

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Gast »

Van de banden die nu om me auto zitten heb ik dan toch ook geen idee of er een carcas breuk in zit??
Sterker kweet niet eens wat dat is :D

M.ekker

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door M.ekker »

Ongeluk=meestal hard remmen..HEEL HARD remmen; Onderkant band kleeft aan de weg waardoor je van die mooie zwarte strepen krijgt. Binnenzijde van de band blijft vast rond de velg zitten: Wang van de band rekt dus uit. Als autobanden deels uit hetzelfde materiaal als fietsbanden gemaakt zijn -dat weet ik niet- dan scheuren door het remmen de canvas-vezels waaraan een band zijn stevigheid ontleend. Niet voor niets geldt dat je je autogordels moet vervangen na een frontale crash, als je auto tenminste niet total-loss is.
Is namelijk hetzelfde verhaal.

Gast

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Gast »

VEILIGHEID voor ALLES
Helemaal mee eens. En al helemaal met een oude brik, zoals BuG2FiX schrijft. Met een nieuwe auto heb je nog wat actieve en passieve veiligheid en kun je misschien nog IETS opvangen....maar met een oudje heb je dat OOK al niet en dan rijdt hij ook nog eens met 2ehands bandjes....link, hoor :!:

Tobzs

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Tobzs »

Autobanden zijn inderdaad het enige contact met de straat en gecompliceerdere producten als de meeste mensen denken. Dus aan de buitenkant is het vaak niet te zien wat er mee mis is omdat het rubber het meest simpele gedeelte van de band is. Dus niet slim en de uiteindelijke prijs kan zeer hoog zijn als er bij een kritieke situatie eens het maximum van de banden word gevergt. Blik is vaak te repareren maar met de lichaamsdelen kan dat nog wel eens anders lopen.
Dan maar via autobandenmarkt.nl waar door een slim concept de banden goedkoop zijn en splinter nieuw.

Gast

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben zelf monteur. En wat kunnen mensen verschrikkelijk zeuren over banden voor 10 euro gaan ze al aan de loop.
Ik leg altijd gebruikte banden op mijn eige auto kost niks en het rijdt
karkas breuk en zo is allemaal onzin.

peet.

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door peet. »

TIP:

een net bandje op markplaats hoeft niet meer te kosten dan 15 euro :wink:

sybrand

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door sybrand »

ik koop alleen maar nieuw
heb ooit eens een klapband gehad met goede ? gebruikte banden
liever nooit weer

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Thunder »

Ongeluk=meestal hard remmen..HEEL HARD remmen; Onderkant band kleeft aan de weg waardoor je van die mooie zwarte strepen krijgt. Binnenzijde van de band blijft vast rond de velg zitten: Wang van de band rekt dus uit. Als autobanden deels uit hetzelfde materiaal als fietsbanden gemaakt zijn -dat weet ik niet- dan scheuren door het remmen de canvas-vezels waaraan een band zijn stevigheid ontleend. Niet voor niets geldt dat je je autogordels moet vervangen na een frontale crash, als je auto tenminste niet total-loss is.
Autobanden zijn dus heeel wat anders dan fietsbanden, ze bestaan uit meerdere componenten en worden versterkt met kunststof vezels, in veel gevallen polyester vezels. Deze vezels zijn een stuk sterker dan de canvas vezels waar meneer aan refereerd, en zijn na een stevige noodstop nog even sterk.
Het zou immers van de zotte zijn, dat waneer je na elke noodstop een stel nieuwe voorbanden moet aanschaffen. Dit zou voor inwoners van Amsterdam, die om de haverklap in de ankers moeten voor fietsers een dure hobbie zijn...

Wat beterft de auto gorderls, hier geld het zelfde voor, deze worden ook uit ultra sterke polyester vezels vervaardigt en hoeven na een noodstop of aanrijding niet per definitie vervangen te worden!

k van der hoek
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 sep 2005 14:38

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door k van der hoek »

gebruikte banden is niks mis mee, aleen als je de historie kent van de banden.

een totall loss auto heeft 9 van de 10 flink in de remmen gestaan om de aanrijding te voorkomen of de gang er uit te halen.
deze banden zijn dan wel mooi vierkant van het remmen.

zal vast lekker rijden , een band met een vlakke kant er op.

ik rij zelf ook veel op gebruikte banden, gaat nog altijd goed maar het risico is aanwezig dat er indd een canvas breuk of iets dergelijks in de band zit.

hobbes
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2005 19:57

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door hobbes »

