LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Viking winterbanden na 200 km kapot

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
IJzerloo
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2017 14:08

Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door IJzerloo »

Aangezien in afgelopen voorjaar een nieuwe auto gekocht heb zonder winterbanden erbij, en ik voor mijn werk afhankelijk ben van de auto heb ik besloten om een set winterbanden aan te schaffen.
na wat rond zoeken uitgekomen op betaalbare Viking winterbanden.
de garagehouder heeft ze zelf ook al jaren in gebruik en was er zeer over te spreken.
de banden zijn nieuw gemonteerd op een Woensdag, maar de Vrijdag daarop stond ik langs de kant van de weg met een lekke band. in totaal 200 kilometer gereden. Na een korte inspectie bleek dat het complete loopvlak van de band los was geraakt.
De wangen van de band zagen er nog goed uit, de velgen hadden geen spoortje van schade.
Nu heeft de importeur met de leverancier geconcludeerd dat ik te lang ben doorgereden op een lekke / zachte band. echter heb ik die dag slechts 2 kilometer kunnen rijden, vanaf het punt dat ik vermoedde dat er iets mis was tot het moment dat ik zeker wist dat het mis was, heb ik 500 meter afgelegd.
de leverancier heeft me toegezegd een nieuwe band te leveren met korting (!!???) Ik vertrouw echter de resterende banden niet meer.
Zeker het gegeven dat ik in totaal 200 kilometer gereden heb. aan de band zelf was buiten het losse loopvlak niets te zien. mijn wielkasten zijn onbeschadigd en mijn velgen ook niet. als ik op een lekke band doorgereden zou zijn, lijkt me dat er toch een vorm van schade zou moeten zijn??
ten tijde van het voorval reed ik op een 80 km weg met de nodige flauwe bochten er in. hiervoor had ik nog door de stad gereden met krappe bochten waar ik ook wat gemerkt zou moeten hebben met een zachte band.

ik ben benieuwd wat overige forum leden voor ervaringen hebben met Viking. Als dit wel een productiefout is geweest (wat ik nog steeds denk) zou ik dit graag nog bij de leverancier aan willen kaarten en een andere oplossing hebben voor dit geschil.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door mp2017 »

IJzerloo schreef:Aangezien in afgelopen voorjaar een nieuwe auto gekocht heb zonder winterbanden erbij, en ik voor mijn werk afhankelijk ben van de auto heb ik besloten om een set winterbanden aan te schaffen.
na wat rond zoeken uitgekomen op betaalbare Viking winterbanden.
de garagehouder heeft ze zelf ook al jaren in gebruik en was er zeer over te spreken.
de banden zijn nieuw gemonteerd op een Woensdag, maar de Vrijdag daarop stond ik langs de kant van de weg met een lekke band. in totaal 200 kilometer gereden. Na een korte inspectie bleek dat het complete loopvlak van de band los was geraakt.
De wangen van de band zagen er nog goed uit, de velgen hadden geen spoortje van schade.
Nu heeft de importeur met de leverancier geconcludeerd dat ik te lang ben doorgereden op een lekke / zachte band. echter heb ik die dag slechts 2 kilometer kunnen rijden, vanaf het punt dat ik vermoedde dat er iets mis was tot het moment dat ik zeker wist dat het mis was, heb ik 500 meter afgelegd.
de leverancier heeft me toegezegd een nieuwe band te leveren met korting (!!???) Ik vertrouw echter de resterende banden niet meer.
Zeker het gegeven dat ik in totaal 200 kilometer gereden heb. aan de band zelf was buiten het losse loopvlak niets te zien. mijn wielkasten zijn onbeschadigd en mijn velgen ook niet. als ik op een lekke band doorgereden zou zijn, lijkt me dat er toch een vorm van schade zou moeten zijn??
ten tijde van het voorval reed ik op een 80 km weg met de nodige flauwe bochten er in. hiervoor had ik nog door de stad gereden met krappe bochten waar ik ook wat gemerkt zou moeten hebben met een zachte band.

ik ben benieuwd wat overige forum leden voor ervaringen hebben met Viking. Als dit wel een productiefout is geweest (wat ik nog steeds denk) zou ik dit graag nog bij de leverancier aan willen kaarten en een andere oplossing hebben voor dit geschil.

