LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk merk autoband??

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
sangniwre
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2010 21:48

Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door sangniwre »

Ik heb vier nieuwe autobanden nodig. Ik verdrink echter in de informatie over autobanden en de hoeveelheid merken.

Weet iemand misschien een plek waar recente bandentesten staan, ik kan het niet vinden en wat ik vind verschilt zo van elkaar dat ik het nog niet weet.

Een goed bandenadvies is ook heel welkom. Mijn idee is ze dan via internet te bestellen en dan door een partner garager erop laten zetten.

Ik ben dankbaar voor advises, mijn bandenmaat is 175-70-14 r84

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door Abarth »

google eens op bandentest 2009 en je vind al veel informatie.
Ook kun je eens advies vragen bij de dealer van je merk auto.
Als je de banden er door een partner??-garagist op wil laten zetten waarom bestel je ze niet daar dan?
Scheelt je misschien een paar tientjes en geen gedoe met bestellen, afleveren en evt garantieproblemen va internet

stofzuigertje

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

www.autobandenmarkt.nl

Je kunt een garage zoeken voor montage, en de tarieven vind je er ook.
Goedkoopste; €30,10 per stuk Goodride maar er zijn betere....
Beter €56,30 Dunlop, prima zomerband.
Advies €58,60 Vredestein.
Winter €40,20 Viking Snow Tech.
€42,30 Debica Frigo 2, (oude Goodyear)
€43,70 Pneumant (oude dunlop)
Dus keuze genoeg en teveel om hier op te noemen....

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Ik neem altijd Michelin onder mijn auto. Wel eens wat anders geprobeerd of gehad, maar als er daarna Michelin op kwam was dat toch weer een verademing. Niet al te veel rolgeluid en een goede hoop grip.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik laat het van de zomer door mijn eigen garage doen. Voor twee banden, merk GT (komt uit een goede fabriek vandaan, naam ben ik kwijt) kost het mij 170 euro voor twee stuks, inclusief montage en alles.

Maat is 185/60/R14.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Stofzuigertje:

Leuk dat je die prijzen noemt, maar dat is waarschijnlijk alleen de band, dus zonder montage en al die grappen? En welke maat is het dan voor de prijzen die je noemt? De kleinste zeker?

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

witte angora schreef:Ik laat het van de zomer door mijn eigen garage doen. Voor twee banden, merk GT (komt uit een goede fabriek vandaan, naam ben ik kwijt) kost het mij 170 euro voor twee stuks, inclusief montage en alles.

Maat is 185/60/R14.
Volgens deze site:
GT Radial Champiro BXT
185/60 R14 82H
€40,10
Prijzen zijn per band en incl. BTW en verzendkosten in Nederland


dus € 90.- montage kosten :mrgreen:

sangniwre
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2010 21:48

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door sangniwre »

Er is inderdaad zoveel en het is moeilijk de weg te vinden naar de meest geschikte.

Ik heb oa door lezen van test een voorlopige keuze gemaakt en ben benieuwd of jullie hier nog iets over te melden hebben.?

Het is de Goodyear Vector 4 Seasons. Via [url]www.banden-pneus-online.nl[url] wil ik deze bij een partner garage laten bezorgen en door hun 12.50 per band laten monteren. De band is langs deze weg aanzienlijk goedkoper (en dat is voor mij een belangrijke factor) om tot een goede band te komen zonder er de hoogste prijs voor te moeten betalen. De banden zijn daar 62 euro per stuk.

Graag jullie reactie op mogelijke voor en nadelen bedankt bij voorbaar

Ridouan
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 jan 2010 18:30

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door Ridouan »

Deze tests staan vaak in de autobladen en daar komen Vredestein, Bridgestone en Michelin meestal als beste uit. En elke band heeft zo zijn sterke punten, die kan varieren door bv temperatuur of vochtigheid.

Maar wat altijd naar voren komt is dat de goedkope banden vaak om een reden goedkoop zijn, vooral de chineze importbanden. En Goodyear kwam ook meestal goed naar voren, alleen over de type banden die jij wil moet je kijken of ze het goed doen in nederlandse omstandigheden. Aangezien banden met bepaalde omstandigheden in het hoofd worden ontwikkeld.

stofzuigertje

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Aanvulling;

De montage partners van www.autobandenmarkt.nl zijn per garage verschillend.
Ze lopen van €10,- tot €18,- per band.
Aluminium velgen meestal meerprijs.
Monteren en balanceren is inbegrepen, net als verwijdering.
Maar nieuwe ventielen is niet altijd standaard.
Dus Tussen de €40 en €80 per auto, afhankelijk of je wilt zoeken en rijden of dichtbij iemand wil.
De prijzen zijn dus zonder montage die ik noemde want zo werkt hun systeeem.
De maat was dus de gevraagde.
Ik noemde Zomer en Winter maar er zaten er nog meer tussen.

De meeste garages hebben maar 1 of enkele merken, daar staan er vele waaronder enkele die nauwelijks bekend zijn.
Falken is een prima Japanse band die hier onbekend is en goed plakt in de bochten maar omdat iedereen een eigen voorkeur heeft...
Michelin, lange levensduur maar duurder in aanschaf en harder.
Falken, korte levensduur maar plakt goed op weg.
Winterbanden, maken veel lawaai maar ook in zomer te gebruiken.