2e hands bandjes van de sloop kunnen best indien ze er nog goed uitzien en genoeg profiel hebben.
De vraag is echter of het lonend is, indien je weinig rijd ( zo rond de 10.000 per jaar) en niet of weinig op de grote snelwegen komt kun je er prima mee rijden.
wat ook meespeelt is de gemiddelde snelheid waarmee je rijd en je rijstijl. Piepende banden leveren ook een piepende portomonee op

Het wordt anders indien je veel met de auto op pad bent, vaak s'avonds laat of s'morgens vroeg onderweg bent. Als je de wagen specifiek met slecht weer gebruikt is het ook af te raden om een paar gebruikte banden aan te schaffen.

Naast het enige contact met de weg is het ook een kwestie van onderhoud. Met een normale rijstijl gaan een paar banden zo'n 40.000 km mee. Bij gebruikte banden heb je de kans dat je bezig blijft...en dan word het ook een dure bezigheid, afgezien van de tijd die het kost.

Probeer de jaarlijkse apk vlak voor de winter te plannen, mochten ze niet meer aan de norm voldoen dan ben je op tijd om te alsnog te vervangen.

Sieds
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2006 12:47

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Sieds »

Bang maken spook is een Indonesich gezegde.

We hebben teveel geld in Ned. en moeten alles nieuw en alles verzekeren, als het maar geld kost.
Bang zijn we van al onze veronderstellingen die ik hier boven lees.
We hebben veel te veel fantasie en bedenken allemaal argumenten maar maar feitelijk denken kunnen we niet meer.
Een oude auto rijdt net zo goed als een nieuwe en een band van een schadeauto is net zo goed als een nieuwe.
Beetje kort door de bocht maar het hoeft niet allemaal nieuw.
Gelukkig is er een hele grote recycling markt, zie maar naar al de Kringloopwinkels die overal uit de grond gestamp worden voor wat we voorheen weggooiden.
Loop maar eens bij een autosloper binnen hoe mooi die bedrijven alles op een rijtje hebben.
Voor onze kindertjes moet er ook nog wat energie en brandstof overblijven i.p.v. alles nieuw te produceren.
Ga maar eens naar een arm land en zie hoe creatief ze er zijn. Nederlanders zijn bang en verwend.

Martijn1001
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2005 15:10

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Martijn1001 »

Wijze woorden meneer, volgens mij heeft u zeker een punt.

Eagle0101
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2007 23:31

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Eagle0101 »

Autobanden kopen op de sloop is geen wijze zaak, zelfs wanneer de auto een lichte aanrijding heeft gehad kan de binnenzijde van de band beschadigd zijn en loop je het risico van een klapband.
Als je dan toch zuinig wilt zijn maar geen risico wilt lopen koop dan gewoon nieuwe banden bij een internetbandenhandel
Goedkoop zijn onlinecarshop.nl en ej-banden.nl

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Veldt01 »

We hebben in nederlland een supernieuw wagenpark. Kennenlijk vormt de nieuwprijs die astronomisch is geen enkel probleem om toch steeds weer het nieuwste model aan te schaffen. Het kan er bij mij niet in dat er dan zo wordt beknibbeld op één van de belangrijkste onderdelen op de auto.
Goede montage is volgens mij net zo belangrijk als een band die bij de auto past. Mensen die het nodig vinden om voor weinig een band (zonder bekende historie) op de sloop te halen zijn wat mij betreft echt goed bezig. Afgezien van het feit dat een band inslijt op de auto ben ik nog niemand tegengekomen die optisch kan zien of een band helemaal goed is (degene die dit wel kunnen zijn of slopers of verkopers op marktplaats).

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Ulbe »

Re. Sieds: Ga maar eens naar een arm land en zie hoe creatief ze er zijn.

Met grote ogen keek ik eens naar een tv programma die handelde over Cuba, een taxichauffeur vertelde dat hij naar de "accudokter" moest!,

Mopperend zette de motorkap van zijn auto open, en haalde de accu uit de motorruimte,

Een oude man sneed vakkundig de accu open en haalde de loden platen uit de tot op de draad versleten accu, met blote armen haalde hij restanten van de platen uit het zeer bijtende accuzuur!, pijn had hij er niet van!, hij was het wel gewend!...

De "slechte" platen werden vervangen door tweedehands platen, en de accu werd weer dichtgemaakt!, en inderdaad de motor startte weer!,

Nu is dit natuurlijk extreem, maar creatief was deze accudokter wel!, :wink:

Gesloten