Om een advies te geven, om welke banden gaat het hier?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door Julie4444 »

IJzerloo schreef:Aangezien in afgelopen voorjaar een nieuwe auto gekocht heb zonder winterbanden erbij, en ik voor mijn werk afhankelijk ben van de auto heb ik besloten om een set winterbanden aan te schaffen.
na wat rond zoeken uitgekomen op betaalbare Viking winterbanden.
de garagehouder heeft ze zelf ook al jaren in gebruik en was er zeer over te spreken.
de banden zijn nieuw gemonteerd op een Woensdag, maar de Vrijdag daarop stond ik langs de kant van de weg met een lekke band. in totaal 200 kilometer gereden. Na een korte inspectie bleek dat het complete loopvlak van de band los was geraakt.
De wangen van de band zagen er nog goed uit, de velgen hadden geen spoortje van schade.
Nu heeft de importeur met de leverancier geconcludeerd dat ik te lang ben doorgereden op een lekke / zachte band. echter heb ik die dag slechts 2 kilometer kunnen rijden, vanaf het punt dat ik vermoedde dat er iets mis was tot het moment dat ik zeker wist dat het mis was, heb ik 500 meter afgelegd.
de leverancier heeft me toegezegd een nieuwe band te leveren met korting (!!???) Ik vertrouw echter de resterende banden niet meer.
Zeker het gegeven dat ik in totaal 200 kilometer gereden heb. aan de band zelf was buiten het losse loopvlak niets te zien. mijn wielkasten zijn onbeschadigd en mijn velgen ook niet. als ik op een lekke band doorgereden zou zijn, lijkt me dat er toch een vorm van schade zou moeten zijn??
ten tijde van het voorval reed ik op een 80 km weg met de nodige flauwe bochten er in. hiervoor had ik nog door de stad gereden met krappe bochten waar ik ook wat gemerkt zou moeten hebben met een zachte band.

ik ben benieuwd wat overige forum leden voor ervaringen hebben met Viking. Als dit wel een productiefout is geweest (wat ik nog steeds denk) zou ik dit graag nog bij de leverancier aan willen kaarten en een andere oplossing hebben voor dit geschil.
Men stelt dat je te lang hebt gereden op te zachte banden. U heeft 200 KM gereden met deze banden. Heeft u ook de bandenspanning gecontroleerd en gezorgd dat deze voldoende was? Zo nee kan het best zjn dat men gelijk heeft...

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door mp2017 »

Julie4444 schreef:
IJzerloo schreef:Aangezien in afgelopen voorjaar een nieuwe auto gekocht heb zonder winterbanden erbij, en ik voor mijn werk afhankelijk ben van de auto heb ik besloten om een set winterbanden aan te schaffen.
na wat rond zoeken uitgekomen op betaalbare Viking winterbanden.
de garagehouder heeft ze zelf ook al jaren in gebruik en was er zeer over te spreken.
de banden zijn nieuw gemonteerd op een Woensdag, maar de Vrijdag daarop stond ik langs de kant van de weg met een lekke band. in totaal 200 kilometer gereden. Na een korte inspectie bleek dat het complete loopvlak van de band los was geraakt.
De wangen van de band zagen er nog goed uit, de velgen hadden geen spoortje van schade.
Nu heeft de importeur met de leverancier geconcludeerd dat ik te lang ben doorgereden op een lekke / zachte band. echter heb ik die dag slechts 2 kilometer kunnen rijden, vanaf het punt dat ik vermoedde dat er iets mis was tot het moment dat ik zeker wist dat het mis was, heb ik 500 meter afgelegd.
de leverancier heeft me toegezegd een nieuwe band te leveren met korting (!!???) Ik vertrouw echter de resterende banden niet meer.
Zeker het gegeven dat ik in totaal 200 kilometer gereden heb. aan de band zelf was buiten het losse loopvlak niets te zien. mijn wielkasten zijn onbeschadigd en mijn velgen ook niet. als ik op een lekke band doorgereden zou zijn, lijkt me dat er toch een vorm van schade zou moeten zijn??
ten tijde van het voorval reed ik op een 80 km weg met de nodige flauwe bochten er in. hiervoor had ik nog door de stad gereden met krappe bochten waar ik ook wat gemerkt zou moeten hebben met een zachte band.

