LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik heb de Airbags en gordels ook nog nooit nodig gehad, daarom heb ik de maximale 755 no claim, maar vanavond nog iemand uit voorruit geplukt, geen gordels,en ook geen Airbags, en er was tekort bloed in zijn alcohol....
Dus hoewel ik het niet nodig had, hij wel, en deze persoon licht in het ziekenhuis.
Dat ik nu nogsteeds schadevrij rij is ook geluk, soms zie ik ook wel eens iets te laat, maar dan looopt het goed af, dus na 29 jaar schadevrij zeg ik niet dat ik beter ben dan een puber die vorige week geslaagt is, want hij heeft het binnen 8 dagen gehaald, en het inparkeren ging vlot, ik was jaloers, zo recht en snel...!

Winterbanden, als je weinig rijd, en de bander eerder uitdrogen dan slijten kun je er gewoon het hele jaar veiliger mee rijden, en bij sommige maten en merken is deze zelfs goedkoper, want bij winterbanden mag je onder de topsnelheid kopen, en waar kan ik hier in Nederland 192 KM rijden?
Dus winterbanden mogen een lagere snelheidsaanduiding hebben dan de top van de auto, normale niet!

Dus daarom zijn winterbanden soms goedkoper.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik heb ze nooit nodig gehad en als je afstand houdt is het eventueel inkorten van de remweg niet nodig, maar schijnbaar moeten jullie opnieuw autolessen nemen, want dan leer je weer afstand houden, ver voor je uit te kijken etc etc etc.
Ik hoop voor je dat je ze ook nooit nodig hebt, maar dat heb je niet altijd zelf in de hand. Je kan 1 km afstand bewaren tot diegene voor je, maar als diegene naast je wat vreemds doet en je daardoor met 100 km per uur in een situatie brengt waardoor je een noodstop moet maken zijn die paar meters toch wel erg prettig.
daar hebben meerdere instanties zich al over uitgelaten.
Naast het feit dat het prettig zou zijn dat je dit even laat zien d.m.v. bijvoorbeeld een linkje zal het waarschijnlijk ongeveer 50/50 zijn. Jij kiest alleen de ene helft te geloven en negeert de rest... Jouw keuze, geen bewijs !

Ik heb ze nooit nodig gehad
Dan rijd je wel bijzonder weinig... met 60 a 70000 km per jaar zit ik redelijk wat op de weg. Het aantal keren dat je in een gevaarlijke situatie terechtkomt ( buiten eigen schuld ) en het soms op een paar meter neer komt is niet op 1 hand te tellen.. Hoe ver je ook vooruit kijkt en welke afstand je ook neemt, niet alles is hiermee te redden.
winterbanden zijn ook geen wondermiddel, maar kunnen wel net die paar extra meters betekenen die ik nodig heb om tijdig te stoppen.
Het legt gewoon in je eigen rijstijl.
je bent helaas niet alleen op de weg en de rest heb je niet in de hand !

angel1978
[/quote]

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

D1RK weet je wat het is, dat iemand ze niet wilt hebben/gebruiken is zijn goed recht, maar wat me wel irriteerd is dat ze gewoon stug vol blijven houden dat het totaal geen nut zou hebben.
Al zijn winterbanden maar een heel klein stukje beter in de winter dan zomerbanden, dan heb ik zoiets van alle kleine beetjes helpen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Jongedame ik rijd meer dan jij denkt. Welk werk doe jij als ik mag vragen?