Ieder mens is anders en ik laat iedereen vrij in keuze.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door witte angora »

advocaatjeleefjenog schreef:
witte angora schreef:Ik laat het van de zomer door mijn eigen garage doen. Voor twee banden, merk GT (komt uit een goede fabriek vandaan, naam ben ik kwijt) kost het mij 170 euro voor twee stuks, inclusief montage en alles.

Maat is 185/60/R14.
Volgens deze site:
GT Radial Champiro BXT
185/60 R14 82H
€40,10
Prijzen zijn per band en incl. BTW en verzendkosten in Nederland


dus € 90.- montage kosten :mrgreen:
Daar heb ik slechts twee dingen op te zeggen: er is ook een andere, ongeveer 60 euro, dus dan worden de montagekosten 50 euro.

Beide banden die op de site genoemd worden zijn zomerbanden, dus ik kan daar niks mee. Ik neem aan dat mijn garage een heel ander type gaat bestellen. En daar zit weer een heel ander prijskaartje aan vast.

kaledirk
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2010 23:12

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door kaledirk »

€ 170 voor 2 GT banden....dat is echt duur, hoe je het ook bekijkt.
Neem b.v. twee maal Vredestein Hitrack voor € 46,10 per stuk, € 9,- per band monteren en klaar voor € 110,20 gemonteerd en wel.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door Quisquid »

Welke band je moet nemen, is moeilijk te beantwoorden. Er zijn veel bandentests en overal vind je wel van die tests. Maar er zijn ook héél veel merken banden, types banden én bandenmaten. En bij die tests zal het ook wel uitmaken onder welke auto ze zijn getest. Eenzelfde band kan onder een Opel Astra anders presteren dan onder een Mitsubishi Colt of onder een BMW 320, om maar wat te noemen.

Een band die op alle punten goed scoort, bestaat niet. Een band is altijd een compromis tussen eigenschappen. Sommige eigenschappen zijn meetbaar, andere niet. Het is aan de klant te bepalen wat voor hem het zwaarst weegt.
Eigenschappen: rijkarakteristiek op droge weg, op sneeuw, op ijs, bij regen, in modder, in bochten, op ruw terrein, grip, waterafvoer (aquaplaning), remeigenschappen, milieuaspecten, brandstofbesparing, slijtvastheid, comfort, geluidsproductie, aanschafprijs, design, imago.

De prijzen verschillen ook sterk per bedrijf. Vaak zijn balanceren en montage inbegrepen, soms moet je daarvoor extra bijbetalen. Sommige bandenzaken rekenen zich ook nog eens rijk met het in rekening brengen van "verwijderingskosten" (daarvoor bestaat geen wettelijke basis).

Het is raadzaam ook de ventielen te vervangen (en natuurlijk zit er een ventieldopje op het ventiel, om te voorkomen dat door een zand- of stofkorreltje de band leegloopt).

Let er ook op dat men je geen banden verkoopt die al jaren in het magazijn liggen (tenzij tegen een héél zacht prijsje). Vooral als je een niet (meer) zo courante bandenmaat hebt, loop je die kans. De productieweek van een autoband staat - in code - op de band te lezen.

Tests geven slechts een globale indicatie. Voor de rest zul je waarschijnlijk proefondervindelijk moeten ervaren hoe de banden zijn. En alle kans dat over een paar jaar, als de banden vervangen moeten worden, de nieuwe band met dezelfde merk- en typeaanduiding tóch weer anders is (want fabrikanten veranderen hun product ook wel eens).

sangniwre
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2010 21:48

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door sangniwre »

vriendelijk dank voor al jullie antwoorden ik denk zo wel tot een keuze te kunnen komen waarschijnlijk de all weahter vector 4 seasons van Good Year.

ik kies voor een internet bestelling met een montagepartner en denk zo nog iets te kunnen besparen.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Welk merk autoband??

Ongelezen bericht door Quisquid »

En dan kun je vaak ook nog eens kiezen uit verschillende bandenmaten (al dan niet in combinatie met andere velgen). Zo kan bijvoorbeeld, om bij mijn eigen bandenmaat te blijven, 175/80-14 vervangen worden door 195/70-14.
Iets bredere of smallere banden geven wel weer iets andere rijeigenschappen, vooral qua grip, comfort en waterafvoer.
Datzelfde geldt ook voor iets plattere of minder platte banden (daarvoor is meestal wel een andere velg nodig).

Houd er wel rekening me dat op dezelfde as links en rechts dezelfde bandenmaat moet liggen. Hoeft niet per se van hetzelfde merk/type te zijn, al is dat vaak wel verstandig. Voor versus achter mag de bandenmaat wel verschillen.
Een afwijkende bandenmaat kan een iets andere rolomtrek hebben en dus een (kleine) afwijking veroorzaken van de snelheidsmeter en de kilometerteller.

Kies je voor extra brede of voor hogere banden, dan moeten die nog wel in de wielkasten passen, zowel bij invering van de auto als bij het draaien van de wielen.

Als een band voorzien is van een door de fabrikant aangegeven afrolrichting (bij het vooruitrijden), moet deze worden aangehouden. Dat is sinds kort een apk-punt.

Gesloten