ik ben benieuwd wat overige forum leden voor ervaringen hebben met Viking. Als dit wel een productiefout is geweest (wat ik nog steeds denk) zou ik dit graag nog bij de leverancier aan willen kaarten en een andere oplossing hebben voor dit geschil.
Men stelt dat je te lang hebt gereden op te zachte banden. U heeft 200 KM gereden met deze banden. Heeft u ook de bandenspanning gecontroleerd en gezorgd dat deze voldoende was? Zo nee kan het best zjn dat men gelijk heeft...

200 km op banden gereden, die niet aan de nodige bandenspanning voldoen, is alleen een slechte wegligging en een hoog verbruik van benzine te doen.
De band is na 200 km niet beschadigt.
Na een korte inspectie bleek dat het complete loopvlak van de band los was geraakt.
Dit lijkt meer op een band die gereviseerd is, net zoals de vrachtwagens hun loopvlak verliezen.
Laatst gewijzigd door mp2017 op 18 nov 2017 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Coverbanden met nieuw loopvlak kunnen ook heel lang mee...

Maar achter voel je lekke band minder snel dan voor en doorrijden en niets voelen... dan kun je binnen een km of 20 het loopvlak los rijden.
Zelf houd ik van stevige banden, tenminste 2.5 ato en dan voel je het ook, gelijk zuiniger rijden....

Viking is prima merk en ik heb goede ervaringen maar of ze ook Cover leveren weet ik niet.

IJzerloo
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2017 14:08

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door IJzerloo »

Vergeten te vermelden:

het ging om de linker voorband, op de wang van de band stond de productie datum week 26 2017.
het betreft Wintech banden maat 225/45 r17.
bij me montage is het ventiel vervangen en de spanning van de banden is gecontroleerd na montage, daar stond ik bij.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door sjohie »

Elk bedrijf kan een productiefout overkomen, en daar lijkt dit wel op. Een (te) lage spanning of zelfs compleet verkeerd gebalanceerde en uitgelijnde band zal niet binnen 200km het complete loopvlak verliezen. Overigens rijden wij al 4 jaar op dezelfde set Viking winterbanden, tot volle tevredenheid, voor wat het waard is. Wij kennen het niet als een echt C-merk, en hebben deze óók gekocht op advies van een bandenleverancier, en een zwager die automonteur is en er zelf ook goede ervaringen mee had en heeft.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door scontra »

IJzerloo schreef: ik ben benieuwd wat overige forum leden voor ervaringen hebben met Viking. Als dit wel een productiefout is geweest (wat ik nog steeds denk) zou ik dit graag nog bij de leverancier aan willen kaarten en een andere oplossing hebben voor dit geschil.
Viking is geen slechte of onbetrouwbare band.
In de jaren '70 zelf ook op Viking gereden en nooit problemen mee gehad, maar dat wil over de band van vandaag de dag natuurlijk niets zeggen.
Wel mag je verwachten dat ook bij Viking de ontwikkeling van de banden niet heeft stilgestaan.
In de ANWB winterbandentest 2016 scoren ze ook niet slecht.
Denkelijk heeft u een exemplaar met een productiefout getroffen en zou de band daarom alleen al volledig kosteloos moeten worden vervangen.
Allerlei smoesjes verzinnen waarom deze band kapot zou kunnen zijn gegaan zijn eigenlijk uit den boze.
Kapotte band gewoon (laten) vervangen door een nieuw exemplaar en u kunt met een gerust hart verder gaan met KM. vreten.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door mp2017 »

IJzerloo schreef:Vergeten te vermelden:

het ging om de linker voorband, op de wang van de band stond de productie datum week 26 2017.
het betreft Wintech banden maat 225/45 r17.
bij me montage is het ventiel vervangen en de spanning van de banden is gecontroleerd na montage, daar stond ik bij.
Hier is al een topic, om te lezen:, TS is hetzelde overkomen.

viewtopic.php?t=64829


viewtopic.php?t=56402t=56402
scontra schreef:
Wel mag je verwachten dat ook bij Viking de ontwikkeling van de banden niet heft stilgestaan.
Blijkbaar wel, want dit speelt in 2008!

stofzuigertje

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Goed gezocht.... maar 3x lekke banden... dat is merk zwart maken dus strafbaar als je dit probeerde.