Ik rijd alleen privee minimaal 2500km tot 3000 km per maand en zakelijk zal ik maar weghouden, want dat is nog meer. Elke dag zit ik ruim 10 uur op de weg. Ik ben buschauffeur van beroep, heb een hoop verantwoordelijkheid en moet dus goed rijden en geconcentreerd voor mij uit blijven kijken. Deze manier van rijden neem je mee in je privee kilometers.
Ik ben het met je eens je hebt niet alles in de hand, maar als je goed, geconcentreerd en ontspannen om je heen blijft kijken dan zie je dingen aankomen en kun je erop reageren. Wanneer ik een noodstop moet maken blokkeren mijn wielen niet en sta ik erg snel stil. Een kruising nader ik normaal en rustig en niet als een idioot met 50km per uur. Jij dient nog altijd een kruising dusdanig te naderen dat je ten alle tijden stil kunt staan. Verder moet je het overig verkeer zijn snelheid inschatten. Een noodstop heb ik op de snelweg echt wel gemaakt en dan sta ik binnen een mooie afstand stil. Waarom ik blokkeer mijn wielen niet doordat ik normaal stevig ontspannen rem. Verder gaan sturen en te stevig remmen zodat je wielen blokkeren niet samen. Wanneer je dat doet ben je een projectiel en schiet je alle kanten op. Veel mensen sturen in paniek teveel en onnodig en trappen daarbij ook veel te hard op de rem. Winterbanden maakt op dat moment ook niet meer uit. Als je gaat dan ga je. Gewoon ver voor je uit kijken en bij twijfel inhouden dus gaspedaal los te laten. Verder als ik op de snelweg zit dan kijk ik zover ik kan. Dat kan in een lange bocht al ruim 4 kilometer zijn. Ik stop niet met kijken naar mijn voorganger, achterligger of zijligger; Ik kijk zeker 4 tot autoos verder over heel de breedte van de weg en houd voldoende afstand. Dus als jij normaal remt is er niets aan de hand. Je moet gewoon zorgen dat je remmen niet blokkeren en nogmaals als je gaat glijden gewoon gas terugnemen en kort sturen waar je heen wilt en bovenal NIET remmen en je koppeling met rust laten, want op die manier rem je automatisch op je motor wanneer deze gekoppeld blijft met je aandrijving.

Dat ik zomerbanden onder mijn auto hebt, wilt niet zeggen dat ik nooit met een voertuig met winterbanden rijd. Het geeft gewoon bij normaal rijden geen verschil.

Bandenman
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2007 10:30

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Bandenman »

Of iemand een winterband nu wel of niet wil hebben moeten ze zelf maar uitmaken, alles valt of staat ok met het type banden dat vergeleken wordt.

Bijv. Rijd je met een stadsauto met een kleinere bandenmaat (bv. 155/80r13 of 175/65r14) met een standaard band er op van een goed merk dan zul je weinig of geen verschil voelen met winterbanden.

Rijd je echter met een dikke porsche met een brede, platte band (bv. 265/35r19) dan zul je veel plezier beleven van je winterbanden.
Dit heeft zowel met de profielopbouw te maken als met de compound van het rubber (silica). In de zomerbanden voor zo'n auto worden zeer harde componenten gebruikt om een stugge band te creeeren die ook bij hoge snelheden goed presteert. Dit neemt wel met zich mee dat ze bij lage temeraturen TE stug blijven, en dat door de profielopbouw weinig of geen sneeuw afgevoerd kan worden tussen de profielgroeven waardoor de banden 'vollopen' (lees geen grip meer hebben).
Door de soepelere compound en kleine lamellen in de profielblokken bij winterbanden blijft de band soepel en kan daarmee ook sneeuw 'losgooien'.

Zelf rijd ik tussen oktober en april al jaren op winterbanden (met een gemiddelde bandenmaat 205/50r16) en moet bekennen dat ik ze zelden echt nodig heb gehad in Nederland (buitenom die paar dagen dat er 3mm sneeuw viel). Alleen op wintersport is het verschil echt goed merkbaar vooral bij extreem lage temeraturen en ingereden sneeuw met een vers laagje er op.

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door bert0570 »

Beste Forumleden,

Ik had winterbanden en ik koop geen nieuwe winterbanden meer. Ik ga mijn geld uitgeven aan autosokken. Het geld wat ik bespaar met het omwisselen is gedurende de houdbaarheid van mijn auto (4 jaar) goedkoper als winterbanden die lawaaiiger zijn en in NL toch geen bijdrage leveren aan de veiligheid.

