LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BANDEN ZONDER E-KEUR?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
floortjeheide
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2007 16:49

BANDEN ZONDER E-KEUR?

Ongelezen bericht door floortjeheide »

Ik ben laatst aangehouden bij een algemene controle. De agent wees mij erop dat ik banden eronder had zitten zonder e-keur. Ook zou die band niet bedoeld zijn voor europese wegen. :shock: Gelukkig kreeg ik geen bekeuring :lol: , maar hij vertelde me wel dat het soms onveilig kan zijn. Ik heb ze bij de intersprint gehaald :evil: . Daar vertelden ze mij dat het daar vaker voorkomt en dat ze er NIET ZO ERG VEEL :? klachten over hadden!!! Toch eens gebeld naar een grotere bandenketen. Daar werd mij verteld dat zij NOOIT banden zonder E-keur kopen. Hoe kan ik zien wat wel en geen veilige band is? Is of wordt E-keur verplicht? Als het echt onveilige situaties kan veroorzaken dan vind ik wel dat dit in de apk ofzo moet zitten. :!: :!:

floortjeheide
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2007 16:49

Re: BANDEN ZONDER E-KEUR?

Ongelezen bericht door floortjeheide »

Het wordt nog leuker. :( Ik heb net met Goodyear centrale gebeld en zij bevestigden dat de sprint / intersprint rotzooi importeert wat hier helemaal niet op de weg mag komen :evil: , en dit ook nog eens doorverkoopt aan allerlei autobedrijfjes (vakgarage :x /bosch car service :x enzo)!!! Het schijnt echt zo te zijn dat kwikfit een heel strict beleid heeft om de juiste banden te verkopen! Nooit geweten! Mensen die mij hier meer over kunnen vertellen: GRAAG :?: :!: :?:

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: BANDEN ZONDER E-KEUR?

Ongelezen bericht door bert0570 »

Hoi Floortje,

Wellicht is het handig om met je vraag ook naar het forum van de anwb te gaan, wie weet kunnen ze je daar meer vertellen.

Bert

Pascal73
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2007 10:12

Re: BANDEN ZONDER E-KEUR?

Ongelezen bericht door Pascal73 »

Hallo Floortje,

Ik heb zelf een bandenbedrijf dus weet het een en ander over banden. Het is idd zo dat er verschillende banden op de nederlandse markt worden aangeboden die hier helemaal niet thuis horen. Dat wil niet (altijd) zeggen dat deze banden gevaarlijk zijn, maar deze hebben andere eigenschappen en hebben andere keuringen en testen ondergaan dan de banden die wel voor hier geschikt zijn. Men moet er vooral op letten dat er een E-keur opstaat en/of een DOT nummer (Amerikaanse Department Of Transportation)op de band staat.

Banden zonder deze keurmerken worden via de zogeheten parallelimport ingekocht tegen veel lagere prijzen. Hierdoor kunnen bedrijven zoals eerder genoemd deze banden tegen stuntprijzen aanbieden. Gerenomeerde bandenbedrijven die hun banden wel via de juiste weg inkopen krijgen daardoor (zeer onterecht) de naam dat ze veel te duur en oplichters zijn. De werkelijke oplichters zijn echter de bedrijven die hun klanten niet de juiste informatie geven over wat ze kopen. Want als je weet dat je niet gekeurde banden koopt, maar alleen de goedkoopste van de goedkoopste wil, dan moet je achteraf niet zeuren.

Met de banden zonder E of DOT keur hoef je ook geen garantie te verwachten van de fabrikant. Goodyear en alle andere merken geven alleen garantie op hun banden als deze geleverd zijn via de juiste kanalen.

Banden kopen bij internetaanbieders en prijsvechters blijft altijd een gok. What you see isn't always what you get!!!!

Let dus op want een merk band is niet altijd de garantie dat u ook de beste keus van dat merk heeft. Ga dus voor banden naar een goed bandenbedrijf.

GOEDKOOP IS VAAK DUURKOOP en we praten wel over uw veiligheid !!!!

Nog meer vragen beantwoord ik met alle liefde.

Pascal.

floortjeheide
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2007 16:49

Re: BANDEN ZONDER E-KEUR?

Ongelezen bericht door floortjeheide »

@ Pascal73: Maar dat weet ik toch niet? Ik neem aan dat als ik in ons geregelde kikkerlandje wat koop, het ook in orde is. Banden is toch voor je veiligheid één van de belangrijkste onderdelen?

Pascal73
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2007 10:12

Re: BANDEN ZONDER E-KEUR?

Ongelezen bericht door Pascal73 »

Beste Floortje,

Het is ook geen aanval op jou, maar op de bedrijven die deze vuilnis op de Nederlandse markt dumpen. Jij als onwetende bestuurder kan hier helemaal niets aan doen. Jij denkt gewoon een Goodyear is een Goodyear!!

Er zou hier vanuit de regering idd wat aan gedaan moeten worden, maar ja.....wat?! Dan moet er iemand alle banden bij alle bandenbedrijven gaan controleren.

Groeten,

Pascal73

Gesloten