LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke banden moet ik kiezen?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Spurlie
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jan 2008 00:46

Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Spurlie »

Hallo,

Ik heb deze winter mijn velgen laten opknappen en nu wil ik er meteen een setje nieuwe banden omheen leggen, echter ik kom er geen wijs uit welke band ik nu het beste kan kiezen.
Ik moet een type band vinden die leverbaar is in de maat 205-50-16 en 225-45-16, dit omdat de voorste velgen 7j zijn en de achterste velgen 8j.
Nu dacht ik zelf aan de Fulda Carat Extremo, maar ik weet niet zeker of deze in beide maten leverbaar is en of er betere alternatieven zijn. Wie kan mij adviseren welke band ik het beste kan kopen?

Vereisten:
-goed presteren in regen en droog.
-niet te veel kabaal maken.
-Ongeveer in de prijscategorie van de Fulda's (mag iets duurder).

Pascal73
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2007 10:12

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Pascal73 »

Beste Spurlie,

De Fulda's worden in 205/50R16 alleen in de Exelero gemaakt en in de 225/45R16 alleen in de Extremo.

Een goed alternatief zou zijn (in dezelfde prijsklasse) de Uniroyal Rainsport 1. Prijsindicatie : 565,00 All in. per set.

Voor de rest zijn er nagenoeg geen goede banden waar jij een passende combinatie van zou kunnen maken.

Groet,

Pascal73

Spurlie
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jan 2008 00:46

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Spurlie »

Bedankt voor de tip! Ja dit is echt een hele lastige maat. Sommigen wijken af van de originele maat zodat ze meer keuze hebben, maar dat vind ik maar niks.

Hoe zit het eigenlijk met de geluidsproductie van die Uniroyal Rainsport 1? En heeft deze band ook daadwerkelijk meer grip in de regen of is het alleen een mooie verkoopnaam?

Zijn de Dunlop SP SPORT 9000, Falken FK-452 en de Toyo PROXES T1-R vergeleken met de Uniroyals geen goede banden?

Pascal73
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2007 10:12

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Pascal73 »

Geluidproductie van de Rainsport1 is acceptabel, niet de stilste band, maar zeker geen herrie maker. Wat betreft de wegligging met regen is het een positieve uitschieter, een goede waterafvoer.

De Dunlop SP9000 is ook een prima optie, maar zorg dan wel dat je er een van Europeesche makelij heb en geen Japanse. Hier zit een wezelijk verschil in. De Japanse worden vaak voor dumpprijzen aangeboden op internet, maar echt niet aan beginnen!

De Falken vind ik niet zo'n topper, het is een echt C-merk.....alle waar naar z'n geld. En de Toyo is geen slechte band, maar niet te vergelijken met de uniroyal en de Dunlop.

Succes met je keuze.

Pascal73

ener38
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2007 00:39

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door ener38 »

kunnen die banden wel onder je auto? [ik bedoel daar niet in de wielkasten ] brede banden staan mooi onder je auto ze kunnen ook het weggedrag negatief beinvloeden!

mvg

Spurlie
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jan 2008 00:46

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Spurlie »

Deze bandenmaat hoort origineel op mijn velgen. Met die bandenmaat kwamen ze ook uit de fabriek :wink:
Voren zijn mijn velgen 7j breed en achter 8j. Achter is het daarom ook niet verstandig om smallere banden te monteren.

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Cr@m »

Heb zelf goede ervaringen met de KUMHO KU 31 misschien dat je daar eens kijkt of er wat voor je bij zit. De Bridgestone RE 050A is ook een goeie.

Spurlie
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jan 2008 00:46

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Spurlie »

Pascal73.

Weet jij misschien wat de dunlop Sp sport 9000 kost in de maten 205/50/16 en 225/45/16 (wat je normaal gesproken bij een goede bandenzaak behoord te betalen)?

Op autobandenmarkt.com kost deze band namelijk 109,80 euro incl. btw en 128,30 euro incl btw.
Bij Profile tyrecenter heb ik een offerte aangevraagd en daar kosten ze 139 euro incl btw en 185 euro incl btw
Dat is nogal een verschil :shock:

Gr
Jesper

Pascal73
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2007 10:12

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Pascal73 »

De prijzen van autobandenmarkt.nl zijn erg scherp. Maar kijk uit met de Dunlop Sp9000, want dit is een oud type. Er zijn hiervan banden in omloop welke niet voor de Europese markt bestemd zijn.....bijv van aziatische en afrikaanse makelij. ook is het mogelijk dat je banden krijgt van een oude productie (let op DOT nummer). Dit geldt niet alleen voor Dunlops via internet, maar ook voor Dunlops via de bandenhandel.

Een goede prijs voor jouw maten van goede makelij:

205/50R16 : 117,50 All incl.
225/45R16 : 145,00 All incl.

Was de prijs van Profile incl montage/balanceren? Want dat komt er via autobandenmarkt nog bij he....... dus geen appels met peren vergelijken.

Groet...........

kost
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2006 15:37

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door kost »

Ben toch nieuwsgierig, wat voor auto is het met deze twee verschillende maten??? Mercedes C-klasse??? Daar zou ik in dat geval niet zomaar lukraak een band voor kiezen.