Groet,

Bert

taurus
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2007 16:35

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door taurus »

Ik kan de hele zaak niet begrijpen dat jullie in een land waar de sneeuw na 24 uur alweer verdwenen is een hoop lawaai maken over wel of niet winterbanden.
Ik ben in 2001 naar de states geemigreerd en laat ik jullie vertellen dat er hier nog sneeuw :o is en blijft soms tot eind mei,en dan geen zielig laagje van 3 MM maar een pak dat soms oploopt tot ruim een meter hoogte dan weet je wel wanneer je winterbanden nodig hebt of een goede grove band zoals ik onder mijn SUV heb liggen :lol: .
Mijn vrouw heeft een kleine chevy en elk jaar van november tot april gaan de winterbanden eromheen en het is niet alleen een ander profiel maar ze zijn ook nog van studs voorzien iets wat ik in dit topic door niemand heb horen zeggen :roll:.
Mijn banden zijn van het merk BF Goodrich 215/75 R15 all terrain T/A 3Ply sidewall en hebben nu na ruim twee jaar nog steeds een dikke 15 MM profiel staan. :twisted: kostte me ruim $500.00 inclusief montage
en wat betreft geluidsoverlast elke band hoor je als ze er net opstaan maar na een tijdje zakt dat weg omdat ze inslijten op je rijgedrag vandaar dat om een gelijkwaardige slijtage over de banden te hebben ze dus om de zoveel Km geroteerd moeten worden waarmee ik gelijk op een ander punt kom als dat niet geregeld gebeurd krijg je dus met "glad" weer uitglijders omdat de banden scheef afgesleten zijn dus niet zozeer het vlotte rijden maar het beknibbellen op die paar euro voor het roteren die in de "winter" :oops: voor de grote klappers zorgt.
Ik wil de heren die zogezegd zo goed rijden hier wel eens in de winter op zomerbandjes zien rijden bij een gemiddelde temperatuur van-25 celsius in ruim 15 cm vastgereden dan wel opgevroren sneeuw,is laat ik je zeggen geen sinecure,je hoeft geen hoge snelheid te rijden om te gaan glijden alles wat je nodig hebt is een kleine stuurcorrectie om platgezegd op je bek te gaan een tegenligger die net over het midden van de weg rijd is voldoende om je eigen holiday on ice te hebben.
Er is niets zo rot als rijden over opgevroren sneeuw want alle wielsporen die er instaan geven jouw op dat moment totaal geen grip want alles wat je doet is dat opgevroren profiel kraken waarop jij dan over ijsblokjes rijd wat totaal geen grip heeft of geeft probeer dan maar eens om je geldverslinder op de weg te houden zonder de palen uit de grond te rijden cq bomen omver te halen.
sterkte in dat kikkerlandje daar hier gaan we de WINTER weer in tot aan de zomer bijna hier maar twee seizoenen winter en zomer

deethan
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:41

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door deethan »

In de Nederlandse winter is het eerder regel dan uitzondering dat ik in de ochtend met vriesweer van huis vertrek, en dat ik in de middag met een temperatuur van 10 boven nul weer op huis aan ga.

Is het dan de bedoeling dat ik s'ochtends die winterbanden eronder zet, en tegen de middag die zomerbanden weer monteer?

Ik dacht het niet.

Ook kan het je tijdens een rit door Duitsland zomaar overkomen dat je temperatuursverschillen meemaakt van 10/15 graden, moet je dan langs de snelweg steeds wielen gaan wisselen?

Ik heb het in ieder gaval nog nooit iemand zien doen.

Mocht ik ooit in de vroege lente aangereden worden door iemand die bij 9 graden boven nul mij aanrijdt terwijl zijn auto nog op winterbanden staat dan zal ik toch eens een hartig woordje met dat individu gaan spreken.