Verwijderen of ik vraag of de importeur hier wil reageren.
Alleen bij stuk rijden op scherpe staal plaat of zo maar dan blijft loopvlak wel zitten.
Ik geloof dat we iemand hebben die misbruik wil maken van het forum.

Verwijder dit via moderator of ik mail het naar Viking Importeur want met bovenstaande eerdere zou een claim voor smaad niet uitgesloten zijn.
Dit soort valse berichten kan veel omzet kosten.
En welke gek koopt na de eerdere ervaring nog hetzelfde merk?
Ik wil daarom nooit meer een Alfa Romeo, ooit een Alfa Sud gehad...
De folder was perfect, die nietjes zijn nu al ruim 47 jaren oud en nog roestvrij!

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

stofzuigertje schreef:Ik wil daarom nooit meer een Alfa Romeo, ooit een Alfa Sud gehad...
De folder was perfect, die nietjes zijn nu al ruim 47 jaren oud en nog roestvrij!
Je kan van de bijdragen van stofzuigertje vinden wat je wilt, hij heeft wel humor....

Even terug OT:
Is er gekeken of er een spijkertje o.i.d. in de stuk gelopen band zat? Bij een band met een dermate lage wang kan het doorrijden met een lekke band al na enige honderden meters onherstelbare schade veroorzaken. In dat geval: rekening man.
Uiteraard is het ook mogelijk dat er inderdaad een fabricage fout aan ten grondslag ligt. In dat geval: recht op vergoeding.
Maar we weten allemaal (ondanks of misschien wel dankzij alle juristen) recht hebben is iets anders dan recht krijgen....
Viking is op zich geen slechte band, kwaliteit versus prijs ligt goed in de lijn.
Ik ben het wat dat betreft eens met het advies van scontra.

v.d.Heyden

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vraag aan de leverancier van de band naar het bewijs, binnen 6 maanden na aankoop moeten zij bewijzen dat u degeen bent die niet goed is omgegaan met het afgenomen product...

kunnen ze niets bewijzen moeten ze gewoon om niet een nieuwe band leveren...

stofzuigertje

Re: Viking winterbanden na 200 km kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je tegen stoep aan parkeerde met 2.2 of minder druk in je banden kun je ze leeg laten lopen.
Wel is 45 serie vrij laag dus stoeprand mag dan niet zo hoog zijn.

Verder is loslaten loopvlak zonder schuursporen van stoepranden vreemd.
Kun je een foto plaatsen van de kapotte band?

Omdat eerder dit zelfde merk ook klachten had.... vulkaniseren ze niet goed of hadden ze week 26 dus eind juni een vakantie hulpje in de fabriek werken?
Als zowel loopvlak als de band zelf netjes vlak zijn dus netjes los gekomen is het vulkaniseer foutje.

En kun je aangeven of je juiste type band kreeg, dus SR, HR of VR type en hoe was je maximale snelheid.
Een snelle auto op SR banden kan ook het rubber los trekken...

Als het een 2e keus is wat erop staat of dat juist is weg geslepen is het fraude want die mogen niet voor auto's verkocht worden.
Dan moet je banden handelaar deze zelf vergoeden.
Ook grijze import zoals ik ze uit Duitsland of Frankrijk online bestelde kan voorkomen maar dan moet niet de NL maar land van leverancier aangesproken worden.
Rij nu op Koreaanse Nexen en dat type is in Nederland nog niet leverbaar....

Graag een foto want ik weet wegens enige ervaring in Enschede bij bekend merk daar wat er vroeger fout ging.

Gesloten