Spurlie
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jan 2008 00:46

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Spurlie »

Het is een BMW E30 325i uit '89 met 16" Alpina wielen, 7j breed voor en 8j breed achter.

Dit is de originele maat waarmee deze Alpina's (een officiele bmw tuner) werden geleverd toendertijd. Je hebt ook de versie van 4 x 7J breed en dan liggen er rondom 205-50-16 om.

Inmiddels heb ik al een paar maandjes de Dunlops eronder en die bevallen mij echt super!! Ik hoor ze niet en hebben veel grip op droog en nat wegdek. Een absolute aanrader dus!

Moet ik wel erbij zeggen dat het nog even afwachten is hoe snel ze zullen slijten.

Targa Florio
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2008 12:13

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Targa Florio »

Wij hebben ook goede ervaringen met de Uniroyal Rainsport (215x17). We hebben een auto met erg veel pk's die banden vrat als zachte katja's. De Rainsport is niet de stilste maar voldoet uitstekend in nat en droog weer. Aquaplanning en zoekerig weggedrag heb ik alleen gehad bij stortregens, bij regen en natte wegen voel ik dat de auto grip heeft. Met het vorige setje heb ik 22.000km gereden. De Toyo Proxes die ik daarvoor had waren ook goed, maar hielden het 16.000km uit.

Joe D
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jul 2008 22:41

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Joe D »

Ik heb eigenlijk een zelfde vraag, maar dan voor een andere auto natuurlijk.

Ik heb op dit moment een FIAT Grande Punto T-Jet met 17" velgen (bandenmaat 205-45-R17 88V).
Af-fabriek zaten er Bridgestone Potenza RE050A banden onder en dat vind ik persoonlijk echt vreselijke banden. Veel lawaai, opvallend snelle slijtage, slecht bochtengedrag (vaak "zoeken" in bochten).
Hiervoor had ik ook een Grande Punto, maar dan een StarJet, maar met dezelfde velgmaat. Daar had ik Pirelli P-Zero Asimmetrico banden onder en dat vond ik zondermeer de beste banden die ik ooit onder een auto heb gehad. Kleven aan de weg, zeker, controleerbaar.

Maar ik ben benieuwd wat de (ervarings)deskundigen hier voor advies hebben.

nog een kleine aanvulling:

Ik zoek een band die past bij een sportieve rijstijl, maar niet totaal oncomfortabel is.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door D1RK »

Joe D, ik zou zeggen Falken...
goedkoop te vinden via www.autobandenmarkt.nl en die plakken goed, minder lawaai maar niet meer KM maar als je langer mee wilt Michelin, maar niet klagen over de mindere plak in bochten...
Gezien jou sportive dus Falken, echt japans dus geen china of korea en bijbehorende problemen...

Pascal73
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2007 10:12

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Pascal73 »

Ook op nat zien we over het algemeen zeer goede prestaties. Pirelli is hier de beste terwijl Nankang en Marangoni – aanbieders uit het goedkope segment – duidelijke tekortkomingen hebben. De Falken presteert ondermaats bij het remmen op nat en is “niet aan te raden”. Deze band heeft bijna 37 meter remweg nodig terwijl de toppers met minder dan 30 meter uitkomen.
Dit is uit de ANWB test van 2007. De Falkens scoren op veel punten geen voldoende. Falken is een leuke "tuners" band...ziet er leuk uit, is betaalbaar maar verwacht er geen topprestaties van.

Mijn advies voor brede banden: Dunlop Sport Maxx TT / Pirelli's / Michelin Pilot Sport PS2 of de Goodyear F1 Assim. Let wel op Europeese makelij!!!!!! Dus niet lekker goedkoop via een hoop internet aanbieders, want dan wil je nog wel eens exotische oorden van herkomst tegenkomen. Deze zijn NIET van de zelfde kwaliteit als de normale a keuzes!!

Joe D
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jul 2008 22:41

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Joe D »

Bedankt zo ver voor de reacties.

Zelf heb ik goede ervaringen met de Pirelli P-Zero Asimmetrico banden.

Dunlop SP Sport Maxx TT is er helaas niet in mijn maat (205-45-R17), wel de "gewone" Dunlop SP Sport Maxx. Iemand daar ervaring mee?

Joe D
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jul 2008 22:41

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Joe D »

Uiteindelijk zijn de Bridgestone Potenza RE050A stuiterrubbers vervangen door Pirelli P-Zero Nero's....wat een verademing: goede kleefkracht, minder herrie, en veel zekerder/controleerbaar. :D

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Cr@m »

Joe D Weet je zeker dat je de RE 050A had ? Velen zijn erg positief over de 050A .. Ik praat wel over motoren met + 200pk

Joe D
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jul 2008 22:41

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Joe D »

Ja, cr@m, dat weet ik heel zeker, ik heb ze hier nog in de garage liggen.

Ik vond het een ramp. Naast de bovenmatige herrie die ze produceerden, vond ik ze onzeker en oncomfortabel. Bij iedere oneffenheid raakten ze van slag.

Mijn auto is trouwens een FIAT Grande Punto TurboJet Sport (120 pk, 206 Nm).

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: Welke banden moet ik kiezen?

Ongelezen bericht door Cr@m »

Ah juist ... Er bestaat ook een RE050 en dat geeft weleens verwarring.

Gesloten