Die hele winterbandenmaffia is een wassen neus, ik rij al 30 jaar schadevrij en het enige dat ik in de winter aanpas is mijn toch al rustige rijgedrag

Pascal73
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2007 10:12

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Pascal73 »

Slaap lekker door deethan............

Je zou eens moeten gaan testen met winterbanden, dan piep je wel anders........

Het gaat trouwens om ongeveer 7 graden als omslagpunt......maar het gaat niet alleen om de temperatuur maar om de totale omstandigheid zoals: Natheid,Bladeren,sneeuw,temperatuur....etc,etc.......

Dus de uitspraak :
Mocht ik ooit in de vroege lente aangereden worden door iemand die bij 9 graden boven nul mij aanrijdt terwijl zijn auto nog op winterbanden staat dan zal ik toch eens een hartig woordje met dat individu gaan spreken.

Dan geldt voor jou dat mocht jij mij ooit in de winter aanrijden met je zomerbanden, dat wij eens een hartig woordje zullen spreken !?

Met vriendelijke groet,

"de winterbandenmaffia" Pascal73

deethan
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:41

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door deethan »

Slaapt u maar lekker door winterbandenmaffioos, maar niet achter het stuur graag. :D

Aan mij verkoop je die herriemakers van zijn lang zal ze leven niet.
En dat praatje wil ik ook gewoon wel maken hoor, die brokken maak ik toch niet.

Na bijna dertig jaar in het autovak te hebben gezeten weet ik meer dan genoeg over banden, dus een biertje bij een goed gesprek over banden ga ik niet uit de weg.
Tenzij ik nog moet rijden natuurlijk.....dan kom ik wel op de koffie.


antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door antonh »

Wel appart dat topic opener het hele jaar geen reactie geeft nadat het topic gestart is

RalphL
Geplaatst op 19 Mrt 2007 22:11 door RalphL
1. Er ligt bijna nooit sneeuw op de straat in Nederland.
2. Ik ga niet naar het buitenland in de winter.
3. Zomerbanden presteren op nat en droog wegdek tot ongeveer nul graden beter dan winterbanden, dus met winterbanden in Nederland rijden is meestal onveiliger.
4. Ik heb geen zin om die arme bandenfabrikanten en garage-bedrijven extra te sponsoren.
5. Met iets meer moeite lig je met winterbanden ook zo in de sloot.


Nu komt hij ineens met een link die ook niets zegt.
Hij schrijft zelf "Zomerbanden" en Winterbanden" er is dus wel verschil?
En als hij in Duitsland komt mag hij de politie sponseren, en België praat er ook al over.
Hier in Nederland komt het ook nog wel binnen een paar jaar.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Duitsland kent geen winterbandenverplichting. Simpel.
Dus krijg je niet automatisch een bon als je ze niet hebt.

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door RalphL »

Beste Anton,
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat winterbanden voor gebruik in Nederland niet nodig zijn. Sterker nog, op de meeste Nederlandse winterdagen blijken zomerbanden veiliger te zijn. Dit topic is dus een tegenreaktie op WAAROM WINTERBANDEN, gepost door een VERKOPER.
Groeten,
Ralph.

kost
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2006 15:37

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door kost »

"Duitsland kent geen winterbandenverplichting. Simpel.
Dus krijg je niet automatisch een bon als je ze niet hebt"
Dit is dus achterhaalt. De verplichting is er. U dient in Dld aangepast te zijn aan de dan heersende weersomstandigheden. Ga er dus maar vanuit dat u van, pak em beet, november t/m maart-april, in Dld, winterbanden nodig hebt.

Joe D
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jul 2008 22:41

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Joe D »

Ik dacht ook altijd dat winterbanden in NL een hoop onzin was, totdat ik in 2006 in de winter op vakantie ging naar Duitsland en ik er niet meer omheen kon.

Via een actie bij de dealer kocht ik een setje Pirelli Snowcontrol 190 winterbanden en er ging een wereld voor me open....bij nat en/of koud weer (en dat hebben we maar genoeg in Nederland) doen winterbanden het echt veel beter dan zomerbanden.

In Duitsland bleek het in December 2006 goed weer, begin 2007 viel er in NL echter wel sneeuw en je weet niet wat je mee maakt als je altijd op zomerbanden hebt gereden. Je kunt zelfs gewoon sturen, en optrekken zonder wheelspin.....natuurlijk is rustiger en defensiever rijden bij sneeuw, gladheid, regen etc. op zijn plaats, maar het verschil is enorm.....het is echt stukken veiliger.

Bijkomend voordeel in mijn geval: de genoemde Pirelli's rijden stukken zekerder en stiller dan de zomerbanden van Bridgestone die ik er normaal onder heb (Potenza RE050A).

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

"Duitsland kent geen winterbandenverplichting. Simpel.
Dus krijg je niet automatisch een bon als je ze niet hebt"
Dit is dus achterhaalt. De verplichting is er. U dient in Dld aangepast te zijn aan de dan heersende weersomstandigheden. Ga er dus maar vanuit dat u van, pak em beet, november t/m maart-april, in Dld, winterbanden nodig hebt.

Er is geen wettelijke verplichting. Sterker nog, in de wegenverkeerswet van Duitsland wordt (of werd tot voor kort, dat weet ik niet zeker) niet eens gesproken over winterbanden.

Dus wanneer het in december rustig weer is, 6 of 7 graden buiten, en je rijdt niet met winterbanden, dan zal je niet het risico op een proces verbaal lopen.

Waar je wel op moet rekenen, dat is: je mag door je rijstijl het andere verkeer niet hinderen. Dus als het onverwacht glad is, en je houdt het verkeer op (maar veroorzaakt verder geen ongeluk ofzo), dan loop je wel het risico van een bekeuring.

In de winter in Duitsland rijden: het hangt ervan af wat je wil. Schiet je even de grens over om bij een supermarkt daar wat inkopen te doen en weer terug, dan zal een politie-agent je heus geen proces verbaal geven. Dus het bezoek aan de supermarkt even over de grens hoeft je geen kapitalen te kosten, alleen maar omdat je een paar kilometer Duitsland in rijdt.

Wat telt, is dat je inspeelt op de weersomstandigheden: geeft de ADAC een weeralarm af voor het hele land, dan stel je bezoek aan familie of supermarkt even over de grens maar uit.


Kort gezegd: de wetgever mag wel wat duidelijker zijn. Aan de ene kant bestaat er geen verplichting, maar aan de andere kant dien je wel te zijn ingespeeld op de weersomstandigheden.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door gravedigger »

In Duitsland idd niet verplicht,maar.... als je bij een aanrijding betrokken bent en je hebt geen winterbanden, dan is het automatisch JOUW schuld !!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

en dat is het dubbele van de regelgeving daar. Ze leggen dan de verantwoordelijkheid iets teveel bij de autorijder. Wanneer het in de wet staat, dan ben je hoe dan ook eerder geneigd die te volgen.


Op mijn werk is er al wekenlang een discussie over het wel of niet verplicht gebruiken van die banden. Ik dacht: zoek het eens op, en was eigenlijk verbaasd dat mijn ingeving klopte.

Maar waar meerdere voertuigen zonder winterbanden betrokken zijn bij een aanrijding, wie heeft er dan schuld?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Geen idee of daar specifieke regels voor bestaan. Wel is het zo dat de Duitser vrij gedisciplineerd is en voor het uitbreken van de winter al op winterbanden staan. Je weet n.l. nooit wanneer die invalt. Mijn zoon was vorige week naar Oost-Duitsland en zou zondag terugkomen. Hij had ruim voor vertrek al gezien op wetter,de dat in het weekend sneeuw werd verwacht. Dus eerst hier nog de winterbanden er inder gezet.

Gesloten